Diverse Hvor mye koster den VIRKELIG gode lyden?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Interessant. Men jeg er litt usikker på om jeg forstår deg riktig når det gjelder ambience og pinpointing.
1) Med pinpointing, mener du at man kan lett lokalisere ulike elementer på ulike "steder" i lydbildet? Mens ambience kanskje handler om den mer generelle opplevelsen av 3D i lydbildet?

2) Med en trade-off mellom det, er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker god ambience og opplevelse av 3D/rom. Det er kanskje fordi jeg har såpass mye erfaring av livemusikk. Da er det stort sett ikke detaljene man lytter etter, enten man er tilhører eller utøver, men heller helheten og opplevelsen av hvordan musikken fyller og beveger seg i rommet.

3) (gitt disse preferansene er det kanskje uansett riktig for meg å ha høyttalere som til en viss grad beveger seg mot det rundstrålende?)
1) Ja, slik brukar eg å skilje mellom desse to omgrepa. Dei aller beste pinpointe-anlegga er svært tilfredsstillande som analysereiskap, og fantastiske verktøy når du skal finne ut om noko er gale. Medan ambience er det som skal til for å formidle ei musisk oppleving. Eg trur desse to momenta høyrer til kvar sin hjernehalvdel.
2) må berre seie meg einig. Men eg likar veldig godt å besøke eit pinpointe-anlegg av og til....Knut Vadseth sitt oppsett då eg besøkte han omlag samstundes med at Fidelity slutta... og det oppsettet som er utstilt i Bergen akkurat no. Men som gammal bassist....heimeanlegget er noko heilt anna.
3) Rundstråle-folket er oftast rare, sett ut frå pinpointe-synsstad. Hugs det når det kranglast. (eg meiner sjølvsagt du har heilt rett) Men sjekk gjerne her...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
den gode lyden trenger ikke koste så voldsomt mye,kjøp gammelt,ikke nytt..jeg fikk tak i noen 80 talls legender,yamaha ns 2000 høytalere for et par år siden til en virkelig grei pris,og der va lyden i boks gitt...jeg har hatt mye høytalere opp gjennom årene,men ingen har vert i nærheten av disse,har vert og lyttet hos mange med dyre annlegg,yamahaene spiller glatt røven av høytalere opp i 50 tusen kroners klassen vist du mater de med passe god forsterker,jeg kjører nå rør på disse,og har aldri hørt på maken så disse spiller,så får du tak i gammle legender i et eller annet merke,så trenger ikke den gode lyde og bli så himmelsk dyr som hvis du skal kjøpe ny god lyd til dagens priser :)
Rør er nesten alltid til stades i eit anlegg med ekstrem musikalitet. Dessutan: ofte også med i pinpointe-anlegga av høg klasse.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Kvalitet koster, men hvor mye skal det koste? Spør noen av DIY folkene her om hvor mye de har brukt på delene i høyttalerene sine og så kan du gange det opp for kommersielt salg. :)
Det billigste "kompromissløse" (hva er kompromissløs stereo likseom, hmmm... la oss kalle det et veldig godt et... ) kommersielle anlegget jeg kan komme på vil koste rett i overkant av 200.000 + lytterom + akustikktiltak.

Et litt dårligere anlegg med større kompromisser og like mye musikkglede får du får ca 50.000,-
50.000,- ja det kunne eks. vært meg. Kanskje nærmere 55k.

Men jeg har bedre og billigere lyd nå enn for 20 år siden. Da hadde jeg anlegg til nesten 200k.
Jeg tror dsp og aktiv deling gjør det mye enklere å få god lyd i dag. Selv for en lat mann som meg som kjøper ferdigvare og ikke gidder å bygge.
B
Enig i det bergfinn sier her dsp har virkelig reddet meg å og ikke minst rew programmet , anlegget jeg har nå kostet meg ca litt over 50000 kr verdt hver ei kr.

Imagine
 
M

MusicBear

Gjest
Interessant. Men jeg er litt usikker på om jeg forstår deg riktig når det gjelder ambience og pinpointing.
1) Med pinpointing, mener du at man kan lett lokalisere ulike elementer på ulike "steder" i lydbildet? Mens ambience kanskje handler om den mer generelle opplevelsen av 3D i lydbildet?

2) Med en trade-off mellom det, er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker god ambience og opplevelse av 3D/rom. Det er kanskje fordi jeg har såpass mye erfaring av livemusikk. Da er det stort sett ikke detaljene man lytter etter, enten man er tilhører eller utøver, men heller helheten og opplevelsen av hvordan musikken fyller og beveger seg i rommet.

3) (gitt disse preferansene er det kanskje uansett riktig for meg å ha høyttalere som til en viss grad beveger seg mot det rundstrålende?)
1) Ja, slik brukar eg å skilje mellom desse to omgrepa. Dei aller beste pinpointe-anlegga er svært tilfredsstillande som analysereiskap, og fantastiske verktøy når du skal finne ut om noko er gale. Medan ambience er det som skal til for å formidle ei musisk oppleving. Eg trur desse to momenta høyrer til kvar sin hjernehalvdel.
2) må berre seie meg einig. Men eg likar veldig godt å besøke eit pinpointe-anlegg av og til....Knut Vadseth sitt oppsett då eg besøkte han omlag samstundes med at Fidelity slutta... og det oppsettet som er utstilt i Bergen akkurat no. Men som gammal bassist....heimeanlegget er noko heilt anna.
3) Rundstråle-folket er oftast rare, sett ut frå pinpointe-synsstad. Hugs det når det kranglast. (eg meiner sjølvsagt du har heilt rett) Men sjekk gjerne her...

Jøss, er du gammel bassist? Kult! Skal jeg ta med i underbevisstheten, neste gang jeg leser omtaler fra deg.

Her henger forresten en Fender American Standard Precision 4-strengs bass på stueveggen, bindt fast i en Hartke kombo 350 watter :)

Forøvrig i leten etter to råbra subber, vanskeligste øvelse i denne tråden her. Tja, ender kanskje (?) ut i SVS med fete efforsterker og 13,5" elementer. Kan være (enda fetere) selvbygg.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Interessant. Men jeg er litt usikker på om jeg forstår deg riktig når det gjelder ambience og pinpointing.
1) Med pinpointing, mener du at man kan lett lokalisere ulike elementer på ulike "steder" i lydbildet? Mens ambience kanskje handler om den mer generelle opplevelsen av 3D i lydbildet?

2) Med en trade-off mellom det, er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker god ambience og opplevelse av 3D/rom. Det er kanskje fordi jeg har såpass mye erfaring av livemusikk. Da er det stort sett ikke detaljene man lytter etter, enten man er tilhører eller utøver, men heller helheten og opplevelsen av hvordan musikken fyller og beveger seg i rommet.

3) (gitt disse preferansene er det kanskje uansett riktig for meg å ha høyttalere som til en viss grad beveger seg mot det rundstrålende?)
1) Ja, slik brukar eg å skilje mellom desse to omgrepa. Dei aller beste pinpointe-anlegga er svært tilfredsstillande som analysereiskap, og fantastiske verktøy når du skal finne ut om noko er gale. Medan ambience er det som skal til for å formidle ei musisk oppleving. Eg trur desse to momenta høyrer til kvar sin hjernehalvdel.
2) må berre seie meg einig. Men eg likar veldig godt å besøke eit pinpointe-anlegg av og til....Knut Vadseth sitt oppsett då eg besøkte han omlag samstundes med at Fidelity slutta... og det oppsettet som er utstilt i Bergen akkurat no. Men som gammal bassist....heimeanlegget er noko heilt anna.
3) Rundstråle-folket er oftast rare, sett ut frå pinpointe-synsstad. Hugs det når det kranglast. (eg meiner sjølvsagt du har heilt rett) Men sjekk gjerne her...
Interessant. Jeg begynner å lure på om en viktig årsak til at jeg ikke ble bergtatt av noen av de dyre anleggene jeg hørte på er at ingen av dem var rundstrålende, eller i nærheten av det. Kanskje har jeg blitt så vant til den luftige og levende lyden Enigma-høyttalerne mine lager, at selv høyttalere som er langt dyrere og mer nøyaktige bare høres sterile ut i forhold? Det kan også forklare hvorfor jeg foretrakk de to siste: Selv om elektrostat-høyttalere på ingen måte er rundstrålende, så kaster de likevel lyden ut i rommet på en annen måte enn boks-høyttalere. Så når man sitter i sweet spot får man kanskje noe av den samme effekten. Og Adyton-høyttalerne var for det første plassert i et rom der rommet nok bidro til at lyden beveget seg svært godt rundt, pluss at linje-konstruksjonen deres vel også har en lignende effekt? (men her er jeg usikker på hvordan de fungerer teknisk altså)

Hvis ikke jeg blir fornøyd hjemme hos meg selv etter akustiske tiltak, kan det være at en annen type rundstrålende (og gjerne aktive) høyttalere er veien å gå.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Dersom du er i storbyen fortsatt/ innimellom og vil høre et relativt billig oppsett med et rom som er relativt lite og hardt akustisk behandlet så er du gjerne velkommen hit til meg. Da kan du også få et innblikk i om mye akustisk behandling er noe for deg. Jeg elsker besøk og konstruktiv kritikk. Det jeg har lært er at det viktigste er å reise rundt å høre på forskjellige oppsett for å høre hvordan forskjellige folk har konstruert opp anlegget for å låte perfekt til sin smak. I tillegg til å ta imot besøk selv og høre på innspill fra folk som kanskje har et annet perspektiv enn deg.
Jeg bor i relativ nærhet til oslo.

Til hovedspørsmålet så mener jeg at må innrømme at kvalitet koster penger. Derfor valgte jeg selv DIY, ettersom du kan komme unna noe billigere med dette. Til elektronikk og lignende har jeg nok mer samme tilnærming som TS. Høyttalere og rom utgjør det meste av lydkvaliteten og jeg mener det er her man bør legge hovedfokuset.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Linjekjeldehøgtalarar som Adyton (eller høge elektrostatar) som gjer dei mindre sårbare for rommet. Plasseringa kan på mange måtar bli enklare (men likevel meir romkrevjande og "vanskelege" på andre måtar). Men det vanskelegaste eg nokongong har plassert er mine noverande rundstrålande.
Ta gjerne kontakt om du er på Nordvestlandet og har lyst på ei lytteøkt, så får vi sjå...
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Den gode lyden koster først og fremst tid.
En genuin interesse og en viss forståelse av emnet og basics må til.

Hva man ender opp med og som kan regnes for virkelig god lyd er umulig å anslå hva koster. Det koster det det koster når man er fornøyd alt etter hva man legger i det som med de fleste hobbyer.
Med det sagt, erfaring på veien gjennom utskiftning av komponenter og høyttalere underveis koster også og kan være essensielt for å finne fram til det DU mener er god lyd.

Musikksmak spiller også en stor rolle i hva det vil koste. Skal det fremstille for eksempel enkel akustisk musikk pent og intimt, eller skal det gjengi det meste med noenlunde realisme? Kostnadsforskjellen mellom disse to kan være stor.
Hva som er virkelig god lyd, altså oppfatningen eller meningen om dette er like sprikende som den endelige prisen kan være.

Det kan være at du kan sette sammen et anlegg og få hva du synes er skikkelig god lyd uten å pløye gjennom det overnevnte også.
Som sagt god lyd er så mangt og 'in the eye of the beholder' og noen ganger andres også:)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.251
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
....

Takk for fint svar! Ja, det er mulig jeg faktisk undervurderte betydningen av det rommet hos HFC, på tross av all min inngrodde utstyrs-skeptisisme... ;)
Jeg føler jeg ble litt klokere nå. Jeg lurer på om den korteste og rimeligste veien til virkelig god lyd kan være å gå for noen high end aktive høyttalere. Der vet man at alle komponentene allerede er perfekt matchet. Men at jeg sannsynligvis bør begynne med å jobbe seriøst med romakustikken hos meg. Og se hvor langt jeg kommer!
Åpningsinnlegget ditt i denne tråden er artig. Jeg har selv Adyton 2.0TC i hovedanlegget mitt. Det står i en tilnærmer vanlig stue, men jeg har samme opplevelse av det som du sier. Til min smak oppleves det milevis bedre enn det meste jeg har hatt selv og hørt hos andre - på tross av et rom som ikke er perfekt. Jeg har prøvd noen andre high end ht i samme rom og de blekner dessverre i forhold. De har vært det største enkeltsteget i opplevd lydkvalitet har har hatt i hus.

- fornøyd Adyton og McIntosh eier :cool:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
1. Jeg lurer på om den korteste og rimeligste veien til virkelig god lyd kan være å gå for noen high end aktive høyttalere. Der vet man at alle komponentene allerede er perfekt matchet.
2. Men at jeg sannsynligvis bør begynne med å jobbe seriøst med romakustikken hos meg. Og se hvor langt jeg kommer!
1. Det er ingen garanti for god lyd.

2. Det bør du.... Du kommer til å gi deg lenge før det er bra nok fordi det visuelle også skal være bra. Sånn er det for alle ;)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
1. Jeg lurer på om den korteste og rimeligste veien til virkelig god lyd kan være å gå for noen high end aktive høyttalere. Der vet man at alle komponentene allerede er perfekt matchet.
2. Men at jeg sannsynligvis bør begynne med å jobbe seriøst med romakustikken hos meg. Og se hvor langt jeg kommer!
1. Det er ingen garanti for god lyd.

2. Det bør du.... Du kommer til å gi deg lenge før det er bra nok fordi det visuelle også skal være bra. Sånn er det for alle ;)

Hva snakker du om? det visuelle? Er det noe å bry seg om da? :rolleyes:

Ny akustikkløsning oversikt.jpg


20150912_202516.jpg
 
C

Cyber

Gjest
Det er mange veier til Rom. Vil man komme rimelig unna uten å bygge selv har jeg opplevd veldig god lyd med små toppen i semi-nærfelt og subber til. F.eks. den nye pro-serien til Amphion vil jeg tro kan gi mye kvalitet i lite format.
 
Sist redigert av en moderator:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.251
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det er mange veier til Rom. Vil man komme rimelig unna uten å bygge selv har jeg opplevd veldig god lyd med små toppen i semi-nærfelt og subber til. F.eks. den nye pro-serien til Amphion vil jeg tro kan gi mye kvalitet i lite format.
Du er inne på noe der Cyber. Jeg har selv vært innom noen slike oppsett som blir involverende, transparante og med meget fra romgjengivelse. De klarer i midlertid ikke å gjenskape det fysiske inntrykket som et "fullskala" anlegg.
 
C

Cyber

Gjest
Enig i det. Skal man dit ville jeg sett på noe hornbasert. No Avantgarde f.eks. Dog er det ikke alle som vil helt dit.
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Nå vet jeg i hvert fall hva det koster å få den lydgjengivelsen slik jeg vil ha den. Krystallklart og presist, men også nok trøkk når det er nødvendig. For det har jeg fått nå. Det jeg evt. mangler er en forsterker som kan drive høyttalerne uansett volum. Med andre ord prikken over i'en. Den jeg har klarer høyttalerne til et punkt, men såpass høyt nok at jeg klarer meg fint, uten å måtte forhaste meg på noen måte. Har sagt det før, men da jeg fikk koblet til de høyttalerne jeg har nå var det som om en vesentlig brikke falt på plass.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det ligger et par Adyton og bass tårn på finn, dette settet er nok en snarvei til golyd ! Jobbe litt med rommet så har disse enormt potensiale.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Du kunne jo også gå DIY vejen , denne enhed ser fornuftig ud , coat den eventuelt med en lind blanding af grafit fra en cyclop stift som rives på en fin fil, og shellak/sprit baseret , lav evt shellak selv med shellak-flager som dækkes med sprit, lad det står nogle dage og ryst med jævne mellemrum til shellak-flagerne er helt opløst.
Så skal der bare findes en passende bånddiskant, her er mange muligheder men denne kunne være et bud .
Et filter helst med Duelund komponenter, Kabinetter af spånplade/eller birkefiner beklædt evt. med med billig plastikfiner eller meget gerne med filt som dæmper selve kabinettet og forhindre diverse refleksioner , og vupti så har du en Adyton killer til få Norske kroner.

Ps. man behøver ikke have så meget respekt for dem som laver hi-fi , de er som os , og har engang været der hvor vi er , men de er typisk lidt mere ambitiøse med at ville lave en forretning ud af det som typisk har været deres hobby, og ikke mindst er de bedre til at lave forretninger end de fleste er.
Man kan sagtens opnår resultater som er lige så gode eller bedre som Diy mand.
Det modsatte kan naturligvis også være tilfældet , og så man jo betale for at andre gør det, og det koster som sagt kassen og mere til.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.251
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Du kunne jo også gå DIY vejen , denne enhed ser fornuftig ud , coat den eventuelt med en lind blanding af grafit (fra en cyclop stift som rives på en fin fil) og shellak, så skal der bare findes en passende bånddiskant, her er mange muligheder men denne kunne være et bud .
Et simpelt 6 db filter helst med Duelund komponenter, Kabinetter af spån beklædt evt. med med billig plastikfiner , og vupti så har du en Adyton killer til få Norske kroner.
Her er en fin tråd i så måte:
http://www.hifisentralen.no/forumet...orsterkere-etc/76062-line-array-fulltone.html
 
S

Syncrolux

Gjest
Ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og lyd. Jeg har hørt mange anlegg i millionklassen som låt helt elendig.... i mine ører vel å merke.
 
M

MusicBear

Gjest
Ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og lyd. Jeg har hørt mange anlegg i millionklassen som låt helt elendig.... i mine ører vel å merke.


I Horten. Under en av de første messe de arrangerte. Husker Oslo Hi-fi center hadde et mildt sagt kostbart anlegg oppstilt i et passe stort og luftig rom. Mens Norsk Audio Teknikk inne på et lite bøttekott av et rom spilte på en Cayin rørforsterker og to toveis Aurum Cantes stativhøyttalere, hvor det gikk rundt på snakkisen hos mange at det lille anlegget til NAT låt bedre.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.251
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og lyd. Jeg har hørt mange anlegg i millionklassen som låt helt elendig.... i mine ører vel å merke.
Jeg ville nok snudd litt på det og siterer min avdøde morfar: -du får aldri mer enn du betaler for...

det er selvsagt enkelt å få noe dyrt til å låte elendig, men desto vanskeligere å få billig ræl til å låte himmelsk.

hvis vi virkelig piner budsjettet vil jeg si at 100,000 til elektronikk og 50,000 til diy høyttalere er omkring et minimum nivå for en inngangsbillett til musikalsk nirvana. Hvis man dobler det så er man godt på vei.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Selv sitter jeg å spiller akkurat nå på elektronikk til rundt 30k og diy høyttalere til rundt 25k. Det har jo dog gått med kanskje 15-20k til akustikk også. Synes absolutt det låter habilt her selvom jeg er langt unna de grensene du nevner der. At man må opp på rundt 40-50k for å få et skikkelig bra DIY høyttalersystem kan jeg tildels være enig i, men elektronikken kan godt være billig og velfungerende.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Alt er relativt.. tror trådstarter egentlig har funnet ut noe av sin tur i byen: kanskje han har noen preferanser som elektrostater / dipoler kan tilfredsstille? For min egen del har jeg hatt mye forskjellig utstyr, og forskjellige ht. konstruksjoner - til jeg endte opp med oppsettet jeg har i dag, og har ikke byttet ut ei heller har behov for å bytte ut noen komponenter :)

Alt henger også sammen.. det er hvordan komponentene matcher ( etter ren strøm er sikret, akustikk etc. men akustikken kan også taes til slutt - mål rommet og finn ut hvilke frekvenser som eventuelt må dempes, har du lang etterklang rundt et frekvensområde f.eks)

Til poenget: jeg spiller på Quad ESL 989, og som Arve er inne på: pinpoint og holografi, som trådstarter er inne på: at høyttalere/anlegg også spiller godt og dynamisk på lavere lydnivåer. Ja: det er realismen jeg/ vi prøver å gjenskape. Ja jeg kan lukke øynene og mener at jeg klarer å gjenskape virkeligheten inntil en viss grense: store symfoniorkestere er vanskelig / umulig å gjenskape realistisk... men kammerorkestre med 20 utøvere mener jeg blir gjengitt realistisk.

Arve sier at man må inngå kompromiss(er) - jeg må gi slipp på trykket i mellomgulvet rundt 100 - 200 Hz... men får til gjengjeld mer realisme: en kontrabass i et rom live setter ikke hele rommet i bevegelse, rutene klirrer ikke hvis dere forstår hva jeg mener... så har jeg en rask sub som jobber fra 27 ned til 16 hz.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og lyd. Jeg har hørt mange anlegg i millionklassen som låt helt elendig.... i mine ører vel å merke.
Har selv hørt anlegg alt i fra 50000 til million klassen , og mange av disse til 300000 kr klassen og under dette har spilt , bedre enn di til en halv million osv oppover , man blir litt paff når man kommer til noen man kjenner skikkelig godt , og di sitter med et anlegg i halv million klassen ganske bra dedikert lytterom , og så har di på musikk og så låter det dårlig og man sitter der og vet ikke hva man skal si.

Imagine
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Ja.. det er viktigere og tenke helhetlig, ikke bare penger og pris som spiller inn. Enig: men min erfaring er at hvis man går dedikert til verks.. at et anlegg til eksempelvis 50 000,- gir 95 % av hva som er oppnåelig med et anlegg til 10 ganger prisen. Det er de siste prosentene og detaljene som koster masse penger i såfall.. en annen ting: musikkglede er ikke nødvendigvis proporsjonalt med prisen på utstyret. Har hatt gode opplevelser i gamle biler f.eks - originale og rimelige radio/kasssettspiller - så kommer en låt på radioen som treffer ens sinnsstemning... Uansett: måten jeg bruker musikk på : til rekreasjon, å fri seg fra omverdenen og gå inn i et slags annet univers - nærmest en annen dimensjon - he he Da må jeg bruke hovedanlegget... og lukke øynene - for synssansen tar opp 70 % av sanseapparatet hvis jeg husker riktig.. (beklager digresjonen :)
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Samstemmer i at et budsjett på 50k bør være nok til et anlegg av høy kvalitet, så lenge man bruker pengene fornuftig.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Vi kan lave et regnestykke:

24 stk fultone 19$ ialt ca 3800 kr.
Bånddiskanter den store 2stk RAAL 7300Kr , eller bruge den lille 4300Kr og dele højre oppe i frekvens.
Delefilter komponenter , kan se RAAL anbefaler 24 db , så det bliver noget kostbart med Duelund komponenter , men mindre kan også gøre det.
Sætte filteret til 4000 Kr , kan man ikke kan få Duelund komponenter til den pris , så kan man helt sikkert få andre rigtig gode komponenter.
træ , beklædning , lim, skuer, terminaler, kabel osv 2000 Kr
Ialt 17100Kr , lad os runde op til 20000Kr. så er der også plads til at købe lidt måleudstyr. Og du har en Adyton killer til under 20K, og lidt at lave i fritiden.
Og har man selv lavet det så lyder det altid godt, det kan man være et 100% sikker på, specielt lige når man er blevet færdig med projektet.
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det er mulig jeg er for selvkritisk nå, men jeg tror at sjansen for at jeg per i dag vil kunne bygge noe som nærmer seg adyton i kvalitet er ganske nær nullpunktet. Hvis jeg prøver å mekke høyttalere i noen år, så kanskje jeg får til noe som høres ok ut i hvert fall...
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har liten tro på at man kan snekre høyttalere selv for under 20k som låter bedre enn Adyton som selges i dag. "Adyton killer", hahah
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.417
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
hvis man finner seg oppegående og velutprøvde diy konstruksjoner så er det ikke alltid så mye som skal til for å få laget ting til 1/3 del av prisen i de fleste sammenhenger etter min mening , men å få fabrikk finish kan jo bli vrient , og med visse ting gir jo helt klart fabrikks finish og byggverk fra div merker en stor eierglede og ikke noe tvil om det :)
ellers er det og vrient å finne en fornuftig grense i denne hobbyen om man er perfeksjonist av natur ;)
som sagt mange veier til å skaffe seg et rom i rommet:)
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Adyton killer?
Har Kortvarig vært i Oslo HFC og hørt? :D
Nej det har jeg ikke, men udfra fra Olavelg beskrivelse omgås jeg samme lydkvalitet til hverdag , og jeg har hørt meget udstyr i den klasse og over , så jeg ved hvad der skal til.
Jeg tror bestemt det kan lade sig gøre, der er ingen grund til at tro at Adyton har noget specielt tryllestøv eller lignede som de drysser ud over højtalerne inden de leveres, selv om navnet Imagic måske kunne indikerer noget sådant.
jeg har absolut tro på at det kan lade sig gøre, og også at det kan gøres endnu bedre end Adyton gør.

Men man skal naturligvis være villig til at fejle som Diy mand , for derefter at få rettet op på det , den vigtigste egenskab som Diy mand er nok selverkendelse, plus en evne til fuldstændig objektivt og realistisk at kunne vurdere resultatet af det man laver.

Der skal også Kalkulerers med at Oslo hi-fi center sikkert har haft det bedste elektronik-udstyr butikken formår til at drive højtalerne, det er også en stor del af lydresultatet, en langt større del end mange i dette forum vil erkender, dertil kommer som sagt akustiken, og et par gode subwoofere.

Så selv om Olavelg bestilte højtalerne med fri fragt i morgen, så er det langt fra sikkert at han ville opnår samme lydresultat som han hørte i butikken, et hi-fi system er et system!, med mange variabler som skal falde i hak.
Noget hi-fi folk tit arbejder i lang tid på, det gælder både dem som køber færdigt udstyr, og dem som eventuelt laver det meste selv.
 
Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Er det mulig å svare bastant på dette spørsmålet i det hele tatt? Det finnes ikke et fasit svar med to streker under her.
Det avhenger av rommet og hva du putter i det, vil jeg si. Det må testes og det som låter bra hos en kompis eller hos en forhandler, trenger ikke låte like bra hos deg. Desto større høyttalere, desto vanskeligere er min erfaring...

Så rådet er, lån hjem og bruk dine egne ører.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og lyd. Jeg har hørt mange anlegg i millionklassen som låt helt elendig.... i mine ører vel å merke.
Har selv hørt anlegg alt i fra 50000 til million klassen , og mange av disse til 300000 kr klassen og under dette har spilt , bedre enn di til en halv million osv oppover , man blir litt paff når man kommer til noen man kjenner skikkelig godt , og di sitter med et anlegg i halv million klassen ganske bra dedikert lytterom , og så har di på musikk og så låter det dårlig og man sitter der og vet ikke hva man skal si.

Imagine
Men så kommer det jo litt an på hva man vektlegger i anlegget/gjengivelsen.

Noen er opptatt av tung bass som slår deg i mellomgulvet, mens andre er opptatt av et "balansert" lydbilde. Noen har rattet anlegget og lyttepreferanser inn mot Heavy metal, andre inn mot visesang og strykekvartetter.

Det er ikke nødvendigvis dårlig eller rævva lyd om bassgitaren til Ashley Hutchings i Fairport Convention IKKE dunker deg i mellomgulvet så du gisper etter luft. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Kommer jo bare an på hvor langt unna du står, han som filmer kakler jo høyere....
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Vi kan lave et regnestykke:

24 stk fultone 19$ ialt ca 3800 kr.
Bånddiskanter den store 2stk RAAL 7300Kr , eller bruge den lille 4300Kr og dele højre oppe i frekvens.
Delefilter komponenter , kan se RAAL anbefaler 24 db , så det bliver noget kostbart med Duelund komponenter , men mindre kan også gøre det.
Sætte filteret til 4000 Kr , kan man ikke kan få Duelund komponenter til den pris , så kan man helt sikkert få andre rigtig gode komponenter.
træ , beklædning , lim, skuer, terminaler, kabel osv 2000 Kr
Ialt 17100Kr , lad os runde op til 20000Kr. så er der også plads til at købe lidt måleudstyr. Og du har en Adyton killer til under 20K, og lidt at lave i fritiden.
Og har man selv lavet det så lyder det altid godt, det kan man være et 100% sikker på, specielt lige når man er blevet færdig med projektet.
Tror ikke engang Asbjørn klarer noe slikt.


mvh
 
Topp Bunn