Medisin og helse Hvordan sovner en på 5 - 15 min ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• heimikkemikke

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2013
    Antall liker
    16
    Fysisk hverdag, der du er utslitt når du legger deg. Og et glass melk er også bra.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fysisk hverdag? tredemølle på kontoret muligens ellers er det trening utenfor arbeidstiden

U

Utgatt11378

Gjest
    Livvakten i huset (sønn), fortalte meg i går at han hadde funnet verdens beste sovemedisin....jaha lurte jeg...jo da, han hadde lastet ned et "fysikkprogram", og han sovnet med en gang... :rolleyes:

Vh

S

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.372
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    søvndisiplin! Stå opp til fast tid og legg deg til fast tid. Ikke utsett leggetid fordi noe er spennende på internett, tv, radio, whatever. Hold jevn døgnrytme i helgene også.

Lysdisiplin. melantonin-nivået styres av lys. Unngå telefon, padder, pc 1 time forut sengetid. Unngå lys om morgenen så du ikke blir vekt for tidlig av soloppgang.
    ^ Etter min mening klart det beste rådet, så langt.

Folk flest er ikke klar over hvor stor innvirkning lys har på døgnrytmen vår. Vi har lysfølsomme celler (ganglionceller) i øynene våre som ikke har med synet å gjøre, men som er koblet til konglekjertelen som produserer melatoninet som er avgjørende for søvn. Melatoninproduksjonen begynner ikke for alvor før man har vært i mørke i 3-4 timer. Interessant nok har det seg slik at ganglioncellene er langt mer følsomme i den blå enden av lysspektrumet og lite følsom i den røde. De fleste vil oppdage at man blir naturlig søvnig dersom man begrenser sin eksponering av blått lys de siste timene før leggetid.

Tips å prøve (helst alle sammen):

1. De siste 2-3-4 timene før en skal legge seg, bruk briller som reduserer/blokkerer blått lys. Det beste er såkalte "blue blockers" eller tilsvarende, men solbriller med rødlige, oransje, gule eller brune glass vil også kunne hjelpe. Dimm de elektriske lysene, om mulig.
    2. Gjør soverommet så mørkt som en sekk. Bruk øyemaske dersom dette ikke er mulig. Gjør også soverommet så kaldt som du orker.
    3. Installer programmet "f.lux" på PCen.
    4. Ikke glan på TV de siste par timene før leggetid, i hvert fall ikke uten "blue blockers".
    5. Kuldeeksponering eller fysisk aktivitet som trening og spesielt sex, kort tid før leggetid, vil også kunne hjelpe.
    6. Hver morgen så snart en har fått på seg fillene, gå ut og titt opp på himmelen et halvminutts tid, uten briller eller kontaktlinser. (I vinterhalvåret, gjør dette så snart solen har stått opp)

Noe av dette vil for de fleste høres nytt og rart og sært ut, men prøv så skal du se. Jeg tror ikke lenger på klassifiering av folk som A- eller B-mennesker som om det er noe genetisk bestemt, noe. Problemer med å sovne og våkne er nok heller epigenetiske utslag av at en har en livsførsel og lyseksponering som er i utakt med vår biologi og som gjør at melanotin/kortisol-syklusen i hjernen er på bærtur. Dette er forøvrig svært sentrale mekanismer i hjernen, så melatonin-tabletter er noe en bør være svært tilbakeholden med, annet enn til å kurere jetlag.

Så altså, blått lys reduserer kroppens egenproduksjon av melatonin, med søvnvansker som følge. Spesielt barneforeldre som sliter med å få ungene i seng og opp om morgenen, bør merke seg dette! Det hjelper lite å fortelle ungene at det er leggetid, når flomlyset i stua forteller konglekjerten deres at det er midt på dagen..

Selv har jeg hele livet trodd at jeg var et utpreget B-menneske men etter å ha begynt å følge punktene ovenfor, ble jeg A-menneske i løpet av mindre enn en uke. Just sayin'...

ref.
    f.lux: sleep research
    Proteins in your eyes
    How artificial light is wrecking your sleep, and what to do about it
    Is Your Technology Keeping You Up At Night? - Sleep Answers
    https://en.wikipedia.org/wiki/Melanopsin
    https://en.wikipedia.org/wiki/Photosensitive_ganglion_cell
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pineal_gland

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.493
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo fatt seriøse tips her, så nå kommer et useriøst,men det funker for meg,hver eneste gang:
    En biffmiddag+2-3glass rødvin og så $ex. Sovner 2minutter etterpå og er ikke til å vekke på 6-7 timer uansett tidspunkt...

på tide å ta køya nå...

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.280
    Mange gode råd og innspill her og søvnproblem er ganske hyppig og kan også være alvorlig og veldig hemmende for noen.
    Leste en artikkel om en eldre herre som hadde brukt sovemedisin men ønsket å slutte med det.
    Hans løsning ble å finne sinnebilder, etter at han lukket øynene,og det kunne være hyggelige minner fra lang tid tilbake, barna la seg i barneseng, den gode senga på hytta eller i båten, eller i telt på fjellet med varm sovepose, og mange slike gode "sinnebilder" som hver enkelt kan hente frem, noe som gir en indre ro og fred. Denne metoden virker for meg også. Men jeg er ganske sliten i hodet hver kveld og i helgene er kroppen også sliten til en viss grad.Sover innen 5 min.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Har jobber skift med springskift ( kun 8 timer mellom skiftene ) i snart 38 år. Det er en garantert måte å fucke opp søvnmønsteret på.
    Og med barn som skal opp av senga og på skolen hver morgen får jeg ikke sove lengre enn til 07:00 samme pokker, selv om jeg skal på ettermiddagsskift og slik sett kunne ha sovet lengre, blir det jo til at man går med alt for lite søvn i lange tider.

Resultatet er at jeg kan sovne hvor som helst og når som helst. Har ikke tall på antall Dagsrevyer jeg har sovet meg igjennom. Og da har man jo sovet ganske nylig når man putler seg til sengs så trøttheten virker ikke veldig nær. Men jeg lærte meg da jeg satt i ligningsnemda at det å finne fram "Lignings ABC" og begynne å lese i den var et meget effektivt sovemiddel! Så for min del er det effektivt å finne fram en tykk og ekstremt kjedelig bok som jeg begynner å lese og da sover jeg i løpet av kun få minutter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mitt tema, dette. Sliter som bare F med å justere døgnrytmen tilbake etter nattevakter. Søvndisiplin høres helt fint ut til det blir konfrontert med virkeligheten (i mitt tilfelle). Jeg kan døgne, lett, i totalt mørke, i senga, med kraftig søvnunderskudd, og gå på jobb før jeg 'får det'. Etter det jeg har lest av 'populærvitenskapelig' stoff om temaet tror jeg at jeg har noe lignende 'forsinket søvnfasesyndrom' eller hva de kaller det.

Beste tiltak så langt er melatonin og utstrakt bytte av vakter. Jeg har testet noen 'gammeldagse' allergimedisiner, men syntes jeg ble komatrøtt hele dagen etter også. Ellers har jeg hatt en vekkerklokke med lys en stund, og det ser ut til å virke. Jeg installerte nettopp tett rullgardin på soverommet. Manipulering av lys ser ut til å ha en effekt som er verdt videre eksperimentering.

Det eneste som virkelig hjelper for meg er en god (for meg) turnus. Jeg har hatt bedre turnus før, har anbefaling fra legen om tilpasninger, men det er vanskelig å finne en god permanent løsning i en bedrift som er mer eller mindre fast på minimumsbemanning.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Ser vi sliter med mye av det samme Zomby. Minimumsbemanning er noe dritt, man har ingenting å gå på og alt ekstra medfører overtid!

Hos oss er vi for sikkerhetsskyld under minimumsbemanning. Skulle vært 8 men er bare 5,6. Neste tilførsel er i aller beste fall klar i juni/juli. Fikk en sykemelding nå som fører til at vi er kun 4,6 fram til mai. Moro å jobbe i offentlig virksomhet!:rolleyes:

En god turnus sier at man bør jobbe formiddag- formiddag- ettermiddag- ettermiddag- natt- natt. Ulempen med en slik turnus er at den ikke fungerer så godt i forhold til helgejobbing. Den gir heller ikke noen laaaange friperioder, som enkelte ønsker. men den er helsemessig gunstig og gjør det mulig å få et fungerende søvnmønster.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Mitt tema, dette. Sliter som bare F med å justere døgnrytmen tilbake etter nattevakter. Søvndisiplin høres helt fint ut til det blir konfrontert med virkeligheten (i mitt tilfelle). Jeg kan døgne, lett, i totalt mørke, i senga, med kraftig søvnunderskudd, og gå på jobb før jeg 'får det'. Etter det jeg har lest av 'populærvitenskapelig' stoff om temaet tror jeg at jeg har noe lignende 'forsinket søvnfasesyndrom' eller hva de kaller det.

Beste tiltak så langt er melatonin og utstrakt bytte av vakter. Jeg har testet noen 'gammeldagse' allergimedisiner, men syntes jeg ble komatrøtt hele dagen etter også. Ellers har jeg hatt en vekkerklokke med lys en stund, og det ser ut til å virke. Jeg installerte nettopp tett rullgardin på soverommet. Manipulering av lys ser ut til å ha en effekt som er verdt videre eksperimentering.

Det eneste som virkelig hjelper for meg er en god (for meg) turnus. Jeg har hatt bedre turnus før, har anbefaling fra legen om tilpasninger, men det er vanskelig å finne en god permanent løsning i en bedrift som er mer eller mindre fast på minimumsbemanning.

Vekkerklokke med lys, sier du. Snakker vi koblet til lysbryter i rommet? Eller kun et lysende display e.l. ? Den beste oppvåkning er jo faktisk sollys som sakte blir sterkere. Man våkner og føler seg uthvilt i motsetning til vekkerklokke som skriker.

Når det kommer til skiftarbeid så er det helseskadelig. Søvn er undervurdert i hverdagen. Å justere døgnrytmen gjøres best ved å sove ut. Og så sette vekkerklokka 1 time tidligere for hver dag.

S

sorgenfri

Gjest
    OK.

Jeg arbeider 4 timer - så har jeg 4 timer fri. Dernest jobber jeg 8 timer (natt) og har 8 timer fri - i 22 dager. Første uka sovner jeg umiddelbart etter 8 timer natt - påfølgende uke sover jeg etpar timer på 4 timers fri, og fem på 8 timers, så kommer den ekle siste uka ( er inne i det nest siste døgnet nå ) da sover jeg tre timer på 4 timers, og tre timer på 8 timers...Hjerteinfarkt omtales som en lei forkjølelse her hos oss, og det eneste " fine " med vårt system, er at ingen kan lure seg selv med alkohol eller piller, men vi er nede på stålet etter endt turnus.

Søvn er utrolig viktig for å fungere optimalt, men på sjøen har vi dispans for det meste...

MELANTONIN? kan noen utdype dette?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Melatonin er et naturlig hormon som gjør deg trøtt. Fås under navnet Cirkadin. Det er reseptbelagt, men ikke avhengighetsfremkallende, og gir heller ikke utvikling av toleranse over tid. Må tas etter siste måltid, to timer før leggetid. Sånn sett litt vrient for å få sove mellom kveldsvakt og påfølgende dagvakt.

Snakk med fastlegen, dette kan være en løsning.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Cirkadin funker, bruker det ved overgang fra nattskift til dagskift, event. friskift.
    Dessuten, ikke sove for lenge utover dagen etter siste nattskift. Riktignok blir jeg da gående trøtt og sur resten av dagen, men sammen med Cirkadin er det god sjans for å sovne tidlig på kvelden og hele natta igjennom. Og vips er far opplagt og blid dagen etter.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.372
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Melatonintilskudd er plaster på et åpent sår. Det er bedre heller å kurere de underliggende døgnrytmeproblemene enn å medisinere vekk symptomene.
    Mye tyder på at kronisk melatonintilskudd kan forårsake bl.a. øyeskade. Theory May Increase Understanding of Eye Disease, Sleep Disorders, August 12, 2004 Press Release - National Institutes of Health (NIH)

Dr. Terman om søvn, døgnrytmer, melatonin og kunstig lys (overse den smått irriterende programlederen):

Lesverdig om emnet:
    *The Scribble Pad*: 5htp: DO NOT TAKE THIS, IT IS ABSOLUTELY HORRIBLE.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Det var mange gode råd. Setter pris på både de sunne og de litt "mindre sunne" forslagene.

Det var mye stress i forrige jobb over lengere tid, og hver gang nattesøvnen er spesielt viktig for morgendagen blir jeg ennå oppstresset og sliter med de samme bekymringene. Begynner i ny jobb med oppstart om 4-6 uker og tar det for gitt at det blir langt mindre stressende. Håper bare på å komme igjennom de to første ukene uten å møte opp som en zombie noen av dagene.

Det er ofte 10 sekunder med uoppmerksomhet som tillater en å falle i søvn, og en eller annen knockout-tablett frister mye, i alle fall som en forsikring.

Kondolerer Guest
    Hvis du ikke har smerter eller annet som hindrer deg i å sove så må du aldri ta en tablett. Det er en galei alt for mange er ute på.

Guest: Kondolerer. Ikke noe greit å lese. Når slike ting inntreffer er man "utenom normalen", mine råd er ment med tanke på de som ikke er i din situasjon.
    guest navnet mitt er nå tce--teams , di fleste kjenner meg her inne , sorry for off topic.

V

vredensgnag

Gjest
    Med årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre - det går å kompensere, alternativt kan man bruke timene man får i overskudd til å utsette den tiden man skal sove i evig tid.

90 minutters syklusen kan brukes aktivt og helt konkret for å øke kvaliteten på søvnen, og faktisk også for å regulere hvor mye man føler man må sove. Jeg sover 4,5 time hver natt, og tar en liten lur på ettermiddagen. Det gir meg nok energi - jeg skvetter opp av sengen om morgenen, og jeg sovner etter fem minutter når jeg legger meg. Sover jeg seks timer, ved sjeldne anledninger, så syns jeg at jeg har sovet veldig lenge.
    Men det er viktig å ikke forsøke å mane seg til søvn når kroppen er på oppadgående kurve, og det er viktig å ikke sette vekkerklokken når man er i dyp søvn.

Til den tidligere i tråden som henviste til når arbeidsgiver ville ham en på jobb - OK, da står du opp søvnsyklustoppen før, og så bruker du de minuttene ekstra til å lytte til musikk, lese en bok, skrive en bok eller sitte på balkongen og nyte en god kaffe og morgenavisen. Det er mye bedre å stå opp når kroppen er våken, enn å svime rundt 45 minutter etterpå, med kroppen full av søvndop.

En enkel google på '90 minute sleep cycle' vil avsløre at dette nå er i ferd med å bli velkjent, og det er jævlig effektivt.

Lys er nevnt - og det er viktig. Det skal ikke være for lyst der du prøver å sovne, men du må gjerne la deg vekke av lyset som kommer inn vinduene. Selv om det her oppe i nord betyr veldig tidlig fra nå og til høsten. Så da kan det være klokt å regulere lysmengden som treffer deg. Og Philips lysvekkerklokke er veldig smart å bruke.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.372
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Med årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre -

...
    Kalsifisering av konglekjertelen over tid, ser ut til å være en viktig faktor her. Flere av oss her inne tilhører vel en generasjon som i vår barndom daglig ble tvangsfôret med fluortabletter i den tro at det skulle hjelpe mot tannråte. I senere tid har det begynt å dukke opp forkning som indikerer at fluor akkumuleres i konglekjertelen og sterkt bidrar til kalsifiseringsprosessen.

How To Decalcify Your Pineal Gland

(Går ikke god for alle detaljene den avkalsifiseringinstruksjonssvideoen [puh!] midt på den siden. Den fremstår som noe "new-age"-aktig for meg. Men dama svir i hvert fall ikke på netthinnen... )

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    458
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Prøv med en hyrdestund om du har mulighet. Eller help your self om du er enslig.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Forstår problemet til de som har vanskelig med å sovne. Har også til tider vært plaget med ette, særlig når man vet at man må tidlig opp dagen etter, rekke et møte e.l. Nå er jeg som pensjonist heldig og kan følge min døgnrytme, legge meg når jeg merker jeg blir trøtt og stå opp når jeg våkner. Det som imidlertid hjelper meg til å bli trøtt er å sette meg for meg selv i dempet belysning å høre rolig musikk, gjerne noe klassisk, en times tid før jeg pleier å legge meg.

T

Torget

Gjest
    Kalsifisering av konglekjertelen over tid, ser ut til å være en viktig faktor her.
    Jeg er snart ferdig med min første tube fluorfri tannpasta. Søvn og konsentrasjonsevnen har i alle fall ikke blitt noe dårligere av det.
    (Om tennene blir 15-20% svakere, så skal jeg klare å leve med det)

Med årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre -
    De eldre har også mindre dyp søvn(rem), med tilhørende negative virkninger.

Jeg synes det er et interessant spørsmål om flere legemidler kan ha flere positive enn negative effekter etter fylte 60-65 år. Dette er ingen påstand, annet enn at jeg har tenkt til å lære mer om det. Har dog endel tid ennå.

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.372
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kalsifisering av konglekjertelen over tid, ser ut til å være en viktig faktor her.
    Jeg er snart ferdig med min første tube fluorfri tannpasta. Søvn og konsentrasjonsevnen har i alle fall ikke blitt noe dårligere av det.
    (Om tennene blir 15-20% svakere, så skal jeg klare å leve med det)
    Jeg bruker kun fluorfri tannpasta, jeg også, men aner ikke hvor raskt en kan merke noen forbedring, om i det hele tatt. (Jeg har endret på så mangt, så de kognitive forbedringer jeg har merket, kan meget vel skyldes helt andre ting.)

Google "oil pulling" dersom du ser etter alternativer til fluor.

De eldre har også mindre dyp søvn(rem), med tilhørende negative virkninger.
    Det er et interessant spørsmål om dette er en uungåelig aldringsprosess eller om det er epigenetiske utslag av akkumulerte livsstilseffekter. Jeg mistenker at det i stor grad dreier seg om det sistnenvte.

Jeg synes det er et interessant spørsmål om flere legemidler kan ha flere positive enn negative effekter etter fylte 60-65 år. Dette er ingen påstand, annet enn at jeg har tenkt til å lære mer om det. Har dog endel tid ennå.
    Gruppen av kolesterolsenkende medisiner som kalles statiner (varenavn Lipitor, Crestor, Simvastatin osv.) fremstår som prakteksempel på det du omtaler her. Og leger deler dem ut i øst og vest som om det var sukkertøy.

T

Torget

Gjest
    Jeg bruker kun fluorfri tannpasta, jeg også, men aner ikke hvor raskt en kan merke noen forbedring, om i det hele tatt.
    Jeg tror det har gitt litt dypere søvn noen av dagene, og på den måten gjort neste dag litt bedre. Altså ikke noe voldsomt, naturligvis.

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.116
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Trening samme dagen garanterer deg søvn , men du må ta deg ut litt og ikke sove middag :)

Hvis ikke har du jo sleep sounds på internett , rumble Works ,,, b17 bomber ,,, rain on tent " mfl funker for meg ,,,,, men pass på ,,, kan være noen med innlagt reklame og da kan du få den med fullt volum , så sett max volum i pc ,

S

sorgenfri

Gjest
    Med årene produserer vi mindre melatonin, en av årsakene til at eldre mennesker sover mindre - det går å kompensere, alternativt kan man bruke timene man får i overskudd til å utsette den tiden man skal sove i evig tid.

90 minutters syklusen kan brukes aktivt og helt konkret for å øke kvaliteten på søvnen, og faktisk også for å regulere hvor mye man føler man må sove. Jeg sover 4,5 time hver natt, og tar en liten lur på ettermiddagen. Det gir meg nok energi - jeg skvetter opp av sengen om morgenen, og jeg sovner etter fem minutter når jeg legger meg. Sover jeg seks timer, ved sjeldne anledninger, så syns jeg at jeg har sovet veldig lenge.
    Men det er viktig å ikke forsøke å mane seg til søvn når kroppen er på oppadgående kurve, og det er viktig å ikke sette vekkerklokken når man er i dyp søvn.

Til den tidligere i tråden som henviste til når arbeidsgiver ville ham en på jobb - OK, da står du opp søvnsyklustoppen før, og så bruker du de minuttene ekstra til å lytte til musikk, lese en bok, skrive en bok eller sitte på balkongen og nyte en god kaffe og morgenavisen. Det er mye bedre å stå opp når kroppen er våken, enn å svime rundt 45 minutter etterpå, med kroppen full av søvndop.

En enkel google på '90 minute sleep cycle' vil avsløre at dette nå er i ferd med å bli velkjent, og det er jævlig effektivt.

Lys er nevnt - og det er viktig. Det skal ikke være for lyst der du prøver å sovne, men du må gjerne la deg vekke av lyset som kommer inn vinduene. Selv om det her oppe i nord betyr veldig tidlig fra nå og til høsten. Så da kan det være klokt å regulere lysmengden som treffer deg. Og Philips lysvekkerklokke er veldig smart å bruke.
    Forklar dette til en nordlending - eller forklar dette evolusjonsmessig:)

kroppen til et menneske har kjent frykt tusenvis av år, nå forveksler kroppen dette med stress... Det vi holder på med nå, kjenner ikke fysiolgien til desverre!

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.636
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

effektiv teknikk som er enkel å lære, men det kan ta noen netter å få det til å sitte. Aktiverer det parasympatiske nervesystemet, og "slår på" søvnmekanismer..

S

sorgenfri

Gjest
    Søvn, er min største demon!

sliter/frykter/kjemper mot søvn hver dag. Takk til alle som bidrar med tips!

D

Danke

Gjest
    Enkelte av oss er født B-mennesker som ikke våkner først på jobb før 12, med d mener jeg at man går rundt i koma og bælmer kaffe. B-mennesker er presset inn i jobbrytme som ikke passer kroppen. Enkelte av forfedrene våre jaktet og bevegde seg på natten, derav B-menneske. Kutt ned på kaffe på kveld. Vær litt fysisk aktiv, rådene til staten er 1time hver dag. Om ingenting annet hjelper så er Sovemedisin et alternativ. Det er faktisk alvorlig farlig å gå uten søvn. Det kan føre til andre sykdommer, Hjerte, Diabetes, psykiske lidelser osv.

Sovemedisin skal man helst ikke bruke to dager etter hverandre men mer som nødløsning. Dersom det brukes flere dager så kan man få trøbbel med å sove uten..

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.372
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Én ting til: Vitamin B6 er en kofaktor i produksjonen av melatonin og seratonin og B6-mangel kan derfor bidra til søvnproblemer.

Snublet over et interessant kart. Statistisk korrelasjon er naturligvis ikke det samme som en kausativ sammenheng, men kan likevel være interessant:

10014611_10100507063981675_7522272876364342438_n.jpg

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Sortland
    Leit å se at så mange plages med søvn, har vært der selv....ikke morsomt.
    Kan ikke bidra med noen quick-fixes - om de finnes, men etpar ting vet jeg av erfaring;
    kaffe er ikke synderen.
    Fysisk aktivitet bør gjøres unna etpar timer før en legger seg.
    Sex er glimrende - mest fordi det tar ut spenninger i kroppen og får deg til å slappe av.
    Ikke spis tungt fordøyelig mat før du legger deg! La det gjerne gå 3-4 timer fra siste måltid til leggetid. Ikke spis lassevis med karbohydrater.
    Alkohol hjelper men er nok ikke anbefalesesverdig. Samme med reseptbelagte midler.
    Slå av TV, PC & mobil etpar timer før leggetid; er et godt tips om du er plaget.

Mot den sjø-turnusen som beskrives har jeg nok ingen råd, annet enn at du bør være så sliten som mulig før du legger deg.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.098
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    I amerikansk leder litteratur opereres med uttrykkene " lerke" og " ugle". Mindre belastende enn A- og B- menneske, ikke sant?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Når det kommer til søvn er jeg nødt til og ta meg ein rohypnol 1 mg av og til , jeg har prøvd alt som er nevnt her inne nesten. Men jeg har vert plaget med søvn siden jeg var liten gutt , og har vert på søvnsenter you name it for og få hjelp til dette. Og til slutt ble det spesial søknad til staten om rohypnol 1 mg , og dette fikk jeg i gjennom bare etter noen minutter sendt fra legens data , søvn kan være folks værste mareritt , har ikke jeg hatt sovemedisinen av og til , ja da har ikke jeg vert her i dag. Men nå har jeg nok og slite med ellers , går med konstant smerter i høre side av kroppen , stivner til og får kramper. Til og med tannpin er bedre enn di smertene jeg har. Men for di som for sove til slutt , er nødt til og finne balansen med dette igjen , bruker som regel og komme seg dette. Lykke til for alle som sliter med søvn her inne , veit akkurat hvordan dere har det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn