Hvordan er kronene fordelt i ditt anlegg?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Effekt: 20%
Pre: 12%
SACD/CD: 20%
Høyttalere: 12%
Platespiller m pickup og strømforsyning: 19%
RIAA: 4%
Kabler: 5%
Strømfilter: 1%
DVD-spiller: 1%
Prosjektor m/lerret: 6%

mvh,
OS
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Artig spørsmål, har ikke regnet på dette siden jeg gikk på skole....

Kilder: 30% (2 platespillere, 1 diskett)
Forsterkere 32% (for, effekt, step-up og hodetelefon)
Høyttalere: 20% (1 par + bassball)
Ledninger: 19% (2 DIN/phono, 4 IC, høytt.)

Begynte å tvile på min egen dømmekraft da jeg så de to siste, men forklaringen er at jeg har et lite rom og do. høyttalere samt at der er mange bokser som skal kobles sammen. Ellers er jeg frisk ???
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Ganske jevnt fordelt akkurat nå, ut fra nypriser...

HT: 25%
CD/Pre : 18%
Effekt: 22%
Kabler: 10%
Strømtweak: 24%
Akustikk: 1%

Sånn grovt regnet da.
 
U

utgatt60135

Gjest
Er det noen som kjeder seg fælt som kan beregne snitten på alle fordelingene i denne tråden? ::)

Jeg tror vel ikke det er noen fasitsvar på hva en bør legge mest penger i. Tror det er flere veier til Rom her. Men jeg fikk et betydelig løft med ny spiller, mere enn jeg trodde. Gjør spilleren noe galt, særlig med perspektivet, vil det jo bare forplante seg videre. "Lettest" er det vel å konstruere en god forsterker??
 
B

Back_Door

Gjest
Et anlegg blir vel neppe bedre enn det svakeste ledd uansett.
Det som er lettest å høre forskjell på, er vel høyttalere og rom?
 

Accuphase

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2005
Innlegg
103
Antall liker
5
Cd spiller 55 000
Slutttrinn 148 000
preamp 85 000
Høyttaler 265 000
Kabler 120 000
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ser man på veiledende priser blir det vel noe slikt:
spiller 8500 + lcaudio klokke.
høyttalere: ca 9000, pluss underlag til dem.
forsterker, ca 43000.
kabler DIY i deler kroner ca 3000.
litt sær fordeling menmen det funker bra :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Pr i dag:

Høyttalere 100%

But not for long ;)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hmm noe nytt på gang thomand????
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
hmm noe nytt på gang thomand????
Hope so. Svinger liksom ikke like bra uten spiller og forsterker. ;D
Ikke alt er avgjort enda. En del saker er prøvd, men det ser ut til at vinnerne er kåret.
Følg med på en hifisentral nær deg ;) ;D
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hehe det kan vel ikke ha noe med en audio synthesis pre å gjøre kan det vel?? doxa effekt? mener å huske at det skulle være en knall match eller no sånt :)
kansje noe med rør eller??
 
K

kiwi

Gjest
cd spiller 110000
effektrinn 75000
Høytaller 160000
Kabler 40000
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.251
Antall liker
3.518
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Nypriser:

CD-spiller: omtrent 25000,-
LP-spiller/RIAA: ca 20000,-
Forsterker: 10000,-
Høyttalere: 8000,-
Sub: 15000,-
Kabler: 3000,-


Software for omtrent det samme.
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
cd 33000
efekttrinn 35000
pre 15000
høytalerer 42000
kabler ca 10000
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Electroacoustic device: 50%
Stereochain : 45%
Cables: 5 %

tweaks: Priceless...
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Er det noen som kjeder seg fælt som kan beregne snitten på alle fordelingene i denne tråden?  ::)

Jeg tror vel ikke det er noen fasitsvar på hva en bør legge mest penger i. Tror det er flere veier til Rom her. Men jeg fikk et betydelig løft  med ny spiller, mere enn jeg trodde. Gjør spilleren noe galt, særlig med perspektivet, vil det jo bare forplante seg videre. "Lettest" er det vel å konstruere en god forsterker??
Det eneste sikre er at en slik beregning ville blir fullstendig intetsigende ettersom de relative fordelingene spriker i alle retninger.

Ellers er jeg enig med deg i betraktningen omkring kilder (god gammel Linn-filosofi) og for egen del kommer jeg til å gjøre noe radikalt på dette område. Men så blir andelen til høyttalerne enda lavere :-/
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
fordeling er ca slik

høttalere 25%
poweramp/preamp 50%
driv-verk/dac 25%
kabling utgjør i underkant av 10% og dette har jeg for ordens skyld lagt med i respektive komponeter der di er hjemmehørende.

dette virker skjevt men høgtalerene bare vokser i oppgaven sin.
og det fine er at di har massevis og gå på enda. 8)
 
O

OivindJ

Gjest
Nei! den var mer tenkt til trådstarter ;) ....

mvh
Trådstarter har igrunn tro på det forslaget han la ut i post 1 :) , så dette var godt å høre.

At noen skriver prosent, noen nypris og noen bruktpris spiller ikke så stor rolle. Svært interesante poster her uansett.

Her er det i alle fall ikke alle som mener at det blir helt høl i hue med litt skjev fordeling, slik jeg var redd for (, helt til de første 2-3 svarene)  :) .
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Hope so. Svinger liksom ikke like bra uten spiller og forsterker. ;D
Ikke alt er avgjort enda. En del saker er prøvd, men det ser ut til at vinnerne er kåret.
Følg med på en hifisentral nær deg  ;) ;D
Du kan jo vinterlagre høyttalerne hos meg inntil videre :)
 
O

om.s

Gjest
Trådstarter har igrunn tro på det forslaget han la ut i post 1 :) , så dette var godt å høre.

At noen skriver prosent, noen nypris og noen bruktpris spiller ikke så stor rolle. Svært interesante poster her uansett.

Her er det i alle fall ikke alle som mener at det blir helt høl i hue med litt skjev fordeling, slik jeg var redd for (, helt til de første 2-3 svarene)  :) .
Det viktige er, imo, at du tar deg litt god tid og forsøker å sette sammen saker i praksis, i ditt lytterum og under dine premisser, da kan man komme frem til fantastiske sammensetninger som nødvendigvis ikke bare er styrt av prisen eller hvor det er plassert mest penger pr komponent.

Noe de mange gode innlegg i denne tråden viser...

Lykke til! ;) :) ......

mvh
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Aktive ht. 27000 (monitorer)
Forforst. 9000
Dac 6500
Drivverk 1000
Kabler 1000

I mitt anlegg er kilden viktig å prioritere. At kilden er prioritert hos meg kommer kanskje ikke så tydelig frem ut fra DAC`ens rene pengeverdi...
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Et anlegg blir vel neppe bedre enn det svakeste ledd uansett.
Det som er lettest å høre forskjell på, er vel høyttalere og rom?
Kan jo være interessant å diskutere det med svakeste ledd i et anlegg.

Selv har jeg sjelden sett på høyttalere som det svakeste leddet. Opplever stadig at høyttalere responderer med bedre lyd dess bedre kilde/forsterker/kabler som blir koblet til. Og selv relativt rimelige høyttalere kan låte flott med den rette matchen av elektronikk og rom.

Vil faktisk våge den påstanden at det er få som får ut det fulle og hele potensiale i høyttalerne sine, og spørsmålet blir da hva som er poenget med å bytte til dyrere høyttalere når man ikke engang får utnyttet de man allerede har?

Så jeg ser på kilde/pre/effekt + romtuning som viktigere enn prisklassen på høyttalerne.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan jo være interessant å diskutere det med svakeste ledd i et anlegg.

Selv har jeg sjelden sett på høyttalere som det svakeste leddet. Opplever stadig at høyttalere responderer med bedre lyd dess bedre kilde/forsterker/kabler som blir koblet til. Og selv relativt rimelige høyttalere kan låte flott med den rette matchen av elektronikk og rom.

Vil faktisk våge den påstanden at det er få som får ut det fulle og hele potensiale i høyttalerne sine, og spørsmålet blir da hva som er poenget med å bytte til dyrere høyttalere når man ikke engang får utnyttet de man allerede har?

Så jeg ser på kilde/pre/effekt + romtuning som viktigere enn prisklassen på høyttalerne.
Hør hør. Samme her; kvalitativt synes jeg oftest det er mer å hente på oppgraderinger andre steder enn ht'ere.. men lytter man etter klangbalanse-endringer så er det jo klart at ht'ere divergerer mer enn andre komponenter.. uten at jeg interesserer meg nevneverdig for det :)

Mvh Vidar P
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
I ca. nypriser:

Cd-spiller: 35 k
Platespiller: 4 k?
Riia: 1 k
Pre: 16 k
Power: 10,5 k
Høyttalere: 25 k
Stativ: 5 k
Kabler: 16 - 20 k

Med unntak av riaa og pre er alt en god del år gammelt, funker allikevel fint.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.180
Antall liker
4.391
Torget vurderinger
1
Kan jo være interessant å diskutere det med svakeste ledd i et anlegg.

Selv har jeg sjelden sett på høyttalere som det svakeste leddet. Opplever stadig at høyttalere responderer med bedre lyd dess bedre kilde/forsterker/kabler som blir koblet til. Og selv relativt rimelige høyttalere kan låte flott med den rette matchen av elektronikk og rom.

Vil faktisk våge den påstanden at det er få som får ut det fulle og hele potensiale i høyttalerne sine, og spørsmålet blir da hva som er poenget med å bytte til dyrere høyttalere når man ikke engang får utnyttet de man allerede har?

Så jeg ser på kilde/pre/effekt + romtuning som viktigere enn prisklassen på høyttalerne.
Tja, det er stort sett et spørsmål om innfallsvinkel.

Hvilken komponent er det som har flest/størst (etc.) kompromisser ift. subjektiv/objektiv ytelse?

Hvilken komponentkategori er det som har størst variasjon i subjektiv/objektiv ytelse?

I hvilken komponentkategori koster det mest å håndtere de aktuelle kompromisser ift. subjektiv/objektiv ytelse?

For egen del er jeg ikke i tvil om at elektromekaniske transdusere (les høyttalere og PU) og platespillere kommer svært høyt på disse tre spørsmålene, om ikke øverst. Det bør forøvrig ikke komme som noen overraskelse at jeg mener at haifai-kabler ikke kommer opp av horisonten på noen av disse spørsmålene.

Siden de færreste av oss starter på bar bakke, er det også ett spørsmål om hva man har fra før, hva som virker bra eller mindre bra? Foruten hva en ser for seg er veien videre?

Dessuten er det som kjent ingen entydig sammenheng mellom subjektiv/objektiv ytelse, og det er dessuten andre kostnadsdrivende elementer ved ulike komponenter som design, funksjonalitet, merkenavn etc. som gjør at en kostnadsfordeling av totalbudsjettet ikke nødvendigvis sier noe om prioriteringen eller hva som henger på greip eller ikke.

mvh
KJ
 
B

Back_Door

Gjest
Ja, lenge leve forskjellene i oppfatning!
Selv må jeg innrømme at det jeg hører best forskjell på, er høyttalere og rommets påvirkning av disse. Forskjeller mellom forsterkere og kilde synes ofte langt vanskeligere å oppdage.
F.eks opplevde jeg de store Usher under Horten messa som imponerende. Det lydbilde som en stor høyttaler kan gi, i det tilpassede rom, er for meg det som betyr mest.
Når Fidelity i nest siste nummer hevdet at kilde betyr mest, må jeg innrømme at jeg undres.. Det minst perfekte i et anlegg er jo nettopp høyttaleren. Jeg ville f.eks. ikke drømt om å koble en cd-spiller til 0,5mill kr til en liten stativhøyttaler.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
CD-spiller 60.000,-
For/effekt 185.000,-
Høyttalere 95.000,-
Kabler inkl. nettkabel 230.000,-
Møbel/resonanskontroll 25.000,-
Nettfilter 25.000,-

Musikk 170.000,-
 
B

Back_Door

Gjest
CD-spiller                                60.000,-
For/effekt                              185.000,-
Høyttalere                               95.000,-
Kabler inkl. nettkabel             230.000,-
Møbel/resonanskontroll           25.000,-
Nettfilter                                  25.000,-

Musikk                                    170.000,-
Oiii! Du må aldri diskutere kabler med "Knutinh".. ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja, lenge leve forskjellene i oppfatning!
Selv må jeg innrømme at det jeg hører best forskjell på, er høyttalere og rommets påvirkning av disse. Forskjeller mellom forsterkere og kilde synes ofte langt vanskeligere å oppdage.
F.eks opplevde jeg de store Usher under Horten messa som imponerende. Det lydbilde som en stor høyttaler kan gi, i det tilpassede rom, er for meg det som betyr mest.
Når Fidelity i nest siste nummer hevdet at kilde betyr mest, må jeg innrømme at jeg undres..  Det minst perfekte i et anlegg er jo nettopp høyttaleren. Jeg ville f.eks. ikke drømt om å koble en cd-spiller til 0,5mill kr til en liten stativhøyttaler.
Jeg fikk høre Esoreric spilleren på explorer, og det ga et utrolig detaljert lybildet. Jeg tror kilen er meget viktig når det kommer til å gjengi rommet så godt som mulig, fokus, rom rundt instrumeneter, dybde osv.. Særlig viktig blir dette med klassisk musikk. Ved rock blir dette av mindre betydning. Jeg hører lett forskjeller på spillere og forsterkere samt enkelte kabler men når jeg nå har strømkabeler inne til test sier det stopp tror jeg.
Når det gjelder størrelsen på lydbildet med de store høyttalerne, er du sikker på at du ikke forveksler litt med at de ofte står lengre fra hverandre i større rom?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Nypriser (ca.) på mine greier:

CD spiller: 8000
Vinyl m. pickup: 8500
riaa: 3500
pre: 7500
Effekt: 7000
høyttaler: 12000
surroundreceiver: 4000
bakhøyttalere: 1500
kabler: 15000 (ca.)
rack, tweaks etc. 5000
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Det er (dessverre) ikke en skrivefeil.

Et tygg og du er hekta, så det er full pakke Nordost Valhala her i huset. Inkludert 5 strømkabler og Thor.

Mvh
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
De kablene der er bare mega bra, og kan vel sammenlignes som egne komponenter, men det er bra at det er minst "to" stykker som hører forskjell på kabler :p.



Det er (dessverre) ikke en skrivefeil.

Et tygg og du er hekta, så det er full pakke Nordost Valhala her i huset.    Inkludert 5 strømkabler og Thor.

Mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg fikk høre Esoreric spilleren på explorer, og det ga et utrolig detaljert lybildet. Jeg tror kilen er meget viktig når det kommer til å gjengi rommet så godt som mulig, fokus, rom rundt instrumeneter, dybde osv.. Særlig viktig blir dette med klassisk musikk. Ved rock blir dette av mindre betydning. Jeg hører lett forskjeller på spillere og forsterkere samt enkelte kabler men når jeg nå har strømkabeler inne til test sier det stopp tror jeg.
Når det gjelder størrelsen på lydbildet med de store høyttalerne, er du sikker på at du ikke forveksler litt med at de ofte står lengre fra hverandre i større rom?
Når tordenskrall slår pusten ut av deg, og du rett etterpå likevel kan oppfatte et gresstrå knekke, da har du oppdaget hva størrelse på høyttaler kan ha å si ;)
Min løsning på kilde, blir databasert, god strømforsyning og god ekstern DAC. Dette kan bli langt billigere enn tilsvarende kvalitet fra en cd-spiller fordi man eliminerer problemene knyttet til det å lage et høyverdig drivverk til en cd-spiller.
Dette blir likevel OT. Det beklager jeg.
 

dinbilpartner

Medlem
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Her er min fordeling (nypriser):

Høyttalere: 35.000,-
Forsterker: 25.000,-
CD-spiller: 6.000,- (bør vel oppgraderes)
Kabler: 4000,-

Ellers fungerte det bra for meg å først velge høyttalere som jeg likte (lyd/design), så en matchende forsterker, og deretter velge kabler og kilde som passer i systemet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.712
Antall liker
7.972
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høgtalar: ca 25%
Effektforsterkar: ca 20%
Forforsterkar (har nettopp revidert dette, inkludert riaa) 30%
SACD og platespelar 25%
Kablane utgjer ca 5 - 7 % påslag ut over dette igjen....
Totalt 107% av det eg hadde tenkt meg (går alltid meir ut over lommeboka enn ein hadde tenkt seg...)
Musikksamlinga utgjer
75% av anleggskostnaden i CD-ar
200% av anleggskostnaden i vinylplater.
 

vlt

Medlem
Ble medlem
04.07.2004
Innlegg
16
Antall liker
0
Her er min fordeling (etter villedende priser):

Anlegg 1:

CD-spiller: 26%
Forsterker: 15%
Høyttalere: 59%

Anlegg 2 per i dag:

CD-spiller: 47%
Forsterker: 53%

Anlegg 2 om to uker ;D :

CD-spiller: 23%
Forsterker: 27%
Høyttalere: 50%

Hm, kanskje litt ujevn fordeling ...
Kabler er ikke tatt med i beregningene siden jeg ikke husker prisen på disse i farten (er noen år siden jeg kjøpte dem).
 
Topp Bunn