Hvor mye kan ett kabinett tukles med?

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg er i planleggingsfasen på atmos høyttalere, og vil ha noe som har lavest mulig profil og som samtidig spiller bra, det er jo massevis av ferdige gode design der ute, men finner lite som bygger minimalt så da tvinger jo spørsmålet seg frem; hvor mye kan en endre på målene på ett gitt kabinett uten at det går ut over lyden?
Jeg tenker da å beholde volumet som designet, bare endre de andre målene.

Kan jeg f.eks ta denne http://seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/L12RE_XFC_AppNote.pdf og sette driveren på langsiden uten at det ville blitt krise?
Hva med vinkling av kabinettet, vil det endre egenskapene?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.307
Antall liker
8.342
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror ikke det har veldig mye å si så lenge porten har de samme egenskapene.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Formen på baffelen har jo direkte utslag på frekvensrespons og spredning, så der kan man normalt ikke forandre mål uten at det har konsekvenser.
Men til atmos høyttalere så har det kanskje ikke all verden å si?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Mulig, i dette eksemplet (og de fleste andre for den saks skyld) vil det jo bli store endringer på baffelen... Den vil bli en del større.

Ønsket frekvensrespons er vel 40-16k ifølge Dolby spec, men det kan vel fort bli vanskelig å få til.

Hvis jeg finner noe som funker så skulle jeg kanskje hatt like til side og bakkanalene også, for å få samme "sound"
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Bredere baffel betyr gjerne mer bass, så hvis du har EQ på Atmoskanalene og kan dra ned bassen litt der det blir festkul, er det ikke sikkert det har noen praktisk betydning.

Jeg er en kløne med bassrefleks og analoge filtre, men hvis du vil modifisere designet og samtidig ha noen lunde flat frekvensrespons uten EQ, er det mulig at det er noen på sentralen som kan bidra.

Edit: Bassrespons ned til 40 hz regner jeg med er relevant kun for meget store (kommersielle) kinorom. I vanlige stuer antar jeg at 80 - 100 hz er mer enn nok om du har subwoofere som kan overta under.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
God info om baffelstørrelse :)

Sub har jeg ja, deler jo faktisk på 80 idag så du har nok ett poeng der ja.

Er det kun volumet på bassporten som er viktig, at utformingen kan endres? F.eks fra slot til rund med samme areal og lengde?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Så det beste burde da være en lukket kasse med 20x20" baffel og en coax i senter, med kraftig avrundede kanter?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Er det kun volumet på bassporten som er viktig, at utformingen kan endres? F.eks fra slot til rund med samme areal og lengde?
Nå som den værste jula er over har noen kanskje litt info om dette?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.783
Antall liker
11.263
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg er helt amatør på området men....
Om du laster ned WinISD så kan du simulere og finne passende port.
Dvs du kan endre mellom rund og firkantet, og finne lengde på port.

LinearTeam
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Takk for det.
Da fikk jeg prøvd pcen etter gammelt også :)

Men blir ikke helt klok på dette... Om jeg endrer porten så er det eneste programmet endrer portlengden, desto lavere tverrsnitt desto kortere port, kan det stemme, og hvor langt kan en i så fall dra det før det går utover lyden? Med driveren jeg testet litt med (HiVi B4N, har liggende) så kan jeg jo gå ned i 3mm port på 2mm lengde, ser ikke for meg at det låter like bra som 32mm port på 150mm lengde som i overnight sensations...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.892
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Riktig - mindre diameter, - kortere rør. Mener å ha lest et sted at det ikke anbefales mindre enn 2", - kan fort bli "luftlyd" med for lite areal.Kommer også litt an på størrelsen på elementet - en 8" klarer seg 2-3", mens en 15" gjerne trenger noe mer.. :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Dali Rubicon LCR har jo noen som bygger lite ut, beregnet for å henge på vegg. Selv så skaffet jeg meg et sett med Canton Vento 816 (også beregnet for vegg) for å henge i taket for Atmos, disse bygger heller ikke så alt for mye ut.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har sett på Daliene ja, det er noe slikt jeg ønsker å bygge :)

Hvorfor kommer Winisd opp med andre størrelser på kasser enn det som er utprøvd?

Nevnte Overnight Sensations har ett volum på 4,5l mens Winisd mener 10,5 er optimalt. Den får også en bedre simulert kurve med 10,5.
Er det noe programmet ikke tar høyde for, eller er det noe annet jeg ikke forstår?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har du vurdert innbyggingshøyttalere?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Nei, det er ikke plass i taket, og igjen; jeg ønsker å bygge noe :)
For min del er veien målet i dette tilfellet.
 
Topp Bunn