Jeg ser ikke noe dumt i det siterte innlegget. Tvert imot.
Vis vedlegget 931963
Det er jo et av de eldste triksene i sleip selger-boka, smyge opp volumkontrollen med en halv dB eller så mellom den billige og den dyre komponenten. Nordost gikk til og med så langt at de lagde demo-CD’er med samme innspilling ved flere forskjellige volum, slik at man kunne sikre seg at det «låt bedre» etter hvert som man gikk til dyrere og dyrere ledninger. Litt fyldigere, litt nærmere, generelt bedre uten at man registrerer det som høyere volum fra spor til spor. Til slutt la noen merke til at «samme spor» hadde forskjellig nummer på CD-displayet og ble litt mistenksomme.
Sammenligningstester uten å sikre at signalnivået er det samme er verdiløse. Jeg betaler ikke i dyre dommer for å få eksakt samme «forbedring» som ved å vri opp volumet en dB eller så. Det greier jeg fint selv.
De fleste av oss som har holdt på med dette noen år har også fått noen opplevelser hvor man bytter komponenter eller eq-profiler, nikker anerkjennende til at nu låter alt så meget bedre, for så å oppdage at den nye komponenten ikke var tilkoblet og man har hørt på den samme hele tiden. Da forsvinner også hele forbedringen ganske brått. Et par sånne opplevelser, og man blir kanskje en del klokere.