Hvorfor er alle platene skeive?

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hei

nå har jeg handlet masse LPer de siste ukene, og alle jeg har fått har vært skeive? Med skeiv mener jeg altså at platen ikke er rett og at jeg ser pickupen bevege seg opp og ned. Det er gjerne kun ett sted på plata det er slikt.

Hvorfor er det slik? Er det vanlig og en del av gamet? Retter LPene seg ut med bruk?

Det ser slik ut:

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Hvis de er brukte kan det være feil lagring. Viktig at de står tilnærmet loddrett hvis de står inntil vegg. :)

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hvis de er brukte kan det være feil lagring. Viktig at de står tilnærmet loddrett hvis de står inntil vegg. :)

Glemte å si at alle var nye. Var akkurat å kjøpte flere, samme på disse også :) Er vel en del av gamet. De låter bra :D

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Samme selskap eller samme presseri ??? Stort sett så er 180 Gr. pressene rimelig rette, men det skjer at de blir skjeve også. Kjøpte siste plata til Bill Fay, og den måtte jeg returnere to ganger pga at det var kast i pressen slik at den låt falsk på slutten av plata på ene siden. Var slik alle de hadde inne da. Ba de gjøre selskapet oppmerksom på dette. Synd, for plata var jævlig bra :)

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Samme selskap eller samme presseri ??? Stort sett så er 180 Gr. pressene rimelig rette, men det skjer at de blir skjeve også. Kjøpte siste plata til Bill Fay, og den måtte jeg returnere to ganger pga at det var kast i pressen slik at den låt falsk på slutten av plata på ene siden. Var slik alle de hadde inne da. Ba de gjøre selskapet oppmerksom på dette. Synd, for plata var jævlig bra :)

På 10 plater? Forskjellige sjangere til og med. Hvor handler dere plater? Platekompaniet funker eller?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Litt trist at presseriene ikke har bedre kvalitetskontroll. Slike eksemplarer burde lukes ut før de havner i innerposer og covere. Kjøper mine brukte mye på eBay og nye mye på TheGarden og BigDipper i Oslo :)

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Kjøper helst over disk. Dvs. antikvariatet i Scultzgt. Samt Big Dipper. Aldri opplevet feil.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Kjøper helst over disk. Dvs. antikvariatet i Scultzgt. Samt Big Dipper. Aldri opplevet feil.
Da har du vært heldig! Jeg har også slitt med samme problem som trådstarter, men har ikke returnert varer pga dette, da jeg håper og tror at det ikke påvirker lyden _for_ mye ... Jeg må bare la være å se på pickupen som danser opp og ned, så går det som regel greit, men fryktelig irriterende er det ...

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Legg platene i press med noe passe tungt over og glem de for et par mnd. Da blir de pannekakerette :)

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1

mvh

Kan vi tro at bølgete plater forekommer sjeldnere hos Big Dipper, eller har du bare hatt flaks? Jeg kan godt handle av Big Dipper jeg! Kan selvfølgelig være at posten har litt av skylda her også, eller?

I dag handlet jeg i butikk(Platekompaniet), har bare åpnet en av dem enda, men den er bølgete..

I går fikk jeg Space is only noise i posten, den var ikke en gang RUND! De hadde ikke kuttet den ut ordentlig.. Da ble jeg skikkelig skuffet.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Hvis du kjøper nye plater og de ikke er helt plane er dette en mangel ved varen og du har en klar rett til å få byttet de. Ta platene med til platekompaniet og bytt de.
Ta de nye platene ut av coveret og sjekk at di er plane før du forlater butikken.
Lykke til.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hvis du kjøper nye plater og de ikke er helt plane er dette en mangel ved varen og du har en klar rett til å få byttet de. Ta platene med til platekompaniet og bytt de.
Ta de nye platene ut av coveret og sjekk at di er plane før du forlater butikken.
Lykke til.

Men når absolutt alle er det?

https://youtu.be/Ga18AevfuBU?t=33

Det er ikke mer enn hva du ser i denne videoen da. Det er kanskje innafor?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
H
Det er ikke så lett å se før de ligger på tallerkenen og snurrer.

Synes du dette er innafor :https://youtu.be/Ga18AevfuBU?t=33 ? Det er jo ikke ille :)
Det skal mye til før jeg orker å bytte, men det er en plate med kast i, som jeg helt klart ville irritere meg på. Jeg har mange sånne, og de er ille nok. Skjevere enn dette er jo ubrukelig.

Vurderer å skaffe meg en "vinyl flat".

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
H
Det er ikke så lett å se før de ligger på tallerkenen og snurrer.

Synes du dette er innafor :https://youtu.be/Ga18AevfuBU?t=33 ? Det er jo ikke ille :)
Det skal mye til før jeg orker å bytte, men det er en plate med kast i, som jeg helt klart ville irritere meg på. Jeg har mange sånne, og de er ille nok. Skjevere enn dette er jo ubrukelig.

Vurderer å skaffe meg en "vinyl flat".
Da skjønner jeg ingenting. Alle vinylene jeg har fått de siste ukene er jo sånn? 10 plater!

Hvis vi ser på vinyl flat instruksjonsvideoen ser vi jo at selv etter bakingen i ovnen er ikke vinylen rett?
https://m.youtube.com/watch?v=KZAScU584ZA&ebc (spol til 4:45)

Er det noen her som kjøper LPer fra platekompaniet og faktisk får noen som er flate?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er flere tråder som omtaler det. Det later til å være ganske slett kvalitetskontroll i mye av dagens vinylplateproduksjon.

10 plater på en gang med sånne ujevnheter må være bra uflaks likevel.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Dette er en problemstilling som stadig vekk kommer tilbake. Men, én ting er sikkert: De fleste plater er ikke skjeve.

Hvor kjøper du platene fra? Fra hvilke selskaper? Jeg kjøper vinyl kun fra selskaper som har et sterkt ønske om å holde ryktet i orden. Vet om masse selskaper man kan stole på, dem som dreit og driter seg ut har jeg glemt.

Kjøpt litt fra Discogs i kveld (alkolåsen på kredittkortet fungerte ikke, igjen :)). Kun mottatt strøkne utgivelser. Pakket korrekt, vinylen ute av coveret og det hele pakket i bobleplast.

En liten tullehistorie:

En venn av meg, da vi gikk på NTH, hadde med seg en dame hjem på hybelen som var svært liten og trang (altså hybelen), så veltet han radiatoren i basketaket, de begge sovnet og dagen efter våknet de til en masse skjeve plater. Og der var det mye bra som gikk til helvete!

Litt varmebehandling ble benyttet da jeg kom ned til ham dagen efter, noe rettet seg opp slik at det ble sånn passe spillbart, men det meste måtte kasseres. En jævlig dag og attpåtil var vi svært fyllesyke.

Som kjemiker vil jeg si at den eneste metoden er å benytte et lett press, la oss si 1 - 1/2 kg´s masse og svak varme, kanskje 40 grader Celsius, sannsynligvis noe mer. I to døgn. Men, her tar jeg alle forbehold, platens tilstand, tykkelse, PVC-komposisjonen osv.

Men, faen, hva har du å tape? Prøv med en drittplate som uansett skal pælmes, i to døgn.

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Alkolåsen funket her i kveld og natt. Karaffelgikt(fyllesyke) er noe dritt det. Hørt at 40-50 grader C er idèelt i stekeovn mellom to glassplater ;)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
fikk 8 album fra Platekompaniet igår- en av dem gikk ikke an å spille pga stor bølge, resten var ok.

Sendte inn reklamasjon på den ene- få se hvor behjelpelig de er eller om de mister meg som kunde til fordel av jpc.de

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Om platene har litt høydekast er vel ikke så ille?
Verre er det jo om rillene ikke ligger 100% konsentrisk i forhold til senterhullet, og det er jo nærmest umulig å oppdage ved en visuell inspeksjon i butikken.
Konsekvensen vil jo bli en plagsom "svai" i musikken, som i særlig grad gjør seg gjeldende i piano- eller fiolintoner. Ubehagelig, rett og slett!

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg har handlet både i platekompaniet sin butikk, og i deres nettbutikk. Alle skivene har noe form for bølger når de spiller, slik som her https://youtu.be/Ga18AevfuBU?t=33

Hvis det ikke skal være slik må det jo være noe galt med hvordan de oppbevarer platene?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28
Skjeve plater kommer fra alle butikker og alle merker. En skjev 200-grammer er verre enn noe. Grunnen til at noen opplever dette mer enn andre kan selvsagt ha med flaks og uflaks å gjøre og hvordan platene behandles i butikken, men oct vil med sin Acutus oppleve dette i mindre grad fordi spilleren i stor grad retter ut skjeve plater (senterspindelen er hevet og den doble clampen bretter plata rundt denne). Jeg skal ha meg en plateretter, men er enig i at kvaliteten på ny vinyl generelt er for dårlig.

• Liker
Reaksjoner: oct

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.826
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Høydekast (i den grad videoen viser) har jeg kun opplevd på 2 nye plater. Den ene (AP faktisk) var langt værre, omtrent som en fartsdump. Begge ble i byttet i nye som var feilfrie. Andre former for feil og skavanker har vært mer representert. Det er ingen ulempe å ta en visuell sjekk i butikk. Da kan man spare seg for en kjedelig (re)tur til.

Som @Scrooge nevner, så er skjevt senterhull litt vanskeligere å se med det blotte øye. Men - jeg tror ikke f.eks BD er uvillig til å legge platen på en spiller om du ber om det.

Hos TG er det litt værre. Der er det så vidt jeg husker ingen spiller som er satt opp for avspilling. De selger kun vinyl og vinylrelaterte produkter, men alt som spilles i butikken streames:rolleyes:

Til trådstarter: Hvor kjøper du platene? Om det er på samme sted, og alle er vindskeive, så skulle man nesten tro det hadde med oppbevaring/lagring der å gjøre.
Edit: Ser at det ble besvart

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Heldigvis har jeg pitch control på platespilleren slik at jeg kan skru ned hastigheten om platen er så skeiv att pickupen begynner å hoppe.

nei bare tuller.....;)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Går det an å velte en radiator? Er ikke den festet på veggen?? Kaller man også slike løse ovner for radiator? Unnskyld at jeg er pirkete. Men det kan jo ha vært et jævlig basketak, da. 8) Tror det var dama som var trang jeg, ikke hybelen. Den var sikkert litt kort,

Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.279
Sted
Laksevåg - Bergen
Er enig med Fosse. Har vel ca 700 lp'er, der de aller fleste er kjøpt på 70- og 80-tallet. De eldre platene er paddeflate og har alltid vært lagret stående. Men når sant skal sies, har jeg ikke opplevd høydekast i nye plater så veldig mange ganger. Ujevnhetene har aldri vært så store at det har gått ut over lyden, men det er irriterende å se at PU'en går opp og ned. Blir kanskje litt mindre bevegelse med bruk av platelodd, men ikke mye.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Høydekast (i den grad videoen viser) har jeg kun opplevd på 2 nye plater. Den ene (AP faktisk) var langt værre, omtrent som en fartsdump. Begge ble i byttet i nye som var feilfrie. Andre former for feil og skavanker har vært mer representert. Det er ingen ulempe å ta en visuell sjekk i butikk. Da kan man spare seg for en kjedelig (re)tur til.
[.....]
Høydekast som i videoen her ville jeg vært ganske fornøyd med. Jeg vil tro at nesten 1/3 av de platene jeg har kjøpt i år (rundt 20 stk omtrent) har mere kast enn det som er vist der. Jeg prøvde meg på en klage på én plate, men da var plata utsolgt og ble ikke presset opp i nye opplag ... :-/ (denne var riktignok for riper, og ikke kast ...)

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Okey, jeg har nå spilt igjennom alle platene jeg har fått de siste ukene for å luke ut de som faktisk er OK. Sitter igjen med to plater.. De låter heldigvis veldig bra og er ikke skeive..

Hva er deres erfaring med erstatningsvarene? Pleier dere å få rette plater uten elendig lyd?

Den ene plata jeg fikk i dag var så ræva at det hørtes ut som et konsertopptak gjort med en iPhone....

Har det noe for seg å kjøpe fra et annet sted? Jeg trodde jo platekompaniet var veldig seriøse, har ihvertfall innrykk av det :)

Håper inderlig Lars Winnerbäck LPen jeg kjøpte for 700 er i god stand!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dårlig lyd kommer nok ikke av skjeve plater.

platekompaniet er seriøse nok, med unntak at de noen ganger mottar ordre og bare setter dem på vent i månedsvis uten å fortelle om det når de ikke er på lager.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1

platekompaniet er seriøse nok, med unntak at de noen ganger mottar ordre og bare setter dem på vent i månedsvis uten å fortelle om det når de ikke er på lager.
Det vet jeg, men noen av platene hadde rett og slett elendig lyd. Flesteparten hadde god lyd,men var bølgete.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men du får neppe byttet brukte plater pga. Lydkvaliteten. ;)

• Liker
Reaksjoner: ptb

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand

Det vet jeg, men noen av platene hadde rett og slett elendig lyd. Flesteparten hadde god lyd,men var bølgete.
Enig med Dazed. Noen plater har bare dårlig lyd, og det kan vel skyldes både det ene og det andre. Jeg fikk en plate som var utrolig statisk for eksempel, og var ikke god å høre på. Dette vil jo gi seg etterhvert (antistatisk børste, vask), og lyden _kan_ bli bedre. Dårlige pressinger er det vel verre med, men jeg vet ikke hvor ofte dette er et reelt tilfelle egentlig ....?

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Fått meg flere LPer nå, og den ene var så bøyd at den på den ene siden lå perfekt ned til, men på den andre toucher den ikke plata en gang.. Elendig. Det må jo være posten som gjør dette? Tips? Er det noen andre som pakker LPene så de blir skuddsikre? Kanskje det er bedre å sende veldig mange LPer i en stor boks, også pakke de stående?

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Antall liker
6.577
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Merkelig, jeg har mottatt ca 40 plater siste 2 månedene, både fra CDON og Platekompaniet, og ingen har vært noen problemer med :)

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Merkelig, jeg har mottatt ca 40 plater siste 2 månedene, både fra CDON og Platekompaniet, og ingen har vært noen problemer med :)
Jeg har til og med original platestrammer som medfølger spilleren, den burde jo hjulet litt..

Topp Bunn