Synkron S/PDIF inn, klokkesignalet «embedded» i datastrømmen. På hvilken måte korrigeres det? Har mye å lære her, ser jeg.Så får dac et støyete og jitterfylt signal som må korrigeres jobber den identisk som ved det et 100% perfekt signal?
Synkron S/PDIF inn, klokkesignalet «embedded» i datastrømmen. På hvilken måte korrigeres det? Har mye å lære her, ser jeg.Så får dac et støyete og jitterfylt signal som må korrigeres jobber den identisk som ved det et 100% perfekt signal?
Hvem bruker spdif idag? Det har masse svakheter, dere må bytte til usb!Synkron S/PDIF inn, klokkesignalet «embedded» i datastrømmen. På hvilken måte korrigeres det? Har mye å lære her, ser jeg.
En får ikke shy sitt anlegg ut av bose anlegg med bedre streamer eller dac, men litt mer «analog» lyd, det holder for meg. Om noen ikke er villig til å betale for det er helt ok, men det er jeg! Og du…. 🫣Den dCS DACen jeg har er jo spinnvilt dyr, det innrømmes, og burde holde i massevis uten ekstra duppeditter. Den har real teknologi og måler også ekstremt bra på alle parametere. Den låter også veldig bra men selvsagt ikke hvis man måler i lydforbedring pr. krone. Den Mutec boksen er derimot ikke kjempedyr. Det var faktisk sønnen min med gullører som først oppdaget at det låt "rart" da vi streamet fra prosjektoren istedet for fra BD-spilleren og kunne høre forskjell i A/B. Jeg klarte ikke det, men han kunne det, hver eneste gang (altså blindt, mens jeg svitsjet, for jeg trodde ikke på ham). Da fant jeg ut at den Mutec-boksen måtte prøves. Som sagt, det fjernet alle nevroser for min del, og guttungen er fornøyd uansett om starwars spilles fra BD eller projectorHva som er årsaken vet jeg virkelig ikke. Høres sikkert suspekt ut men..
Så var det dette med bidirectional og unidirectional da.. Hvordan fungerer feil korreksjon på USB audio class 1.0 og 2.0?Hvem bruker spdif idag? Det har masse svakheter, dere må bytte til usb!
Hvorfor har ofte digital avspilling en digital signatur i lyden? Burde det ikke låt helt likt som vinyl om en holder seg innafor dynamiske område til vinyl?
Svarer du på spørsmålet mitt kan jeg gjerne svare på ditt selvom det er et teit spørsmål.Så var det dette med bidirectional og unidirectional da.. Hvordan fungerer feil korreksjon på USB audio class 1.0 og 2.0?
Så var vi på den gode gamle regla på nytt igjen ja. Jeg spurte først!Svarer du på spørsmålet mitt kan jeg gjerne svare på ditt selvom det er et teit spørsmål.
Hvordan får du et signal på USB inn på en D/A-converter chip? Fra en streamer?Hvem bruker spdif idag? Det har masse svakheter, dere må bytte til usb!
Hvorfor har ofte digital avspilling en digital signatur i lyden? Burde det ikke låt helt likt som vinyl om en holder seg innafor dynamiske område til vinyl?
Stop nu! Hvorfor er det nødvendigt for dig, at skrive om ting du ikke ved noget om?Jo mer dac jobber, jo mer støy produserer den. Perfekt rent digital signal avlaster dac.
Var i full tro at min nuc i et vifteløst kabinett var optimalt, men melco n10/2 gruset den.
Har den streameren USB til DAC? Forsøker fortsatt å forstå det der om at en DAC «jobber hardere» hvis det er mer jitter i datastrømmen.s/pdif er i mine ører dårligere enn usb konvertert til i2s.
En dyr streamer med en forsegjort psu låter bedre her hos meg og hos hifi kamerater som har testet div merker.
Edit: Om jeg forstår din sammenligning mellom S/PDIF og USB/I2S riktig, så sammenligner du mye mer enn det.The I²S connection was not intended to be used via cables, and most integrated circuits will not have the correct impedance for coaxial cables. As the impedance adaptation error associated with the different line lengths can cause differences in propagation delay between the clock line and data line, this can result in synchronization problems between the SCK, WS and data signals, mainly at high sampling frequencies and bitrates. As the I²S bus doesn't have any error detection mechanism, this can cause significant decoding errors.
Heldig for oss at Paul har lansert et produkt som løser problemet
Hva synes dere om denne kommentaren?
For meg så gjør den mannen der like mye for PS Audio som Auditor gjør for Rega/Bladelius/PMC
Hva synes dere om denne kommentaren?
Bare til orientering, jeg har ingen PS Audio komponenter, og jeg har heller ingen planer om det på nåværende tidspunkt.For meg så gjør den mannen der like mye for PS Audio som Auditor gjør for Rega/Bladelius/PMC![]()
Ja, her synes jeg han har gode poeng. Helt enig med han om Adele.
Synes denne er bra!
Vet du om noen det ikke gjelder for?Gammel nok Paul fra PS Audio har jo sin business å ta vare på. -Han selger eks musikk på fysisk media, og selger media-avspillere.
Så uttalelser fra han bør nok sees i dette lyset.![]()
Vet du?Vet du om noen det ikke gjelder for?
Nei og det var hele poenget, hva var ditt?Vet du?
Fiffig fokus. Du er ikke tilfeldigvis en tilhenger av PS Audio som bare følte du måtte ut å beskytte god-gammmel-nok Paul?Nei og det var hele poenget, hva var ditt?
Nei. Min erfaring er fortsatt at en Chromecast Audio (kr 350,-) låter likt med en Logitech Transporter (kr 11000,-), og begge låter bedre enn et nokså dyrt CD-drev, så lydmessig er det meste gjort så snart det fungerer. Ser ikke noe poeng i å drive tweakeri der.Har man nogle tip til at forbedre streaming?
Jeg burde med andre ord holde nevrosene i ro og nyte WiiM Pro/NAD M51-komboen jeg har i benken herNei. Min erfaring er fortsatt at en Chromecast Audio (kr 350,-) låter likt med en Logitech Transporter (kr 11000,-), og begge låter bedre enn et nokså dyrt CD-drev, så lydmessig er det meste gjort så snart det fungerer. Ser ikke noe poeng i å drive tweakeri der.
Streameren skal bare gjøre en eneste, veldig enkel jobb: Motta pakkeswitchet asynkron datastrøm over wifi/Ethernet, bufre og konvertere til PCM, og klokke den ut som en synkron datastrøm videre til DAC. Dataraten er nærmest en vits i dagens nettverk med gigabit-kapasitet. To-kanals 24/96 audio er 4,6 Mbit/s., ca 1 % av datahastigheten jeg logget i en wifi speedtest fra iPad på hytta i går. Kvalitetsmessig må utklokkingen gi mindre jitter enn hva tilknyttet DAC kan svelge, og man bør helst unngå å gjøre det vanskelig ved å skape unødvendige jordsløyfer og lignende. Det er alt.
Derimot er gapless play noen ganger en problemstilling, og den innebyggede streameren i min DEQX HDP-5 hadde det med å droppe ut fra tid til annen, men det løses i programvareoppdateringer.
Velg en streamer med bra brukergrensesnitt, helst kompatibel med Roon, og helst uten «audiofile» fiksfakserier som introduserer helt unødvendige problemer.
Solid off-topic her, men jeg likte slagordet Jira (bug tracking software) hadde før: "Jira, Because you have issues"Hadde jeg drevet spyle og stakeservice skulle det stått "Because Shit happens" i firmareklamen!
Fiffig fokus? Slik du skriver det virker det som om du mener det bare er PS Audio som er ute etter å tjene penger. Regner med du betaler for komponentene dine du også? De taper forhåpentlig vis ikke penger de du handler fra heller?Fiffig fokus. Du er ikke tilfeldigvis en tilhenger av PS Audio som bare følte du måtte ut å beskytte god-gammmel-nok Paul?![]()
Vel, jeg tenker det finnes forskjeller. Men jeg mener forskjellen ikke er et resultat av kvalitetsforskjeller som alltid burde påvirke pris. Men heller er et resultat av bevist eller ubevist manipulasjon av lydata med bruk av DSP eller tap av samples. Samt evt. uheldig implementering av synkron transport ut av streamer kan påvirke resultatet ene eller andre veien avhening av øret som lytter*.Når man læser igennem tråden her, ser man, at der er mange der mener, at der ikke er forskel på streamer.
Dette gir ingen mening.De fleste konvensjonelle IT-baserte musikkservere etablerer en forbindelse mellom hjemmenettverket og musikkutstyret over ruteren. Dette betyr imidlertid også at det oppstår interaksjoner mellom lydfilene og alle andre kommunikasjonssignaler i nettverket, noe som forårsaker inkonsekvenser i sanntidsdataflyten.
Dette er ingen teknisk forskjell på hvordan musikk streames, enten det er fra lokalt NAS eller fra strømmetjenestene. Streameren vet ikke hvor data kommer fra og behandler alt likt.Etter å ha blitt filtrert og, enda viktigere, omklokket, sendes ren trafikk videre til den faktiske nettverksspilleren over den andre Ethernet-porten. Dette gagner ikke bare NAS-filer, men også spesielt strømmepakker som kommer fra populære plattformer som Tidal eller Qobuz.
En dac kan "fikse" på jitter fra streameren.I en verden av høyoppløselig og digital kilde betyr først at digitale ingeniører er nødvendige i utgangspunktet for å sikre at nedstrøms DAC-ingeniører mottar de nøyaktige, klokkede dataene de trenger for å produsere korrekte analoge signaler. Når en digital datastrøm først er blitt forurenset, kan ingen DAC i verden avhjelpe situasjonen.
Det spiller ingen rolle hva disse pakkene har passert igjennom. De trenger ikke å komme i rekkefølge og hvis man har god tid kan de i teorien sendes med posten uten at det går ut over kvaliteten. De opprettes dessuten til perfekt nivå, hvis ikke så får du ikke lyd. Du virker ikke å forstå hvordan data transporteres over et nettverk.Tidal eller Qobuz, har du ingen kontroll over dataflyten. Datapakkene fra Tidal passerer gjennom utallige servere på flere kontinenter før du får dem – servere valgt utelukkende for deres kostnadseffektivitet. Selv om datastrømmene er i en kaotisk tilstand når de ankommer, er de fleste nettverksspillere eller PC-er i stand til å gjenopprette dem til et tilstrekkelig nivå, men ikke et perfekt nivå.
Gikk du lei topic og tenkte du like godt kunne starte din egen diskusjon?Fiffig fokus? Slik du skriver det virker det som om du mener det bare er PS Audio som er ute etter å tjene penger. Regner med du betaler for komponentene dine du også? De taper forhåpentlig vis ikke penger de du handler fra heller?
En skal ikke mer en 20 år tilbake hvor multitaskingen var en katastrofe, så hvorfor kan ikke en streamer slite med å holde bitstrømmen perfekt om den må håndtere unødig databehandling fra nettverket?Dette gir ingen mening.
Dette er ingen teknisk forskjell på hvordan musikk streames, enten det er fra lokalt NAS eller fra strømmetjenestene. Streameren vet ikke hvor data kommer fra og behandler alt likt.
En dac kan "fikse" på jitter fra streameren.
Det spiller ingen rolle hva disse pakkene har passert igjennom. De trenger ikke å komme i rekkefølge og hvis man har god tid kan de i teorien sendes med posten uten at det går ut over kvaliteten. De opprettes dessuten til perfekt nivå, hvis ikke så får du ikke lyd. Du virker ikke å forstå hvordan data transporteres over et nettverk.
Ikke sikker på hva du mener med katastrofal multitasking for 20 år siden, men man hadde mer enn nok regnekraft til å spille av musikk da også. Vet heller ikke hva du mener med "unødig databehandling fra nettverket"?En skal ikke mer en 20 år tilbake hvor multitaskingen var en katastrofe, så hvorfor kan ikke en streamer slite med å holde bitstrømmen perfekt om den må håndtere unødig databehandling fra nettverket?
Jeg sa ikke all jitter, men når vi snakker -140+ db ned så er det vel ikke akkurat et problem lenger?Fikser dac all jitter så forklar målingene!
Ser ikke helt hva "sanntid" og "samples" har med noe å gjøre. Mitt poeng, satt på spissen, var at man i prinsipp kan overføre datapakker via brevdue.Streamer en direkte fra nettverket og ut av usb i sanntid må postmann levere 96000 samples i sekundet, stakkars mann.
Buffer/cache og threads.. Det foregår på akkurat samme måten idag som for over 40 år siden, men idag har man flere CPUer og threads. FIFO er også en greie fortsatt idag. DAC og streamer er også to forskjellige ting selv om man får det i samme boks.. DAC må også sees på som flere "enheter" alene.En skal ikke mer en 20 år tilbake hvor multitaskingen var en katastrofe, så hvorfor kan ikke en streamer slite med å holde bitstrømmen perfekt om den må håndtere unødig databehandling fra nettverket?