Hvor står hfsere i forhold til DSP?

Hvordan er anlegget ditt sammensatt - nå/fremover?


  • Totalt antall stemmer
    92

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har heller ikkje stemt. Spelar nesten berre vinyl for tida. Det er der eg har mesteparten av vrenginga m.m.
Jobba mykje med ein Behringer 8024 for mange år sidan, og har vore bort i analog equalisering ved nokre høve. Det er ikkje tvil om at den digitale "revolusjon" har utruleg mykje føre seg, og at ting er langt lettare å få ordna no enn då ein jobba analogt heile vegen. Eg såg også at denne digitale equalizeren vart brukt i produktutviklinga til Roger Sanders og InnerSound, og at han fekk svært god lyd.
For eigen del fann eg at Behringeren påverka lyden på måtar eg ikkje likte, og at han ikkje på nokon måte var optimal. Eg gjekk så over til rundstrålande høgtalarar, og fann "lydleg truverd" på ein måte eg ikkje har opplevd på andre måtar, og med ein del andre føremoner (kjempestor sweetspot og "gratis" surround) som eg sette stor pris på.
Eg skulle gjerne gjort ein målejobb på oppsettet mitt no, men har forstått at ting vert veldig vanskeleg med rundstråling. Eg er også skeptisk til å sette anna i signalvegen, ut frå erfaringane eg gjorde tidlegare. Byte til "normale" høgtalarar kjem definitivt ikkje på tale.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.275
Antall liker
9.512
Torget vurderinger
2
sdfgdftgujh.øæ-,mnbvcxzcfgvhjkløæ- fghjkiujyhtgrfedrftgujhlpjkhgfvcdf, -hdfgmkjhngbfvcghjkjhgfdfghjklkjhgfdghjklølkjhgfyuiopåpoiuytre4ry69o0po9i765434567890+p¨\å+poipåpøol
ikujyhtyuiopølkjhgfdertyuiopå¨æølkjhgfdsfghjikolpølikujyhtgrfewertytrewq

Edit: Sorry! Jeg måtte plutselig tørke kaffe ut av tastaturet.



Ellers er jeg nysjerrig på DSP-mulighetene, men venter til det kommer betalbare plug and play-varianter.
DiracLive med "miniDSP" får som pakke til prisen av noen kabler.... på ønskelisten for neste år
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-22d
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.974
Antall liker
10.702
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
sdfgdftgujh.øæ-,mnbvcxzcfgvhjkløæ- fghjkiujyhtgrfedrftgujhlpjkhgfvcdf, -hdfgmkjhngbfvcghjkjhgfdfghjklkjhgfdghjklølkjhgfyuiopåpoiuytre4ry69o0po9i765434567890+p¨\å+poipåpøol
ikujyhtyuiopølkjhgfdertyuiopå¨æølkjhgfdsfghjikolpølikujyhtgrfewertytrewq

Edit: Sorry! Jeg måtte plutselig tørke kaffe ut av tastaturet.



Ellers er jeg nysjerrig på DSP-mulighetene, men venter til det kommer betalbare plug and play-varianter.
DiracLive med "miniDSP" får som pakke til prisen av noen kabler.... på ønskelisten for neste år
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-22d
Anbefales på det sterkeste! Kjøpte denne selv i fjor:)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.011
Antall liker
12.896
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det var DSP som for 3 år siden ga meg audio-dilla igjen etter mange års fravær.
Kjører både korreksjon over hele frekvensområdet og deler digitalt til sub.
Har kun kjøpedingser i hele kjeden, men tror dette DSP verktøyet vil gi enda bedre resultater i et DIY system.
Vil forsøke det etterhvert om jeg får mer ledig tid.
Det er noe med FIR filter i bassen som gjøres veldig bra når man får skrudd seg til.
Avhengighetsskapende.
B
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
sdfgdftgujh.øæ-,mnbvcxzcfgvhjkløæ- fghjkiujyhtgrfedrftgujhlpjkhgfvcdf, -hdfgmkjhngbfvcghjkjhgfdfghjklkjhgfdghjklølkjhgfyuiopåpoiuytre4ry69o0po9i765434567890+p¨\å+poipåpøol
ikujyhtyuiopølkjhgfdertyuiopå¨æølkjhgfdsfghjikolpølikujyhtgrfewertytrewq

Edit: Sorry! Jeg måtte plutselig tørke kaffe ut av tastaturet.



Ellers er jeg nysjerrig på DSP-mulighetene, men venter til det kommer betalbare plug and play-varianter.
DiracLive med "miniDSP" får som pakke til prisen av noen kabler.... på ønskelisten for neste år
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-22d
Denne har jeg vurdert også.
Er det noen her som har erfaringer med denne , så del dem gjerne :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
sdfgdftgujh.øæ-,mnbvcxzcfgvhjkløæ- fghjkiujyhtgrfedrftgujhlpjkhgfvcdf, -hdfgmkjhngbfvcghjkjhgfdfghjklkjhgfdghjklølkjhgfyuiopåpoiuytre4ry69o0po9i765434567890+p¨\å+poipåpøol
ikujyhtyuiopølkjhgfdertyuiopå¨æølkjhgfdsfghjikolpølikujyhtgrfewertytrewq

Edit: Sorry! Jeg måtte plutselig tørke kaffe ut av tastaturet.



Ellers er jeg nysjerrig på DSP-mulighetene, men venter til det kommer betalbare plug and play-varianter.
DiracLive med "miniDSP" får som pakke til prisen av noen kabler.... på ønskelisten for neste år
https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-22d
Anbefales på det sterkeste! Kjøpte denne selv i fjor:)
Har også vurdert en slik en , og koble mellom Squeezebox touch og den digitale inngangen på Mac c48 pre'en min.
Så utdyp gjerne litt om hvordan du opplever denne. Spiser den mye gain osv...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er en veldig interessant tanke, med et fullfrekvent anlegg med DSP/romkorreksjon/delay/EQ der man først kan få det helt flatt/nøytralt/transparent i lytteposisjon, og så kan skru seg frem til de lydsignaturer/lydbilder man ønsker. Vet ikke om vi er helt der enda. Det blir nok en god stund til jeg prøver på noe sånt, men jeg har lekt med tanken. En demo hos en av de store gutta her inne på feltet. (Asbjørn, Tkr, AtleT, m.fl?) hadde sikkert vært stas. ...og lærerikt!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan vi sikkert ordne, men vent til de nye kardioidene står klare om en måneds tid eller så. Mer å vise frem da. Det hadde vært nokså utenkelig å bygge "stuevennlige" kardioidehøyttalere uten DSP.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det kan vi sikkert ordne, men vent til de nye kardioidene står klare om en måneds tid eller så. Mer å vise frem da. Det hadde vært nokså utenkelig å bygge "stuevennlige" kardioidehøyttalere uten DSP.
Glimrende. Det hadde vært stas. Vi snakkes når høyttalerne dukker opp i trådene her. :)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Skulle gjerne hatt dsp og aktiv deling på mine MG 3.7, men da måtte det blitt med en plug & play boks. Noen pc vil jeg ikke ha i anlegget, eller i hus forøvrig. Mac går greit, men vil heller ikke være avhengig av den for å spille musikk.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er nok ikke en av de store gutta, men hvis du Lørenskog området kan du få høre hva Audiolense gjør hos meg.

Det er en veldig interessant tanke, med et fullfrekvent anlegg med DSP/romkorreksjon/delay/EQ der man først kan få det helt flatt/nøytralt/transparent i lytteposisjon, og så kan skru seg frem til de lydsignaturer/lydbilder man ønsker. Vet ikke om vi er helt der enda. Det blir nok en god stund til jeg prøver på noe sånt, men jeg har lekt med tanken. En demo hos en av de store gutta her inne på feltet. (Asbjørn, Tkr, AtleT, m.fl?) hadde sikkert vært stas. ...og lærerikt!
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Denne tråden ga meg plutselig en påminnelse om at jeg faktisk har brukt DSP siden 2008, og vil ikke ha det annerledes. Lyngdorf TDAI-2200 med romkorreksjon.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjører med flere dsp-er i dagens oppsett. Helt klart veien å gå for min del.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hmm som PA mann reagerer jeg litt på ordlyden her: "Tilleggsalternativ: Bruker Behringer/Lyngdorf/TacT/DEQX/BSS/dbx/Lexicon ++"

Blir som å si: Kjører du bil? Kjører Lada/Fiat/WV/Ferrari. Behringer ansees som lydbransjens Lada og er kjent for å gjøre mye rart med lyden. Det er vel tidligere her i tråden at nettopp det ble kommentert.

Mitt svar: Kan ikke være uten DSP. Det har potensiale til å løfte lyden mange hakk fra bra til ekstatisk. Det er langt mellom 80-tallets grafiske EQer til dagens parametriske EQer. Jeg syns selv PEQ implementert som analoge filter (altså IIR) kan gjøre mye bra for lyden, bare det er gjort rett. Det ultimate må vel være faselinære FIR filter, men det er noe mer eksotisk siden det finnes mindre tilgjengelig SW/produkter for sånt.
 
Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
S

Syncrolux

Gjest
Behringer ansees lydbransjens Lada og er kjent for å gjøre mye rart med lyden.
Ikke enig. Jeg har en DEQ2496 og oppfatter den som helt transparent. Jeg synes Behringer også har veldig bra funksjonalitet i produktene sine, noe veldig mange andre mangler, særlig såkalte "hifi" DSP produkter.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En eller annen DSP-løsning skal jeg ha, men løsningen står ikke klart for meg enda.
Ønsker det først og fremst til bakkanalene akkurat nå, men behovet er litt uklart da jeg ikke kan forutse hva som må til for å få det bra med innbyggingshøyttalere.
Jeg ønsker en enkel boks, der EQ kan koble inn og ut manuelt, lett velge mellom forskjellige filtersettinger, men det må ikke være PC-basert. Det skal først og fremst funke på avspilling fra sølvplater, jeg vil ikke bli avhengig av avspilling fra nett/disk.
Har vurdert en enkel tokanals grafisk EQ til bakkanalene, men vet ikke om det vil bli bra nok.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Behringer ansees lydbransjens Lada og er kjent for å gjøre mye rart med lyden.
Ikke enig. Jeg har en DEQ2496 og oppfatter den som helt transparent. Jeg synes Behringer også har veldig bra funksjonalitet i produktene sine, noe veldig mange andre mangler, særlig såkalte "hifi" DSP produkter.
Ser den. Har selv ett og annet Behringer-produkt. Nå kjenner jeg ikke DEQ2496, men det er fortsatt kontroversielt med Behringer. Jeg kjenner mange i bransjen om ikke vil ta i Behringer og som har svært mange negative erfaringer med dem. ...men bransjen er delt. På steder med mindre installasjoner, kultur, kirker, mm. finner du ofte Behringer på grunn av en svært hyggelig pris. Derimot har jeg aldri sett Behringer på store produksjoner. -- Ok, det var OT.
 
S

Syncrolux

Gjest
Behringer har mye billig ræl, men de har også enkelte virkelig bra produkter, til en svært hyggelig pris. DEQ2496 er helt uten konkurranse mener jeg. Det samme kan nok sies om DCX2496, selv den ikke låter spesielt bra. Men til den prisen (ca 3000 kr) er det ingen andre produkter å snakke om som har like mye anvendbar funksjonalitet.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Bruker en minDSP som korrigerer i 8-kanaler. Analogt inn/ut gjør at den tar korrigeringen fra mange kilder, er basert på software fra Dirac og det fungerer svært mye bedre enn den innebygde Audyssey XT32. Du er avhengig av en pc for å sette den opp men etterpå kan du kople ifra da korrigeringene kan lagres i opptil 4 forskjellige presets i enheten. Jeg lagrer en korrigering for stereo lytting - en for alle 3 kinosetene - og en for bare sweetspot til filmbruk.

Kommer nok alltid til å være en form for DSP løsning hos meg.


_mg_0887[1].jpg
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Bruker Amarra Symphony iRC/Dirac på en Mac mini og meget fornøyd. Enkelt oppsett, brukervennlig, stabilt, fremtidssikret og ikke minst så spiller det veldig bra når de verste unotene er temmet.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Behringer har mye billig ræl, men de har også enkelte virkelig bra produkter, til en svært hyggelig pris. DEQ2496 er helt uten konkurranse mener jeg. Det samme kan nok sies om DCX2496, selv den ikke låter spesielt bra. Men til den prisen (ca 3000 kr) er det ingen andre produkter å snakke om som har like mye anvendbar funksjonalitet.
En slik er aktuell å prøve på bakkanalene. Alternativt en enkel MiniDSP, men det er jo kjedelige greier i forhold. Et av motivene mine er å skru og justere selv med ørene.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg bruker DCX2496 til LFE-kanalen i kinoen, det fungerer helt utmerket. Og DEQ2496 til stueanlegget, da rent digitalt mellom kilde og DAC.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg klarte ikke å høre at DEQ2496 gjorde noe galt med lyden da jeg hadde den.
Som med alle slike ting må man ratte med fornuft og ha realistiske forventninger.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Har levd med en DEQX i over 6 år og kan si med en gang at det har vært en god tid. Har lenge tenkt på en ny løsning som trenger en fireveis deling og har hele tiden håpet på at DEQX skulle kommet opp med en skreddersydd løsning for meg, men de holder seg foreløpig til tre-veis
Sitter nå litt på gjerde å venter på en god 8 kanals løsning, og har vel i første omgang tenkt på en Lynx Aurora 8 og Audiolense - en løsning som koster rundt 20k
Har også vært inne på tanken om en proff sak fra Trinnov, men synes den er i dyreste laget.
En ting som er sikkert, er at jeg aldri kan klare å sy sammen en slikt fireveis høyttalerløsning jeg har i tankene nå, uten aktiv deling og DSP, og det helst med FIR muligheter.
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Bruker en minDSP som korrigerer i 8-kanaler. Analogt inn/ut gjør at den tar korrigeringen fra mange kilder, er basert på software fra Dirac og det fungerer svært mye bedre enn den innebygde Audyssey XT32. Du er avhengig av en pc for å sette den opp men etterpå kan du kople ifra da korrigeringene kan lagres i opptil 4 forskjellige presets i enheten. Jeg lagrer en korrigering for stereo lytting - en for alle 3 kinosetene - og en for bare sweetspot til filmbruk.

Kommer nok alltid til å være en form for DSP løsning hos meg.


Vis vedlegget 345359
Har vurdert å teste ut Dirac jeg også. Opplever du at denne skaper noe støy eller andre negative sider siden den har analog inn/ut med ekstra AD/DA konvertering ?
Har testet min Antimode Dualcore koblet på denne måten , men synes den genererer litt for mye sus i oppsettet på denne måten , så jeg bruker den digitalt inn/ut mellom Squeezbox'n og Dac inngangen på c48 pre'en.
Fungerer jo fint det , men har vurdert andre løsninger også med mer omfattende RK , så da er det fint å høre om andres erfaringer :)
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kjører Hypex DLCP og full aktiv drift.
Full DSP med rør RIAA før og rør effekttrin etter.
Nytt og gammelt i skjønn forening.

Habicht
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Bruker en minDSP som korrigerer i 8-kanaler. Analogt inn/ut gjør at den tar korrigeringen fra mange kilder, er basert på software fra Dirac og det fungerer svært mye bedre enn den innebygde Audyssey XT32. Du er avhengig av en pc for å sette den opp men etterpå kan du kople ifra da korrigeringene kan lagres i opptil 4 forskjellige presets i enheten. Jeg lagrer en korrigering for stereo lytting - en for alle 3 kinosetene - og en for bare sweetspot til filmbruk.

Kommer nok alltid til å være en form for DSP løsning hos meg.


Vis vedlegget 345359
Har vurdert å teste ut Dirac jeg også. Opplever du at denne skaper noe støy eller andre negative sider siden den har analog inn/ut med ekstra AD/DA konvertering ?
Har testet min Antimode Dualcore koblet på denne måten , men synes den genererer litt for mye sus i oppsettet på denne måten , så jeg bruker den digitalt inn/ut mellom Squeezbox'n og Dac inngangen på c48 pre'en.
Fungerer jo fint det , men har vurdert andre løsninger også med mer omfattende RK , så da er det fint å høre om andres erfaringer :)
Ingen problemer med støy her selv med dip swichene på 2V ut over RCA koblinger, jeg har lest hele tråden på AVSForum som vel bikker over 250 sider og kan ikke huske å ha lest om noen som har støyproblemer der heller. Det er noen som mener den stjeler litt headroom når den har korrigert men opplever ikke det her hos meg på noen negativ måte. Jeg ser film med høyere volum etter at denne har gjort jobben og det er nok en pekepinne på at den har ryddet opp i refleksjonspunkter med det resultat at alt fremstår mer naturlig enn tidligere. Surroundkanalene er merkbart bedre og mer detaljerte, etter å ha testet kjente demospor er det liten tvil om at denne boksen gjør sitt til å bedre opplevelsen og gjør en langt bedre jobb enn Audyssey XT32. Erfarne brukere bortpå AVS er heller ikke i tvil at denne er bedre selv også mot Audyssey pro utgaven. Jeg har ikke testet Audyssey pro utgaven da jeg ville heller ha en mer automatisert løsning som Dirac gir meg.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Takker for tilbakemeldingen :)
Virker jo betryggende dette sånn sett ja. Eneste jeg er litt bekymret for i mitt tilfelle som bruker Mac , er om den klarer å gi nok volt på utgangene til å drive blokkene fullt ut. Og særlig hvis den stjeler litt headroom i tillegg , så kan det være et problem tror jeg.
Så jeg har vurdert denne varianten med digitalt inn/ut for å unngå dette problemet. Minuset da blir jo et det kun blir brukt til musikk , men det er der jeg føler det er mest kritisk også forsåvidt. Har sett den tråden på avsforum , men har ikke orket å begynne på den ,hehe .
Får tygge litt på det , så får vi hva tiden bringer.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Den med hdmi har to inn og en ut. Vurderer sterkt en slik boks når pengene igjen brenner i lomma.

Har jo en 4x10hd nå. Og jeg vil ha dens muligheter til flere kanaler. Ble en helt ny verden etter at audessy slapp å jobbe så mye. Retta ut frekvensgangen med 4x10hd før jeg kjørte kalibrering.

Tenk å kunne gjøre det med resten av kanalene....
 
Topp Bunn