Medisin og helse Hvordan sovner en på 5 - 15 min ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.368
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Anekdoter er alltid interessante, grammofon. Men ett enkelt datapunkt sier ikke så mye, i en befolkningssammenheng.

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    10
    Teknisk lektyre av typen whitepapers om noe som ikke interreserer deg er bankers som sovemedisin. NOU er heller ikke å forakte... ti minutter med noen av disse så trenger man ikke å innta annen sovemedisin.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.632
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    For et par år siden sendte NRK en tv-serie om filmens historie. Den var veldig bra og kan anbefales for innholdet alene, men stemmen til han som lagde serien er noe av det mest søvndyssende jeg har hørt noensinne. Til tross for et svært interessant innhold klarte jeg sjelden å se mer enn 15 minutter i gangen før jeg sovnet. Hadde serien liggende på harddisk og brukte den for å få sove på jobb (langturnus/medleverturnus)

Hvis andre vil prøve er det Mark Cousins' stemme: The Story of Film: An Odyssey - Wikipedia, the free encyclopedia

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Philip Kotlers bøker om markedsføring m.v. er fantastisk medisin mot søvnløshet.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Nå er jo revidert statsbudsjett lagt frem.
    Hvorfor ikke sikre seg en kopi? Garantert til å bli trøtt av.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    904
    Unngå skjermbruk eller annen oppmerksomhetskrevende aktivitet i en time før leggetid. Lese bok er ok. Ikke kaffe eller annen koffeinholdig eller stimulerende drikk etter kl 17. Et glass melk før du legger deg er bra. Nøytraliserer mmagen.

Når du har lagt deg: telle 1000, 2000, 3000 sakte og så 1, 2, 3 før du begynner på 1000 osv igjen. Kjenn hvor godt du hviler mot madrassen.

Hvis dette ikke funker så skaff Zyrtec/Cetrizin eller annen allergimedisin i tablettform. De brukes som sovemiddel i psykiatrien, og du kan kjøpe de uten resept i pakker på 10 stk. En halv tablett ved leggetid. Virker etter ca 10 min.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Det er viktig å hoppe på "søvntoget". Har selv utfordring med innsovning. Skal jeg sitte og se TV med fruen så passer jeg på å pusse tenna og kle av meg mesteparten av klærne. Når jeg kjenner at jeg dupper går jeg sporenstreks til sengs. Venter jeg 10 minutter er løpet kjørt.

Ellers er det som nevnt lurt med en notatblokk tilgjengelig for grublerne. Stå evt opp og skriv ned det som surrer i hodet. Da er det ute av sinn.

Sine unike søvnstadier (Alpha, Beta, Teta og Gamma hvis jeg ikke husker feil) kan en finne ut av selv, også vha notatblokk og klokke på nattbordet.

Bestem deg for å skrive opp tidspunktene for når du våkner i løpet av natten. Det er forbløffende, de fleste er rundt 1,5 time. Mellom Gamma og Alpha er man faktisk lys våken og det er helt normalt og ikke noe å bekymre seg over. Det å kjenne sine egne søvnperioder kan hjelpe en til å finne det beste tidspunktet for at vekkeklokka skal ringe. Altså når søvntoget har stoppet på stasjonen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Ifbm de 3-4 oppvåkningene man har i løpet av natten, på tampen av REM søvnen, så kan man hvis man er mann, glede seg over at kroppen fortsatt fungerer ;-) og at man har fått seg en (eller flere) skikkelig søvnfaser som har renset opp i hjernen. Med en slik liten positiv oppsummering er det lett å sovne inn igjen.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.203
    Teknisk lektyre av typen whitepapers om noe som ikke interreserer deg er bankers som sovemedisin.
    Patentskriv er perfekt. Særlig Bell Labs sine rør og horn-patenter fra '20 og '30-tallet.
    Meget interessant, men likevel utrolig søvndyssende hvis man ( dvs jeg ) leser dem på sengen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et velkjent sovemiddel i naturmedisin er valerianarot, som kan kjøpes både på helsekostforretninger og apotek.
    F.eks. som produktet Valerina Natt, eller den sterkere Valerina Forte. Effektivt og harmløst.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.242
    Sted
    Holmestrand
    Jeg legger meg. Mener ikke å være flåsete, men slik er det. Fruen legger seg, jeg sier "kommer straks" og plutselig er klokka halv tre. 3-4 timer etter mor.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.427
    Torget vurderinger
    75
    effektiv teknikk som er enkel å lære, men det kan ta noen netter å få det til å sitte. Aktiverer det parasympatiske nervesystemet, og "slår på" søvnmekanismer..

Kjenner til den teknikken litt for godt, dog ufrivillig via søvnapne- kan love at en blir søvnig når oksygentilførselen blir strupet,ved overdreven bruk av teknikk anbefaler jeg en slik maskin,da er du nesten sikker på å vokne igjen:)

Vedlegg

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Den beste måten å sovne på, er vel stort sett å bli trøtt nok. Man sovner gjerne til slutt. Og så må man ikke være redd for at man ikke skal få sove. .....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.420
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg sovner alltid som en stein hvis jeg setter på Mozart's Requiem før jeg legger meg.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Stå opp om morran, så sovner du om kvelden og - værre er det ikke :p

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Jeg sovner alltid som en stein hvis jeg setter på Mozart's Requiem før jeg legger meg.
    Har den på vinyl. Jeg sover alltid dårlig når jeg vet at vinylsnurren snurrer og snurrer og PU'n til 20 K er destruert neste morran.

• Liker
    Reaksjoner: POB

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.420
    Sted
    Sølvbyen
    Har den på vinyl. Jeg sover alltid dårlig når jeg vet at vinylsnurren snurrer og snurrer og PU'n til 20 K er destruert neste morran.
    Ok. Det koster deg sikkert rundt 70 spenn eller noe sånt å bestille den på cd på nettet. Jeg har Telarc versjonen selv om jeg husker rett. :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Må innrømme at jeg har den på CD også. Kan jo sette på en sånn timer fra Clas, slik at rørene ikke står og gløder hele natta.

Men Rekviem ----er ikke det dødsmusikk? Våkner man opp igjen etter å ha sovnet til den????

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.420
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg finner akkurat den skiva spesiellt avslappende og søvndyssende, og det kan selvsagt henge sammen med at det er en dødsmesse. Mulig den inneholder subliminale koder som får kroppen til å forberede seg på døden og gå i dyp, midlertidig dvale. Har jo våknet igjen hver gang hittil, men nå ble jeg litt usikker på om jeg tar sjansen på å sovne til den flere ganger siden du nevner det.

Ville nok ikke latt anlegget stå på over natta jeg heller hvis jeg hadde rør i systemet.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Av den litt mer brutale typen. Mye R.E.M.søvn. (Bildet sakset fra en annen tråd, men like aktuelt her):

muhammad-ali-stands-over-sonny-liston-in-1964.jpg

T

Torget

Gjest
    Har søvnen din bedret seg, pizza-Øyvind?
    Det gikk i alle fall akkurat, om ikke annet.

Det ble brakkeliv, hvor jeg "måtte" få sove med tanke på jobben som skulle gjøres neste dag. Klarte allikevel å gi opp å prøve å tvinge det. Det høres sikkert opplagt ut at det er det en må gjøre, men det er lettere sagt enn gjort.

Passet på å bare sove 5-6 timer siste natt før hver nye arbeidsuke.
    Ellers så hadde ulike kolleger ulike søvnbehov og jeg fikk ca en time for lite søvn hver natt. Sammen med doble arbeidsdager hjalp det godt på innsovningen.

Melantoninen ble trappet ned til noe nesten helt symbolsk. Først ned til en halv tablett, så en kvart.
    Det ble i tillegg asmr lydspor hver kveld. Helt til jeg ble for trøtt til å starte noe grubling.

Passet på å ikke se på mobilskjermen et sekund lenger enn nødvendig. Trykket "play" og la den til side med en gang.
    Nå som jeg er hjemme igjen, og ikke har andre å ta hensyn til, er det mer tid og mulighet til å prøve annen Bio-Hacking :)

Av den litt mer brutale typen.
    Det er jaggu det en ligger og ønsker seg til slutt

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.242
    Sted
    Holmestrand
    Ser mange nevner trening.
    Jeg blir grisetrøtt etter ei god styrkeøkt.
    Ikke noe ekstremt, oppvarming 15-30 min og så knebøy/benkpress og hva du ellers bruker. Starter med lette vekter/flere rep, øker til maks/færre rep. Ei slik økt noen timer før leggetid gjør meg skikkelig trøtt.
    Ellers er det viktigste for god søvn å stå opp i riktig tid. Les tidlig.
    :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.579
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Sovner på 5-15 min?

Hver dag... slenge seg i senga, lukker øyne og sover. ;)

Men har sterk søvnapnoe, så jeg er nødt å bruke Cpap. Trodde jeg skulle aldri klare å sove med denne når jeg fikk den for første gang. Lukket øyne, åpnet øyne og det var neste morgen. Beste natt, ever....

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Slartibartfast; Hvordan merker du at du har det? Lurer litt på om jeg har det selv..

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.579
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    snorker du mye? Har noen andre lagt merke til at du har korte pustestopp mens du sover?

DIY metoden hvis du ikke ha en ektefelle som hjelper til er gjøre en opptak av snorkingen din en natt.

Alternativ kan du gå til fastlegen og få han til å ta en måling med en pulsoxymeter som måler oxygenmettningen av blodet ila en natt. Eller få en henvisning til en søvnklinikk.

Jeg var pendler med ca. 50min en vei til jobb. Til slutt så klarte jeg ikke å kjøre hele veien tilbake etter jobb uten å måtte stoppe halvveis for å ta en 10minutters "powernap".

Nå er det bare de to unger som sliter meg ut ;)

[edit:ment som svar til SRM]

• Liker
    Reaksjoner: SRM

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.579
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    T

Torget

Gjest
    før jeg vurderer noe reseptbelagt prøver jeg heller med å få ut mine grønne tommler først og kaster ut tomatene fra veksthuset bak huset for å gjøre plass til dette
    Overrasket over at det ikke har vært nevnt før.

Ganske så sikker oppskrift på å få sovne det, men en kan bli noe svimmel på jobb neste dag.

Sist redigert:

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    snorker du mye? Har noen andre lagt merke til at du har korte pustestopp mens du sover?

DIY metoden hvis du ikke ha en ektefelle som hjelper til er gjøre en opptak av snorkingen din en natt.

Alternativ kan du gå til fastlegen og få han til å ta en måling med en pulsoxymeter som måler oxygenmettningen av blodet ila en natt. Eller få en henvisning til en søvnklinikk.

Jeg var pendler med ca. 50min en vei til jobb. Til slutt så klarte jeg ikke å kjøre hele veien tilbake etter jobb uten å måtte stoppe halvveis for å ta en 10minutters "powernap".

Nå er det bare de to unger som sliter meg ut ;)

[edit:ment som svar til SRM]

Snorker nærmest alltid. Har lange pustepauser. Kona dytter i meg for at jeg skal puste videre. I hvert fall sier hun det.

Lurt litt på om det kan være søvnapne? Det kan kanskje være forklaringen på flere ting...?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn