Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Siden det er Alan Parsons som har gjort DSOTM så vil jeg tro dette er gjort med hensikt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Prøv at sætte dig helt til venstre. Så vil jeg tro det hjælper lidt😆
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Til dere som får denne effekten tilsynelatende uten problem: Er det relativt uavhengig av hvilken avstand dere har fra høyttalerne?
    Effekten er der ja, men det er stor forskjell på hvor godt og tydelig plassert ting blir. Personlig synes jeg hestesledesekvensen er bedre når det kommer til å vurdere plassering av høyttalerne. Når det fungerer som best her så er det en lyd som starter langt ute til venstre før den valser gjennom lytterommet og fortsetter ut til høyre. Dette skal helst skje med en opplevelse av jevn intensitet tvers over stereoperspektivet, uten at lyden forsvinner inn i høyttalerne når hesten passerer dem, og uten avstandsmessige "hull" i stereobildet, slik at jeg kan følge objektet i én sammenhengende bevegelse uten "hopp".

    Jeg kan f.eks få bikkja til rogers langt ut til høyre på enkelt vis med en bred høyttalerplassering men da er ikke sledesekvensen like uniform og homogen mellom høyttalerne. Det er jo ønskelig å ha et uniformt stereoperspektiv med lik intensitet på tvers hele lydbildet mellom høyttalerne og da ender jeg alltid opp veldig nær likesidet trekant hver gang, typisk med ca 10 cm lengre avstand til lytteposisjon som mellom høyttalerne, og med en god del toe in (høyttaler/rom avhengig)

    Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er faktisk å beholde den nye lytteposisjonen, men forsøke å trekke høyttalerne inn mot hverandre slik at du får ca en likesidet trekant igjen, og sjekka om du da mister effekten igjen. Dersom du ikke gjør det, tror jeg du får et bedre sluttresultat på den måten, uavhengig av Q-sound, men mer med tanke på holografi, kropp og grunntonedensitet (eller hva jeg nå skal kalle det). En ekstra bonus er at du da får en god del lengre avstand til sideveggene som bør gi greit utbytte over hele fjøla.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, jeg opplever at det fungerer best innenfor en viss avstand, men den virker å være relatert til romstørrelse, blant annet.
    Vi testet i et stort utleielokale for mange år siden - ca 300 kvm tenker jeg - helt åpent rom og kanskje opp mot 4m takhøyde. Har aldri hørt effektene bedre enn der.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er faktisk å beholde den nye lytteposisjonen, men forsøke å trekke høyttalerne inn mot hverandre slik at du får ca en likesidet trekant igjen, og sjekka om du da mister effekten igjen.
    Takker for et interessant råd.
    Det er dog en del begrensninger som må tas når man har anlegget i en stue. Det ene er selvsagt begrensninger av hva som tolereres av "sjefen", det andre er at man også ønsker at lydbildet skal være så noenlunde bra i resten av stuen også, og ikke bare kun fokusere på sweet spot.. Men dette kan uansett bli et interessant forsøk.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Så ... "fasekorrekt" - hva er det?
    At fasen er strikt minimum phase?
    At fasen er flat?
    Eller?
    problemet er at hvis ht er placeret tæt på sidevægge og de spreder meget for du den reflekterende lyd fra sidevægge forsænket hvilket ødelægger perspektivet
    så man skal vinkle ht rimelig meget indad hvis de står tæt på sidevægge gælder især ved rum med høj efterklangstid hvis man spiller på domer kan man evn sætte filt op på side tæt på domen så den ikke spreder ud fra midten hvilket giver meget bedre dybde og rumfornemelse
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.634
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt lignende på innspillinger der det antakelig ikke(?) er ment å skulle være sånn, jeg har tenkt at dette er fasefeil i innspillingen, men dette er egentlig bare gjetting fra min side.
    Noen som har tanker om det?
    Tviler på at det er fasefeil i den forstand at de har gjort noe feil. Disse effektene er der med vilje. På Brain damage kommer stemmene nærmere ørene jo bedre høyttalerene/lytteposisjon er plassert i forhold til hverandre
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare en tilfeldig måling av frekvens- og fasegang i lytteposisjon hos meg. Som man vil se er det ikke fasegang i øvre mellomtone som er det måleresultatet jeg er mest tilbøyelig til å skryte av. Roterer som en propell mellom 1 og 2 kHz.
    1619455699919.png


    Ser ikke så aller verst ut som gruppeforsinkelse, men 6,4 ms ved 1,1 kHz er litt i overkant.
    1619455852998.png


    Så jeg vil nok påstå at når QSound faktisk låter bra hos meg er det ikke på grunn av spikrak fase gjennom mellomtonen eller lignende.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bare en tilfeldig måling av frekvens- og fasegang i lytteposisjon hos meg. Som man vil se er det ikke fasegang i øvre mellomtone som er det måleresultatet jeg er mest tilbøyelig til å skryte av. Roterer som en propell mellom 1 og 2 kHz.
    Vis vedlegget 717498

    Ser ikke så aller verst ut som gruppeforsinkelse, men 6,4 ms ved 1,1 kHz er litt i overkant.
    Vis vedlegget 717499

    Så jeg vil nok påstå at når QSound faktisk låter bra hos meg er det ikke på grunn av spikrak fase gjennom mellomtonen eller lignende.
    Og hvor gneller bikkja fra da🤪
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Testet for noen dager siden..
    Hesten løper til høyre forbid høyre høyttaler og svinger i en bue ifra meg, mens den spring av gårde.
    Men var noe grums.. Der hesten var komt langt avgårde og så kommer et vrinsk som burde vert lengre unna.. Jaja..
    Svinger den i en bue når den løper bort hos dere?

    Min høyre høyttaler, vil refleksjoner slå inn i den andre delen av stua.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hesten skal komme fra venstre, på skrå mot deg og du skal få følelse av at den passerer rett foran deg på vei mot høyre, hvor den fortsetter utover. Ja, i form av en bue
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor gneller bikkja fra da🤪
    Hos meg ca 90 grader til høyre, et sted over i naboens hage. Nabobikkja gjorde unevnelige ting i min hage her på søndag. Den bjeffet fælt da jeg jagde den hjem. Den ligger vel under en sofa og skjelver ennå. Radioapparatet på AOtD er omtrent like mye 90 grader til venstre. Derimot er det tendens til hull i midten av stereoperspektivet når hestesleden galopperer forbi. Høyttalerne litt nærmere hverandre kunne vært en tanke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg får heller ikke den samme, skarpe plasseringen med hodetelefoner, ingen aning om hvorfor, for akkurat det burde jo være optimalt. Men det funker ikke bra for meg.
    Q-sound tar høyde for at begge høyttalerne høres med begge ørene, og avstandsulikheten mellom høyre og venstre øre til venstre høyttaler osv spiller inn. SÅ det kreves en del digital signalbehandling for å få til det samme med hodetelefoner. Crosstalk med en viss tidsforsinkelse... formodentlig.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hos meg ca 90 grader til høyre, et sted over i naboens hage. Nabobikkja gjorde unevnelige ting i min hage her på søndag. Den bjeffet fælt da jeg jagde den hjem. Den ligger vel under en sofa og skjelver ennå. Radioapparatet på AOtD er omtrent like mye 90 grader til venstre. Derimot er det tendens til hull i midten av stereoperspektivet når hestesleden galopperer forbi. Høyttalerne litt nærmere hverandre kunne vært en tanke.
    Samme som her altså. Det er jo vel og bra!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter å ha testet dette sporet litt på forskjellige oppsett her hjemme så synes jeg det er snodig at man i det hele tatt HAR problemer med å få dette til... Hvis denne bikkja ikke kommer 90 grader fra høyre side så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det er noe seriøst gæli med akustikken og/eller oppsett av høyttalerne i rommet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke lest alle innlegg, men av de jeg har lest, er det ingen som sier noe lignende: på CD hører jeg hunden som den skal høres, men på vinyl er effekten nesten borte. Hva kan dét komme av? Har ikke prøvd striming, men regner med at det er likt som CD.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er lite oppløftende innhold, - dvs, historien er trist som faen.
    Ja absolutt, men er tildels like gjeldende i dag - som i 1992. Tekstene baserer seg på boken Amusing ourselves to death av Neil Postman, godt ispedd Waters´ egne syn på livet, menneskeheten - og også her (som på flere andre album) farens død i WWII.

    Det ligger flere forsøk på mer, eller mindre gode analyser av de dype tekstenes underliggende meninger på nett.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha testet dette sporet litt på forskjellige oppsett her hjemme så synes jeg det er snodig at man i det hele tatt HAR problemer med å få dette til... Hvis denne bikkja ikke kommer 90 grader fra høyre side så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det er noe seriøst gæli med akustikken og/eller oppsett av høyttalerne i rommet.
    Mulig det er noe feil hos meg da, men det er åpent på høyre side hos meg og bikkja kommer langt bakover , skrått til høyre absolutt ikke 90 grader
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Vil ta med at jeg har 4 forskjellige innspillinger av denne og kun to av de gir meg samme effekt
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    444
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    prøv bytt om på pluss og minus på begge høyttalerne
    Den med Ohm's lov må være ment som en morsomhed...

    Skink_123 mener naturligvis "prøv at vende total fasen", eller "absolut fase".

    Denne ganske oversete, men for rumopfattelsen og placering i lydbilledet, ganske vigtige lille detalje, bliver desværre ofte gjort til grin.
    Et forstærker trin, afhængig af grundkoblingen, (J-E, J-C, J-B), vil det totale fasedrej enten være i "0" eller vendt 180 grader. (J-E vender 180 grader).
    Faktum.
    For op-amp's gælder hvad den forhåbentlig kvikke konstruktør har bedrevet i udviklingarbejdet.
    På kun ganske få apparater, det være sig pre-amp, separate RIAA' er har jeg set oplysning om hvorvidt totalfasen på udgangen er i 0 eller 180 grader.

    Vi må derfor FORVENTE at en positivt gående impuls fra det afspillede medie også udløser et membranudsving der starter sin bevægelse
    med at bevæge sig fremad. Trykbølge. Der er mig bekendt ingen naturligt forekommende lyde der starter med et "waccum".

    Et er forventning, et andet er virkeligheden.

    Før jeg evt. bliver Buuh'et-ud, så prøv, uden nogen ser det, at finde en god vellykket indspilning frem. Hav ro i sjælen og i hjemmet, og prøv så at lytte
    efter forskel, ved simpel A-B test. Først som du er van til og så derefter at vende polariteten på højttalerene (byt plus-minus til minus-plus, Begge højttalere).
    Lyt efter punktformighed, rummet, vokal, bas: kommer den væltende ud fra siderene, eller optræder den præcist...?
    Gode simple optagelser, feks. dem fra Opus3 er det hørbart og så helt i den anden ende som RW's fase-fix-faxerier på "Amused to Death".

    Prøv det før din nabo, det virker også selv om det ikke er sølet ind i lindolie...

    Resized_20210428_103837_1390.jpeg


    Her siger det "vov-vov-vuf" cirka en meter til højre for radiatoren, den anden vovhund svarer med et forsigtigt "vuf-vuf" ca to meter ude i haven.

    "Frida" ligger i sin hundekurv i entreen og snorker. Det gør gamle hunde. Kan vækkes med en hundepølse...



    Skrevet i den bedste mening...
    Møffe
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest alle innlegg, men av de jeg har lest, er det ingen som sier noe lignende: på CD hører jeg hunden som den skal høres, men på vinyl er effekten nesten borte. Hva kan dét komme av? Har ikke prøvd striming, men regner med at det er likt som CD.
    på mit anlæg er det 100% det samme om jeg tager den på vinyl eller cd måske er din pickup ikke sat ordenligt op hygge
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke lest alle innlegg, men av de jeg har lest, er det ingen som sier noe lignende: på CD hører jeg hunden som den skal høres, men på vinyl er effekten nesten borte. Hva kan dét komme av? Har ikke prøvd striming, men regner med at det er likt som CD.
    Det kommer an på, hvilken vinylversion, du har, eller din oppsettning af PU.
    Der er utrolige mengder af "fake" pressings af Amused To Death. Så vidt jeg vet, er det KUN originalt førstepress og 200g-dobbelt genopptrykk
    på Analog Productions, som er "egte" versioner af denne. Fake-versionerne har ikke Q-sound og lyder nermest som MONO i.f.t originalen.
    Google er din ven til info om dette. :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vet tydeligvis ikke helt hva utrolige mengder egentlig betyr på dansk - dere har jo en så merkelig måte å telle på ;) , men såvidt jeg vet er det kun 3 uoffisielle versjoner på markedet.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet tydeligvis ikke helt hva utrolige mengder egentlig betyr på dansk - dere har jo en så merkelig måte å telle på ;) , men såvidt jeg vet er det kun 3 uoffisielle versjoner på markedet.
    Der er flere end 3. Check Discogs. Dertil flere, der tilsyneladende er "official" fra Sony og remastrede, som mangler Q-sound.
    De er solgt i veldig stort stykkantal, og går ofte på bruktmakedet for 500,- kr. og opp, og man bli´r snydt så vandet driver.
    Anbefalingen herfra er førstepress på Columbia og ellers Analog Production´s repress, om man vil være sikker på at få den egte varen.
    Leser om folk, som skryter av, at de fik en feilversion og solgte videre med fortjeneste :mad:
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Mulig det er noe feil hos meg da, men det er åpent på høyre side hos meg og bikkja kommer langt bakover , skrått til høyre absolutt ikke 90 grader
    Jeg hører også hunden først skrått til høyre, og når den kommer tilbake litt senere er den foran mot midten. Vet ikke hvilken mastring/versjon - nedlastede Flac filer 24/192
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Mulig det er noe feil hos meg da, men det er åpent på høyre side hos meg og bikkja kommer langt bakover , skrått til høyre absolutt ikke 90 grader
    Dette satte meg på en ide`.
    Siden dette fenomenet er linket til rom og akustikk:

    Mitt anlegg er plassert i den ene delen av en vinkelstue. Venstre høyttaler har relativ kort avstand til sidevegg. Høyre høyttaler har derimot åpningen inn mot den andre vinkelen av stua ut fra sin tilsvarende side. Kan dermed manglede refleksjonsflater ved siden av høyre høyttaler i forhold til venstre høyttaler være årsaken til at effekten uteblir på normal lytteavstand?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har vegg på venstre side (kanskje 70-80 cm unna høyttaleren) og ingen vegg på høyre side (eller.. veggen er omlag 7 meter unna..) og effekten er der i fullt monn med CD/streaming. Jeg sitter i ca en likesidet trekant med ca 2.4 m avstand til hver høyttaler og mellom høyttalerne. Høyttalerne er Dynaudio Contour 60i. Avstand til bakvegg fra lytteposisjon er omlag 3 meter.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Bikkja ER ute til høyre!
    Hørt om dette i årevis, men aldri sjekket, og ikke lagt merke til det når jeg har spilt plata.
    Spiller egentlig ikke så mye Pink Floyd & co lengre, og når jeg spiller dem så er det gjerne eldre saker.
    Har spilt denne et par ganger nå, og er enig med de som er imponert.
    Dette er bra!
    :)
    Enig i at det ældste er det mest hørværdige. Ellers bliver det bare mere og mere pop.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det kommer an på, hvilken vinylversion, du har, eller din oppsettning af PU.
    Der er utrolige mengder af "fake" pressings af Amused To Death. Så vidt jeg vet, er det KUN originalt førstepress og 180-dobbelt genopptrykk
    på Analog Productions, som er "egte" versioner af denne. Fake-versionerne har ikke Q-sound og lyder nermest som MONO i.f.t originalen.
    Google er din ven til info om dette. :)
    En av de siste som kom ut.
    Denne:
    7D2A279D-4D3E-43AB-96EB-EF99157037C2.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Da teller jeg totalt 4 stk (Spania 1992, Nederland 1992 > 3 stk - sort, blå og rød).
    Picture Disc er offisiell selvom jeg ikke kjenne lydkvaliteten på den.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Jeg har vegg på venstre side (kanskje 70-80 cm unna høyttaleren) og ingen vegg på høyre side (eller.. veggen er omlag 7 meter unna..) og effekten er der i fullt monn med CD/streaming.
    Da har kanskje du en mer tilgivende høyttalertype i forhold til slike usymmetriske forhold i lytterommet enn det jeg har?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da har kanskje du en mer tilgivende høyttalertype i forhold til slike usymmetriske forhold i lytterommet enn det jeg har?
    Se mitt redigerte innlegg med flere detaljer. Svaret er nok ja. Dynaudio har vanligvis fokus på spredning og at off-axis også skal låte bra. Jeg har ikke sett et fullt sett med målinger for 60i, så jeg kan ikke si at det er helt sikkert også for mine.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @oyvjorge Yeppps.... ser det...
    Det står ganske rigtigt, at den er mixet i Q-sound, men men men....
    Et eller andet har gået galt hos Sony Music ved mastering til vinylen, og den har mistet det meste af Q-Sound i Processen.
    Du er ikke den eneste, der har opplevet dette.
    @ptb Gidder ikke ordkløve om dette, men selv @oyvjorge sin version, som vel må kaldes "officiel" er feil-mastered/produceret eller
    hva´ vet jeg. Et eller andet er der gået galt i studiet. Jeg velger at kalde den "fake" :) Og ja til deg....
    Overdrivelse fremmer af og til forståelsen :p
     
    Sist redigert:

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Se mitt redigerte innlegg med flere detaljer. Svaret er nok ja. Dynaudio har vanligvis fokus på spredning og at off-axis også skal låte bra.
    Ok.

    Jeg hadde tidligere en periode med Pioneer S3-EX høyttalere. Der fikk jeg frem denne effekten uten problem. De Pioneer høyttalerne liknet kanskje mer i spredningsmønsteret på dine? Mine nåværende Arden har jo fått meget gode tester og omtale, og jeg har selv vært meget godt fornøyd. Det er kun i forhold til denne Q-sound effekten at jeg har merket at de er mer kresne på min egen plassering enn tidligere høyttalere.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    960
    de nye dynaudioene, f.eks LYD har så høye delefrekvenser at de hvertfall ikke har fokus på jevn spredning. masse beaming.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Vi må derfor FORVENTE at en positivt gående impuls fra det afspillede medie også udløser et membranudsving der starter sin bevægelse
    med at bevæge sig fremad. Trykbølge. Der er mig bekendt ingen naturligt forekommende lyde der starter med et "waccum".

    Møffe
    En av svært få lyder som starter med negativt utsving vil være et imploderende billedrør. Det har jeg aldri hørt. Under vann vil fiskene kunne høre imploderende seismikk-lyder fra vannkanoner, ikke fra luftkanoner. Ingen av disse lydene er særlig naturlige ...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forsåvidt riktig, men det er lite som tyder på at vi er i stand til å høre absolutt fase annet enn på spesielt konstruerte signaler, perkussive impuls-aktige lyder som kastanjetter, eller hvis anlegget produserer store mengder andreordens forvrengning (asymmetrisk klipping). Når det er hørbart fortelles det om en endring i klangfarge, litt "tykkere" vs "tynnere". For mange instrumenter, som fioliner eller gitarer, gir det ikke så mye mening å spørre hva som er riktig polaritet. Forskjellige deler av instrumentet beveger seg i forskjellige retninger, og strengen svinger i to plan samtidig. Det er enda mindre grunn til å tro at vi kan vite hva som er korrekt polaritet på enhver mikrofon og forsterker som har vært i innspillingskjeden. Jeg ser heller ingen grunn til å tro at dette skulle påvirke opplevd plassering av noe i stereobildet, og dermed heller ikke opplevelsen av QSound.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn