Hvordan bli kvitt nettstøy?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har litt meget svak ("øret inntil høyttaleren"-svak) brumming i begge høyttalerne, som jeg har beskrevet her:

Dazed skrev:
Med ny V3.0 forsvant det lett hørbare brummet i høyre kanal, men det er fremdeles svakt (tomgangs?)brum i begge kanaler. V3.0 er uskyldig, for brummet er der selv uten signalkabel mellom 3.0 og 4.0, så jeg antar at enten effektforsterkeren eller høyttalerkablene plukker opp noe nettstøy et sted. Det kan absolutt høres ut som typisk 50Hz nett-brum i basselementene. Evt. kan det bare være tomgangsbrum fra trafoen?

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette?

Må jeg krype til korset og prøve en dyr nettkabel (som jeg alltid før har hevdet at bare er tull) ;) ...eller finnes det noe slags nettfilter jeg kan bruke for å fjerne dette?

Jeg har prøvd så godt jeg kan å legge nettkabler, signalkabler og høyttalerkabler lengst mulig vekk fra hverandre, men 100% blir det jo ikke.
Er det noen måte jeg bør teste for å bli kvitt denne støyen. Den høres jo riktignok bare når jeg går helt inntil basselementet når forsterkeren står på tomgang, men siden det er anbefalt å ikke slå av forsterkerne, og at de trenger et par timers oppvarming for å spille optimalt, liker jeg ikke helt tanken på å la høyttalerne stå der og brumme hele døgnet.

Jeg tenker på skjermet nettkabler til effektforsterkeren. Er det rett spor, tro? Noen som kan anbefale en som ikke koster så mye?

OBS: Dette er ikke noen plagsom brumming. Kan ikke høre den hvis jeg ikke legger øret inntil elementene, som sagt. Jeg bare vet den er der. ;)

O

Oblivion

Gjest
Dazed skrev:
Jeg har litt svak brumming i begge høyttalerne, som jeg har beskrevet her i Abrahamsen-tråden:

Må jeg krype til korset og prøve en dyr nettkabel (som jeg alltid før har hevdet at bare er tull) ;) ...eller finnes det noe slags nettfilter jeg kan bruke for å fjerne dette?

Jeg tenker på skjermet nettkabler til effektforsterkeren. Er det rett spor, tro? Noen som kan anbefale en som ikke koster så mye?
Problemet ligger sannsynligvis i et av produktene dine eller i form av en jordsløyfe.
Nettfilter eller nettkabler som sådan løser ikke problemet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Problemet ligger sannsynligvis i et av produktene dine eller i form av en jordsløyfe.
Nettfilter eller nettkabler som sådan løser ikke problemet.
Så når brummingen høres uten signalkabel mellom for- og effektforsterker, med kun høyttalere tilkoblet, må det vel være effektforsterkeren i så fall, da.

Hvordan kan jeg ellers feilsøke dette?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Støyen kommer nok fra en av de EC eller hva det du enn har. Har vært plaget med støy fra EC forsterkerne. Dem har jeg kuttet ut for lengst. Få brukt disse skjermede supra, som er nevnt. Bruker dem selv. Har bare enkel skjerm i motsetning til dyrere stivere kabler. Jeg liker disse fordi de er myke. Mere praktisk der hvor det er trangt. Skjermet kabel fra sikringsskap. Til eksempel ølflex. Må legges skjult, da det er en mere industrikabel. Bruke ytterskjermen i begge ender, får og få lavere kapasitans. Har snakket med LE om dette. Oblivion er inne på noe vesenlig angående jordsløyfe. Få allt på kun 1 stk jordet kurs... mvh Guit

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Guit skrev:
Støyen kommer nok fra en av de EC eller hva det du enn har. Har vært plaget med støy fra EC forsterkerne. Dem har jeg kuttet ut for lengst. Få brukt disse skjermede supra, som er nevnt. Bruker dem selv. Har bare enkel skjerm i motsetning til dyrere stivere kabler. Jeg liker disse fordi de er myke. Mere praktisk der hvor det er trangt. Skjermet kabel fra sikringsskap. Til eksempel ølflex. Må legges skjult, da det er en mere industrikabel. Bruke ytterskjermen i begge ender, får og få lavere kapasitans. Har snakket med LE om dette. Oblivion er inne på noe vesenlig angående jordsløyfe. Få allt på kun 1 stk jordet kurs... mvh Guit
Alle apparatene står på den samme kursen, men CD-spilleren har ikke jordet apparatkabel. DAC, for- og effektforsterker er sammenkoblet med balansert kabel (alle med skjermen på pin 1 i begge ender) og koblet til samme kursen med billig, jordet apparatkabel som kom med komponentene (Abrahamsen).

Du mener altså det kan hjelpe med skjermet apparatkabel?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
...
Så når brummingen høres uten signalkabel mellom for- og effektforsterker, med kun høyttalere tilkoblet, må det vel være effektforsterkeren i så fall, da.
...
2 cent på at det er helt alminnelig brum fra strømforsyningen på effekttrinnet.

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Dazed skrev:
...
...
2 cent på at det er helt alminnelig brum fra strømforsyningen på effekttrinnet.

mvh
KJ
Slett ikke utenkelig. Det vil i så fall si at jeg bare må finne meg i at høyttalerne brummer (riktignok på et nivå som er uhørbart på mer enn 15cm avstand fra bassmembranen) kontinuerlig, eller at jeg må slå av forsterkeren når jeg ikke spiller. Det går, men er litt tungvint siden knappen er bakpå. Manualen sier at forsterkeren har godt av et par timers oppvarming før lytting. Det var bare derfor jeg ville ha den påslått.

Ingen poeng med skjermet nettkabel da, mener du?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
....
Ingen poeng med skjermet nettkabel da, mener du?
Ift. problemstillinger så er det lite sannsynlig at skjermet nettkabel vil ha noen effekt.

mvh
KJ

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
En nettkabel plukker ikke opp støy, den avgir støy. Når alt annet er koblet fra så får ikke skjerming av strømkabelen gjort noe fra eller til - såfremt du ikke har surret nettkabelen et par ganger rundt forsterkeren e.l. :)

Er dette oppgraderte V4? Jeg har 3 stk V4 som ikke gir brum, men de er altså ikke oppgradert. Derimot har jeg høyfrekvent sus i diskantene som stammer fra V3, men det plager meg ikke sålenge det er hørbart kun rett foran diskantene. Høyttalerne mine har forøvrig en følsomhet på 97dB/1m, og da følger ofte sånne problemer med.

Om det irriterer er det bare en ting som hjelper; koble fra høyttalerkablene! ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
En nettkabel kan godt plukke opp støy.
EMC dreier seg om 4 problemstillinger: Avgitt og mottatt ledningsbåren støy, avgitt og mottatt luftbåren støy.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hvis noen har lyst til å finne ut hvor lite en uterminert skjerm skjermer, prøv å dra en utermintert skjerm over antenna på en fm-radio.

Man kan også prøve å terminere skjermen med en ledningsstump på ca 10 centimeter eller lenger og oppleve at denne er omtrent akkurat like dårlig kortstlutning av høyfrekvens som ingen ledning. En pedagogisk øvelse, i grunn.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan brummet jeg beskrev i første post kanskje komme av en DC-komponent i det elesktriske anlegget?

(Lavfrekvent, svakt brum fra basselementene som er der selv når kun høyttalerne og ikke noe annet er koblet til effektforsterkeren, og ikke noe annet er slått på. Ikke noe lyd fra selve forsterker-kabinettet, så tror ikke det er trafo-støy.)

Vil f.eks. filteret i en fordelingsblokk fra Supra kunne ta knekken på denne?

http://www.jenving.se/?p=m-block

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
orso skrev:
Tenker da først og fremst i forhold til det lydmessige. Beskyttelsesmessig er det vel ikke noe å sette spørsmålstegn ved regner jeg med.
Det er troverdige produkter, de benytter kjent og effektiv teknologi, støydempingstransformatorer er min personlinge favoritt, om størrelse, vekt og pris er underordnet ren støydempingsprestanda.

Utfordringen med slikt er at det ikke er sikkert som de skriver at det mest effektive er å ha ett filter til hele annlegget. Det kommer an på om støykilden sitter i en komponent i anlegget, eller utenfor. Sitter den utenfor er det riktig, sitter den i, er det noe annet. Det blir litt skudd fra hofta i blinde, men for all del, jeg har hørt og målt betraktelig mindre audiostøy i vanlig stereoutstyr med en støydempingstransformater tilkoblet.
Om man ikke har måleutstyr er hodetelefoner med stillhet på høyt volum ganske bra å teste med.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Dazed skrev:
Jeg har litt meget svak ("øret inntil høyttaleren"-svak) brumming i begge høyttalerne, som jeg har beskrevet her:

Dazed skrev:
Med ny V3.0 forsvant det lett hørbare brummet i høyre kanal, men det er fremdeles svakt (tomgangs?)brum i begge kanaler. V3.0 er uskyldig, for brummet er der selv uten signalkabel mellom 3.0 og 4.0, så jeg antar at enten effektforsterkeren eller høyttalerkablene plukker opp noe nettstøy et sted. Det kan absolutt høres ut som typisk 50Hz nett-brum i basselementene. Evt. kan det bare være tomgangsbrum fra trafoen?

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette?

Jeg har prøvd så godt jeg kan å legge nettkabler, signalkabler og høyttalerkabler lengst mulig vekk fra hverandre, men 100% blir det jo ikke.
Er det noen måte jeg bør teste for å bli kvitt denne støyen. Den høres jo riktignok bare når jeg går helt inntil basselementet når forsterkeren står på tomgang, men siden det er anbefalt å ikke slå av forsterkerne, og at de trenger et par timers oppvarming for å spille optimalt, liker jeg ikke helt tanken på å la høyttalerne stå der og brumme hele døgnet.

OBS: Dette er ikke noen plagsom brumming. Kan ikke høre den hvis jeg ikke legger øret inntil elementene, som sagt. Jeg bare vet den er der. ;)
Støydempingstrafoer demper jo støy svært effektivt, men gir dessverre en tam og kjedelig gjenngivelse etter min mening. ( f.eks. Noratel 3,3 kW ).

Som nevnt tidlligere her kommer slik brum neppe direkte fra nettstøy, men sannsynligvis fra strømforsyningen i effektforsterkeren. ( brumsløyfe ).
Er forsterkeren av eldre model og tiltagende, kan det være begynnende tørrhet i "lyttene" i strømforsyningen. :)

Topp Bunn