Høyttalere Hvorfor er ikke mid-fi-høyttalere fra Tyskland mer utbredt i Norge?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
217
Torget vurderinger
4
Canton har jeg da inntrykk av at er et godt anerkjent merke?
Elac også forresten.

Er vel mer markedsføringen det skorter på i Norge for disse merkene.

Zombat

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2010
Antall liker
810
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
1
Magnat er faktisk Tysklands nest største høyttalermerke med en lang tradisjon.

Jeg har lest at både CANTON og Elac er nest største tyske høytalermerke. Litt off topic dette kanskje, men hvilken tysk produsent er den største og så videre nedover.

mvh

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Jeg har lest at både CANTON og Elac er nest største tyske høytalermerke. Litt off topic dette kanskje, men hvilken tysk produsent er den største og så videre nedover.

mvh
Canton er Tysklands største. Der er det visst nok ingen tvil.
Jeg formulerte meg litt krøkkete, men Audiovox German Holding er Tysklands nest største produsent. Altså med merkene Magnat og Heco. Ut i fra hva bransjekontakter med tilgang på offisielle tall i Tyskland har fortalt. Så skal det visst nok være endel avstand ned til nr.3, men husker ikke hvem det var.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Har en Magnat Monitor Supreme 201 sub som har stått på konstant siden 2004 (PC-anlegg), og blir fremdeles kjørt hardt nesten hver fredag.
Kjøpt på impuls for 700 kroner i Flensburg. Skulle kjøpt en til.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.446
Torget vurderinger
1
Mye skyldes nok at vi leser engelskspråklige blader og nettmagasiner, der er det lite tysk mid-fi på test. Så er det jo det faktum at vi har hengt oss på mange av fordommene mot tyskere som jeg tror er utbredt i engelsktalende land og går helt tilbake til krigen (humørløse, nøyaktige men fantasiløse, etc). Greit nok kan de lage bilene våre, men hifi forstår de seg ikke på, måleteknokrater som de er...

...og alt dette er selvfølgelig tøys. Tyskland er vel det største markedet for salg av både musikk og hifi i Europa vil jeg tro, og det er en høyst oppegående industri med minst like mange kunnskapsrike, musikkelskende ildsjeler der som andre steder. Rør, horn, vinyl; Tyskland er i toppen på alle feinsmeckerdelene av hobbyen vår.

Går heller ikke an å snakke om typisk tysk, eller britisk eller amerikansk lyd vil jeg påstå. Ikke veldig mye som skiller KEF fra Canton lydmessig, designmessig eller på annen måte. Kan vel være laget på samme fabrikken i Kina for alt jeg vet:)

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
audio physic er "made in Germany" Samme tror jeg at Burmester, MBL, etc. er. Mange merker vi ikke kjenner her i Norge.

mvh

L

Laban MK2

Gjest
Da jeg vokste opp så var lyd gruppert inn i Engelsk / Amerikansk / Tysk, høyttalere fraTyskland fikk nesten alltid bemerkninger i negativ forstand da Tyskere var glad i litt presens i mellomtonen .

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.643
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den gamle "tyskarlyden" med litt hard mellomtone og snorbein diskantkurve oppover var ikkje så hyggjeleg som engelskmennene sin lett småfeite mellomtone og svakt fallande diskant. Også dei amerikanske smokk & smell-alternativa var (er det framleis) lett å la seg bergta av.
Men i dag er Tyskland kanskje verdas beste høgtalarprodusent. Om enn ikkje dei aller beste innan det fornuftige mid-fi-segmentet.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Fordommer, enkelt og greit. Som aversjonen mot franske biler og seriøse kinesisk hifi. Ikke minst med tanke på annenhåndsverdien.

Men klart, tyske biler og hvitevarer selger derimot godt, nettopp pga av fordommene.
Tyske biler selger vel fordi det er kvalitet. Franske biler var inn og ut av verksted, finurlige løsninger som ikke var særlig praktiske. Det er ikke fordommer, men fakta. Jeg kjøper aldri fransk teknikk noen gang igjen. Har hatt fransk bil og fransk hifi. Begge deler var skrammel, og sistnevnte også dyrt i forhold til kvaliteten både på lyd og teknikk.
Franske biler har helt sikkert blitt bedre og på lik linje med mange konkurrenter, men et fortjent dårlig rykte er vanskelig å bli kvitt.

For Utopia III serien til Focal er noe skrammel :rolleyes: Snakk om å skjære alle over én kam pga opprinnelsesland.
Dette er også vel samme grunnen til at f.eks Tyske høyttalere ikke så populært? Gamle fordommer....

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.446
Torget vurderinger
1
Den gamle "tyskarlyden" med litt hard mellomtone og snorbein diskantkurve oppover var ikkje så hyggjeleg som engelskmennene sin lett småfeite mellomtone og svakt fallande diskant. Også dei amerikanske smokk & smell-alternativa var (er det framleis) lett å la seg bergta av.
Men i dag er Tyskland kanskje verdas beste høgtalarprodusent. Om enn ikkje dei aller beste innan det fornuftige mid-fi-segmentet.
Tror du går rett i fella der. Har du hørt Monitor Audio? Er ikke mye svakt fallende diskant der i gården.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.643
Sted
Torget vurderinger
0
Tror du går rett i fella der. Har du hørt Monitor Audio? Er ikke mye svakt fallende diskant der i gården.
Nja...går vi attende til tida då dei lanserte "gulldiskantane", var der no litt av kvart. Dei nye banddiskantane har eg ikkje høyrt skikkeleg.

Cozy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2014
Antall liker
87
Tenker at noe av svaret på at tyske merker ikke er mer utbredt i Norge ligger i distribusjons og markedsføringsleddet også.
Hei sirop!

Enig, hvor mange forhandlere av tysk hifi er det i Norge, hvis tysk hifi hadde vært markedsført og solgt mer gjennom de store kjedene som f.eks. Hifi-Klubben og Soundgarden ville nok tysk hifi vært mer utbredt i Norge. Men hvorfor blande inn tyske blier i diskusjonen, er ikke dette et forum først og fremst for hifi og musikk?

Hilsen Cozy

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.456
Torget vurderinger
12
Subjektivt og personlig: Det blir med tysk hifi generelt som med mange andre tyske produkter. "Perfekt" til det kjedsommelig og ofte uten habegjær. Når det er sagt så eier jeg flere tyske produkter jeg setter pris på (bl.a. DPS platespiller som har stort habegjær og en BMW som er helt ok om enn ikke med så enormt habegjær for meg), men masseproduktene er ofte trøttsomme selv om kvaliteten antagelig er helt i orden. Det blir for mye Opel og VW for meg......

Sist redigert:

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Antall liker
70
Hvem bryr seg om biler kommer fra spania,tyskland,england,kina osv.

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.147
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
Er på min mange år med denne hobbyen hatt høytalere fra 3 tyske produsenter. Har også hatt engelsk, fransk, dansk, norsk og amrikansk produserte høyttalere.
For meg er det undelig at det ikke blir solgt mer tyskprodusert, men vil tro gamle fordommer på lydsignatur + markedsføring har skylda.
For byggekvalitet, lydkvalitet og pris er minst like bra eller bedre en fra andre land.

roeng2

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.643
Sted
Torget vurderinger
0
Min franske bil har diverre ikkje displayalternativ på (ny)norsk, og eg må klare meg med engelsk eller noko anna utanlandsk.
Stereoanlegget er på same måten. Men her er eg veldig fornøgd med tyskar-lyden, og har eit veldig må-ha-behov.

Cozy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2014
Antall liker
87
Min franske bil har diverre ikkje displayalternativ på (ny)norsk, og eg må klare meg med engelsk eller noko anna utanlandsk.
Stereoanlegget er på same måten. Men her er eg veldig fornøgd med tyskar-lyden, og har eit veldig må-ha-behov.

Hei på deg!

Hahaha, og min 14 år gamle franske bil har IKKE RUST, i motsetning til andre tyske, japanske osv., og hvorfor ikke bruke fransk vin og matkultur som metafor i denne hifi diskusjonen...LOL's

Hilsen Cozy

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Ifølge tyske underleverandører med direktører og fabrikkeieres Egen-Kommentarer - så er der FAKTUM to forskjellige typer Tyske og Franske produksjonslinjer, DEN VARME...Empatiske - og den kalde..."verdensmesterEN".

- Mvh. Lyden av Opplevelser av 3-grads Konsistens av VARM LYD...

Sist redigert:

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hi-Fi og ur kjøpar ein frå alpelanda, aller helst Sveits! ;)
Skulle eg hatt noko anna enn Piega hadde det nok vært Elac på høgtalarsia.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det interessante med forskjeller i lydbildet fra ulike land er også gjeldende i andre (lyd)bransjer. F.eks kan man fint høre om live PA-teknikeren er amerikaner med sitt skarpe og topp-tunge lydbilde kontra den mer avbalanserte engelskmannen. (Litt usikker hvor tyskeren står i den sammenhengen. Har jobbet med mange tyske crew, men ingen bak bordet såvidt jeg har fått med meg.)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.326
Torget vurderinger
2
Ja, hva kan grunnen være til at midfi- og hifi-høytalere fra Quadral, Canton og Magnat ikke er mer utbredt enn de er i Norge? Tenker da på høytalere i prisklassen 5-20kkr.
Har ikke inntrykk av at dette er merker som selger mye, men de burde strengt tatt kunne ta opp konkurransen med mangt og mye av andre høytalermerker som selger atskillig bedre. Tenker f eks på Dali, B&W...
Et lite mysterium imho - ut fra mine lytteerfaringer med tyskere.
Og jeg ble ikke direkte lei meg pga lydkvaliteten som strømmer ut fra mine Magnat Quantum 655 via en "beskjeden" forsterker....

mvh
Proffen
Tyske hifi er basert på fakta, målinger og kompetanse, og ren lyd, og trente lyttere, og fagblader med de dærre skumle målingene. Dette er desverre uforenlig med High End status, da det manger referanser til vodoo og mystikk andre umålbare kvaliteter. Ergo blir Wannabees skremt unna, også i mellomklassen. Forøvrig synes jeg Elac låter flott de gangene jeg har hørt de,men jeg liker jo klar lyd jeg da med mine gamle avrullede ører.

EDIT: dette er jo bare rør men det får gå--

Sist redigert:

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
178
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
mine Canton er Made in Germany hvertfall, meget fornøyd med lyden i de, men krever dog litt pulver for å låte optimalt.
DSC_0142.jpg

Topp Bunn