Magnat er faktisk Tysklands nest største høyttalermerke med en lang tradisjon.
Canton er Tysklands største. Der er det visst nok ingen tvil.Jeg har lest at både CANTON og Elac er nest største tyske høytalermerke. Litt off topic dette kanskje, men hvilken tysk produsent er den største og så videre nedover.
mvh
Magnat er faktisk Tysklands nest største høyttalermerke med en lang tradisjon.
- 10 års erfaring med .........Phonar? noen med erfaringer på de?
Tyske biler selger vel fordi det er kvalitet. Franske biler var inn og ut av verksted, finurlige løsninger som ikke var særlig praktiske. Det er ikke fordommer, men fakta. Jeg kjøper aldri fransk teknikk noen gang igjen. Har hatt fransk bil og fransk hifi. Begge deler var skrammel, og sistnevnte også dyrt i forhold til kvaliteten både på lyd og teknikk.Fordommer, enkelt og greit. Som aversjonen mot franske biler og seriøse kinesisk hifi. Ikke minst med tanke på annenhåndsverdien.
Men klart, tyske biler og hvitevarer selger derimot godt, nettopp pga av fordommene.
Franske biler har helt sikkert blitt bedre og på lik linje med mange konkurrenter, men et fortjent dårlig rykte er vanskelig å bli kvitt.
Tror du går rett i fella der. Har du hørt Monitor Audio? Er ikke mye svakt fallende diskant der i gården.Den gamle "tyskarlyden" med litt hard mellomtone og snorbein diskantkurve oppover var ikkje så hyggjeleg som engelskmennene sin lett småfeite mellomtone og svakt fallande diskant. Også dei amerikanske smokk & smell-alternativa var (er det framleis) lett å la seg bergta av.
Men i dag er Tyskland kanskje verdas beste høgtalarprodusent. Om enn ikkje dei aller beste innan det fornuftige mid-fi-segmentet.
Nja...går vi attende til tida då dei lanserte "gulldiskantane", var der no litt av kvart. Dei nye banddiskantane har eg ikkje høyrt skikkeleg.Tror du går rett i fella der. Har du hørt Monitor Audio? Er ikke mye svakt fallende diskant der i gården.Den gamle "tyskarlyden" med litt hard mellomtone og snorbein diskantkurve oppover var ikkje så hyggjeleg som engelskmennene sin lett småfeite mellomtone og svakt fallande diskant. Også dei amerikanske smokk & smell-alternativa var (er det framleis) lett å la seg bergta av.
Men i dag er Tyskland kanskje verdas beste høgtalarprodusent. Om enn ikkje dei aller beste innan det fornuftige mid-fi-segmentet.
Hei sirop!Tenker at noe av svaret på at tyske merker ikke er mer utbredt i Norge ligger i distribusjons og markedsføringsleddet også.
Hvem bryr seg om biler kommer fra spania,tyskland,england,kina osv.
Min franske bil har diverre ikkje displayalternativ på (ny)norsk, og eg må klare meg med engelsk eller noko anna utanlandsk.
Stereoanlegget er på same måten. Men her er eg veldig fornøgd med tyskar-lyden, og har eit veldig må-ha-behov.
Tyske hifi er basert på fakta, målinger og kompetanse, og ren lyd, og trente lyttere, og fagblader med de dærre skumle målingene. Dette er desverre uforenlig med High End status, da det manger referanser til vodoo og mystikk andre umålbare kvaliteter. Ergo blir Wannabees skremt unna, også i mellomklassen. Forøvrig synes jeg Elac låter flott de gangene jeg har hørt de,men jeg liker jo klar lyd jeg da med mine gamle avrullede ører.Ja, hva kan grunnen være til at midfi- og hifi-høytalere fra Quadral, Canton og Magnat ikke er mer utbredt enn de er i Norge? Tenker da på høytalere i prisklassen 5-20kkr.
Har ikke inntrykk av at dette er merker som selger mye, men de burde strengt tatt kunne ta opp konkurransen med mangt og mye av andre høytalermerker som selger atskillig bedre. Tenker f eks på Dali, B&W...
Et lite mysterium imho - ut fra mine lytteerfaringer med tyskere.
Og jeg ble ikke direkte lei meg pga lydkvaliteten som strømmer ut fra mine Magnat Quantum 655 via en "beskjeden" forsterker....
mvh
Proffen