Hvor stor platesamling har du

Hvor mange fysiske plater består din platesamling av.

  • 0-249

    Stemmer: 0 0.0%
  • 250-499

    Stemmer: 0 0.0%
  • 500-999

    Stemmer: 0 0.0%
  • 1000-1999

    Stemmer: 0 0.0%
  • 4000-9999

    Stemmer: 0 0.0%
  • 10000-19999

    Stemmer: 0 0.0%
  • 20000++

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.503
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
1
Hadde nærmere 1000 LPer som ble solgt unna på 80-tallet. Men beholdt samleobjektene (direktegraverte, half speed mastering, etc) i alt ca 100 LPer. Vinylen er urørt på 20 år, bortsett fra da LMC hjalp meg med en DAC mod og ble belønnet med et eks av EPen til RLJ/Girl at her Volcano. Rå trommelyd på den utgivelsen.

Etter dette er det innkjøpt ca 2000 CDer. Ganske variert/forskjellige sjangre. Etter at vi flyttet for 3 år siden ble alt rippet til rå WAV, så nå er også CD-samlinga ute av syne.

Samt en kasse arvegods med 7" med obskure 60-talls band, som min onkel hadde med hjem fra studietiden i California.

Alt står på loftet og samler støv.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Etter at jeg "gikk harddisk" er 98% av de klassiske platene mine spittet opp etter komponist/verk/utøver. Litt vanskelig å telle "plater" da.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.503
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Etter at jeg "gikk harddisk" er 98% av de klassiske platene mine spittet opp etter komponist/verk/utøver. Litt vanskelig å telle "plater" da.
Ja, litt vanskelig å lage filstruktur på klassisk. Kan være mye forskjellig på en CD.
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har ca. 2000 LP plater, 300 CD plater, 20 DVD plater, 50 cassetter, 5 VHS cassetter.

Har aldri kjøpt dette her for å samle. Mener jeg har et "personlig forhold" til det meste jeg har. Dessverre er det nok noe av dette jeg aldri spiller. Så hvorfor ha det da?. Kanskje jeg er en samler likevel.

Husker jeg begynte å kjøpe LP plater lenge før min første platesiller. Tok dem forsiktig ut av coverne, vasket dem, studerte rillene med forstørrelseglass. Finleste coverne. Det var noe helt spesilt med en LP plate. Og er det fremdeles.

Olllie
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vanskeleg dette, å samle...
Eg prøvde å vere konstruktiv og spele heile den klassiske vinylsamlinga igjennom frå A til Å. Kvar gong eg spelte, tok eg "neste" plate, og spelte iallfall ei slik pliktside før eg slo av anlegget. Det heldt til eg kom til Elgar....(eigentleg var eg flink, tykkjer eg). Nokon som har gjort noko liknande, og i tilfelle; kom de forbi Wagner?
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
jeg har ikke tellet hvor mange LP'er jeg har men tror de ligger i ca. 4000, men der er en del som jeg skal sorteres borte. CD'er har jeg ikke så mange av, håper at de bliver flere i den kommende tid.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.071
Torget vurderinger
10
Jeg har vel rundt 500 LP og 500 CD, men kunne nok hatt det 3-dobbelte av hver om jeg ikke hadde "ryddet opp" med jevne mellomrom og solgt det som sjelden og aldri ble spilt.

Synes faktisk selv dette beskjedne antallet er i meste laget, da mye bare blir stående i lange perioder. Har også de seneste årene hamstret mye av bl.a Elvis på LP, men etter å ha skaffet det hjertet begjærer er det liksom "lufta har gått ut av ballongen" og mye av platene har jeg enda til gode å høre gjennom. Har derfor besluttet å tenke nøyere gjennom nyinvesteringene i framtiden. Har dog litt vanskelig for å styre meg når det gjelder disse samleboxene av tidligere storheter som utgis på 180 g vinyl. Nå er det Genesis og den bare må jeg ha, selv om jeg har alt på CD fra før.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Rundt 4000 LP 10000 CD 500DVD Har registrert alt på data.
Spilles selvsagt på rør.
Derav pseodenymet

Samleren
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Har ca 1100 cdplater og 150 vinylplater.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.174
Antall liker
6.875
Torget vurderinger
4
1277 CD'er sier oversikten min, inkl. bokser med flere CD'er og endel uregistrert blir det vel et sted på andre siden av 1300.
 

Bsg-museum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2004
Innlegg
246
Antall liker
2
1210 cder + jeg har en kasse med sikkert et par hundre cder som jeg vell burde fått solgt snart.

154 Lper
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
CD: ca. 1000,
SACD: ca. 100
LP: ca. 300 (men ingen grammofon).
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Hmmm... Rundt 10.000 lp, 1200 cd, ca 600 DVD og 700GB (Øker sterkt)med applelossless hittils.

McLaren
 
L

lark

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Vanskeleg dette, å samle...
Eg prøvde å vere konstruktiv og spele heile den klassiske vinylsamlinga igjennom frå A til Å. Kvar gong eg spelte, tok eg "neste" plate, og spelte iallfall ei slik pliktside før eg slo av anlegget. Det heldt til eg kom til Elgar....(eigentleg var eg flink, tykkjer eg). Nokon som har gjort noko liknande, og i tilfelle; kom de forbi Wagner?
Prøvde eingong å spele kronologisk gjennom Jethro Tull samlinga på vinyl. Trur eg kom til War Child, då hadde eg fått nok ;D
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.503
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Hmmm... Rundt 10.000 lp, 1200 cd, ca 600 DVD og 700GB (Øker sterkt)med applelossless hittils.

McLaren
Du verden. 10.000 LP-plater!
Er de kjøpt "en og en"? Går det ann å høre på så mye musikk, eller er det mange "hyllevarmere"?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
McLaren skrev:
Hmmm... Rundt 10.000 lp, 1200 cd, ca 600 DVD og 700GB (Øker sterkt)med applelossless hittils.

McLaren
Du verden. 10.000 LP-plater!
Er vel noen som har 10k+ LPer her på HFS. Kjenner til tre stykker som er i det området.
Selv har jeg rett i underkant av 2000 LPer (over halvparten av disse er handlet litt her og der, de siste to årene) samt ca 1300 CDer.
Begge formater har stigende tall i hyllene, og nå er det bare å fylle opp noen eksterne harddisker som tredje format......
Kastet tre "banakasser" stablet med kassetter sist sommer.
Joda, musikk er viktig og jeg får hørt det meste av det jeg kjøper :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg hjalp en gang på åttitallet en kollega fra nærradioen å flytte platesamlingen til hans nye hus. Han hadde vel rundt 20k LP-er med gammelpop og slikt, og et lignende antall singler. Litt av en jobb, ja ;)
 

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Innlegg
483
Antall liker
11
Sted
Bergen
Vrient spørsmål som jeg må anslå svaret på: ca 3000 lp, 50 cd.

Noe står framme og noe er pakket vekk. Er det mulig å spille alt? Nei, da. Men, et hjem der eieren ikke er hengt opp i TV må tenkes som et bibliotek. Du kan glede deg med å bla i plate- eller bokhyllene og plutselig finner du akkurat det du var på jakt etter. Eller bedre - en skatt du hadde glemt at du hadde. Det er ekte hverdagshjemmeglede.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
pedal skrev:
McLaren skrev:
Hmmm... Rundt 10.000 lp, 1200 cd, ca 600 DVD og 700GB (Øker sterkt)med applelossless hittils.

McLaren
Du verden. 10.000 LP-plater!
Er de kjøpt "en og en"? Går det ann å høre på så mye musikk, eller er det mange "hyllevarmere"?
Jobber med saken;-)

Det er alltid moro og gå og plukke i hyllene og finne noe nytt og spennende.

McLaren
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.123
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Greit med platebutikk hjemme, ja ;D

Ett sidespørsmål. Hvordan oppbevarer man 10.000 lp plater?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pemek skrev:
....et hjem der eieren ikke er hengt opp i TV må tenkes som et bibliotek. Du kan glede deg med å bla i plate- eller bokhyllene og plutselig finner du akkurat det du var på jakt etter. Eller bedre - en skatt du hadde glemt at du hadde. Det er ekte hverdagshjemmeglede.
Den der kjenner jeg meg igjen i. Det er kjempemoro! :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Ett sidespørsmål. Hvordan oppbevarer man 10.000 lp plater?
Jeg tror at de tømmer lagrene for "Billy" hyller på IKEA..... ;)

 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Holdt på i drøye 20 år, og nærmer meg faretruende siste svar-alternativ, men "safer" med nest siste. Nå "jukser" jeg med et relativt stort antall 7" jeg da. Har også mistanke om at hvis jeg teller opp antall musikkdvd´er, så begynner det å bli endel.
Kvelden og morgendagen skal brukes til å flytte samling fra et rom til et annet. Får vel en viss smak på mengden da. ::)


Har alltid likt å ha egen "platebutikk" i heimen. (bibliotek er vel mer korrrekt)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ganske irriterende at det nesten ikke finnes alternativer for de som har en voksen CD-samling. Ikea har kun produsert to møbler for dette, og de gikk begge ut av produksjon etter kort tid. Skal man betale 500 kroner for en hylle som har plass til åtti plater, så kan man like godt gå til en dyr møbelsnekker å få det spesialbygget. Er vi med voksne samlinger virkelig så utrolig få at det ikke er et marked for det?

Hvordan i heite huleste h.....e kan det ha seg at det finnes butikker som selger dyr hifi, hvis det ikke finnes folk med store platesamlinger?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
...

Hvordan i heite huleste h.....e kan det ha seg at det finnes butikker som selger dyr hifi, hvis det ikke finnes folk med store platesamlinger?
Mange som bruker mye penger på utstyr har tydeligvis ganske små musikksamlinger. Det er tillatt å være mer interessert i utstyr enn i musikk, selv om det er litt dumt.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Jøgga skrev:
baluba skrev:
...

Hvordan i heite huleste h.....e kan det ha seg at det finnes butikker som selger dyr hifi, hvis det ikke finnes folk med store platesamlinger?
Mange som bruker mye penger på utstyr har tydeligvis ganske små musikksamlinger. Det er tillatt å være mer interessert i utstyr enn i musikk, selv om det er litt dumt.
Tror nok det er relativt få med "høy score" på begge parametre.
Helt greit det, det dummeste er de som blir såre for det ene eller andre.
For min egen del så er jeg fornøyd hvis anlegget utgjør 15-20% av totalverdien. 8)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En liten enkel observasjon:
Den typiske størrelsen hos de som har svart her ligger rundt 1500 album, det er faktisk imponerende. Altså en samliing verd kanskje 150000kr. Gjennomsnittet blir faktisk adskillig høyere pga de få virkelig svære samlingene på over 20000 album.
En tilsvarende tråd spurte om hvor mye utstyret kostet, og der syns jeg å huske typsik verdi på 60-70000.
Det vil altså si at det er vanlig blant HFSere å ha musikksamling som er mer verd enn anlegget, og det er litt overaskende og rett og slett gledelig!
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Jobber med musikk så det ankommer noen tusen demos hvert år. Renset opp det meste for et par år siden, og sitter nå igjen med cirka 3,000 vinyl (60,70,80 tallet) og cirka 5,000 cd plater. Noen av disse er jobbens som går på lager til sommeren.

Vinylsamlingen skriker etter en grammofon, så det blir det neste investeringsobjektet (Basis 2200 m/ Vector 4 arm eller TW Acustic Raven m /Graham Phantom II arm / Tri-Planar). Pickup må jeg sjekke ut litt mer på.

MVH, TG
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.174
Antall liker
6.875
Torget vurderinger
4
ToffenGunnufsen skrev:
Jobber med musikk så det ankommer noen tusen demos hvert år.
For en som betaler for hver tone som kommer inn i heimen høres da det vitterlig ut som et luksusproblem ;D
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Det må poengteres at majoriteten av cd samlingen er privat. Dessverre er det jo slik at ikke alt av cder er like bra. Spesielt promos. Vinyl samlingen kjøpte jeg mens jeg var student, så lånekassen får vi takker der!

MVH, ToffenG
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.248
Antall liker
3.504
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ahh. Lånekassen. Norges desidert billigste forbrukslån. ;D
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Ca 550 LP plater og 1100 CD plater.. handler nok mest LP nå for tiden, men kjøper en del CD også.

Jeg liker fortsatt å ha musikken fysisk....

Destiny.. :)
 
B

Back_Door

Gjest
Ser noen setter pris på utstyr opp mot størrelsen på musikksamling.
Det må da være hvilket forhold du har til musikken som teller, og ikke hvor mye du har??
Noen er vel mer selektive enn andre, og bryr seg for det meste kun med å samle på det som de faktisk er lidenskapelig til. Selv om man eier 10000 cd-er, kan man likevel ha et temmelig overfladisk forhold til musikk. Og motsatt om man bare eier noen få hundre cd-er. Det må vel være forholdet til den musikken du faktisk lytter til som er avgjørende for hvilken kvalitet du prioriterer på avspillingsutstyret, og ikke mengden cd-er som står i hyller og støver ned?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Karma skrev:
Ser noen setter pris på utstyr opp mot størrelsen på musikksamling.
Det må da være hvilket forhold du har til musikken som teller, og ikke hvor mye du har??
Noen er vel mer selektive enn andre, og bryr seg for det meste kun med å samle på det som de faktisk er lidenskapelig til. Selv om man eier 10000 cd-er, kan man likevel ha et temmelig overfladisk forhold til musikk. Og motsatt om man bare eier noen få hundre cd-er. Det må vel være forholdet til den musikken du faktisk lytter til som er avgjørende for hvilken kvalitet du prioriterer på avspillingsutstyret, og ikke mengden cd-er som står i hyller og støver ned?
Det er svært vanskeleg å seie noko om sjelslivet til våre medmenneske basert på desse faktorane... ein av dei absolutt beste vinylriggane eg har høyrt, vart ledsaga av om lag ein halvmeter plater. Gode plater, som eg forsåvidt kunne tenkt meg å ha, alle saman. (Eigaren hadde nok fleire på eitt eller anna fjernlager, tenkjer eg, men det var likevel tankevekkjande) Eg reknar med det går 240 plater på meteren. Altså snakka vi om 100 -150 plater. Og eit anlegg til rundt halvmillionen, som var så nøye sett opp at det garantert hadde gått med hundrevis av fintrimmingstimar for å få det så bra.
Sjølv oppdaga eg nokre plater i samlinga eg ikkje hadde spelt sidan 70-talet. Den eine synte seg no å vere ein juvel, veldig kjekk å spele i ettertid. Nokre andre synte seg å vere forklaringa på at dei ikkje er spelte på 30 år...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er nok mulig at en med 10k+ plater kan ha et overfladisk forhold til musikk, men det er nok uhyre sjelden. Så sjelden at de skandinavene det gjelder neppe kan telles på fingrene til to hender. Blant ekstreme hifi-freaks jeg har møtt i mitt liv er det derimot ikke uvanlig. Der kan man faktisk snakke om prosenter, kanskje to-siffer også. Det finnes veldig mange som har lyd som hobby, men egentlig ikke så stor nytelse av musikk uten den spesielle lydkvaliteten. Det finnes mange mennesker som ikke kan få glede av å høre musikk på en reiseradio fra Clas O til 150 kroner. Som må ha godt over et minimum med godlyd før musikken kan nytes. Personlig har jeg til dags dato aldri hørt en radio/avspiller som har ødelagt min glede over å lytte til musikk.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Karma skrev:
Ser noen setter pris på utstyr opp mot størrelsen på musikksamling.
Det må da være hvilket forhold du har til musikken som teller, og ikke hvor mye du har??
Noen er vel mer selektive enn andre, og bryr seg for det meste kun med å samle på det som de faktisk er lidenskapelig til. Selv om man eier 10000 cd-er, kan man likevel ha et temmelig overfladisk forhold til musikk. Og motsatt om man bare eier noen få hundre cd-er. Det må vel være forholdet til den musikken du faktisk lytter til som er avgjørende for hvilken kvalitet du prioriterer på avspillingsutstyret, og ikke mengden cd-er som står i hyller og støver ned?
Du har nok noe rett. Diskusjon/krangel om pris på utstyr vs størrelse på samling, vil være evigvarende. Noen prioriterer det ene, noen det andre, eller for den saks skyld "ja takk, begge deler".

De jeg kjenner (og det er endel)som har det mange vil kalle store samlinger, har ihvertfall ikke et overfladisk forhold til musikk, tvertimot. Derimot har de et svært avslappet forhold til det jeg vil kalle "utstyrbøgeriet" mange av oss HSF´ere driver med. F.eks er jeg den eneste "idioten i gjengen" som har PU på platespilleren som koster mer enn det gjennomsnitlige anlegget hos de fleste. Plater, konserter, øl og sosial omgang står nok høyere på prioriteringslista.

For min egen del er samlinga todelt. Jeg "samler" spesifikt på en sjanger og tidsepoke (US-garage-singler fra 60-tallet++), men jeg samler også på LP/CD´er innenfor mange sjangere utifra bred musikkinteresse. Hvis du holder et halvt øye på "hva lytter du på idag?"-tråden ville du nok se det. Skulle jeg begrenset musikkinnkjøp til en sjanger, ville jeg blitt drittlei musikk i løpet av kort tid, siden det ikke er unormalt at 8-10-12 plater er innom anlegget på en vanlig dag. Blant disse platene vil det alltids være et visst antall som repetetivt blir spilt ofte i en periode. Det er ikke sånn at en plate blir kjøpt, spilt en gang, og puttet rett i platehylla, isåfall ville påstanden overfladisk forhold til musikken komme til sin rett.
 
Topp Bunn