Hvorfor låter en dyrere kabel stort sett bedre enn en rimeligere ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Der ødela du tråden Asbjørn. Av hensyn til alle med svindyre kabler må vi prøve å unngå fakta i kabeldebatter.....
    Hmmm, hvor mange "Misliker" skal jeg gi deg nå da?
    Asbjørn ødelegger ikke noe som helst.

    Hadde alle greid å være så saklig som han, hadde sentralen fungert mye bedre. Ditt eget innlegg derimot, er en annen sak.
    Her i denne tråden stiller jeg ganske enkelt spørsmåltegn ved noe som tildels har irritert meg ganske mye. Og det er at en god kabel er såpass kostbar som den er. Hvorfor det er irriterende ? Jo, for i de aller fleste tilfellene lyder den bedre.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kabel A i testen var figure8 ledning med tverrsnitt 1,25mm². Ikke noe rart at den falt igjennom i testen. Kabel B til 8000 USD kom heller ikke noe særlig godt ut. Denne testen torpederer vel påstanden om at "dyrt er bedre" så det holder.

    Noe annet som er tankevekkende i testen er dette:

    Sitat:

    "Points of Interest regarding Voting:
    - As a group, those who use bulk wire as cabling liked the bulk wire (A) the least.
    - As a group, those who owned expensive (not bulk) cabling favored the cheap bulk wire (A) over the most expensive cable (B)."

    En kabel med tverrsnitt 1,25 mm, kan fungere aldeles utmerket. Avhengig av hva den blir koblet opp mot. Dette burde du vite hvis du har prøvd.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er vi alle her inne kjent med ditt ståsted ang kabler. I tråd etter tråd misjonerer du for dine hjemmelagde kårekabler, begynner kanskje å bli nok nå ?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Asbjørn ødelegger ikke noe som helst.

    Hadde alle greid å være så saklig som han, hadde sentralen fungert mye bedre. Ditt eget innelegg innlegg derimot, er en annen sak.
    Her i denne tråden stiller jeg ganske enkelt spørsmåltegn ved noe som tildels har irritert meg ganske mye. Og det er at en god kabel er såpass kostbar som den er. Hvorfor det er irriterende ? Jo, for i de aller fleste tilfellene lyder den bedre.
    Ironi og sarkasme er tydeligvis en risikoidrett :D . Det er ufattelig for meg at noen kan unngå å innse hva Gubra egentlig mener om Asbjørns faktainnlegg. Men det kommer selvsagt an på ståstedet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    DIY-dugnad er forresten en god beskrivelse av hvordan Transparent produserer sine kabler.
    Det er vel strengt tatt å dra det litt lang. :)

    Man kan tyde sitatet du linker til på flere måter. Mitt poeng er at det ikke trenger være DIY-dugnad selv om man bruker musikere og de tar med kabelen hjem.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Synes det er rart, blindtest eller ikke, at resultatet aldri har gått til billigkabels favør ! Eller at Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere, ikke har kommet med følgende uttalelse; "All produksjon av dyre kabler er nå slutt, vi henviser dere til nærmeste ClasOhlson, de billige der er like gode som alt annet dyrt vi har testet"...Men de er vel betalt og kjøpt, alle av de folka der, ellers kunne vel aldri dyre kabler blitt testet med godt resultat ??
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Synes det er rart, blindtest eller ikke, at resultatet aldri har gått til billigkabels favør ! Eller at Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere, ikke har kommet med følgende uttalelse; "All produksjon av dyre kabler er nå slutt, vi henviser dere til nærmeste ClasOhlson, de billige der er like gode som alt annet dyrt vi har testet"...Men de er vel betalt og kjøpt, alle av de folka der, ellers kunne vel aldri dyre kabler blitt testet med godt resultat ??
    kanskje det er forklaringen på de "svindyre" prisene :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Men er det i det hele tatt bedre å f.eks kjøpe to "lyspærer" ala telefunken til 5000 kr stk ? eller noen dempeføtter,rack, eller andre tweaks ?
    er det ikke slik at noen kjøper mens andre lager selv sine egne løsninger ? noen sverger til telefunkis andre kina rør ?
    er det ikke mulig å komme videre i debatten på kabler, slik det gjør med f.eks rør ? er rørfolket såpass mer joviale og respekterer andres meninger mer ?
    hvorfor er det ett problem at noen drar utbytte lydmessig av noen dyre kabler mens andre er fornøyd med billigere ?
    hobbyen våres er jo såpass snever at vi egentlig burde tåle andres opplevelser og erfaringer uten å måtte måle de ihjel og ødelegge gleden ?
    just my two cents :)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.721
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Ironi og sarkasme er tydeligvis en risikoidrett :D . Det er ufattelig for meg at noen kan unngå å innse hva Gubra egentlig mener om Asbjørns faktainnlegg. Men det kommer selvsagt an på ståstedet.
    Ikke så vanskelig å se ironien i denne, men det er et reelt problem i nettdebatter. Man får ikke frem kroppsspråk, tonefall, mimikk, smil osv. Vi får kompensere med å bruke smileys så godt vi kan.
    Edit: Jeg har valgt halvdyre kabler ( samme fabrikat på høyttaler-, signal- og digitalkabel ) fordi jeg synes disse er de som hos meg funker best i de fleste situasjoner/variabler.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kabel A i testen var figure8 ledning med tverrsnitt 1,25mm². Ikke noe rart at den falt igjennom i testen. Kabel B til 8000 USD kom heller ikke noe særlig godt ut. Denne testen torpederer vel påstanden om at "dyrt er bedre" så det holder.

    Noe annet som er tankevekkende i testen er dette:

    Sitat:

    "Points of Interest regarding Voting:
    - As a group, those who use bulk wire as cabling liked the bulk wire (A) the least.
    - As a group, those who owned expensive (not bulk) cabling favored the cheap bulk wire (A) over the most expensive cable (B)."
    Tror ikke denne testen torpederer noe som helst egentlig. Strengt tatt så gir den vel et null-resultat hvis man krever at den skal holde vitenskapelig vann. Med det mener jeg at det ikke er usannsynlig at man hadde kommet frem til samme resultat om alle hadde slått krone og mynt. (selv om jeg personlig tillegger tester mer verdi enn det)

    MEN den gir noen indikasjoner som jeg også synes er interessante. At kabel A kom så dårlig ut er sannsynligvis ikke bare tilfeldig i forhold til 50-50% sjanse. Dette er også det resultatet som er det nærmeste jeg har sett som kan bevise HØRBARE forskjeller mellom kabler.

    Litt interessant er at det var 7 som før testen mente at det ikke var forskjeller (les kabelskeptikere), men endret mening etter testen.

    At kabel B ikke kom best ut tror jeg kan være tilfeldig og det er mange faktorer som spiller inn som vi ikke har kontroll på. Hadde det foreksempel vært en forsterkertest hvor den dyreste ikke kom best ut ville man med en gang forklart det med mismatch.

    Vi må huske på at det er svært vanskelig å detektere forskjeller i blindtest uannsett hva man tester og jeg tror de fleste er enige om at det er forskjell på forsterkere, høyttalere og kilder. Hvor store og betydningsfulle disse er forblir en tolkningsak.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Synes det er rart, blindtest eller ikke, at resultatet aldri har gått til billigkabels favør ! Eller at Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere, ikke har kommet med følgende uttalelse; "All produksjon av dyre kabler er nå slutt, vi henviser dere til nærmeste ClasOhlson, de billige der er like gode som alt annet dyrt vi har testet"...Men de er vel betalt og kjøpt, alle av de folka der, ellers kunne vel aldri dyre kabler blitt testet med godt resultat ??

    Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere - har alle / noen av de testet en ClasOhlson kabel?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Men er det i det hele tatt bedre å f.eks kjøpe to "lyspærer" ala telefunken til 5000 kr stk ? eller noen dempeføtter,rack, eller andre tweaks ?
    er det ikke slik at noen kjøper mens andre lager selv sine egne løsninger ? noen sverger til telefunkis andre kina rør ?
    er det ikke mulig å komme videre i debatten på kabler, slik det gjør med f.eks rør ? er rørfolket såpass mer joviale og respekterer andres meninger mer ?
    hvorfor er det ett problem at noen drar utbytte lydmessig av noen dyre kabler mens andre er fornøyd med billigere ?







    Her er du inne på noe interessant Jokris.

    Sammenligningen mellom kabler og rør er ikke så dum. Faktisk er det mange likhetstrekk. Hvis vi tar småsignalrør ala ecc83, så er disse veldig forskjellige lydmessig. Men som med kabler kan ett rør funke godt i en amp og ikke så godt i en annen. Dette er jo det samme vi opplever med kabler.

    Det burde derfor ikke kommme som en bombe at de beste røra også svært ofte er de dyreste. Men vi som har oppdaget rørmagien hisser oss ikke opp av den grunn. Smaker det så koster det.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere - har alle / noen av de testet en ClasOhlson kabel?

    Jeg har. Opptil flere faktisk, og derfor denne tråden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette utsagnet er jeg oppriktig nyskjerrig på. Hvilke har du testet og hvilke endte du opp med nå ? Og hvorfor ble det slik ? Forøvrig regner jeg med at du tar i litt, ingen som jeg kjenner har "prøvd det meste".. :rolleyes:

    Venter ennå på svar på denne....
     

    PetterH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    162
    Antall liker
    46
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere - har alle / noen av de testet en ClasOhlson kabel?
    Hei,

    Fidelity Testet 6 forskjellige høyttalerkabler i nr 10, 2004.
    Det var Biltemas variant Multiple som representerte billig-segmentet.

    Konklusjon: Biltemas kabel kan ikke forsvare annet enn midlertidig bruk i ett særdeles billig musikkanlegg!


    Mvh PetterH
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere - har alle / noen av de testet en ClasOhlson kabel?
    Jeg har ganske mange av de bladene her, og her finnes tester av både billige fra 500 til 2500 kr klassen, til langt dyrere. Er det en grunn kanskje, for at det tross alt eksisterer forskjellige prisklassekategorier? Eller en grunn for at dyrere kabler, sannsynligvis alltid, vil åpne for en enda grommere opplevelse? Er en 40k Gary Fisher eller Scott sykkel bedre enn en til 1000 kr? Eller en forsterker til 100k bedre enn den på elkjøp til 1500? Antagelig ikke, for når noe er så dyrt, kan det vel umulig være bedre ? For her spilller placebo og alt annet inn...og egenerfaringer / tester betyr ingen verdens ting...
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Du får skrive til dem, og be dem levere alle lister på billigkabler testet, mail står på deres hjemmesider
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ironi og sarkasme er tydeligvis en risikoidrett :D . Det er ufattelig for meg at noen kan unngå å innse hva Gubra egentlig mener om Asbjørns faktainnlegg. Men det kommer selvsagt an på ståstedet.

    Ironi og sarkasme ?

    Skjønte ikke vitsen med Gubra sitt innlegg. Har han erfaringer med kabler er han hjertelig velkommen til å dele de her i denne tråden.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Venter ennå på svar på denne....

    Du skal få svar når du fortjener det. Inntil da kan du få komme med egne erfaringer ang kabler. Du har jo vært sålenge i gamet at du sikkert kan bidra med noe.:cool:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det var 'Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere' jeg mente...

    Men ser nå at Fidelity testet billigkabel for en del år siden...
    Etter 30 år med denne deilige hobbyen tror jeg faktisk jeg er vel så seriøs når det kommer til hva som skal få oppholdstillatelse i heimen. Har ingen deadline å forholde meg til. Dessuten er det mine surt oppsparte som får svi når ett produkt overbeviser.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du skal få svar når du fortjener det. Inntil da kan du få komme med egne erfaringer ang kabler. Du har jo vært sålenge i gamet at du sikkert kan bidra med noe.:cool:
    Hehe, ja du kan så si... Det jeg KAN si er at kabelytelse ikke kan sees alene men i synergi med resten av anlegget. Slik sett har ikke de dyreste kabelene alltid vært de beste... Fornøyd nå ? :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Burde vel vært slik at de som har erfaring med både billige og dyrere kabler uttaler seg, og resten holder nebb. Så ikke her inne, nei. Har prøvd og testet kabler hjemme, fra skolisser til nordost Odin. Gjett en gang hvem som var best...At de samme som alltid her inne vet å fortelle at det ikke finnes, eller kun er minimale forskjeller, er lite interessant før disse har prøvd det de prater om. Innen da er det kun synsing, og dermed uten relevans.
    Thats it !
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja du kan så si... Det jeg KAN si er at kabelytelse ikke kan sees alene men i synergi med resten av anlegget. Slik sett har ikke de dyreste kabelene alltid vært de beste... Fornøyd nå ? :cool:

    Veldig fornøyd. Vi er nok ikke så ulike lokevel skjønner du.:)

    Må jobbe nå. More to come,,,
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er rart, blindtest eller ikke, at resultatet aldri har gått til billigkabels favør !
    Det har det nok gjort. Ellere det har blitt nullresultat mellom dyre og billige kabler. Trompetnerd var med i en blindtest hvor den ikke klarte å skille Clas Ohlson signalkabel mot langt dyrere.

    Skjønner lite at noen opphøyer en kabel med filteregenskaper som skal kompensere for elektronikk som ikke er riktig konstruert i utgangspunktet! Og det skal man til og med betale svært mye for. Hvor er logikken og litt kritikk sans? Og til annen elektronikk så får man muligens en kabel som endrer frekvensrespons og fase litt. Man betaler altså masse penger for en kabel som ikke er transparent.
    Eller at Fidelity folka, SixMoons, Stereophille, WhatHiFi eller hvem som helst andre seriøse testere, ikke har kommet med følgende uttalelse; "All produksjon av dyre kabler er nå slutt, vi henviser dere til nærmeste ClasOhlson, de billige der er like gode som alt annet dyrt vi har testet"...Men de er vel betalt og kjøpt, alle av de folka der, ellers kunne vel aldri dyre kabler blitt testet med godt resultat ??
    Seriøse testere? Det er jo akkurat det de ikke er. Bortsett fra Stereophile sine målinger så er det meste useriøst.

    Testen som Man henviser til er et eksempel som ikke forteller noe som helst. Hadde man utført samme test med fire like kabler, så hadde man også fått variasjonen i hva folk foretrekker. Helt garantert. Det kunne jo vært morsomt ved å lure lytterne på forhånd at de skulle lytte til fire ulike kabler. I en blindtest så skal man identifisere hva man hører på. En test hvor man skal fortelle hva man foretrekker mellom noe som man ikke en gang vet at det finnes hørbare forskjeller er jo fullstendig meningsløs. Først må man bevise at det i det hele tatt finnes hørbare forskjeller.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Men er det i det hele tatt bedre å f.eks kjøpe to "lyspærer" ala telefunken til 5000 kr stk ? eller noen dempeføtter,rack, eller andre tweaks ?
    er det ikke slik at noen kjøper mens andre lager selv sine egne løsninger ? noen sverger til telefunkis andre kina rør ?
    er det ikke mulig å komme videre i debatten på kabler, slik det gjør med f.eks rør ? er rørfolket såpass mer joviale og respekterer andres meninger mer ?
    hvorfor er det ett problem at noen drar utbytte lydmessig av noen dyre kabler mens andre er fornøyd med billigere ?







    Her er du inne på noe interessant Jokris.

    Sammenligningen mellom kabler og rør er ikke så dum. Faktisk er det mange likhetstrekk. Hvis vi tar småsignalrør ala ecc83, så er disse veldig forskjellige lydmessig. Men som med kabler kan ett rør funke godt i en amp og ikke så godt i en annen. Dette er jo det samme vi opplever med kabler.

    Det burde derfor ikke kommme som en bombe at de beste røra også svært ofte er de dyreste. Men vi som har oppdaget rørmagien hisser oss ikke opp av den grunn. Smaker det så koster det.
    ja, synes det med rørbytter og kabelbytter har noen likheter, dog mer sjarm med røra seff :)
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke mulig å forsvare prisen på dyre kabler hvis en ser på materialvalg og konstruksjon. Etter alle solemerker er det kun markedet(du og jeg) som bestemmer prisen ved å kjøpe slike kabler. Selvsagt er det noe forskjell på pris når det gjelder edlere metaller, men som regel ikke i en slik grad at det forsvarer prisen. Angående det lydmessige så har jeg ingen kommentarer.
    Mvh Lars
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke mulig å forsvare prisen på dyre kabler hvis en ser på materialvalg og konstruksjon. Etter alle solemerker er det kun markedet(du og jeg) som bestemmer prisen ved å kjøpe slike kabler. Selvsagt er det noe forskjell på pris når det gjelder edlere metaller, men som regel ikke i en slik grad at det forsvarer prisen. Angående det lydmessige så har jeg ingen kommentarer.
    Mvh Lars

    samme gjelder jo i høyeste grad rør, hvis man ser på hva enkellte rørselgere har av avanse her i landet så blir jo kablel diskusjonen bare barnemat i forhold
     
    L

    larkus

    Gjest
    Forøvrig er vi alle her inne kjent med ditt ståsted ang kabler. I tråd etter tråd misjonerer du for dine hjemmelagde kårekabler, begynner kanskje å bli nok nå ?
    Er det noe bedre å stadigvekk misjonere for feiloppfatningen om at gode kabler nødvendigvis må koste en liten formue? Jeg synes i allefall ikke det.
    Men ok, musicman. Jeg skal ikke ødelegge moroa med denne "hobbyen" for deg lenger:rolleyes:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg skjønte at du ikke skjønte ;)

    Selvfølgelig skjønte jeg ironien, MEN det jeg ikke skjønner er hva du og Gubra gjør i denne tråden siden dere ikke bidrar med noe som helst som har med topic å gjøre.

    Hadde dette vært ett av de utenlandske forumene jeg evnlig besøker, hadde de fleste flåse innleggene her vært fjernet. Der er det næmlig topic til enhver tid som gjelder. Hvis topic ikke faller i smak er det bare å engasjere seg i en tråd som gjør.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Av de kabler jeg har prøvd på mitt/mine anlegg har ikke de dyreste vært de beste.

    Men her snakker jeg ikke om kabler i flere 1000-kroners klassen pr. m.
    Er da kabler fra noen 10-talls kroner til noen hundre kroner pr. m.
    Men allikevel snakker jeg om kabler som er / var flere 100% dyrere enn de andre, og de låt ofte dårligere.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe bedre å stadigvekk misjonere for feiloppfatningen om at gode kabler nødvendigvis må koste en liten formue? Jeg synes i allefall ikke det.
    Men ok, musicman. Jeg skal ikke ødelegge moroa med denne "hobbyen" for deg lenger:rolleyes:
    Gode kabler trenger ikke koste en liten formue kjære Larkus :)

    Og ja, det er en kjær hobby. Dessuten tror jeg de fleste av oss her inne er greie og likandes på bunnen. Når det gjelder dine solid core kabler så vet jeg at i rette oppsettet fungerer de utmerket. For noen år siden spillte jeg på effekthungrige Mirage høytt, og disse hadde 540 watt i ræva + store trafoer på 2x 1,9 kva.

    Det som er interessant er at "dine" kårekabler danket ut mine daværende Transparent Super, som kostet 11000,- den gangen for 17 år siden. Siden har jo prisene gått til himmels og ligner ikke grisen. Der er vi nok enige.

    Etter noen år ble det nye høytt, og der falt kårekablene helt igjennom. Det låt ikke bra i det hele tatt. Dårlig oppløsning, lite detaljer, osv,,, På disse høytt fungerte det bedre med en flerkordella, der hver leder var individuellt isolert.

    I mange tilfeller handler det om matching for optimalt resultat. Og mine erfaringer er som sagt at de kablene som koster ( alt for mye), ofte har vist seg å være best all over. Derfor mitt spørsmål i trådtittelen.

    Mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Av de kabler jeg har prøvd på mitt/mine anlegg har ikke de dyreste vært de beste.

    Men her snakker jeg ikke om kabler i flere 1000-kroners klassen pr. m.
    Er da kabler fra noen 10-talls kroner til noen hundre kroner pr. m.
    Men allikevel snakker jeg om kabler som er / var flere 100% dyrere enn de andre, og de låt ofte dårligere.
    Interessant.

    Det som er viktig å tenke på er at en toppkabel som er 'hul igjennom' , nådeløst avslører de andre komponentene. En litt eldre cdspiller låter gjerne enda ett hakk kvassere enn den vil gjøre med en Biltema variant som legger ett lett slør over lyden som kan oppleves behageligere. Etter som komponentene får økt oppløsning og realisme, blir som regel en kabel som har dette sløret avslørt.
     

    Kjell Pell

    Fersking
    Ble medlem
    07.01.2011
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Så hvorfor er en god kabel dyr? Antagelig en kombinasjon av noen faktorer:
    - De som lager den har gode ører, og kjenner både sin egen og sine konkurrenters produkter, og vet dermed markedsprisen for en god kabel. De gir ikke bort gode produkter billig for å være snille
    - Kundene betaler den prisen som kreves, og hadde de ikke gjort det så hadde produsenten ikke fått solgt kablene sine og dermed gått konkurs
    - En virkelig påkostet kabel har antagelig høye produksjonskostnader, men også en drøy engangs investeringskostnad (forskning og utvikling, etablering av produksjonslinje, o.l.) som må fordeles på hver kabel som selges
    - Kabelprodusentene er bittesmå sammenlignet med veldig mange andre elektronikkprodusenter, og selger ganske små volumer (knapt noen av de er børsnotert så vidt jeg kan se). Små volumer gir høyere enhetskostnader, høyere innkjøpskostnader, gjerne manuell/halvmanuell produksjon, og ergo høyere priser

    Det er åpenbart veldig mye fysikk involvert i utviklingen av nye kabler, men jeg tror det primære verktøyet til kabelprodusentene er ørene deres, og at prosessen fra en idé til ferdig kabel innebærer svært mye prøving og feiling. (Kanskje litt sammenlignbart med båtdesignere, så vet de ikke helt hvordan skroget fungerer før de har bygget båten og fått den ut i bølgene?) Gode kabler tror jeg derfor ikke er noen tilfeldighet, men resultatet av strukturert arbeid, og strukturert arbeid tar som regel tid. Og tid er som kjent penger.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det som er viktig å tenke på er at en toppkabel som er 'hul igjennom' , nådeløst avslører de andre komponentene. En litt eldre cdspiller låter gjerne enda ett hakk kvassere enn den vil gjøre med en Biltema variant som legger ett lett slør over lyden som kan oppleves behageligere. Etter som komponentene får økt oppløsning og realisme, blir som regel en kabel som har dette sløret avslørt.
    Kabler med «hull igjennom» koster ikke særlig mange spesidaler og forhandles bl.a. av CO - dilemmaet er at det ikke nytter å lese hifi-lyrikk for å finne ut av om det er «hull igjennom» - ingen av dem tester for det. Etter min erfaring må det testes helt eksplisitt for «hull igjennom» for å få noe som likner på holdbare resultater.

    «Hull igjennom» = «absolutt» transparent = ingen hørbar forskjell mellom lyd inn og lyd ut + ingen hørbare konsekvenser av å tilslutte kabeluren.

    mvh
    KJ
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Interessant.

    Det som er viktig å tenke på er at en toppkabel som er 'hul igjennom' , nådeløst avslører de andre komponentene. En litt eldre cdspiller låter gjerne enda ett hakk kvassere enn den vil gjøre med en Biltema variant som legger ett lett slør over lyden som kan oppleves behageligere. Etter som komponentene får økt oppløsning og realisme, blir som regel en kabel som har dette sløret avslørt.
    Sikter du til høyttaler eller signalkabel nå ? ettersom du trekker frem cd-spiller som eksempel så ble eg litt i tvil.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Har både solgt og prøvd forskjellig typer kabler i eget annlegg. Etter kontrolert testing har jeg aldrig klart å høre forskjell. Men enten er (har vært) annlegget mitt for bra, eller for dårlig. (regner med at kabeltillhengerne her vil velge siste alternativ).
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    3.748
    Etter å ha lest første og siste siden i denne tråden, lurer jeg på om jeg skal melde meg ut av sentralen, eller ta meg et par stive drinker.

    At dere orker.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Når jeg får besøk av folk i stua som legger et ekstra blikk på utstyret, så skynder jeg meg å legge til at jeg ikke har egenskaper ut over det normale selv. Jeg bare liker "fine ting". Redselen for å bli identifisert med noe slikt som dette er bakgrunnen for det. Det vil vel si at selve medlemskapet mitt på dette forumet gjør meg til en "brønnpisser" tenker jeg!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn