Hvorfor er alle platene skeive?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28
Litt forenklet sagt fungerer de fleste strammere kun på den konvekse siden. Om plata har form som en suppeskål fungerer de fleste platestrammere dårlig.

L

Larkus

Gjest
Vel, platestrammer og platestrammer........ Hvis det bare er et lodd med plan underside, så retter det ikke ut en bulkete plate. En skikkelig platestrammer er avhengig av at det er en liten (ca. 2 mm) forhøyning rundt sentertappen, og at selve platestrammeren har en utfresing under slik at det bare er ytterkanten av undersiden som er i berøring med plata. Når den settes på plata må den presses ned slik at plata "brettes" ned over forhøyningen rundt sentertappen, og deretter låses fast til sentertappen med en strammeanordning. Dette fungerer effektivt på ikke alt for bulkete plater, og samtidig sikrer det at hele plata får kontakt med platematta slik at resonnanser i vinylen dempes effektivt.

Se her
http://www.hifisentralen.no/forumet...r/74339-helox-record-clamp-2.html#post1830402

og her
http://www.hifisentralen.no/forumet...rer/74339-helox-record-clamp.html#post1829932

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
152
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Jeg har fulgt med på dette i Steve Hoffman forumet, og der er det mange som får skeive 180g skiver. Trolig fordi man ikke kan kunsten å presse plater mer. Så jeg kommer ikke til å handle ny vinyl, men kjøper en brukt LP nå og da. Er ellers enig i det med Platekompaniet. De lover 1-3 dager, og så må jeg vente uke etter uke. Så min pengepung peker nå andre steder, har fått nok av bløffinga deres.

Kan forøvrig nevne en noe komisk hendelse da jeg i desperasjon ville vaske en gammel LP. Hadde vann i oppvaskummen med litt Zalo i. Dyppet nok LP'en for lenge i litt for varmt vann, for plutselig var den bølgeformet. Hadde omløp nok i skallen til å røske et halvlitersglass ut av skapet, og satte det opp ned på etiketten, og lot det stå slik et minutt. Den ble helt rett igjen - og gjett om jeg hadde en pils i det glasset etterpå (puuuh)!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Er det ikke vacuum på tallerkenen da? :rolleyes:

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg ser at korkmatta er litt bølgete selv, men dette burde vel ikke ha noe å si? Hvis plata faktisk er rett så burde den vel trykke ned matta uansett?

Har en "screw on clamp"

L

Larkus

Gjest
Hvilken spiller og hvilken "clamp"?
Kan du legge ut et bilde av remediene med en bulkete plate på tallerkenen?

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hvilken spiller og hvilken "clamp"?
Kan du legge ut et bilde av remediene med en bulkete plate på tallerkenen?
pro-ject 5.1 med Cork og medfølgende "record clamp"

L

Larkus

Gjest
Den Project "record clampen" er vel helt flat under? Og den skrus ved nedover gjenget sentertapp om jeg ikke tar feil?

L

Larkus

Gjest
Hvis den er konkav på undersiden kan du forsøke å tre en passende O-ring (eller noe annet passende) nedover sentertappen slik at du får en liten forhøyning rundt den.
Tykkelsen på O-ringen må naturligvis ikke være større enn at ytterkanten av clampen berører plata FØR senter av klampens underside berører O-ringen.
Er du heldig oppnår du at plata "vrenges" ned over O-ringen og ligger i spenn mot platematta. :)

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hvis den er konkav på undersiden kan du forsøke å tre en passende O-ring (eller noe annet passende) nedover sentertappen slik at du får en liten forhøyning rundt den.
Tykkelsen på O-ringen må naturligvis ikke være større enn at ytterkanten av clampen berører plata FØR senter av klampens underside berører O-ringen.
Er du heldig oppnår du at plata "vrenges" ned over O-ringen og ligger i spenn mot platamatta. :)
jepp, ser noen gjør dette! Tror vi rett og slett konkluderer med at det er mye dårlig pressing der ute, og dessverre er bytting av plater en del av gamet.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har selv investert i en VinylFlat med varmepung. Det fungerer smertefritt og er enkelt i bruk, jeg har kjøpt en timer på Clas Ohlson som kutter strømmen etter valgt antall timer. Jeg setter den som oftest på 3 timer og glemmer den i ett døgn, da får platen varmebehandlingen og nedkjøling under kontrollerte temperaturer inni pungen og er stort sett snorrett i alle bauger og kanter. Dersom det gjenstår noe repeterer jeg prosessen.

Ellers må jeg si meg overasket over hvor mange her som får skjeve plater. For min del som kjøper både nytt og brukt så postmannen griner etter, opplever at kanskje 1 av 100 har en liten "bøy" ett eller annet sted.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
For å ikke generalisere og svartmale alt. 4 stk nye skiver kjøpt i dag - samtlige helt feilfrie:).

For de foregående 6 kjøpte, hadde 1 av de feil m/delvis løs etikett, de øvrige helt feilfrie.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
For å ikke generalisere og svartmale alt. 4 stk nye skiver kjøpt i dag - samtlige helt feilfrie:).

For de foregående 6 kjøpte, hadde 1 av de feil m/delvis løs etikett, de øvrige helt feilfrie.
Godt å høre! Vi må ikke gi opp håpet helt ... :)

• Liker
Reaksjoner: ptb

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1

Godt å høre! Vi må ikke gi opp håpet helt ... :)
Har noen her vært borti at tallerken er bølgete, og av den grunn gjør den så LP-ene bølger? Er dette mulig? Ja, armen går opp og ned.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Ta en rettholt og sjekk, på kryss og tvers.

Men kan det faktisk gjøre så alle platene fremstår som bølgete? Kan det gjøre så armen går opp og ned? Det kan vel kanskje det, med tanke på at LP-en noen steder blir "sluppet" litt ned", men på andre steder blir den "dyttet" litt opp, og da rører jo armen på seg. Når plata ligger nedtil tallerken ser jeg det er mellomrom flere steder under LP-ene, og av den grunn trodde jeg først det var vinylen som var skeiv?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28
Det jeg mener er at om du har noe du vet er rett (rettholt) så kan du finne ut om tallerkenen er skjev.
Det å utelukke alternativer hjelper deg med å finne svaret.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Den bølger ikke, men jeg ser på en måte at tallerken går litt opp og litt ned. Dette ser jeg best om jeg ser i glipa mellom tallerken og spilleren. Du ser liksom glipa bli mindre og større kontinuerlig.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28
Det ville jeg tatt opp med forhandler, det er ikke bra. Tallerkenen skal rotere i samme plan som selve spilleren står i. Hvor stort er utslaget, sånn omtrentlig? Er det så vidt du ser det, eller snakker vi flere millimetre?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Har hørt om slike tilfeller (ikke bare Pro-Ject). Hvor mye dreier det seg om - 1/2mm, 1mm, mer...?

Edit: Der var @Fosse litt kjappere på avtrekkeren.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
^ Har hørt om slike tilfeller (ikke bare Pro-Ject). Hvor mye dreier det seg om - 1/2mm, 1mm, mer...?

Det skal jeg måle når jeg kommer hjem.

For de som lurer, så ser det akkurat sånn her ut med plate oppå:

Det kan ikke være snakk om mye platen går opp og ned, for jeg må virkelig studere det. Dog ser jeg tydelig at den flytter på seg.

Denne videoen viser det godt. Veldig likt hvordan min beveger seg.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand

Det skal jeg måle når jeg kommer hjem.

For de som lurer, så ser det akkurat sånn her ut med plate oppå:

Det kan ikke være snakk om mye platen går opp og ned, for jeg må virkelig studere det. Dog ser jeg tydelig at den flytter på seg.

Denne videoen viser det godt. Veldig likt hvordan min beveger seg.
På den øverste videoen ser det ut som plata bølger litt, omtrent som alle mine plater gjør, på den nederste ser det jo absolutt ut som om tallerkenen går litt opp og ned, ja, og det er litt verre ...

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Sikkert flere måter å "rette" skiver på jeg har min egen som er trygg, men noe tidkrevende.
Ikke at jeg mener at man skal rette nye skiver, da bytter jeg de også, men hender jo når man handler brukt at man får noen propeller.
Måten jeg gjør det på er at legger skive i et innercover med hull, og så har jeg lagd et pappcover med hull, som jeg bretter rundt innercover igjen.
Dette fordi at labelen er tykkere enn selve platen, og utjevner jeg dette.
Så legger jeg hele stasen i mellom to glassplater med 8 mm tykkelse. (Glasshyller til kjøkkenskap, Strai Kjøkken)
Så leger jeg hele stacken på baderomsgulvet i et gjørne hvor varmekablene får oppgaven med å varme de opp.
Legger så et baderomsteppe over til slutt som isolasjon.
Så er det bare å gi det tid. I videon under ser dere hvordan utviklingen er over et par dager.
Bilder av utstyret:
IMG_3595.jpg
IMG_3596.jpg

Her ser dere hvordan resultatet blir etter et par dager.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den bølger ikke, men jeg ser på en måte at tallerken går litt opp og litt ned. Dette ser jeg best om jeg ser i glipa mellom tallerken og spilleren. Du ser liksom glipa bli mindre og større kontinuerlig.

Da er det fare for at du bare ser plata som er skjev.

Kjør tallerkenen uten plate på og se om overflaten fremdeles "bølger". Sett gjerne noe tett inntil spilleren i samme høyde som du kan sikte etter.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1

Da er det fare for at du bare ser plata som er skjev.

Kjør tallerkenen uten plate på og se om overflaten fremdeles "bølger". Sett gjerne noe tett inntil spilleren i samme høyde som du kan sikte etter.

Godt jeg får byttet spiller. Skal selvfølgelig sjekke LP-ene med ny spiller, og håper mange ser rettere ut :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28
Men har du sjekket tallerkenen med rettholt? Dersom tallerkenen er plan så vil ikke platene sprike mindre med en ny spiller (forhåpentligvis).

Topp Bunn