Strøm relatert Hvorfor går moderne elektronikk « i lås»?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Altså, at elektronikk som er påslått plutselig låser seg og den eneste knappen som virker er power on/off.

Både min ganske nye Sony Tv, blu-ray spiller, Yamaha SACD spiller, ja til og med min JBL lydplanke måtte på et tidspunkt ut med strømkabelen i noen sekunder for å få til å respondere.
Skjer oftest på min Yamaha SACD spiller, et par-tre ganger i måneden. Og skjer aldri under spilling, men etter at plata er ferdigspilt og den blir liggende i spilleren og spilleren påslått. Noen timer etter, eller neste dag responderer den ikke på noen knapper, unntatt on/off. Slå av, vente et par-tre sekunder, og da er alt ok. Skjer oftere med SACD i spilleren, kontra CD.

I takt med at produktene blir mer avanserte, mer micro chips og oppdateringer, desto oftere opplever man dette, Imo.
Skjedde aldri på 70/80-tallet.

Jeg vet at dette ikke er verdens undergang, Covid-19 er et par hakk mer bekymringsverdig.
Men allikavel; hva er det eksakt som forårsaker dette?
Og hvorfor aksepterer produsentene av elektronikk sånne type bugs?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Altså, at elektronikk som er påslått plutselig låser seg og den eneste knappen som virker er power on/off.

Både min ganske nye Sony Tv, blu-ray spiller, Yamaha SACD spiller, ja til og med min JBL lydplanke måtte på et tidspunkt ut med strømkabelen i noen sekunder for å få til å respondere.
Skjer oftest på min Yamaha SACD spiller, et par-tre ganger i måneden. Og skjer aldri under spilling, men etter at plata er ferdigspilt og den blir liggende i spilleren og spilleren påslått. Noen timer etter, eller neste dag responderer den ikke på noen knapper, unntatt on/off. Slå av, vente et par-tre sekunder, og da er alt ok. Skjer oftere med SACD i spilleren, kontra CD.

I takt med at produktene blir mer avanserte, mer micro chips og oppdateringer, desto oftere opplever man dette, Imo.
Skjedde aldri på 70/80-tallet.

Jeg vet at dette ikke er verdens undergang, Covid-19 er et par hakk mer bekymringsverdig.
Men allikavel; hva er det eksakt som forårsaker dette?
Og hvorfor aksepterer produsentene av elektronikk sånne type bugs?
Det er en datamaskin i alle enheter nå; kompleksiteten har økt vanvittig de siste årene. Til mer kompleks, til større sannsynlighet for at noe kræsjer. Dette er kosten for brukervennlighet og fleksibilitet. Man får fortsatt utstyr som er stabilt, men disse ligger vanligvis høyere i pris (kvalitetssikring koster penger). Bruker enheten standard komponenter og er bygget opp basert på chip-produsentens referansedesign så blir vanligvis også kvaliteten høyere (men da kunne du like greit kjøpt hva som helst med tilsvarende innmat)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Altså, at elektronikk som er påslått plutselig låser seg og den eneste knappen som virker er power on/off.

Både min ganske nye Sony Tv, blu-ray spiller, Yamaha SACD spiller, ja til og med min JBL lydplanke måtte på et tidspunkt ut med strømkabelen i noen sekunder for å få til å respondere.
Skjer oftest på min Yamaha SACD spiller, et par-tre ganger i måneden. Og skjer aldri under spilling, men etter at plata er ferdigspilt og den blir liggende i spilleren og spilleren påslått. Noen timer etter, eller neste dag responderer den ikke på noen knapper, unntatt on/off. Slå av, vente et par-tre sekunder, og da er alt ok. Skjer oftere med SACD i spilleren, kontra CD.

I takt med at produktene blir mer avanserte, mer micro chips og oppdateringer, desto oftere opplever man dette, Imo.
Skjedde aldri på 70/80-tallet.

Jeg vet at dette ikke er verdens undergang, Covid-19 er et par hakk mer bekymringsverdig.
Men allikavel; hva er det eksakt som forårsaker dette?
Og hvorfor aksepterer produsentene av elektronikk sånne type bugs?
Det er en datamaskin i alle enheter nå; kompleksiteten har økt vanvittig de siste årene. Til mer kompleks, til større sannsynlighet for at noe kræsjer. Dette er kosten for brukervennlighet og fleksibilitet. Man får fortsatt utstyr som er stabilt, men disse ligger vanligvis høyere i pris (kvalitetssikring koster penger). Bruker enheten standard komponenter og er bygget opp basert på chip-produsentens referansedesign så blir vanligvis også kvaliteten høyere (men da kunne du like greit kjøpt hva som helst med tilsvarende innmat)
Takk for svar TGB.

Kan du si noe mer om hva som faktisk skjer inne i disse små datamaskinene, er det statisk elektrisitet, eller?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Software/firmware bugs kan skje selvsagt.
Du får sjekke med produsent om det er kommet noen oppdateringer.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Det å måtte resette elektronikk ved å ta strømmen en liten stund skyldes i all hovedsak nettstøy.
Dette er ett velkjent problem.

https://www.energinorge.no/contenta...leder-om-utfordrende-elektriske-apparater.pdf

https://pqa.no/wp-content/uploads/2017/09/Dårlig-spenningskvalitet-og-brannfare.pdf

Dårlig nettkvalitet er dyrt - og unødvendig. | Trainor


https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene
, som er beregnet for lavere ordens harmoniske

Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Software/firmware bugs kan skje selvsagt.
Du får sjekke med produsent om det er kommet noen oppdateringer.
Det er nettopp en av grunnene til at jeg elsker min gammeldagse minimalistiske rør-forforsterkeren; ingen software oppdateringer noensinne! Og ingen små datamaskiner som går i lås.
At den låter steike bra i tillegg, er bare positivt 🙂
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det å måtte resette elektronikk ved å ta strømmen en liten stund skyldes i all hovedsak nettstøy.
Dette er ett velkjent problem.

https://www.energinorge.no/contenta...leder-om-utfordrende-elektriske-apparater.pdf

https://pqa.no/wp-content/uploads/2017/09/Dårlig-spenningskvalitet-og-brannfare.pdf

Dårlig nettkvalitet er dyrt - og unødvendig. | Trainor


https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene
, som er beregnet for lavere ordens harmoniske

Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.
Takk for svar.
Men jeg innbiller meg at jeg har veldig god HiFi-strøm. Har en trafokiosk ca 20m fra husveggen, første mann på linja, helt stabil 238V i veggkontaktene, aldri spenningsvariasjoner og ingen jordfeil.
Men dette kan jo være underliggende i forhold til problemet?
Eller kanskje i brøkdelen av et sekund kan jeg ha spenningstopper på nettet?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.942
Antall liker
11.346
Sted
Ytterst i havgapet...
"There's no such thing as bug free software....." - Påstanden gjelder definitivt fortsatt, og kommer neppe til å bli ugyldig på maange år, - om noensinne....
Årsakene til dette er mange, - logiske feil i definisjon av hvordan ting skal virke, manglende erfaring hos programmere, dårlig kommunkasjon mellom HW og SW designere.. Særlig for dagens mange apparater med en eller annen form for kontrollprosessor, hvor programvaren utvikles av andre enn produsent, er nok dette en vanlig årsak, - man får ganske enkelt ikke tenkt på eller forklart alle aspekter ved interfacing til appratet som skal kontrolleres, stort eller lite....
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Løsningen er selvfølgelig å skru av alt utstyr inkludert PC før du går å legger deg. Selv mobiltelefonen min sier i fra at den bør skrues av og skrues på minst en gang i uken.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Det å måtte resette elektronikk ved å ta strømmen en liten stund skyldes i all hovedsak nettstøy.
Dette er ett velkjent problem.

https://www.energinorge.no/contenta...leder-om-utfordrende-elektriske-apparater.pdf

https://pqa.no/wp-content/uploads/2017/09/Dårlig-spenningskvalitet-og-brannfare.pdf

Dårlig nettkvalitet er dyrt - og unødvendig. | Trainor


https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene
, som er beregnet for lavere ordens harmoniske

Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.
Takk for svar.
Men jeg innbiller meg at jeg har veldig god HiFi-strøm. Har en trafokiosk ca 20m fra husveggen, første mann på linja, helt stabil 238V i veggkontaktene, aldri spenningsvariasjoner og ingen jordfeil.
Men dette kan jo være underliggende i forhold til problemet?
Eller kanskje i brøkdelen av et sekund kan jeg ha spenningstopper på nettet?

Det har lite å gjøre med at en har stabil 50Hz spenning i stikk.
Det vil ALLTID være mange andre spenninger/strømmer med forskjellige frekvenser.

Denne vil kanskje være litt mer tilgjengelig for uinnvidde?
Men tar for seg hovedsakelig støy/harmoniske opp til 2kHz

https://docplayer.me/9443534-Spenni...omen-definisjoner-arsaker-ulemper-tiltak.html

Den kan da se slik ut i praksis,målt hos meg i stikk til stereo under drift.
Den horisontale tallrekken..du ganger den med 50,så har du hvilke strømmer som måles
ved den frekvensen.Eks. 7 x 50 = 350Hz




Det å skylde på bugs etc er ofte den enkle forklaring når en ikke forstår den bakenforliggende årsak.

Som PQA sier

Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.


Det det handler mest om er støybilde og nettimpedanser,det er det som bestemmer
hvor mye en blir plaget av problemene med "hang up" på elektronikk.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
"There's no such thing as bug free software....." - Påstanden gjelder definitivt fortsatt, og kommer neppe til å bli ugyldig på maange år, - om noensinne....
Å be om software uten bugs er som å be om et nytt hus uten feil. Det er mulig, men du må enten vente 10 år på huset ditt, eller akseptere at huset består av ett 30m2 stort rom, uten strøm og uten vann. Kompliserte greier vil ha noen feil, det gjelder hus, bil, software og alt annet som er laget av mennesker. Det gjelder å velge produkter som har et fornuftig forhold mellom feil og nyvinninger.

Når det er sagt så opplever jeg lite feil på masseproduserte brunevarer. Småskala audiofile ting er en annen skål.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg må si at det ikke er ofte jeg opplever software kræsj på noe av mitt utstyr. Joda, det hender når jeg tester Trinnov sine ulanserte firmware versjoner - men det er liksom forventet siden de er i testfase og ikke lansert ennå. Det skjer at jeg finner feil og mangler, men ikke noe som kræsjer enheten. Det blir vanligvis løst etter å ha tatt kontakt med produsent.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Generelt om firmware oppdateringer; har et inntrykk av oppdateringene er ett skritt frem, og to tilbake. Eventuelt motsatt. Har en Sony UBP-X800 blu-ray som spiller det meste, inkl DSD opp til 11,2Mhz. Men leste på nettet at mange angret på at dem tok oppdateringene fordi det endret noe på hvordan enheten taklet DSD, husker ikke hva det var. Og oppdateringen var ikke reversibel.
Når det gjelder lydforbedringer på dyre HiFi-produkter ala EMM Labs, dCS, etc.. som er oppdatert med ny firmware er ofte;" ja, jeg hører litt forbedring, kanskje litt mer luftig diskant, men kanskje noe annet har blitt litt dårligere, usikker her.."
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har heller aldri hatt store problemer med dette.

De fleste store produsenter lanserer oppdateringer om det viser seg at det er problemer med «låsing».
Så vil tro at du har vært uheldig med dine kjøp.
Elektronikk lages jo for både yngre og eldre folk, med tanke på problemer og driftssikkerhet.
Jeg har lært mine foreldre at om det er noe som låser seg, ta ut strømmen i 1 minutt, Og plugg inn igjen, så er problemet vekke.

Min AV-prosessor hadde dette problemet, men dette har blitt ordnet med en oppdatering.
Har ikke hatt problemer med Oppo blu-ray eller TV fra LG, og ruter/modem fra Telenor, og det samme med dekoder.
Kjøper en nylanserte produkter er dette et større problem, det er min erfaring.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.258
Antall liker
9.495
Torget vurderinger
2
1.Get TV boksen krasjer hver uke og må ta strømmen på den, videre svikter tidinstilt opptak ca 20% av gangene.
+Getsky lagring har sluttet å fungere helt etter siste software oppdatering og Get klarer ikke å hjelpe.
Den nye ruteren fra GET gav så dårlig signal og ustabilt nett at jeg gikk tilbake til den 10 år gamle ruteren.
2.Samsung smart TV: NRK appen virker ca 10% av gangene, Nettflix svikter 5% av gangene, kommer igang etter et par forsøk.
3.Chromecast til TV, virker ca 1% av gangene
4.JRiver virker ca 60% av gangene jeg forsøker å spille fra NAS ( egenlig USB disk tilknyttet ruter) blir regelmessig borte, tar cs 3 dager å får den opp. Må nok få en skikkelig NAS disk.
5. Sonos virker alltid!
6. Etter fjorårets software oppdatering er Trinnov premap/streamer dønn stabil og faller aldri ut, og alltid på nett (også mot Trinnov server i Frankrike)
7. Lindemann Network player streamer appen har hengt seg opp en gang på ett år. Satte den opp npå nytt etter bytte av ruter og helt stabil nå.
8.Konas PC mister netverket 2 hver dag og må restartes.
9. REW på Windows 10 PC har hengt seg opp 2 ganger siste mnd og krevd restart
10. Brødristeren funker alltid
11. Gammel Ipad, tja funger som fjernkontrol til hifi anlegget, men ikke brukbar til noe mer. Lar seg ikke oppgradereog nettleseren krasjer ca 30% av tiden
12. Halogenpærene i spotene i taket i gangen har stått på i 10 år uten at jeg har måtet bytte en eneste en, men i entreen varer de topppen 9 mnd. merkelig..
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.722
Antall liker
10.218
Sted
London
Min erfaring er at dette ofte henger sammen med minnehåndtering i software og delte funksjoner fra operativsystem.
Som regel et resultat av at hardware er kjøpt inn, og software laget av et lite team med lite test-ressurs. Fokus er på funksjonalitet og bruker-scenario. Hvis test case passerer happy-path er det godt nok. Ingen testing på langtids bruk, eller hvilke andre ressurser gjør når aktiv eller i bakgrunnen.
Jeg har jobbet med apper på telefoner og smart TV i små firma. Er ikke lang tids stabilitet og syatemkonflikter som er fokus når tiden er knapp og pengesekken slunken...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Min erfaring er at dette ofte henger sammen med minnehåndtering i software og delte funksjoner fra operativsystem.
Som regel et resultat av at hardware er kjøpt inn, og software laget av et lite team med lite test-ressurs. Fokus er på funksjonalitet og bruker-scenario. Hvis test case passerer happy-path er det godt nok. Ingen testing på langtids bruk, eller hvilke andre ressurser gjør når aktiv eller i bakgrunnen.
Jeg har jobbet med apper på telefoner og smart TV i små firma. Er ikke lang tids stabilitet og syatemkonflikter som er fokus når tiden er knapp og pengesekken slunken...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Søstra mi jobbet tidligere i Sony mobile. Jobben var å finne bugs i programvaren før telefonene ble sluppet. Men hun var åpen på at målet ikke var å finne alle feil før produktet ble sluppet, men de verste og mest åpenbare feilene. Resten via programvareoppdateringer etterhvert.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.745
Antall liker
21.615
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke glem at på 70-tallet slo man også apparatene helt av. Nå settes de i Standby og for å få dem slått helt av må man ofte dra ut kontakten.
Swedish Reset ble det kalt da jeg jobbet i (united colors of) Schlumberger. Direkte oversatt fra norsk, selvfølgelig.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Det er hovedsaklig to ting som gjør at dette skjer, enten software som henger seg opp (som nevnt over firmwarebugs, minnelekkasje, feilberegning etc..) eller at CPU/prosessor blir varm og stopper opp rett og slett. For å få CPU eller software ut av loop eller heng så må hele systemet restartes, da kjøres det også en liten system-sjekk på oppstarten og får inn enhetene som kan ha forsvunnet fra systemet og ting oppfører seg normalt igjen for en stund.
En boks har mange enheter og chips. Jo mer en enhet kan gjøre jo større sjangs er det jo for at noe kødder seg til.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Mit PS Audio dac/drev laver også mystiske ting indimellem. Nyt software plejer at hjælpe. I øjeblikket når jeg skruer ned til lydstyrke 30 så skruer den selv op på 50 igen.Virkeligt irriterende sent om aftenen. Det forstyrrer jo naboerne.
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Software/firmware bugs kan skje selvsagt.
Du får sjekke med produsent om det er kommet noen oppdateringer.
Det er nettopp en av grunnene til at jeg elsker min gammeldagse minimalistiske rør-forforsterkeren; ingen software oppdateringer noensinne! Og ingen små datamaskiner som går i lås.
At den låter steike bra i tillegg, er bare positivt 🙂
Fordelen med små datamaskiner er at de ofte har power protect kretser som gjør at den skrur seg øyeblikkelig av skulle det oppstå uønskede ting som høy DC offset, svingninger på nett pga strøm spikes osv.. Dette for å forhindre ytterlig skade på apparatet og utstyr tilkoblet det. Så bare negativt er det nok ikke.

Frog79
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Mit PS Audio dac/drev laver også mystiske ting indimellem. Nyt software plejer at hjælpe. I øjeblikket når jeg skruer ned til lydstyrke 30 så skruer den selv op på 50 igen.Virkeligt irriterende sent om aftenen. Det forstyrrer jo naboerne.

Og hva sier Sarah Rønnberg,damen bak begrepet supraharmonics,
og hvorpå kommende forskrift/direktiv bygger på bl.a mye av hennes forskning?

Fra en power point presentasjon av ett hennes foredrag.

SRPW (2).jpg




http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf


Kan det betale seg å jobbe gratis?

https://pqa.no/standardisering-og-hoyfrekvent-stoy/

Å delta i standardiseringsarbeid er lærerikt og nettverksbyggende. Man diskuterer løsninger med verdens fremste eksperter innen sitt felt, og får input om nye typer problemer og løsninger lenge før dette treffer markedet

For å holde oss oppdatert på anbefalingene vi gir våre kunder (og for å selv holde oss oppdatert og ivareta norske interesser) deltar PQA også i standardisering. Vi er for tiden involvert i:

NEK NK 8
NEK NK 77
IEC TC 73
CIS/H/JWG-6
PQA setter 10 kroner på at du skjønte niks og nada av forkortelsene over (postoppkrav sendes til PQA AS, Skippergata 22, 0154 Oslo). Det kan derfor være greit å vite litt om sammensetningen av standardiseringsorganene, som i praksis bestemmer hvordan alt elektroteknisk arbeid skal gjøres!
 
S

Syncrolux

Gjest
Oftest kalt "svenskeknappen" i ITmiljøer....
En ting som er irriterende med PC'er er at strømknappen bare er en soft-knapp, som til dels setter maskinen i stand-by. Skal man ta strømmen på ordentlig må man dra ut strømkabelen.

Jeg jobber med IT, og er ofte ute for dette. Servere kan skrus av og på remote, men når noe går skikkelig i baklås så er det upraktisk å måtte nappe strømkablene... særlig når serverne står på et datarom langt uti Indre Grukkedal...
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Mit PS Audio dac/drev laver også mystiske ting indimellem. Nyt software plejer at hjælpe. I øjeblikket når jeg skruer ned til lydstyrke 30 så skruer den selv op på 50 igen.Virkeligt irriterende sent om aftenen. Det forstyrrer jo naboerne.

Og hva sier Sarah Rønnberg,damen bak begrepet supraharmonics,
og hvorpå kommende forskrift/direktiv bygger på bl.a mye av hennes forskning?

Fra en power point presentasjon av ett hennes foredrag.

Vis vedlegget 583084



http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf


Kan det betale seg å jobbe gratis?

https://pqa.no/standardisering-og-hoyfrekvent-stoy/

Å delta i standardiseringsarbeid er lærerikt og nettverksbyggende. Man diskuterer løsninger med verdens fremste eksperter innen sitt felt, og får input om nye typer problemer og løsninger lenge før dette treffer markedet

For å holde oss oppdatert på anbefalingene vi gir våre kunder (og for å selv holde oss oppdatert og ivareta norske interesser) deltar PQA også i standardisering. Vi er for tiden involvert i:

NEK NK 8
NEK NK 77
IEC TC 73
CIS/H/JWG-6
PQA setter 10 kroner på at du skjønte niks og nada av forkortelsene over (postoppkrav sendes til PQA AS, Skippergata 22, 0154 Oslo). Det kan derfor være greit å vite litt om sammensetningen av standardiseringsorganene, som i praksis bestemmer hvordan alt elektroteknisk arbeid skal gjøres!
Å herremin... kan du slappe av med dette strømmaset. Alle OS fra windows siden 90 tallet har krasjet og gått i lås. Det er vel ikke strømrelatert. Vi snakker om bugs og softwarefeil her.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Å nappe ut støpsel og restarte PC,routere,satelitt tuner,Squeezbox,surround etc var tidligere nesten en fulltidsjobb i heimen.Nå er det svært så sjelden slikt opptrer :rolleyes:
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Å nappe ut støpsel og restarte PC,routere,satelitt tuner,Squeezbox,surround etc var tidligere nesten en fulltidsjobb i heimen.Nå er det svært så sjelden slikt opptrer :rolleyes:
ja, men det skjer desto oftere med audio utstyr fulle av chips og software. Det kan sikkert være enkelttilfeller hvor det lokale strømnettet påvirker, men mange av feilene rapporteres jo av brukere over hele verden. For samme produkt. Og feil løses enkelte ganger av softwareoppdateringer og kommer ikke tilbake.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Opplever aldri et eneste problem med noe av det jeg har.

-> Syncro: det finnes apper for en Mengde remote løsninger vs servere OG «nappe ut støpsler» via smartmobiler osv.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Neste gang vipps sliter så kan vi lese i feilloggen "grunnet intermodulasjon av supraharmonisk interferens i området 90-120khz på strømnettet igår mellom kl. 1700-2200, så måtte vi restarte 4 servere hos skyleverandøren. Skyleverandøren skal skifte strømleverandør til en som leverer ren atomkraft uten disse forstyrrende elementene fra datamaskinene våre".
 
S

Syncrolux

Gjest
Opplever aldri et eneste problem med noe av det jeg har.

-> Syncro: det finnes apper for en Mengde remote løsninger vs servere OG «nappe ut støpsler» via smartmobiler osv.
Ja. Men når man har tusenvis av servere på et datarom blir det dyrt....

Servere har som regel remote management, men her kan man IKKE ta en skikkelig hard strømreset. Kun "soft".
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
S: Hvis alle serverene må strømresettes samtidig blir det ikke dyrt, egentlig ikke i 1:1 management heller. Løsninger finnes.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg har et veldig pussig fenomen på min Sony Tv, akkurat det samme på min forrige TV, en Philips.
Noen som har en forklaring?

Hver gang jeg slår på Tv'n har jeg bilde i ca 2-3 sekunder, så forsvinner bilde og lyd i ca 10 sekunder, skjermen er helt svart, før så at bildet og lyd kommer tilbake og er 100% stabilt så lenge TV'n er påslått.

Her er min eneste forklaring:
Jeg har Riks Tv. Selv om cam-modulen er i TV, eller tatt ut, ingen påvirkning. Så her er ikke problemet.
Antenna står på garasjen, antennekabel går i jord i korrugert rør, før inn i kjelleren, langs taket i kjeller, så opp i stua via veggkontakt, totalt ca 35-40 meter.
Signalkvalitet som TV'n måler er perfekt, signalstyrke ligger i den nedre skala, men jeg har ingen drop-outs i signalet.
Kan det være at microchips i TV registrerer at signalstyrken er svak når TV blir påslått, kanskje den "leter" etter alternative signaler, før den så finner ut at det ikke er noen alternative signaler og går tilbake til antenne signalet. Derfor helt svart bilde i 7-8 sekunder?
Noen som har en annen teori?
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
S: Hvis alle serverene må strømresettes samtidig blir det ikke dyrt, egentlig ikke i 1:1 management heller. Løsninger finnes.
Det gjør man jo aldri, spesielt ikke i store datasentre med tusenvis av maskiner. Og for å komplisere det ytterligere så er jo skikkelige datasentre redundante på strøm også, så alt utstyr har minst to powersupply med forsyning fra to separate kurser. Så begge to tas ned samtidig...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.822
Antall liker
5.471
Sted
Holmestrand
Oftest kalt "svenskeknappen" i ITmiljøer....
En ting som er irriterende med PC'er er at strømknappen bare er en soft-knapp, som til dels setter maskinen i stand-by. Skal man ta strømmen på ordentlig må man dra ut strømkabelen.

Jeg jobber med IT, og er ofte ute for dette. Servere kan skrus av og på remote, men når noe går skikkelig i baklås så er det upraktisk å måtte nappe strømkablene... særlig når serverne står på et datarom langt uti Indre Grukkedal...
Derfor finnes det fjernstyrte fordelinger hvor man kan skru av en og en kontakt.
Men det betyr jo bare enda et lag med programvare og feilmuligheter.
:)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Her må jeg bare kommentere litt med tanke på den Yamaha SACD spilleren. Fordi den vet jeg litt om.
Tar jeg ikke feil så har jeg montert inn en Terra Firm Light Modul. Lodda ut den originale enkle og velfungerende krystallet og montert ei HI-FAI klokke inn.
Digitalkretser i spilleren er helt avhengig av dette klokkesignalet, litt sjangalabangala der og databusser går i heng.
Og stabilitet og driftsikkerhelt har ALDRI vært "tredjeparts modde produsenter" sin store styrke.
I tillegg så er det montert massevis av bybee filter på drivspenninger som senker drivspenninger med 0,5volt.
Avstand mellom nullere og enere i digitaldelen blir 0,5volt mindre. Bare fantasien setter grenser for hvilke problemer dette kan skape over tid.
Jeg er bra sikker på at en original Yamaha CDS-1000 er dønn stabil.

På slutten av nittitallet monterte jeg en LC Audio XO3 clock i min Denon DCD-3560.
Funka fint et par måneder, så begynte faenskapet og kødde. No Disc, den gikk i heng, lyden stoppa, mens CD snurra.
Ut med klokka, inn med det originale krystallet og har siden ikke vært plaga.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Fordi:

1. Igangsetterstopperen har løsna fast i overbelastingsregulatoren.

2. Profitt hos produsenter i dag, er viktigere enn kvalitet og driftsikkerhet.

:cool: :p
 
Topp Bunn