Forsterkere Hvor "sitter lyden"?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.835
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Lyden er summen av alt saman. Lyttebias er det viktigaste, saman med innspelt musikk. Så er det samspelet mellom rom og høgtalar, høgtalar og effektforsterkar, effekt- og forforsterkar og signalkjelde.

Enig at man neppe kan peke ut ett ledd som det avgjørende , men jeg vil si at det siste og avgjørende er plassering av høyttalere. Har aldri vært mere fornøyd med anlegget enn jeg er nå , men jeg kan få det til nærmest å låte dritt ved å flytte på høyttalerene. Men er ikke kjeden foran på stell - så kan man plassere til krampa tar en uten å oppnå nirvana.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tidals utbredelse er kjekk. Få butikken til å sette på en av ens egne produksjoner, lytt andektig og bruk minnebanken mellom ørene. Gå hjem og flir litt fordi det låter enda bedre der. ;)
Det vil vel si at lyden sitter mellom ørene? Tror mange er enig med deg der! :)
Du kan faktisk si at endel av lyden sitter mellom ørene, for vi har alle idealer som vi ønsker å få oppfylt. Det er mye man kan innbille seg, noe som jo er kjekt for de som opplever det. Men et annet poeng i mitt innlegg er at jeg ikke har opplevd noen rigg i en hifibutikk som har hatt bedre lyd enn det jeg har i krypten på en god stund. Enten har de filosofisk beveget seg for langt fra mine idealer, eller så har rommet satt begrensninger som krypten lett overgår mht akustiske forhold. Det er altså lett å være fornøyd hvis man har lagt litt tanker om akustikken få spille inn i eget lytterom.

Et tredje poeng er at alle bør ha innspillinger de kjenner så ut og inn at de vet hvordan de ønsker å ha det. Selv er jeg så heldig å ha referanser der jeg selv er ansvarlig for innspilling og postproduksjon, og vet hvordan det skal låte. DET er en absolutt referanse, og når jeg hører hos andre at de låter slik jeg mener de skal låte så ser jeg på deres systemer som balanserte og godt satt sammen.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.151
Torget vurderinger
0
Tidals utbredelse er kjekk. Få butikken til å sette på en av ens egne produksjoner, lytt andektig og bruk minnebanken mellom ørene. Gå hjem og flir litt fordi det låter enda bedre der. ;)
Du kan faktisk si at endel av lyden sitter mellom ørene, for vi har alle idealer som vi ønsker å få oppfylt. Det er mye man kan innbille seg, noe som jo er kjekt for de som opplever det. Men et annet poeng i mitt innlegg er at jeg ikke har opplevd noen rigg i en hifibutikk som har hatt bedre lyd enn det jeg har i krypten på en god stund. Enten har de filosofisk beveget seg for langt fra mine idealer, eller så har rommet satt begrensninger som krypten lett overgår mht akustiske forhold. Det er altså lett å være fornøyd hvis man har lagt litt tanker om akustikken få spille inn i eget lytterom.

Et tredje poeng er at alle bør ha innspillinger de kjenner så ut og inn at de vet hvordan de ønsker å ha det. Selv er jeg så heldig å ha referanser der jeg selv er ansvarlig for innspilling og postproduksjon, og vet hvordan det skal låte. DET er en absolutt referanse, og når jeg hører hos andre at de låter slik jeg mener de skal låte så ser jeg på deres systemer som balanserte og godt satt sammen.
Betyr det at du har "studiolyden" som referanse?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
384
Torget vurderinger
4
Lyden er summen av alt saman. Lyttebias er det viktigaste, saman med innspelt musikk. Så er det samspelet mellom rom og høgtalar, høgtalar og effektforsterkar, effekt- og forforsterkar og signalkjelde.

Enig at man neppe kan peke ut ett ledd som det avgjørende , men jeg vil si at det siste og avgjørende er plassering av høyttalere. Har aldri vært mere fornøyd med anlegget enn jeg er nå , men jeg kan få det til nærmest å låte dritt ved å flytte på høyttalerene. Men er ikke kjeden foran på stell - så kan man plassere til krampa tar en uten å oppnå nirvana.
Ja, plassering ER viktig og rommet ER viktig, det er ingen tvil om det! Likevel så låter ulike forsterke ulikt på de samme høytalerne, med samme plassering i det samme rommet. En annen pre eller effekt påvirker jo ikke plassering og rommet. Hva vil da gi mest endring i lydsignatur og lydbildet om jeg skulle bytte ut enten pre eller effekt?

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
384
Torget vurderinger
4
Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
Jeg antar du da mener farging av lyden? Vil ikke alle forsterkere på en eller annen måte farge lyden og ha sin egen "sound" eller lydsignatur?

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Betyr det at du har "studiolyden" som referanse?
Nei, referansen er alltid levende akustisk musikk for meg. Men det har jeg også opplevd i studio, og uansett om ting er gjort i studio med elektriske instrumenter så er det også referanser for meg, siden jeg vet hvordan det er ment å låte.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Selv mener jeg mesteparten av lyden sitter i høyttalerne og rommet, men man må tenke på systemet som en helhet.
Om man vil teste ulike forskjeller sånn i forhold til hverandre, så kan man først sette høyttalerne inn på et lite flislagt bad og guffe opp skikkelig, typ 100db for så å ta med høyttalerne ut i naturen uten vegger o.l i veien og guffe opp til samme volum. (to ekstreme motsetninger) Så kan du spørre deg selv, har jeg noen gang eid en komponent som gir en større forskjell i lyden enn dette?
Om man har et instrument så kan man forøvrig prøve å gjøre det samme med dette. Gjerne i kombinasjon med at man gjør et opptak av lyden i begge lokalene, og spiller det av på høyttalerne begge steder, så hører man hva som er mest "tro" mot den opprinnelige lyden du fikk i det rommet. Det kan jo ganske greit kontrollsjekkes ved å gå inn i rommet igjen og spille instrumentet f.eks. Det er en litt artig øvelse som jeg anbefaler folk å teste.

Det er også tildels store forskjeller i innspillinger, men sålenge anlegget er bra nok, så låter det meste ganske så allright synes nå jeg.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
26.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er ikke vi nerder mest opptatt av hvor "sounden" ikke sitter? Evig søke etter feil og mangler.

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.

Og like selvfølgelig er innspillingen viktig, men som jeg har sagt noen ganger før;
Det er langt flere dårlige avspillinger enn det er dårlige innspillinger.

Mener du da kilde som i avspiller ala Squeezebox, Aries osv. eller DAC?
Vel, kobler man en SB til en DAC til 500k k kr, så er det neppe DACen som er flaskehalsen. Eller om man setter på en PU til 350 kr i en arm/drivverk kombo til 500k kr. Slå forøvrig opp def for hva en kilde er for noe.:)
Er det universell enighet om at at dyr digital avspiller er bedre enn en billig?
Begge deler kjører en nedstrippet Linux-variant, som kjører på helt ordinær hardware.

Jeg skjønner hvor du vil i ditt litt usaklige eksempel, men det er drøye priser du opererer med.
Hvis man trenger dac til 500k for å avsløre svakheter i en digital kilde er jeg altså helt tilfreds med min SBT på DAC til ca. 45k.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
Da jeg kjøpte mitt første anlegg, så hadde jeg problemer med å høre forskjell på forsterkere. Etter å ha levd med anlegget en stund, ble forsterkerforskjeller åpenbare og viktige. Med tiden har jeg hørt forskjell på det meste.

Lydkvaliteten blir formet av alt i anlegget som degraderer lyden: Høyttalerelementer, delefilterkomponenter, kabinetter, samspill høyttaler og rom, effektforsterker, da konverter, ja endog digital streaming og overføring fra digital avspiller til da konverter kan degradere lyden. Og hvis man kabler med ståltråd, så kan det degradere lyden ganske betydelig også.

Jeg opplever at ulike komponenter degraderer lyden (eller ikke) ulikt. Jo tidligere du er i lydkjeden, jo mer subtil kan degraderingen være. Subtil, men samtidig er den gjerne mer umusikalsk også. Og dermed viktig.

Ujevn frekvensrespons fra høyttaler og rom er lett å høre, og så er det mye av det. Men det er også en type forvrengning som er mer iørefallende og lettere å tålerere enn forvrengning som oppstår tidligere i avspillingskjeden. Og selv når vi regner høyttaler og rom som "as good as it gets" så er det fortsatt betydelige mengder forvrengning til stedet, av det hørbare slaget.

Forskjellen på en god og dårlig effektforsterker kan være naturlig dynamikk med snert i frasparket der musikken puster slik den skal - vs en følelse av vakuum/bomullsdotter i ørene, transienter uten skyv og hørbar forvrengning oppover i høye frekvenser. Analog forvrengning på linjenivå er som et litt skittent vindu vs et som er nyvasket og fritt for riper og sjenerende reflekser - eller enda bedre at det ikke er noe vindu der. Digital forvrengning er litt som å drikke rent kildevann, men så er det tilsatt et par dråper piss som man ikke vet om. En dag oppdager du kanskje at du ikke lenger liker kildevann. Da kan det også hende at du klarer å identifisere bismaken som har vært der hele tiden.

Fra mitt ståsted er det svært mange lydrelaterte diskusjoner på HFS som egentlig dreier seg om frekvensresponsen i lytteposisjon - selv om fokus i diskusjonen er et annet sted. Dette gjelder mange diskusjoner om rombehandling, kabeldiskusjoner, forsterkerforskjeller og høyttalerforskjeller. Så det ser ut som samspillet mellom høyttaler og rom oftest er det som folk legger merke til.

Men alle ledd har potensial til å degradere lyden. Hva du legger merke til avhenger av hvor lenge du har holdt på med denne galskapen, hva som degraderer lyden mest avspillingskjeden - og helt sikkert også hva du legger vekt på når du lytter til musikk.

Topp Bunn