Hvor stor kasse til 15" element

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    26.01.2019
    Innlegg
    48
    Antall liker
    4
    Har fått tak i plexiglassplate osv. så da fortsetter prosjektet etter vinterferien :)

    Men hva mener du med dette?

    "Nb - den offerplata med klomutter i som skal ligge under er viktig. Den sørger for at alt ligger i ro når du freser, og at platebiten i midten av hullet ikke hekter seg fast i fresen og kastes veggimellom."
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    "Nb - den offerplata med klomutter i som skal ligge under er viktig. Den sørger for at alt ligger i ro når du freser, og at platebiten i midten av hullet ikke hekter seg fast i fresen og kastes veggimellom."
    Offerplata er ei sponplate som ligger under emnet, og som man freser litt ned i.

    I plata har jeg borra et 8mm høl, og banka fast og limt på en klomutter på baksida med epoxy. Slik:
    394610D6-C328-440A-9C1A-EDBC5709315B.jpeg


    I senter på plexiglassplata er det et 8mm høl, og jeg borrer et likeens høl i senter av utsparingen. Så skrur jeg en 8mm sekskantbolt igjennom plexiglass, emne og offerplate, før jeg klemmer fast emnet med ei tvinge eller to. Dette gjør at emnet ikke kan flytte seg i forhold til senterhullet, når du har frest igjennom emnet. Resten av plata som blir inni hullet kan heller ikke flytte seg, siden den henger på bolten. Hele tankegangen er at en skal unngå at noe kan skli ut og ødelegge resultatet - den passer-patenten som følger med fresen er ubrukelig, siden senteren (med hullet til spissen) vil løsne, straks du har frest igjennom emnet.

    Bonusen er at om du har støvavsug på fresen, så dekker plexiglassplata over arbeidsområdet, så alt støvet må komme ut via støvavsuget.

    Her ser du tydelig at det er frest igjennom emnet og ned i offerplata
    4AD2BF86-82A5-4DEB-9AC5-AA90574327B0.jpeg


    Vær obs på at når du måler avstanden fra senter på sammensettinga av plate og fres, så må du måle til eggen av fresstålet på yttersiden.

    Johan-Kr
     
    Ble medlem
    26.01.2019
    Innlegg
    48
    Antall liker
    4
    Skal jeg kanskje bare ha platevatt på sideveggene (alle utenom der elementet er og der forsterkeren er)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn