Hvor smart er du?

Er du mer eller mindre intelligent enn gjennomsnittet?

• Mer intelligent

Stemmer: 0 0.0%
  • Mindre intelligent

• Gjennomsnittlig intelligent

• Totalt antall stemmer
    0

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Siden det er så i vinden med avstemminger og dype debatter her, så hadde det vært morsomt å vite hvilken oppfatning folk har av seg selv, sammenliknet med andre mennesker. Lurer derfor på: tror du at du er mer eller mindre intelligent enn gjennomsnittet i Norge forøvrig?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hva er gjennomsnittet i Norge da? (gidder ikke å google...)
Måles det utifra IQ, EQ, hvor mye penger du har på kontoen, jobbtittelen din etc. ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.463
Torget vurderinger
2
Hæ ? Skjønner ikke spørsmålet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har tippet over gjennomsnittet, selvsagt.  Og med litt flaks vinner jeg flere millioner for tolv rette her, ja.  
Gjetter omtrent 90% her inne vil tippe seg selv over gjennomsnittet, og resten gjennomsnittlig.  Ingen vil tippe seg selv under gjennomsnittet.

MEN: det er en rekke tilleggsspørsmål som er interessante:
Hvilken gruppe er det snakk om gjennomsnittet av?
Hva slags intelligens snakker vi om?
Er IQ-tester egentlig et godt mål på det vi i dagligtale kaller "intelligens"?
Kan man bruke ABX-tester for å måle om det er en intelligensforskjell (selvfølgelig uten å ta stilling til hvem som er mest intelligent)?
Er Turing-testen anvendbar på to mennesker, og kan den brukes for å finne ut hvilket menneske som er mest menneskelig?
Er man automatisk mer/mindre/like intelligent hvis man velger å svare på en slik tåpelig avstemming?

Tipper jeg snart over, mon tro? ;)

K

kbwh

Gjest
Over gjennomsnittet, men på syltynt empirisk grunnlag: NRK's "Test nasjonen" IQ-test for 3-4 år siden...

Fint innlegg, Roffe.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hva er gjennomsnittet i Norge da? (gidder ikke å google...)
Måles det utifra IQ, EQ, hvor mye penger du har på kontoen, jobbtittelen din etc.  ;D
Tenker bare på din generelle oppfatning av hvor smart du er, sammenliknet med andre. Føler du at tannhjulene snurrer raskere eller tregere i ditt maskineri enn hos andre? Hvis du tenker på IQ, så er snittet i Norge 100...

T

theStig

Gjest
Jeg HAR faktisk tatt en IQ test... egentlig mot min vilje, men anyway....

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
MEN: det er en rekke tilleggsspørsmål som er interessante:
Hvilken gruppe er det snakk om gjennomsnittet av?
Hva slags intelligens snakker vi om?
Er IQ-tester egentlig et godt mål på det vi i dagligtale kaller "intelligens"?
Kan man bruke ABX-tester for å måle om det er en intelligensforskjell (selvfølgelig uten å ta stilling til hvem som er mest intelligent)?
Er Turing-testen anvendbar på to mennesker, og kan den brukes for å finne ut hvilket menneske som er mest menneskelig?
Er man automatisk mer/mindre/like intelligent hvis man velger å svare på en slik tåpelig avstemming?

Tipper jeg snart over, mon tro? ;)
Her har du problemstillinger nok til minst et dusin hovedfagsoppgaver. I allefall den siste... ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
på gjennomsnittet med forumet, dvs under gjennomsnittet av samfunnet ellers. ;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tenker bare på din generelle oppfatning av hvor smart du er, sammenliknet med andre. Føler du at tannhjulene snurrer raskere eller tregere i ditt maskineri enn hos andre? Hvis du tenker på IQ, så er snittet i Norge 100...
Å slik å forstå. Da er jeg jo der oppe sammen med Da Vinci, Einstein og Newton ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Alle er da smartere enn alle andre i egne øyne.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
fikk over gjennomsnittet på iq testen på sesjon altså jeg er lurere enn gjennomsnittet. Må si jeg fikk meg et sjokk der ..

P

Parelius

Gjest
Alle er da smartere enn alle andre i egne øyne.
Det er vel en av de ting vi alle er fornøyd med. Det er liksom ingen fordelingsproblematikk her, og Vår Herre kan sies å ha gjort et upåklagelig arbeide. Velutstyrt middelmådighet!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Når det gjelder IQ så skylder jeg på alderen jeg, eller var det det EQ ;D

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Jeg tok meg en lang titt i speilet og fant ut etter lang tids tenkning (ja det gjorde vondt) at jeg er nok under gjennomsnittet.
Ihvertfall her inne. Det er noen som drar snittet opp ganske mye her inne, og ikke så mange som kan dra det ned igjen. Uansett, noen må jo være under gjennomsnittet så hvorfor ikke meg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vel en av de ting vi alle er fornøyd med. Det er liksom ingen fordelingsproblematikk her, og Vår Herre kan sies å ha gjort et upåklagelig arbeide. Velutstyrt middelmådighet!
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forstå deg her Parelius. Men du ser på overvurdering av egen intelligens som noe negativt?

Jeg tror ikke vi hadde sett mye utvikling hvis ikke gjennomsnittsmennesket betraktet seg som litt smartere enn andre. Da frykter jeg at vi alle hadde endt med å trå luft i ballene mens vi ventet på at noen andre og smartere skulle finne løsningen på problemene våre....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg HAR faktisk tatt en IQ test... egentlig mot min vilje, men anyway....
Resultat ;D ;D
Fra spøk til alvor, det har vel de fleste som har vært på sesjon. Jeg ble iallefall testa, og tar jeg ikke feil blir vel alle testa fremdeles. Husker jeg ikke feil er graderingen på forsvarets IQ test fra 1 til 9.

Håvard

P

Parelius

Gjest
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forstå deg her Parelius. Men du ser på overvurdering av egen intelligens som noe negativt?
Neida, bare slår fast et faktum. Og siden vi "alle" synes å like klok som de andre, så er det noe vi ikke kan klage på, på en måte. Så det viser at alle er fornøyd, egentlig, og at den da kanskje er likelig fordelt (slik stort sett). Ikke negativt i det hele tatt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arne Garborg skreiv elles om vitet at det var det einaste gode alle meinte dei hadde rikeleg av. Ja, litt meir enn grannen, kanskje...såleis var det grannen som helst burde hatt meir, ikkje ein sjølv.
Tenk om det hadde vore slik med pengar også!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Resultat  ;D ;D
Fra spøk til alvor, det har vel de fleste som har vært på sesjon. Jeg ble iallefall testa, og tar jeg ikke feil blir vel alle testa fremdeles. Husker jeg ikke feil er graderingen på forsvarets IQ test fra 1 til 9.

Håvard
Det stemmer vel. "Teknisk innsikt" og "alminnelig evnenivå" var de to parametrene man fikk score på. Skalaen går vel som du sier fra 1 til 9, men med unntak av at 8 ikke brukes. Har aldri fått noen forklaring på det, men gjetter det er fordi karakteren 3 da så lett kan forfalskes?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.463
Torget vurderinger
2
Da jeg aldri har fått målt min IQ er jeg usikker på om jeg har noen.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Da jeg aldri har fått målt min IQ er jeg usikker på om jeg har noen.
Det har du nok ikke. IQ er nemlig definert som "det man får på en IQ-test". :) (Faktisk!)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.463
Torget vurderinger
2
Det har du nok ikke. IQ er nemlig definert som "det man får på en IQ-test". :) (Faktisk!)
Tenkte jeg det ikke.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Det stemmer vel. "Teknisk innsikt" og "alminnelig evnenivå" var de to parametrene man fikk score på. Skalaen går vel som du sier fra 1 til 9, men med unntak av at 8 ikke brukes. Har aldri fått noen forklaring på det, men gjetter det er fordi karakteren 3 da så lett kan forfalskes?

Er dette sant?? Jeg som fikk 8... ::)

T

Thomas1

Gjest
Som Homer Simpson sa: I am so smart, s.m.r.t. øhhh s.m.a.r.t

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.947
Egentlig er jeg veldig smart, men for å ikke virke blærete sier jeg gjennomsnittelig.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Hvilke karakterer  fikk du på skolen?

Håvard

Vel..

:-X

Noen ganger er man smart, andre ganger grenser man til å være tilbakestående. Håper bare at livserfaringen vil bli en buffer som gjør livet til en lek... ;)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ofte er det vel innsats og interesse rundt noe spesiellt som gjør oss gode på enkelte ting.

Men tror hjernen har begrenset ytelsesevne totalt og enkelt sær-interesser kan gå på bekostning av andre "normale" funksjoner. Genier mangler vel som regel en og annen viktig psykologisk evne

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
I'm like the sun...
If I shine like I can, everything will evaporate...
So i act like a fool, and nobody will know I'm the smartests..
Ofcource, the smart thing would be not to say that...

O

OivindJ

Gjest
Jeg har diplom der det står at jeg er en liten luring. ;D

Har ikke vært noe særlig i selvdigger klubben da.

S

slowmotion

Gjest
hmmmmmmm............................................................................

For å si det på en annen måte:

Det er utrolig mange dumme mennesker.....
Og det er mange som er smartere en meg.....

;)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
I'm like the sun...
If I shine like I can, everything will evaporate...
So i act like a fool, and nobody will know I'm the smartests..
Ofcource, the smart thing would be not to say that...

;D

satt å tenkte på hitler ang et eksempel på å være smart, droppet det, logget av og fant denne på dagbladet

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/12/05/485106.html

elsker slike sammentreff ;)

O

OivindJ

Gjest
Hvis du tenker på IQ, så er snittet i Norge 100...
Snittet i usa er også 100. Men det er ikke sikkert at 100 i USA krever like mange rette svar som det gjør i Norge. :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vel..

:-X

Noen ganger er man smart, andre ganger grenser man til å være tilbakestående.  Håper bare at livserfaringen vil bli en buffer som gjør livet til en lek... ;)
Ville bare fram til at dersom du fikk "dårlige" karakterer på skolen med den IQ skåren så ville du sansyligvis
- vært en underyter
- manglet interesses for faget
- lat

:D :D :D

IQ 8 vil slik jeg har forstått det tilsvare +115 i IQ. Med andre ord har da sansynligvis alle forutsetninger for å gjøre det bra på skolen.

Håvard

Topp Bunn