Hvor viktig er riktig stifttrykk?

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
455
Har en Thorens TD 402 DD. Har stilt inn stifttrykk (og antiskating) på ca 1,75 g. Ser Thorens skriver 2 g. som anbefalt. Usikker hvor presise disse manuelle innstillingene er; og hvor viktig korrekt stifttrykk er. Kan en stole på disse justeringene eller er stifttrykkvekt noe å anbefale? Har kanskje også betydning hvilken stift en benytter. Har en AT-VM95SH stift.

Er vel stort sett en justering som skal til, og så surrer det og går... Har merket at stiften hakker/stopper opp på enkelte plater, selv om det ikke er mulig å se noen skade i rillene. Mistenker lavt stifttrykk som en årsak. Samtidig vil økning til over anbefalt 2 g. trolig være uheldig. For stiften og for platene; kanskje også andre forhold. Synspunkt?

NZ6_2635.jpg

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.974
Sted
Oslo
Kan være smart å ha en stift trykk måler, alt fra en helt enkel en som ofte kom med fx Ortofon pu's til en elektronisk sak.
Det er pickup fabrikant som angir anbefalt stift trykk, ikke platespiller produsent.
Din er anbefalt på 2g og med et intervall mellom 1.8 og 2.2g prøv deg fram til hva du liker

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
Innenfor produsentens anbefalinger så er ikke "høyt" stifttrykk et vesentlig problem. Feilsporing pga for lavt stifttrykk har i så måte et større skadepotensial
AT anbefaler 1,8-2,2 gram.

Så lenge prosedyren er fulgt så er min erfaring (ikke med den aktuelle armen) at presisjonen til Thorens stifttrykkskala på armene er godt nok.

Mva
KJ

• Liker
Reaksjoner: ptb

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Litt pussig at 1.75g er såpass problematisk, gitt hvor nært idealet det er. Mine VM95 sporer i alle fall fint på 1.85g.

Uansett, som allerede har blitt sagt har for lav VTF større skadepotensiale enn for høy VTF når det gjelder platene. Hakking, hopping og denslags skaper nye hakk og riper, mens en litt for høy (i forhold til idealet) VTF bare muligens sliter aldri så lite mer på rillene.

• Liker
Reaksjoner: KJ

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.974
Sted
Oslo
Litt pussig at 1.75g er såpass problematisk, gitt hvor nært idealet det er. Mine VM95 sporer i alle fall fint på 1.85g.

Uansett, som allerede har blitt sagt har for lav VTF større skadepotensiale enn for høy VTF når det gjelder platene. Hakking, hopping og denslags skaper nye hakk og riper, mens en litt for høy (i forhold til idealet) VTF bare muligens sliter aldri så lite mer på rillene.
Er vel heller stiften som slites enn rillene?
Min Ole Paus Garman har vært på A-rotasjon siden 1973 på alt fra TR220G div Ortofon,bla Spu med 4g, Benz og Denon.
Trodde jeg burde kjøpe ny, og kjøpte en repress, den falt helt igjennom iforhold til originalen

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.458
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, enig - men her er det jo ikke målt, og det kan være avvik fra "graderingen på motvektsloddet.
@roesok : Er armen i balanse når du setter loddet til 0?
Sagt på motsatt måte - har du 0-stilt loddet når armen er i balanse (dvs flyter i "vater") for deretter å vri opp til angitt vekt?

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.974
Sted
Oslo
Ja, enig - men her er det jo ikke målt, og det kan være avvik fra "graderingen på motvektsloddet.
@roesok : Er armen i balanse når du setter loddet til 0?
Sagt på motsatt måte - har du 0-stilt loddet når armen er i balanse (dvs flyter i "vater") for deretter å vri opp til angitt vekt?
Evt sporings vinkel, både over plata men også at stiften har riktig vinkel både horisontalt og vertikalt

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Er vel heller stiften som slites enn rillene?

Vel, både stift og plate slites. Det kommer vel litt an på hvor fokuset ligger: for min del er jeg typisk langt mer opptatt av platene enn av stiften siden jeg har en del plater som ikke akkurat har vært enkle å finne i spillbar stand, mens en ny stift eller pickup alltid er å finne.

Sant nok, jeg overså den delen. Jeg har aldri stolt på graderingen på noen arm, så jeg har ingen anelse om hvor nøyaktige de typisk er.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
455
Ikke noe problem med å kjøre 1,75 g. Nevnte at noen få plater stopper opp/hakker; men dette er unntak. I all hovedsak fungerer det svært bra som det er. Spørsmålet var mer om slike manuelle innstillinger er korrekt, eller om det trengs en mer dedikert vekt. Kan ved en passende anledning dobbeltsjekke med vekt, men tviler på om jeg vil betale flere hundre for en slik sak som kanskje brukes en gang..

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.974
Sted
Oslo
Ikke noe problem med å kjøre 1,75 g. Nevnte at noen få plater stopper opp/hakker; men dette er unntak. I all hovedsak fungerer det svært bra som det er. Spørsmålet var mer om slike manuelle innstillinger er korrekt, eller om det trengs en mer dedikert vekt. Kan ved en passende anledning dobbeltsjekke med vekt, men tviler på om jeg vil betale flere hundre for en slik sak som kanskje brukes en gang..
Jeg ville definitivt prøvd å kjøre 2g, ser iallefall ingen grunn til å gå under hva som er anbefalt
For å si det sånn, ville du kjørt bilen din med for lite trykk i dekkene?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.436
Torget vurderinger
1
Har en Thorens TD 402 DD. Har stilt inn stifttrykk (og antiskating) på ca 1,75 g. Ser Thorens skriver 2 g. som anbefalt. Usikker hvor presise disse manuelle innstillingene er; og hvor viktig korrekt stifttrykk er. Kan en stole på disse justeringene eller er stifttrykkvekt noe å anbefale? Har kanskje også betydning hvilken stift en benytter. Har en AT-VM95SH stift.
Litt overrasket hvis Thorens anbefaler 2 gram uavhengig av hvilken PU som er montert. Det er nytt for meg hvis stifttrykk har noe som helst med platespilleren å gjøre, og ikke bare med pickup/stift.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
tviler på om jeg vil betale flere hundre for en slik sak som kanskje brukes en gang.

Digital Force Gauge, AliExpress, 64.5 kroner.

Samme type som jeg har brukt i kanskje 15 år nå og betalte ~50 kroner for (og identisk med typen mange HiFi merker selger for flere hundre kroner). Kan ikke gi noen garanti for akkurat denne, men min er 100% nøyaktig når jeg tester med referansevekter.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.402
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Noen få plater stopper opp og hakker....... Dette kan skyldes for MYE antiskating. Du kan ikke stole på
anngivelser, hverken på armen eller skalaen til antiskating.
Og la oss nå en gang for alle få "DEBUNKED" alle feiloppfattelser, såsom "Jeg vil spare på slitet
på platene mine, så jeg vil bruke så lavt nåletrykk som muligt"
JO..... Det kan være et problem å kjøre 1,75g når produsenten sier 2g.
Minimal slitasje på både nål og plate får du med lite gran høyere nåletrykk enn annbefalt.
For lite trykk øker eksponesialt slitet på både plater og nål.
@JMM lenker til en nåletrykksmåler. Den burde alle ha råd til.
Antiskating justeres best med testplate på de dertil innspillede spor.
De kalles mest for "Lateral tracking ability" gående fra 30-80µ eller 50-100 (gl. og ny Ortofon testplate).
Andre testplater har tilsvarende "Tracking ability spor".
Antiskating innstilles, så eventuell skurr starter samtidig i begge kanaler.
Starter skurr først i Høyre kanal, er det for lite antiskating.
Starter skurr først i venstre kanal, er det for mye antiskating.
Klarer du ikke å få "skurr-fri" over 60µ, øker du nåletrykk med 0,1 gram og prøver igjen.

Og en gang til for Kong Harald: "En anelse for lite nåletrykk sliter veldig mye mere på både plater og nål
enn en anelse for mye nåletrykk"

Sist redigert:
Topp Bunn