- Ble medlem
- 09.02.2013
- Antall liker
- 16
Fysisk hverdag, der du er utslitt når du legger deg. Og et glass melk er også bra.
|
Chuck Norris comes and knocks me out befor i can blinkKan noen som sovner så raskt om kveldene være så snill å forklare hvordan det gjøres?
^ Etter min mening klart det beste rådet, så langt.søvndisiplin! Stå opp til fast tid og legg deg til fast tid. Ikke utsett leggetid fordi noe er spennende på internett, tv, radio, whatever. Hold jevn døgnrytme i helgene også.
Lysdisiplin. melantonin-nivået styres av lys. Unngå telefon, padder, pc 1 time forut sengetid. Unngå lys om morgenen så du ikke blir vekt for tidlig av soloppgang.
Mitt tema, dette. Sliter som bare F med å justere døgnrytmen tilbake etter nattevakter. Søvndisiplin høres helt fint ut til det blir konfrontert med virkeligheten (i mitt tilfelle). Jeg kan døgne, lett, i totalt mørke, i senga, med kraftig søvnunderskudd, og gå på jobb før jeg 'får det'. Etter det jeg har lest av 'populærvitenskapelig' stoff om temaet tror jeg at jeg har noe lignende 'forsinket søvnfasesyndrom' eller hva de kaller det.
Beste tiltak så langt er melatonin og utstrakt bytte av vakter. Jeg har testet noen 'gammeldagse' allergimedisiner, men syntes jeg ble komatrøtt hele dagen etter også. Ellers har jeg hatt en vekkerklokke med lys en stund, og det ser ut til å virke. Jeg installerte nettopp tett rullgardin på soverommet. Manipulering av lys ser ut til å ha en effekt som er verdt videre eksperimentering.
Det eneste som virkelig hjelper for meg er en god (for meg) turnus. Jeg har hatt bedre turnus før, har anbefaling fra legen om tilpasninger, men det er vanskelig å finne en god permanent løsning i en bedrift som er mer eller mindre fast på minimumsbemanning.
guest navnet mitt er nå tce--teams , di fleste kjenner meg her inne , sorry for off topic.Hvis du ikke har smerter eller annet som hindrer deg i å sove så må du aldri ta en tablett. Det er en galei alt for mange er ute på.Det var mange gode råd. Setter pris på både de sunne og de litt "mindre sunne" forslagene.
Det var mye stress i forrige jobb over lengere tid, og hver gang nattesøvnen er spesielt viktig for morgendagen blir jeg ennå oppstresset og sliter med de samme bekymringene. Begynner i ny jobb med oppstart om 4-6 uker og tar det for gitt at det blir langt mindre stressende. Håper bare på å komme igjennom de to første ukene uten å møte opp som en zombie noen av dagene.
Det er ofte 10 sekunder med uoppmerksomhet som tillater en å falle i søvn, og en eller annen knockout-tablett frister mye, i alle fall som en forsikring.
Kondolerer Guest
Guest: Kondolerer. Ikke noe greit å lese. Når slike ting inntreffer er man "utenom normalen", mine råd er ment med tanke på de som ikke er i din situasjon.
Kalsifisering av konglekjertelen over tid, ser ut til å være en viktig faktor her. Flere av oss her inne tilhører vel en generasjon som i vår barndom daglig ble tvangsfôret med fluortabletter i den tro at det skulle hjelpe mot tannråte. I senere tid har det begynt å dukke opp forkning som indikerer at fluor akkumuleres i konglekjertelen og sterkt bidrar til kalsifiseringsprosessen.Med årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre -
...
Jeg er snart ferdig med min første tube fluorfri tannpasta. Søvn og konsentrasjonsevnen har i alle fall ikke blitt noe dårligere av det.Kalsifisering av konglekjertelen over tid, ser ut til å være en viktig faktor her.
De eldre har også mindre dyp søvn(rem), med tilhørende negative virkninger.Med årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre -
Jeg bruker kun fluorfri tannpasta, jeg også, men aner ikke hvor raskt en kan merke noen forbedring, om i det hele tatt. (Jeg har endret på så mangt, så de kognitive forbedringer jeg har merket, kan meget vel skyldes helt andre ting.)Jeg er snart ferdig med min første tube fluorfri tannpasta. Søvn og konsentrasjonsevnen har i alle fall ikke blitt noe dårligere av det.Kalsifisering av konglekjertelen over tid, ser ut til å være en viktig faktor her.
(Om tennene blir 15-20% svakere, så skal jeg klare å leve med det)
Det er et interessant spørsmål om dette er en uungåelig aldringsprosess eller om det er epigenetiske utslag av akkumulerte livsstilseffekter. Jeg mistenker at det i stor grad dreier seg om det sistnenvte.De eldre har også mindre dyp søvn(rem), med tilhørende negative virkninger.
Gruppen av kolesterolsenkende medisiner som kalles statiner (varenavn Lipitor, Crestor, Simvastatin osv.) fremstår som prakteksempel på det du omtaler her. Og leger deler dem ut i øst og vest som om det var sukkertøy.Jeg synes det er et interessant spørsmål om flere legemidler kan ha flere positive enn negative effekter etter fylte 60-65 år. Dette er ingen påstand, annet enn at jeg har tenkt til å lære mer om det. Har dog endel tid ennå.
Jeg tror det har gitt litt dypere søvn noen av dagene, og på den måten gjort neste dag litt bedre. Altså ikke noe voldsomt, naturligvis.Jeg bruker kun fluorfri tannpasta, jeg også, men aner ikke hvor raskt en kan merke noen forbedring, om i det hele tatt.
Yes, endelig også en måte å tvinge detTrening samme dagen garanterer deg søvn , men du må ta deg ut litt og ikke sove middag![]()
Forklar dette til en nordlending - eller forklar dette evolusjonsmessigMed årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre - det går å kompensere, alternativt kan man bruke timene man får i overskudd til å utsette den tiden man skal sove i evig tid.
90 minutters syklusen kan brukes aktivt og helt konkret for å øke kvaliteten på søvnen, og faktisk også for å regulere hvor mye man føler man må sove. Jeg sover 4,5 time hver natt, og tar en liten lur på ettermiddagen. Det gir meg nok energi - jeg skvetter opp av sengen om morgenen, og jeg sovner etter fem minutter når jeg legger meg. Sover jeg seks timer, ved sjeldne anledninger, så syns jeg at jeg har sovet veldig lenge.
Men det er viktig å ikke forsøke å mane seg til søvn når kroppen er på oppadgående kurve, og det er viktig å ikke sette vekkerklokken når man er i dyp søvn.
Til den tidligere i tråden som henviste til når arbeidsgiver ville ham en på jobb - OK, da står du opp søvnsyklustoppen før, og så bruker du de minuttene ekstra til å lytte til musikk, lese en bok, skrive en bok eller sitte på balkongen og nyte en god kaffe og morgenavisen. Det er mye bedre å stå opp når kroppen er våken, enn å svime rundt 45 minutter etterpå, med kroppen full av søvndop.
En enkel google på '90 minute sleep cycle' vil avsløre at dette nå er i ferd med å bli velkjent, og det er jævlig effektivt.
Lys er nevnt - og det er viktig. Det skal ikke være for lyst der du prøver å sovne, men du må gjerne la deg vekke av lyset som kommer inn vinduene. Selv om det her oppe i nord betyr veldig tidlig fra nå og til høsten. Så da kan det være klokt å regulere lysmengden som treffer deg. Og Philips lysvekkerklokke er veldig smart å bruke.