Hvordan forholder spenningen seg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Det forstår jeg! Jeg får se flere youTube videoer og håpe jeg forstår de rett. Uansett, takk for tiden! ☺
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg blir hele tiden forklart at PE kun er sikkerhetsjord, kan være det stemmer og jeg misforstår. Videoen viser hvordan «jordingsystemet» jeg mener er optimal for hifi. Er det ikke lurt at alle hifi apparatene har et felles nullpunkt som er stabilt 0?
    Uten felles nullpunkt kan alle apparatene ha forskjellig «nivå» på krets jord?
    @steinost
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    PE er og blir sikkerhetsjord! Brukes for at du ikke skal forlate denne jorda om du får feil på komfyr, vaskemaskin etc etc - og deler av stereoanlegget ditt, - der hvor jord brukes. SIGNAL-jord er en annen greie, og i audio er det en greie at de nødvendigvis ikke skal kobles sammen. I en del sammenhenger er de koblet sammen, noe som kan gi opphav til feks brum pga jordsløyfer, eller sjeldnere mer alvorlige problemer. I en del sammenhenger er de sammenkoblet med en såkalt "fusible resistor", en motstand som skal brenne av om det oppstår alvorlige problemer. Nelson Pass buker feks en varistor i noen av sine konstruksjoner, - en variabel motstand hvor motstandsverdien avhenger av påtrykt spenning. For audioutstyr er såkalt dobbelisolert konstruksjon det beste, - hvor audiokretsene har sin egen signaljord, og mekanisk og elektrisk konstruksjon er slik at det er stor isolasjonsmotstand mellom nett og signalkretser.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    PE er og blir sikkerhetsjord! Brukes for at du ikke skal forlate denne jorda om du får feil på komfyr, vaskemaskin etc etc - og deler av stereoanlegget ditt, - der hvor jord brukes. SIGNAL-jord er en annen greie, og i audio er det en greie at de nødvendigvis ikke skal kobles sammen. I en del sammenhenger er de koblet sammen, noe som kan gi opphav til feks brum pga jordsløyfer, eller sjeldnere mer alvorlige problemer. I en del sammenhenger er de sammenkoblet med en såkalt "fusible resistor", en motstand som skal brenne av om det oppstår alvorlige problemer. Nelson Pass buker feks en varistor i noen av sine konstruksjoner, - en variabel motstand hvor motstandsverdien avhenger av påtrykt spenning. For audioutstyr er såkalt dobbelisolert konstruksjon det beste, - hvor audiokretsene har sin egen signaljord, og mekanisk og elektrisk konstruksjon er slik at det er stor isolasjonsmotstand mellom nett og signalkretser.
    Dvs uten pe jord tilkoblet er det kun på bekostning av sikkerhet. Ingen endring internt i «samspillet mellom komponentene»? Videoen viser at krets jord og pe jord kan være fornuftig å koble sammen så de blir like for alle komponenter, men da stemmer ikke det?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja - og nei.. det er problemet.... alle audiokomponenter bør i utgangspunktet ha felles jord og gjerne frakoblet fra nettjord - men det kan likevel resultere i jordstrømmer som gir opphav til brum. Det er nettopp derfor pro audio stort sett alltid er balansert. For single ended er det som Asbjørn har pekt på utallige ganger viktig at særlig felles leder for signaljord har tilstrekkelig tverrsnitt. +leder, eller signalleder kan godt ha betydelig mindre tverrsnitt, ettersom vi stort sett snakker om inngangsimpedanser på noen kiloohm eller gjerne flere titalls, på linjenivå mellom apparater. Stadig flere "småapparater", - DACs, preamps, streamere etc har også eksterne strømforsyninger som ikke sender nettjord til apparatet....
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den videoen er jo bare tull som lager et poeng av alle ekstremtilfeller som finnes.

    Men, jeg melder meg ut nå - god helg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Den videoen er jo bare tull som lager et poeng av alle ekstremtilfeller som finnes.

    Men, jeg melder meg ut nå - god helg
    Det er vel nettopp på et hifi anlegg den teorien kommer til gode. Vil ikke påstå det er et ekstrem tilfelle. Stekovnen bryr seg lite om jord annet enn sikkerhets jord. Sikkert mange tiltak som kan forebygge «problemet» på andre måter, men sjelden noe er en 100% løsning i elektronikk, stort sett går det på prosent demping.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Syntes animasjons videoene på YouTube var lett forklart og fine. Syntes ikke du?
    Ohms lov U = R * I. Hvis du det næste års tid arbejder lidt med det, måske købe et fumlebræt, et Picoscope og et multimeter så skal tingene nok falde lidt mere på plads for dig. Find ud af hvordan frekvensen påvirker "Modstanden" i kondensatorer og spoler. Lær lidt om spændingsdelere og om hvordan en transistor virker, og hvordan du forspænder den. Men start stille og roligt, og undgå at tænke dine store tanker. Det taget tid, at blive bekendt med elektronik.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ohms lov U = R * I. Hvis du det næste års tid arbejder lidt med det, måske købe et fumlebræt, et Picoscope og et multimeter så skal tingene nok falde lidt mere på plads for dig. Find ud af hvordan frekvensen påvirker "Modstanden" i kondensatorer og spoler. Lær lidt om spændingsdelere og om hvordan en transistor virker, og hvordan du forspænder den. Men start stille og roligt, og undgå at tænke dine store tanker. Det taget tid, at blive bekendt med elektronik.
    Har ikke planer om å bli elektroingeniør, da hadde jeg nok tatt veien du anbefaler. Jeg prøver å forstå hva jeg mener å høre påvirker lyd kvalitet.

    Det finnes flere animasjoner som simulerer det meste innen elektronikk. Her er ohms enkelt forklart.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Du kan prøve i 100år @larsmartin. Du kommer aldri til å klare å underbygge det du tror du hører med elektro teori. Samme hvor du leter eller hvor mange ganger du vrir på fakta. Det får nesten klare seg med at du hører det å koser deg med resultatet av egen innsats.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du kan prøve i 100år @larsmartin. Du kommer aldri til å klare å underbygge det du tror du hører med elektro teori. Samme hvor du leter eller hvor mange ganger du vrir på fakta. Det får nesten klare seg med at du hører det å koser deg med resultatet av egen innsats.
    Syntes det meste stemmer med teorien. Usymmetrisk spenning har kanskje ikke noe å si selvom spenningen blir symmetrisk med jord i midtuttak som skaper et perfekt nullpunkt, men ellers er det mest støttet av teorien.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Har ikke planer om å bli elektroingeniør, da hadde jeg nok tatt veien du anbefaler. Jeg prøver å forstå hva jeg mener å høre påvirker lyd kvalitet.

    Det finnes flere animasjoner som simulerer det meste innen elektronikk. Her er ohms enkelt forklart.
    De ting jeg skriver om, er så langt fra at være elektronikingeniør. Det er helt basalt, og nødvendigt for at forstå Ohms lov. Det har du ikke forstået endnu, selvom det er forholdsvis simpelt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Syntes det meste stemmer med teorien. Usymmetrisk spenning har kanskje ikke noe å si selvom spenningen blir symmetrisk med jord i midtuttak, men ellers er det mest støttet av teorien.
    Det er jo bra. Du kan nå leve lykkelig med usymmetrisk spenning. Det kaller jeg ett skritt i riktig retning. Å det at du har funnet ut at elektro teorien stemmer er jo også veldig bra. Kommer jo veldig gode resultater ut av denne tråden da 😊
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er jo bra. Du kan nå leve lykkelig med usymmetrisk spenning. Det kaller jeg ett skritt i riktig retning. Å det at du har funnet ut at elektro teorien stemmer er jo også veldig bra. Kommer jo veldig gode resultater ut av denne tråden da 😊
    Lever ikke helt i roen med det. Om spenningen er usymmetrisk får et delvis IT-nett og TN-nett.

    Om jord kobles til fase på sekundærsiden av skilletrafo og skaper et TN nett skjer det noe negativt med lyden.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er jo bra. Du kan nå leve lykkelig med usymmetrisk spenning. Det kaller jeg ett skritt i riktig retning. Å det at du har funnet ut at elektro teorien stemmer er jo også veldig bra. Kommer jo veldig gode resultater ut av denne tråden da 😊
    Skal en skilletrafo kansellere common støy må vel spenningen være symmetrisk? Vil påstå det er en fordel?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Skal en skilletrafo kansellere common støy må vel spenningen være symmetrisk? Vil påstå det er en fordel?
    Konseptet med å lage en ny jordreferanse og to faser med 180 graders faseforskyvning er ikke helt uinteressant. Hvis du hadde kunnet å bruke et scop kunne du umiddelbart sett effekten av hypotesen din om at common mode støy reduseres. Jeg har i hvert fall lært mye av å gjøre ting i praksis og se effekten av forskjellige teorier med egne øyne.
    Metoden jeg bruker på mine elever for å øke forståelsen av elektronikk er:
    1. Teori gjennom lesestoff og videoer
    2. Beregninger
    3. Simuleringer som viser at beregningene stemmer
    4. Øvelser i praksis der målinger viser at både beregninger og simuleringer stemmer med virkeligheten. Først da går det opp et lys (for enkelte)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Konseptet med å lage en ny jordreferanse og to faser med 180 graders faseforskyvning er ikke helt uinteressant. Hvis du hadde kunnet å bruke et scop kunne du umiddelbart sett effekten av hypotesen din om at common mode støy reduseres. Jeg har i hvert fall lært mye av å gjøre ting i praksis og se effekten av forskjellige teorier med egne øyne.
    Metoden jeg bruker på mine elever for å øke forståelsen av elektronikk er:
    1. Teori gjennom lesestoff og videoer
    2. Beregninger
    3. Simuleringer som viser at beregningene stemmer
    4. Øvelser i praksis der målinger viser at både beregninger og simuleringer stemmer med virkeligheten. Først da går det opp et lys (for enkelte)
    Jeg har drømt om scope/spectrum som dekker fra 2hz til 6ghz så en ikke får delvise målinger, men det koster skjorta.
    Det er mer enn hypotese om støydempingen, men et skriv fra noratel.

    E1C911DF-DACD-41CD-AE3E-B0C3FB86BB8C.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dagens gåte:

    Se for deg at du har tre lysbrytere i kjelleren. Alle lysbryterne er slått av - og hver av disse bryterne kontrollerer én av tre lyspærer i etasjen over.


    Klarer du å finne ut hvilken av lysbryterne som hører til den enkelte lyspære?


    Du kan skru på lysbryterne så mange ganger du vil. Men for å gjøre oppgaven ekstra vanskelig kan du bare gå opp én gang for å sjekke lysene.


    Hvordan kan du likevel finne ut hvilken lysbryter som hører til hvilket lys?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dagens gåte:

    Se for deg at du har tre lysbrytere i kjelleren. Alle lysbryterne er slått av - og hver av disse bryterne kontrollerer én av tre lyspærer i etasjen over.


    Klarer du å finne ut hvilken av lysbryterne som hører til den enkelte lyspære?


    Du kan skru på lysbryterne så mange ganger du vil. Men for å gjøre oppgaven ekstra vanskelig kan du bare gå opp én gang for å sjekke lysene.


    Hvordan kan du likevel finne ut hvilken lysbryter som hører til hvilket lys?
    En frosk faller ned i en 30m dyp brønn. Han klatrer 3m på dagen, men sklir ned 2m om natta. Hvor mange døgn bruker han opp?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvilke interessante ting skal du finne i området fra 100MHz til 6GHz?
    Høyfrekvent støy inn fra nettspenningen, det kan påvirke negativ på elektronikken?
    100mhz hadde nok holdt, men når en først er i gang er det interessant om mobil og wifi kan påvirke negativt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Det krever helt spesielle kunnskaper og teknikker for å måle RF over 100MHz med en viss sjanse for at man måler det som faktisk foregår. For ikke å snakke om 6GHz!!
    Å bare kjøpe et scop som kan måle slike frekvenser, koble det til og kikke på kurvene vil være helt meningsløst og gi deg eksakt null relevant info.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det krever helt spesielle kunnskaper og teknikker for å måle RF over 100MHz med en viss sjanse for at man måler det som faktisk foregår. For ikke å snakke om 6GHz!!
    Å bare kjøpe et scop som kan måle slike frekvenser, koble det til og kikke på kurvene vil være helt meningsløst og gi deg eksakt null relevant info.
    Spectrum analyse er enklere, da ser en frekvensene relativt enkelt. Tenkte på denne, men prisen hindrer.
    Godt mulig det fortsatt er vrient, men et spennende instrument.

     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Spectrum analyse er enklere, da ser en frekvensene relativt enkelt. Tenkte på denne, men prisen hindrer.
    Godt mulig det fortsatt er vrient, men et spennende instrument.

    Du har ingen idé om Ohms lov, og nu vil du til at måle i 6 GHz båndet! :/
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo vært best av Høvdingen å bare stenge denne tråden. På tross av gode forklaringer fra folk som kan strøm, tyter det ut svada og misforståtte kommentarer fra LM hele tiden. Totalt bortkastet tid for de som bidrar. Og det fører bare til dårlig stemning og krangling.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Flyttes jordkabel fra midtuttaket gradvis mot en fase må det bli TN-nett ved et punkt?
    Det skjer når du jorder nullpunktet på trafoen. Men i praksis skjer det ikke slik du antyder fordi IT-trafoer er trekantkoblet og har ikke nullpunkt. TN-trafoer er stjernekoblet og nullpunktet jordes. Jeg snakker kun 3-fase.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Spectrum analyse er enklere, da ser en frekvensene relativt enkelt. Tenkte på denne, men prisen hindrer.
    Godt mulig det fortsatt er vrient, men et spennende instrument.

    Igjen misser du poenget LM.
    Selvfølgelig bruker man spektrumanalyse, og alle scop har dette i dag. Det er bruken som er vanskelig.

    Det virker som at du tror at hvis man bare kjøper dyrt nok utstyr så blir man ekspert. Det hjelper ikke hvis man ikke kan å bruke utstyret, -uansett hvor mye det koster.
    Du har jo selv erfart at dine konklusjoner du trakk fra målingene du gjorde med 3-fase instrumentet da brukte for en tid siden var helt feil.

    Du kan gi meg det dyreste kjøkken med utstyr til millioner, men jeg kan love deg at maten min blir ikke noe bedre av den grunn. Jeg kan det ikke.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Igjen misser du poenget LM.
    Selvfølgelig bruker man spektrumanalyse, og alle scop har dette i dag. Det er bruken som er vanskelig.

    Det virker som at du tror at hvis man bare kjøper dyrt nok utstyr så blir man ekspert. Det hjelper ikke hvis man ikke kan å bruke utstyret, -uansett hvor mye det koster.
    Du har jo selv erfart at dine konklusjoner du trakk fra målingene du gjorde med 3-fase instrumentet da brukte for en tid siden var helt feil.

    Du kan gi meg det dyreste kjøkken med utstyr til millioner, men jeg kan love deg at maten min blir ikke noe bedre av den grunn. Jeg kan det ikke.
    Hva misser jeg her egentlig? Mener du alle produkter har samme brukervennlighet?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ok, kan være det er noe jeg ikke forstår, men så langt er jeg ikke enig. Elektromagnetiske feltet gjør at spenningen kommer frem før den har gått hele kretsløpet. Kablene har kapasitans og oppfører seg som en kondensator hvor spenningen blir overført.
    No shit Sherlock.

    Du søker sikkert forklaring på det du hører. Den dagen du forstår strømmens veier tipper jeg de hørbare forskjellene også blir betydelig mindre. 👍🏻
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Dette minner meg om den gang mennesker fikk tid til å fundere over hvordan sol og måne og vær og vind oppførte seg og kom frem til at det måtte være guder som sto bak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn