Hvordan bør den optimale kabel konstrueres?

L

larkus

Gjest
Lite å gjøre i regnværet, så jeg kjører igang en ny tråd. Oppfordrer samtidig til de mest ihuga debattantene om å holde en fin tone i denne tråden slik at det ikke sklir ut i en krangletråd.
Spørsmålet er som følger: Hvordan mener dere at den optimale høyttaler- eller signalkabel bør konstrueres? Jeg tenker da på ledermateriale, lederoppbygning, lederkonfigurasjon, isolasjonsmateriale osv.
Er det det noen fellestrekk som skiller seg ut i konstruksjonen av anerkjente kabler?
Er det konstruksjonsprinsipper som har spesielle lydmessige fordeler?
Kjør diskusjon :)

PS: Musicus, jeg har ingen skjult agenda med denne tråden :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.128
Antall liker
10.590
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det bør ihvertfall være en strømførende leder i den.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
PS: Musicus, jeg har ingen skjult agenda med denne tråden :)
Jeg er ikke musicus, men alle vet vel nå at du er Kåremisjonær.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kommer veldig an på. Førsteordens egenskaper er resistans, kapasitans og induktans.

Høyttalerkabler (mye strøm og reaktiv last med 4-8 ohm impedans) har ett sett krav, mens signalkabler (lite strøm og tilnærmet resistiv last med 22 - 47 kOhm impedans) et helt annet. Deretter kan man skille mellom høyttalerkabler til dynamiske høyttalere (induktive elementer) og elektrostater (kapasitive elementer), og om de er koblet til rørforsterkere (høy utgangsimpedans, men tolerant for reaktive laster) eller ulike transistorforsterkere (lav utgangsimpedans, men kan gå i selvsving hvis lasten blir for reaktiv). Tilsvarende kan vi skille mellom signalkabler for platespiller -> RIAA (særdeles svakt signal), digitalkabler (radiofrekvent signal) og andre signalkabler.

Spesifiser hvilken av disse applikasjonene vi snakker om, og det blir mulig å si noe semi-intelligent om hvilke krav som må stilles til kabelen. Deretter kan man sagtens filosofere over andreordens effekter som ulike dielektriske materialer (med forskjellig tapsfaktor tan delta), kornstruktur i ledermaterialet (som påvirker bakgrunnsstøyen ørlittegranne), skin-effekt og litz-geometri (som har betydning ved frekvenser langt over audiobåndet) osv, men det er ikke der jeg ville begynt funderingene.

Generelt bruker "vi" alt for mye tid og energi på andreordens effekter, uten å ha en susning om hvordan de førsteordens effektene påvirker resultatet.
 

harhau

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.07.2007
Innlegg
72
Antall liker
1
Date: 26-Aug-98 02:07
Author: julian vereker
Subject: Cables Again

FOR INFO THE RELEVANT SPECS ARE:

1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop)

MAX 20picoFarads per metre

About 25milliOhms per meter (loop)

MIN Length 3 metres
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Når det står Julian Vereker så er det Naim i allefall,det er det ingen tvil om. :)

Er vel NACA5 det er snakk om.

Stammer kanskje fra svaret Vereker selv ga på et spørsmål jeg fant på Denne siden.Mer interessant lese var det der og.
 
L

larkus

Gjest
rolfozzy skrev:
larkus skrev:
PS: Musicus, jeg har ingen skjult agenda med denne tråden :)
Jeg er ikke musicus, men alle vet vel nå at du er Kåremisjonær.
Klarer du å være logget på HFS uten at den vissheten fyller hodet ditt hele tiden, rolfozzy ???
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
rolfozzy skrev:
larkus skrev:
PS: Musicus, jeg har ingen skjult agenda med denne tråden :)
Jeg er ikke musicus, men alle vet vel nå at du er Kåremisjonær.
Klarer du å være logget på HFS uten at den vissheten fyller hodet ditt hele tiden, rolfozzy ???
Det går bra det. Ikke noe problem for meg det.

Jeg mener jo også at Kåre er best, men det er mitt problem. ;D
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
Spørsmålet er som følger: Hvordan mener dere at den optimale høyttaler- eller signalkabel bør konstrueres? Jeg tenker da på ledermateriale, lederoppbygning, lederkonfigurasjon, isolasjonsmateriale osv.
Er det det noen fellestrekk som skiller seg ut i konstruksjonen av anerkjente kabler?
Er det konstruksjonsprinsipper som har spesielle lydmessige fordeler?
Kjør diskusjon :)

PS: Musicus, jeg har ingen skjult agenda med denne tråden :)
Spørsmålsstillingen er tatt ut av sin sammenheng. Det er ingen grunn til ensidig fokusere på kabel. Skal du optimere en "signal-kjede" må du også se på elektronikken i "sender og mottaker. Siden det er stor variasjon i elektronik blir det ingen "cable fits all"etc...
 
Topp Bunn