Dersom man ikke er narkis eller har problemer med alkohol så ser jeg ikke problemet?
Jeg har gått mange netter uten sovemedisin nå, men når jeg får insomnia så er det veldig trygt å ha medisin.
Legen min er helt enig.
Jeg regner med at leger har mer peil enn coolbiz....
Melatonin og valergan eller lysterapi er kvakksalveri for min del, tv skjermer og dataskjermer er en del av hverdagen vår...
Joda, legen din vet sikkert utmerket godt hvilke
bivirkninger Stilnoct har, om enn kanskje ikke de langvarige. Han vet sikkert også at søvnproblemer ofte korrelerer med lavt dopaminnivå i frontallappen, og at slike pasienter derfor veldig ofte er dogmatiske vanedyr som ikke er spesielt mottagelige for forslag om livsstilsendringer. Så legen din gidder ikke å prøve engang, forståelig nok. "Doktor" betød opprinnelig lærer eller rådgiver eller noe sånt, men dagens helsevesen gir lite rom for denslags gammeldagse greier. Det er så jo mye enklere å dele ut piller, selv om faktabladet for Stilnoct sier: "Forsiktighetsregler: Årsaken til søvnløsheten skal om mulig kartlegges. Underliggende lidelser skal behandles før sovemiddel forskrives".
Det er forresten himmelvid forskjell mellom Melatonin-tilskudd og Vallergan og lysterapi. Lysterapi er, dersom utført riktig, ikke annet enn å gjenopprette den naturlige, daglige lyspåvirkningen som vår døgnrytmebiologi er avhengig av for å fungere optimalt. Hva kan betegnes som kvakksalveri? Gjenoppretting av den naturlige døgnrytmen ved å gjenopprette naturlige stimuli eller medisinering av symptomene, med en rekke uheldige bivirkninger og risikoer som følge? Jeg mener at det helt klart er det førstnevnte. Primum non nocere, and all that jazz.
Øyet er ikke bare et kamera; det er også en helt sentral del av kroppsklokken, for å si det slik. Kunstig lys med mye energi i det blå området (440-465nm), dvs. spesielt fra slike lyskilder som LED-lys, LCD-skjermer og lysstoffrør er spesielt ugunstig om kvelden, da det ødelegger melatoninsyntesen i både øynene, i tarmen (ja, faktisk) og i konglekjertelen. Over tid har dette negativ innvirkning både på hjernestammen og på konglekjertelens evne til korrekt melatoninsignalering på nattestid. Med søvnløshet som følge.
Litteratur:
- JBC : Journal of Biological Chemistry
- Eye - Light, dark, and melatonin: emerging evidence for the importance of melatonin in ocular physiology
- A Path to Sleep Is through the Eye(1,2,3). - PubMed - NCBI
(P.S. I tilfelle noen skulle få det inntrykket at melatoninpiller er lurt: Det er det ikke, muligens bortsett fra ved jetlag)