Soundproof skrev:
Joda, det finnes en fasit - denne er en kombinasjon av hva som er teknisk riktig, og hva man foretrekker.
Og dersom jeg og du foretrekker noe litt forskjellig, er det da to fasiter, eller skal vi interpolere?
For meg synes det som om du har låst deg fast på en forenklet forklaringsmodell og ikke evner å se at det er et visst referanse-problem i musikk-gjengivelses-systemet vårt. Interessant nok så har filmindustrien tatt dette mye mer på alvor.
Soundproof skrev:
Gode innspillingsstudioer og plateselskaper gjør det samme. Sørger for at ting ikke overstyrer, at informasjonen er profesjonelt innspilt og etterbehandlet -- og så lenge mitt anlegg og rom gjenskaper en lyd innen for referanseparametrene er det ingen grunn til å lete etter slike søkte unntakstilfeller som du fisker etter nå.
Er det slik at jeg kverulerer bare fordi jeg er uenig med deg?
Kan du fortelle meg hvilken høyttaler, og hvilke romdimensjoner "Gode innspillingsstudioer og plateselskaper" har? Kan du spesifisere on-axis frekvensrespons med +/- 0.5dB presisjon mellom 50Hz og 20kHz for disse, og vise at variasjonen fra studio til studio er neglisjerbar?
Poenget mitt er som følger:
1. Det som havner på en CD er ikke en objektiv "sannhet", men et produkt formet av subjektive musikere og lydteknikere. Dette gjelder i mindre grad klassisk musikk og kunsthodeopptak.
2. Den viktigste tilbakekoblingen som brukes av musikere og lydteknikere er sine egne ører og lytting. Den brukes til å avgjøre hvordan ting (til slutt) skal lagres på CD.
3. Dersom monitor-lyttingen i studio må spesifiseres innom f.eks +/-5dB fra 50Hz til 20kHz for å få med seg de fleste gode studio, så gir det kanskje liten mening å bekymre seg over brøkdeler av en dB i avspillingsanlegget opp mot perfekt "flat" respons.
4. Dersom mye av musikken du lytter til er "skrudd" med lytting med en "pukkel" i området 70-120Hz, så kan det gi mening å gjenskape denne pukkelen hjemme
5. Som KJ var inne på, så må nivået ved lytting hjemme være likt studio for å gjenskape opplevelsen. "loudness"-knappen er vel en grov tilnærming for å kompensere for dette, men siden man ikke har et referanse-nivå...
Når jeg leverer inn digitale bilder til utskrift så blir det advart kraftig mot å stille inn kontrast og farger etter øynene, fordi folk flest har en ukalibrert monitor og man risikerer å skru seg helt bort når bildet skal leveres til utskrift. Jeg gjentar spørsmålet mitt: dersom bildet du får er manuelt tweaket på en 10000 monitor, og du ikke har meta-informasjon som sier det, gir det da mening å kalibrere monitoren sin etter alle kunstens regler til 6500?
-k