Diverse Hvor stor prosentvis oppgradering oppleves fra kabler, strømrens, tweaks osv?

P

parafinoksen

Gjest
Manglende komma etter relativsetninger regner jeg med det tas lettere på.
 
M

MusicBear

Gjest
Tja kanskje det ikke er så dumt faktisk. Jeg har tre sett med forsterkere i huset. Et par gamle EC monoblokker, en 4-boksers ASR Emitter II Excl med batterier og alt som kreves til stereon og en 8-kanals Apollon med 8 Purifi-moduler og strømforsyninger på 2x3kW. Sistnevnte yter i overkant av 400W/4ohm per kanal og med en SNR på 131dB. Den kostet ca 6000 kroner pr. kanal ferdig importert. Den brukes nå til aktiv drift på et par 4-veis studiomonitorer. Den spiller veldig flott, og noe helt annet enn det gamle IcePower-rælet som satt i de høyttalerne tidligere. Og det spiller så bra (hinsides bass, svært oppløst disktant) at jeg hadde virkelig ikke hatt noe problem med å bruke dem med mine Tannoy Westminster til 500k veil pris (og som sjelden krever krever noe mer enn noen få kvalitetswatt), men nå har jeg det jeg har og akter ikke å bytte helt ennå. Men ja, forholdet 1-50 i kostnad forsterker vs høyttaler er ikke en umulighet slik jeg ser det nå etter å ha erfart hvor mye som kan leveres med siste skrik innen klasse D. Eller, det er akkurat det, de skriker ikke lenger men spiller musikk på øverste hylle...
Kan jeg spørre hva du har hektet foran den Apollon saken? Noe elektronisk delefiltergreier? Låter denne Gallon saken virkelig på høyde med ASR-boksene?
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Kan jeg spørre hva du har hektet foran den Apollon saken? Noe elektronisk delefiltergreier? Låter denne Gallon saken virkelig på høyde med ASR-boksene?
Foreløpig en MiniDSP DDRC88A, som jeg bruker som delefilter, gain og delayjustering og litt EQ. Men jeg venter på at DEQX skal slippe en bedre boks ila året.
Om Apollon er AKKURAT like god som ASR-boksene tør jeg ikke si. Jeg tror kanskje ikke det. Alt kan bli bedre selvsagt, så det bunner i prioriteringer kost/nytte, men til en stor ekstrakostnad som jeg i dag heller ville lagt i høyttalere. Det er likevel noe spesielt med dynamikken, utklinging, stemmer og annet fra ASR som er veldig deilig. Skulle bare mangle. Men at jeg fint hadde klart meg med to kanaler Purifi til Westminster, det er jeg ikke i tvil om. De gamle EC-monoblokkene ville ikke funket derimot selv om de låter pent på et par Dali Helicon som står nede på et sånt furterom. Man får rett og slett utrolig gode forsterkere nå for småpenger, mens høyttalere med tilsvarende god kvalitet blir bare dyrere og dyrere tydeligvis... Sånn lyd/krone er jeg ikke i tvil om hvor brorparten av budsjettet bør brukes.Først rommet, deretter høyttalerne, og så resten... Bare min mening selvsagt ;-)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
ALLE burde ha skikkelege høgtalarar uansett om det rettast eller ei.
Så lenge høyttalerne ikke oversetter til nynorsk, så. Hadde ikke blitt det samme.

Fylla sit temmeleg tungt igjen
og dei andre folka søv drit i dem
skallen hans er hekta på ein ting
den tingen har eit førenamn ingenting
En soloppgang har aldri vore så stygg
Thore Skogmann ville sikkert kalla den 'snygg'
Han opnar kjøleskapet, ikkje noko...
størkna blod i håret men ingen sting
Og om ein berre berre hadde øl
om ein berre berre hadde øl
Halsen hans er sår, han står i brann
Han skrur på springen, får i seg litt vann
En kasse export det var meir enn nok
Nok til ikkje noko han gjekk amok
Mens alle brilleballer pimpa vin
Spelte han rolla si bra han var eit svin
Fylla sit temmeleg tungt igjen
det han treng no er medisin
Og om han berre berre hadde øl
om han berre berre hadde øl
Han stikk nå
klokka er snart fem
Han går og når den første banen hjem
For i kjøleskapet heime er det øl
kjøleskapet heime er det øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Så lenge høyttalerne ikke oversetter til nynorsk, så. Hadde ikke blitt det samme.

Fylla sit temmeleg tungt igjen
og dei andre folka søv drit i dem
skallen hans er hekta på ein ting
den tingen har eit førenamn ingenting
En soloppgang har aldri vore så stygg
Thore Skogmann ville sikkert kalla den 'snygg'
Han opnar kjøleskapet, ikkje noko...
størkna blod i håret men ingen sting
Og om ein berre berre hadde øl
om ein berre berre hadde øl
Halsen hans er sår, han står i brann
Han skrur på springen, får i seg litt vann
En kasse export det var meir enn nok
Nok til ikkje noko han gjekk amok
Mens alle brilleballer pimpa vin
Spelte han rolla si bra han var eit svin
Fylla sit temmeleg tungt igjen
det han treng no er medisin
Og om han berre berre hadde øl
om han berre berre hadde øl
Han stikk nå
klokka er snart fem
Han går og når den første banen hjem
For i kjøleskapet heime er det øl
kjøleskapet heime er det øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl-øl
Kven er poeten? Er diktet tonesatt?
 
Topp Bunn