Hvordan forbedre et nybegynneranlegg

Merrilin

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei. Mitt beskjedne anlegg er i dag som følger:
Xtz 93 WMT fronthøytalere, en Cambridge Audio reciever(husker i farten ikke modellnr., men kostet rundt 3000) og en ps3 som avspiller.

Det låter slett ikke dårlig, både (i forhold til prisen) relativt kraftfull og detaljrik lyd, og funker fint på filmer og spill. Hovedproblemet er at det låter litt for kaldt og klinisk til musikk.

Jeg er altså ikke direkte misfornøyd, men lurer på om det er verdt å oppgradere anlegget, og i så fall hvilke deler. Er lidenskapelig opptatt av musikk og har stor respekt for de som virkelig går i dybden her på forumet, men for min egen del er jeg ikke ute etter at alt skal låte mest mulig "hifi", da lite av lyttetiden min blir 100% fokusert lytting nøyaktig i sweetspot osv. For å komme med noen ønsker til et fremtidig anlegg:

- Varm og behagelig lyd, men ikke så overdrevet at detaljene glir helt i hverandre
- Et allsidig anlegg som passer til de fleste musikksjangre med hovedvekt på rock,blues og jazz, og som også låter engasjerende på film og spill
- Høytalere som kan stå nær bakvegg/på veggen og ikke trenger et akustisk perfekt rom eller sweetspot for å låte bra (Xtz-ene låter greit nær bakveggen, men er vel ikke spesielt beregnet for dette)
- Diskret design, gjerne mørkt tre eller sort pianolakk
- Helst relativt rimelig

Er kanskje altfor mye forlangt dette, så forberedt på å inngå komprimisser om jeg må, men håper noen har gode anbefalinger som kan hjelpe meg på vei :)
 
C

Cyber

Gjest
Hva er det du ser for deg å bruke, hva ønsker du å bytte, hvor stort rom, hva skal spilles?

Du virker jo ikke veldig kresen, men er kanskje det?
 

Merrilin

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
9
Antall liker
0
Cybervision : er vel ikke direkte kresen nei, men kom jo hit fordi jeg er glad i god musikk og ønsker å lære mer. Mente mest at jeg legger mer vekt på at det engasjerer enn 100% nøyaktig og nøytral lyd. Rommet er ikke et dedikert lytterom, men har anlegget i en egen krok med kort avstand fra lytteposisjon til høytalerne. Aldri vært opptatt av å spille så ekstremt høyt, så vil heller ha noe som låter bra på lavt volum. Skal som sagt spille mest rock,jazz og blues. Når det gjelder hva som skal byttes er jeg usikker på hva som vil forbedre lyden mest, men tenkt endel på en annen reciever og kanskje anskaffe meg en dac.


Audiophile- Arve : Skal ikke se bort i fra det, spiller gitar og der er det jo rør-klangen som gjelder :) Men det vil vel innebære endel ekstra utgifter og ulemper, og kanskje ikke det beste hvis jeg ikke kan prioritere anlegget først når det gjelder både tid og penger?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.593
Antall liker
2.795
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjenner verken høytalerne, forsterkeren eller ps3 som kilde.
Og skal til å anbefale deg å låne øre til noe jeg selv ikke har hørt... :eek: ::) ;D ;D ;D
MEN; leser at det er en del som finner lyden av Xindak 6950 integrert forsterker litt "rør-aktig"...
Og all den tid den er mulig å få tak i brukt for ikke så alt for mye penger, kan det være greit å vurdere...
XTZ kan kanskje i seg selv være litt lyse/slanke i klangen, eller....?
Cambridge har jeg ikke mye erfaring med, annet enn en cd-spiller jeg hørte. Den var i alle fall ikke min tekopp, og jeg er begeistret for rør-klangen og -romantikken....

mvh
Proffen
 

Merrilin

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
9
Antall liker
0
Hm, er kanskje ikke de vanligste merkene her på forumet nei. Skal ta en titt på forsterkeren selv om den er uhørt, kan ikke skade :) Tror XTZ har en ganske nøytral klang, og Cambridge nokså lys...så ikke den beste kombinasjonen for meg når alt kommer til alt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er forsåvidt ikke uenig med verken Audiophile-Arve eller Proffen om at en forsterker med varmere signatur kan tippe ting i mer riktig retning for deg.
Samtidig er jeg av den oppfatning at den aller største forskjellen ligger i høyttalerne og det utgjør mange flere dB enn hva elektronikk kan utgjøre. Du trenger nok høyttalere med mer nivå i mellomtone/øvre bass. Mye av varmen og fylden ligger i det området og der tror jeg XTZene kommer til kort.

Har du råd, vil jeg foreslå Rogers høyttalerne som ligger på brukten:
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,80259.0.html

Noe avstand til veggen vil de nok trenge. Skal de stå klin inntil veggen har du i grunnen veldig få valg.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
XTZ har en dempebryter for diskanten på baksiden av kabinettet. Hva står den på?
 

Merrilin

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
9
Antall liker
0
Sikkert gode høytalere det ja selv om designet ikke var helt min stil, og prisen var ikke avskrekkende, men akkurat nå har jeg nok ikke råd. Hvis du har tips til andre høytalere med varme og fylde er jeg lutter øre :)

Soedal : Har prøvd litt forskjellig, akkurat nå står den på -3...litt forskjell blir det jo, men ikke noe dramatisk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Merrilin skrev:
Sikkert gode høytalere det ja selv om designet ikke var helt min stil, og prisen var ikke avskrekkende, men akkurat nå har jeg nok ikke råd. Hvis du har tips til andre høytalere med varme og fylde er jeg lutter øre :)
Vel, skal du ha høyttalere som gir varme og fylde (som egentlig handler om jevn frekvensrespons og nøytral lyd!) og ikke koster altfor mye så må du nesten se etter høyttalere med bred baffel tror jeg. Harbeth og litt dyrere Spendor regner jeg med vil havne utenfor budsjettet ditt.

B&W 685 vil nok gi deg varmere og fyldiger lyd enn hva du har i dag, men ikke på nivå med Rogers, Harbeth o.l. B&Wene finner du på brukten av og til. Alternativet er å prøve en mer "varmtlåtende" forsterker. Lykke til.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det du spør etter i ditt siste innlegg,antyder at du burde testet ut gulvstående modeller fra snell.

Var et par på bruktn nylig for under 3000kr.

Mvh.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.406
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Er forsåvidt ikke uenig med verken Audiophile-Arve eller Proffen om at en forsterker med varmere signatur kan tippe ting i mer riktig retning for deg.
Samtidig er jeg av den oppfatning at den aller største forskjellen ligger i høyttalerne og det utgjør mange flere dB enn hva elektronikk kan utgjøre. Du trenger nok høyttalere med mer nivå i mellomtone/øvre bass. Mye av varmen og fylden ligger i det området og der tror jeg XTZene kommer til kort.
Det er mitt inntrykk fra dyrere XTZ stativmodeller også.

Jeg tror trådstarter trenger en runde for å høre på ulike høyttalere, kanskje JBL ES serien kan være noe.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Merrilin skrev:
...lurer på om det er verdt å oppgradere anlegget, og i så fall hvilke deler.
Behold høyttalerne, og erstatt Cambridge Audio med noe annet. Er rør for spesielt for deg, så se etter en Abrahamsen V2.0. Gjerne brukt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Merrilin skrev:
Hm, er kanskje ikke de vanligste merkene her på forumet nei. Skal ta en titt på forsterkeren selv om den er uhørt, kan ikke skade :) Tror XTZ har en ganske nøytral klang, og Cambridge nokså lys...så ikke den beste kombinasjonen for meg når alt kommer til alt.
Etter hva jeg har skjønt/lest så tror jeg du er inne på det her. Men hvis du har lyst til å bytte ut alt så synes jeg det beste er å begynne med høyttalere som har dine preferanser. Men den letteste veien antar jeg er en forsterker med mørkere og fyldigere klang.

"HiFi" er et missbrukt ord. HiFi betyr høy troverdighet, ikke lyst, pådytta detaljer, umusikalsk og å sitte i sweetspot eller eller ei blir en litt annen sak. Men når det er sagt så er det gjerne referert i forhold til det signalet de jobber med, alså vil et nøytralt og HiFi korrekt anlegg gjengi innspillingen slik den er. Så det er en veldig fair sak å ønske seg noe som ikke er helt nøytralt. Men synes jeg man også skal være ærlig :). Det er ikke anlegget skyld at ikke alle innspillinger er perfekte.
 

Merrilin

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
9
Antall liker
0
Siden flere nevner ulike høytalerne skal ta meg en lytterunde når jeg har mulighet, ikke dumt :) På sikt vil jeg muligens bytte ut både høytalerne og recieveren, men det blir i så fall en ting om gangen.

Ellers enig med at "Hifi" ofte blir misbrukt, så skulle gjerne ikke brukt det akkurat slik.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Må si jeg er på linje med samlanes`Snell-forslag her, og synes også Xindakforslaget er veldig fornuftig.
Å anbefale Rogers LS-3/5a til en såpass lystklingende forsterker synes jeg er risky business. En fin høyttaler, men den er kresen på elektronikk og gir ikke ved dørene, og da kan du fort få problemer som krever nye og dyrere oppgraderinger.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
XTZ 93wmt er dempet noe i presensområdet, og var en høyttaler jeg ikke klarte å få til å låte hardt her hos meg. Nedre mellomtone/øvre bass er vel også dempet ørlite i forhold til mellomtonen, men dette kan være en fordel i visse plasseringer. Denne høyttaleren har et fabelaktig potensiale, ville tenkt meg nøye om før jeg hadde byttet ut disse. Jeg har aldri hørt makan til oppnåelige kvaliteter til en pris som minner om det man betaler for disse. Hvordan står høyttalerne i forhold til omkringliggende flater? Høyde i forhold til lytteposisjon?

Når jeg testet dem her hjemme brukte jeg et forsterkersett fra Naim. Opplevde at det var en god match. Om du vil prøve en annen forsterker enn din Cambridge er neppe en ny eller brukt Naim nait et dårlig sted å begynne.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Angående Xindak 6950 som nevnes tidligere i denne tråden, så ville jeg vært skeptisk til å bruke denne med XTZ. Man kan si mye godt om Xindak, men den er etter min mening litt dempet i det samme området som XTZ, 2-5KHz.
Tror dette er en kombinasjon som fort vil kunne gi en kjedelig lyd tilsammen.

Jeg tror at problemet her mer handler om litt lite nivå i nedre mellomtone/øvre bass enn at det er behov for å dempe øvre mellomtone/nedre diskant.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.593
Antall liker
2.795
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det er jo seff også mulig at det har å gjøre med høytalerne.
Det er jo snakk om fysisk små høytalere, og da vil de ikke gå spes dypt i bassen.
Det er gjerne da en opplever at det blir litt "slankt", og hvis høytalerne og forsterker i tillegg "sliter" i deler av frekvensspekteret, ja da...

Hvilke kabler bruker så trådstarter?
Skal ikke gjøre dette til en kabelkrangletråd, men kabler kan på en eller annet måte "farge" lyden den ene eller andre veien...

mvh
Proffen
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
SOEDAL skrev:
XTZ 93wmt er dempet noe i presensområdet, og var en høyttaler jeg ikke klarte å få til å låte hardt her hos meg. Nedre mellomtone/øvre bass er vel også dempet ørlite i forhold til mellomtonen, men dette kan være en fordel i visse plasseringer.
Dine beskrivelser ser ut til å stemme veldig godt med XTZ 99.25 og regner med den ikke skiller seg radikalt fra 93wmt.

En dip mellom ca. 2-4k og litt lite nivå mellom 100-200 Hz. Men den har ganske bra nivå ned i dypbassen for å være så liten høyttaler. Veldig typisk at høyttalere har for lite nivå i midbassen (og mange også nedre mellomtone) og prioriterer mer dypbass. Et forsterker bytte vil selvsagt ikke klare å kompensere for dette, selv om det kan bli noe bedre.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når man måler på litt lengre avstand, ser man mer berg og dalbane. Og det er det ganske tydelig at høyttalerne mangler nivå i et frekvensområde som skaper fylde og varme. Ganske typisk for høyttalere i denne prisklassen, men ikke uvanlig for langt dyrere også.

Målingen er et gjennomsnitt av målinger tatt i ulike høyder. Avstand til mikrofon er ca. 1.07 m.
 

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Det disse målingene viser er at det kan være noe å tjene på å eksperimentere ytterligere med plassering. Husk at lyden går fra å være rundstrålende ved lave frekvenser til mer retningsbestemt ved høyere frekvenser på en ordinær konstruksjon. Høyttalernes plassering i forhold til omkringliggende flater vil derfor være av stor betydning i det området vi ser kan være problematisk.
 

Merrilin

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
9
Antall liker
0
Mange gode svar her, takker så mye :) Interessant med målingene også. Virker som om det er litt forskjellige meninger angående høytalerne...skal eksperimentere med plasseringen, og hvis ikke det hjelper stort så undersøke hvilke andre høytalere som kan friste.

Siden det var et spørsmål om kablene, bruker noen ganske billige saker fra Clas Ohlson :p Her hører man jo så mye forskjellig, alt fra at kablene er livsviktige til at man kan bruke nærmest hva som helst.

Ville forresten satt stor pris på noen eksempler på en høytaler/reciever-kombinasjon som dere tror ville passet mine ønsker, enten med utgangspunkt i det jeg har fra før eller som et anlegg å bytte til. Ser at feks Snell er nevnt, men hadde egentlig foretrukket noe mer lett tilgjengelig. Grunnen til at jeg skriver reciever og ikke forsterker er at jeg trenger optisk og helst hdmi-inngang, og såvidt jeg vet har få forsterkere dette? Må vel også gruble litt videre på om jeg skal skaffe meg en Dac, og i så fall hvilken.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Du har vel ikke equalizer til frontene i receiveren din? Ingen skam å bruke disse til å justere litt i forhold til akustikk eller høyttaler. Om du ikke har det så bruker vel Onkyo en ganske bra utgave av eq i hjemmekinoreceiverne sine. Ser at Elkjøp har ekstremt gode priser på Onkyo i butikken her i Kristiansand ihvertfall. Sikkert utgående modeller, men de er satt ned med 50%.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt vanskelig å anbefale noe konkret uten å vite budsjettet. Men en høyttaler som både måler bra og får veldige gode tester er PSB Image B6. Fant ikke noen som solgte den modellen i farten, men den skal koste ca. 3700 kr.
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/psb_image_b6_loudspeaker/index.html
http://gizmodo.com/5639824/the-best-speakers-under-2000

Har du større budsjett, finnes det selvfølgelig bedre alternativer.
Jeg ville ha begynt med høyttalerne og prøvd med elektronikk senere. Hjemlån av en litt kraftigere forsterker/receiver fra butikk skulle gå fint. Yamaha er f.eks en fin sak til din type musikk. Kabler kan du vekk ifra, mener nå jeg.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
orso skrev:
Litt vanskelig å anbefale noe konkret uten å vite budsjettet. Men en høyttaler som både måler bra og får veldige gode tester er PSB Image B6. Fant ikke noen som solgte den modellen i farten, men den skal koste ca. 3700 kr.
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/psb_image_b6_loudspeaker/index.html
http://gizmodo.com/5639824/the-best-speakers-under-2000
Disse selger PSB inkl. PSB Image B6:
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.170
Antall liker
546
Jeg bet meg fast i det første du etterspurte, nemlig varm og behagelig lyd.

For min del går tankene da i retning av platespiller og rørforsterker, gjerne en fullstendig analog kjede for musikkgjenngivelse. Men ser jo behovet for lyd til spill og fra CD, med din PS3, men det kan jo forsterkeren også ta seg av og du kan for fremtiden både kjøpe musikken på vinyl og CD...

Men tror du ville likt platespiller og rørforsterker altså, ut fra hvilken tanker jeg fikk når du etterspurte råd.
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
361
Antall liker
338
Sted
South of heaven
Hvis du er villig til å prøve en ny stereoforsterker til overkommelig pris ville jeg vurdert cayin 153B. Har selv hatt denne og den har i mine ører en varm og fyldig klangsignatur uten at den blir slapp. Denne ligger stadig på brukten for ca 4000kr.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.162
Antall liker
5.869
Sted
Holmestrand
Dynaudio som nevnt ovenfor, eller hva med Celesion SL6 som ligger på bruktbørsen? Men som Rogers krever også disse ganske så mye av forsterkeren. Selv har jeg hatt mine Rogers LS3/5a i mer enn 35 år, og må vel kalles en varm tilhenger av disse boksene. Jeg vil derimot ikke anbefale Rogers som et alternativ for deg. TIi det er de for snevre og krevende. I dag finnes det også veldig mange gode alternativer til en svært hyggelig pris. I et nybegynner anlegg tror jeg det kan være smart å ikke brenne alle pengene på et sted. Når du har oppgradert for eksempel høytalere kommer andre feil og mangler fram, og da kan det være greit å ha litt handlerom (bokstavelig talt) når man bare MÅ ha ny forsterker også. Lykke til.
:)
 
Topp Bunn