Hvordan identifiserer man problemområder, og hva gjør man med dem?

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei! Jeg har et relativt lite rom som brukes som tv-stue/stereo-rom som det hadde vært kjekt å gi så gode betingelser som mulig, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem.
Det er asymetrisk, har en stor åpning på ene sideveggen, vindu direkte bak lytteposisjon, langsgående vindu oppe på den andre sideveggen, pluss noen hyller og møbler. Og en stor og blank tv mellom høyttalerne:) Rommet er heller ikke veldig stort. Ca 4x4 meter.
Så jeg vet at her er det utfordringer å ta tak i, men aner som sagt ikke hvor jeg i det hele tatt skal begynne.
Hvordan identifiserer jeg på en god måte hovedproblemene her? Jeg har jo listet opp en del, men jeg mener rent teknisk, sånn at jeg kan motvirke det. Bør jeg begynne med målinger? Hva trenger jeg da? Og hvordan gjør jeg det? Hjelp!
Er det noen som har tips til en handlingsplan?

Kan den for eksempel se slik ut?: Eller er jeg helt ute på viddene?

1. Målinger. Det gjør man sånn, med en sånn.
2. Analyse av målinger. Slik gjør man det.
3. Tiltak. Disse er best, og her får man dem.
4. Putt inn noe romkorreksjon?

Jeg vet lite om dette og alle innspill mottas med takk!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Flott du tenker på slikt! Hva med å begynne med å legge ut en tegning av rommet her, evt med et par bilder også, så får du sikkert gode råd?

Mitt prinsipielle forslag i en slik situasjon - før jeg vet mer - ville være å se om du kan få til et oppsett for nærfeltslytting, og vurdere om høyttalerne dine er egnet for det (det beste da er høyttalere der elementene er tett på hverandre, typisk små monitor-høyttalere - gjerne understøttet av subwoofere og romkorreksjon i de dypeste frekvensene).
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg skal få lagt ut noen bilder og tegninger litt seinere:)
Tror nok at anlegget skal få stå foreløpig. Jeg er klar over at det gjerne ikke er optimalt, men tenker jeg skal konsentrere meg om rommet i denne omgang.

Kan forøvrig legge til hvilke anlegg som står der i dag.
Høyttalerne er Gallo 3.1, som jeg synes fungerer overraskende godt i rommet. De fungerte bedre i stuen de stod i før selvfølgelig, 30m2 med 3,5m til taket, men der er det dessverre ikke mulig å plassere dem lengre.
Electrocompaniet AW180 monoforsterkere og gallo sa amp til bassene.
Mcintosh c47 pre.
Og kilder, men de er vel ikke like relevante her.
 
Sist redigert:

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette var en spisestue, men den ble plutselig omgjort til en tv-stue. Døren bak anlegg og tv kommer til å bli fjernet om ikke så alt for lenge:)
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Problemer med bassen i rommet?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Å måle med UMIC 1 og REW eller andre varianter vil kunne gi deg en god oversikt hvis du ikke allerede lett hører noen problemområder.

Umiddelbare reaksjoner på bildene er mangel på teppe(r) på gulvet mellom høyttalere og lytteposisjon og en sofa som er helt bak til vegg. Vanligvis vil det være bra å trekke sofaen ut fra veggen.

Mange som er flinke på dette her på forumet, noe jeg ikke er men inntil det kommer flere svar så er det noe å tenke på.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Problemer med bassen i rommet?
Det er nok litt booming der ja. Ikke så aller verst. Muligens fordi jeg kan og har knottet litt med bassforsterkeren.
 
Sist redigert:

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Å måle med UMIC 1 og REW eller andre varianter vil kunne gi deg en god oversikt hvis du ikke allerede lett hører noen problemområder.

Umiddelbare reaksjoner på bildene er mangel på teppe(r) på gulvet mellom høyttalere og lytteposisjon og en sofa som er helt bak til vegg. Vanligvis vil det være bra å trekke sofaen ut fra veggen.

Mange som er flinke på dette her på forumet, noe jeg ikke er men inntil det kommer flere svar så er det noe å tenke på.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja et teppe må inn:) Sofaen kan dessverre ikke flyttes fra der den står nå. Vi trenger en hjørnesofa og rommet er heller ikke stort nok til at det å trekke en sofa ut fra veggen ville være en god løsning her. Jeg må rett og slett arbeide med rommet som det er.

Ja jeg kan se for meg at en måling er på sin plass, men jeg vet ikke hvordan jeg går frem. Ei heller hva jeg trenger:)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Burde jeg begynne med å kjøpe/låne en måle-mic og ta noen målinger? Er det et trygt første steg?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Burde jeg begynne med å kjøpe/låne en måle-mic og ta noen målinger? Er det et trygt første steg?
Jepp, det er en god idé.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hvordan tar jeg måling med f.eks umik-1? Jeg laster ned REW-programmet, plugger inn mikrofonen, og så...? Hvor skal maskinen inn i kjeden for å få et målesignal? Usb til dac'en?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Burde jeg begynne med å kjøpe/låne en måle-mic og ta noen målinger? Er det et trygt første steg?
Jepp, det er en god idé.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hvordan tar jeg måling med f.eks umik-1? Jeg laster ned REW-programmet, plugger inn mikrofonen, og så...? Hvor skal maskinen inn i kjeden for å få et målesignal? Usb til dac'en?
Jeg bruker HDMI til prosessor for multichannel, men tror man kan bruke usb for stereo. Vil sterkt anbefale å sjekke ut en guide for umik/REW målinger. Eksempel: https://www.dropbox.com/s/zdhq72a1puyyxpr/REW 101 HTS Current Version.pdf?dl=0


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Burde jeg begynne med å kjøpe/låne en måle-mic og ta noen målinger? Er det et trygt første steg?
Jepp, det er en god idé.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hvordan tar jeg måling med f.eks umik-1? Jeg laster ned REW-programmet, plugger inn mikrofonen, og så...? Hvor skal maskinen inn i kjeden for å få et målesignal? Usb til dac'en?
Jeg bruker HDMI til prosessor for multichannel, men tror man kan bruke usb for stereo. Vil sterkt anbefale å sjekke ut en guide for umik/REW målinger. Eksempel: https://www.dropbox.com/s/zdhq72a1puyyxpr/REW 101 HTS Current Version.pdf?dl=0


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk for link, skal sjekkes ut:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
PC har vel en 3.5mm lydutgang? En 3.5mm til RCA overgangs kabel kobles til analog inn på forsterker med volumkontroll
Så setter du PC lydutgang til hodetelefon og sender lydsignal til anlegget.
Start REW og følg manualen
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
PC har vel en 3.5mm lydutgang? En 3.5mm til RCA overgangs kabel kobles til analog inn på forsterker med volumkontroll
Så setter du PC lydutgang til hodetelefon og sender lydsignal til anlegget.
Start REW og følg manualen
Ja jeg hadde akkurat kommet på det, glemmer disse low-tech løsningene:) Har blitt så vant til at man ønsker et så godt signal som mulig, men til denne bruken må vel bare signalet være "bra nok".
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Nettopp. Moderne PC er en kombinert 3.5m lyd/mic kontakt. Det bør gå med en vanlig 3.5mm til RCA overgang, men jeg mått kjøpe en splitter 3.5mm lyd+mic til 3.5mm lyd OG 3.5mm mic for å få lyd til TV stereoen.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Når man måler lyden i rommet så får man data som viser frekvensgang og etterklang. Man har deretter flere valg om man ønsker å gjøre noe med dette eller ikke. Man kan for eksempel velge å flytte rundt på høyttalerne eller omøblere og sjekke med nye målinger. Ofte vil slike forandringer i rommet gi store forskjeller når man måler. Man kan også begynne å tweake lyden med EQ og DSP funksjoner som man enten finner on-line eller tilgjengelig på en rekke produkter. Valgene dine er mange og du vil finne at man kan få temmelig håpløse rom til å fungere helt greit uten at det behøver å koste en legg og en arm.

Balle Clorin har flere målekurver fra min stue hvor vi flyttet rundt på høyttalerne og diverse puter. Jeg har deretter også kjøpt noen akustikkplater som jeg enkelt plasserer når jeg skal finlytte. Han må gjerne legge dem ut her som eksempler slik at du får et inntrykk.

-BB-
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Pabbe, du trenger en umik-1 mikrofon el tilsvarende og REW. Samt en del tid.
Pc kobles til dac med usb. Og mik til pc med usb.

Det står mye info på www. Og det er egen tråd her på HFS hvor du vil få mye hjelp.

En annen måte å gjøre dette på er å leige inn folk som holder på med slikt. Det er flere i Bergen som er flinke til slikt.

En liten ting du skal vere obs på. Målinger i seg selv kan gi en knekk i opplevd lyd. Spes om man ikke kan flytte på sitteposisjon og høyttalere. Er man låst slik så er det neste steget akustiske tiltak. I bassen blir slike passive tiltak svært store. Får man ikke lov eller ikke har ønske om å dra stua full av tiltak så er det neste DSP/EQ, riktig bruk av dette vil kunne gi en flott opplevelse av musikken. Man kan kombinere dsp/EQ med flere subwoofere feks.

Med knekk i opplevd lyd mener jeg at mange får seg litt sjokk når man ser målinger av tilstanden hjemme hos seg selv. Og at man etter en slik runde starter å bytte komponenter, kabler ol for å komme i mål. Men målinger og det å lære seg å tolke dette er en døråpner inn i en helt annen verden. :)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pabbe, du trenger en umik-1 mikrofon el tilsvarende og REW. Samt en del tid.
Pc kobles til dac med usb. Og mik til pc med usb.

Det står mye info på www. Og det er egen tråd her på HFS hvor du vil få mye hjelp.

En annen måte å gjøre dette på er å leige inn folk som holder på med slikt. Det er flere i Bergen som er flinke til slikt.

En liten ting du skal vere obs på. Målinger i seg selv kan gi en knekk i opplevd lyd. Spes om man ikke kan flytte på sitteposisjon og høyttalere. Er man låst slik så er det neste steget akustiske tiltak. I bassen blir slike passive tiltak svært store. Får man ikke lov eller ikke har ønske om å dra stua full av tiltak så er det neste DSP/EQ, riktig bruk av dette vil kunne gi en flott opplevelse av musikken. Man kan kombinere dsp/EQ med flere subwoofere feks.

Med knekk i opplevd lyd mener jeg at mange får seg litt sjokk når man ser målinger av tilstanden hjemme hos seg selv. Og at man etter en slik runde starter å bytte komponenter, kabler ol for å komme i mål. Men målinger og det å lære seg å tolke dette er en døråpner inn i en helt annen verden. :)
Takk for utfyllende info!

Ja det står mye, men fant faktisk ingenting om hvordan koble pc inn uten hdmi. Da kjører jeg usb, takk!

Dette er jo en tv-stue, og min kone ønsker seg surround etter hvert, så skal nok få lov til å gjøre en del akustiske tiltak. Hun lar meg stort sett ture på her oppe:)

DSP kan nok godt komme etter hvert, men ønsker først å jobbe med plassering og akustikk. Det er jo EQ i Mcintosh pre'en, og subampen har og en del innstillinger, så en som kan slikt kunne nok fått en del ut av dette og.

Det du sier om en negativ opplevelse av den nåværende lyden etter å ha sett målinger er noe jeg har tenkt litt på. Spesielt siden jeg ikke kan noe om dette vil kanskje dette føles veldig frustrerende en stund. Jeg har vurdert å leie inn noen til å få meg i gang. Jeg har aldri sett det gjort, og med tanke på hvor omfattende det er kunne det vært fint å ha noen som vet hva de driver med til å håndlede meg helt til å begynne med.
Har du navn på noen av de som driver med, og er flinke med slikt i Bergen?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke spesielt flink til sånt, men jeg har måleutstyr og forskjellige varianter av romkorreksjon som kan testes i rommet ditt for å se om det er en potensiell løsning. På ferie nå, er tilbake til neste helg. Kan sende meg en PM med kontaktinfo om du ønsker, så kan vi se om vi kan få hjulpet deg :)

Ellers vil jeg anbefale å ta kontakt med lydogakustikk.no og få hjelp den veien. Det er Orso her på sentralen, han har langt bedre greie på akustikk og løsninger i små rom og innehar mer kompetanse. Selv om man må betale litt for tiden vil dette nok være verdt mye.

Utover det er det aldri dumt å kjøpe umik-1, laste ned REW og starte sin egen reise ned kunnskapsalleén. Noen dager med målinger, flytting av møbler, lytteposisjon og høyttalere vil gi deg en stor forståelse av hva som betyr noe i denne hobbyen,
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke spesielt flink til sånt, men jeg har måleutstyr og forskjellige varianter av romkorreksjon som kan testes i rommet ditt for å se om det er en potensiell løsning. På ferie nå, er tilbake til neste helg. Kan sende meg en PM med kontaktinfo om du ønsker, så kan vi se om vi kan få hjulpet deg :)

Ellers vil jeg anbefale å ta kontakt med lydogakustikk.no og få hjelp den veien. Det er Orso her på sentralen, han har langt bedre greie på akustikk og løsninger i små rom og innehar mer kompetanse. Selv om man må betale litt for tiden vil dette nok være verdt mye.

Utover det er det aldri dumt å kjøpe umik-1, laste ned REW og starte sin egen reise ned kunnskapsalleén. Noen dager med målinger, flytting av møbler, lytteposisjon og høyttalere vil gi deg en stor forståelse av hva som betyr noe i denne hobbyen,
Det hadde vært kjempegøy! Et besøk hadde vært storveis:)
Skal og ta kontakt med dem og i hvert fall sjekke hvor mye det koster. Må rettferdigjøre det for madamen, så jeg må gjøre litt research:)

Jeg kommer til å kjøpe umik uansett, men det å få litt hjelp og få sett det utført før jeg går i gang på egenhånd vil nok gjøre ting en del enklere å komme i gang med.
 
Topp Bunn