Hvor mye isolasjon i frontvegg?

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Så da er det egentlig å gå for det billigste alternativet da, om man ikke er så "redd" for litt Glava type støv mens man holder på.
Har 60cm bak, å tenkte å prøve med 60cm foran å, eller 58cm eller hvor breie disse er.

Er 30cm på vegger ok? Eller annet som anbefales?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så da er det egentlig å gå for det billigste alternativet da, om man ikke er så "redd" for litt Glava type støv mens man holder på.
Har 60cm bak, å tenkte å prøve med 60cm foran å, eller 58cm eller hvor breie disse er.

Er 30cm på vegger ok? Eller annet som anbefales?
Jeg har ca 30 cm tykt og 120 bredde i første refleksjoner, 180-190cm høyde.

Glemte å nevne det samme i taket rundt mot disse, dvs en "bue"
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.067
Antall liker
3.746
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hunton platene smuler en del under håndtering, men de er etter min mening veldig gode å jobbe med. De holder fasongen veldig fint.
Det at det ikke er skadelig å kose med de er jo også en veldig hyggelig bonus.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hunton platene smuler en del under håndtering, men de er etter min mening veldig gode å jobbe med. De holder fasongen veldig fint.
Det at det ikke er skadelig å kose med de er jo også en veldig hyggelig bonus.
Ja jeg sier det, vi har spesielle interesser når vi liker å "kose" med isolasjon :=)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.067
Antall liker
3.746
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg hadde gjort ferdig isolasjonen på frontveggen min og SÅ fant jeg ut at jeg hadde glemt å trekke kabler til høyttalerne som hadde fått sine tiltenkte luker i isolasjonen.

Fordi jeg hadde brukt Hunton kunne jeg bare lirke armen min innimellom alle platene for å dytta på plass kablene, og så børste av meg smulene etterpå.
Hadde jeg gjort det med rockwool eller glava, så hadde det vel fremdeles klødd i dag tenker jeg.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Samme med den som jeg har brukt.
Null kløe og irriterende støv.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det som "var" fint med Space Slab er att den var rasende billig.
Grunn til att den ikke er I Norge lengre er jo att den har dårlig isolasjonensevne kontra andre.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Sånn ca 20cm bak høyt/lerret, vil det ha noe for seg? Har porter foran på L/C/R å på subber, så blir vel å sette de nære veggen, med tanke på avstand pj kasteavstand. Skeptisk om man tør å ta mere enn 20 å høyt inntil. Eller har ikke det stort å si med kun 20cm?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sånn ca 20cm bak høyt/lerret, vil det ha noe for seg? Har porter foran på L/C/R å på subber, så blir vel å sette de nære veggen, med tanke på avstand pj kasteavstand. Skeptisk om man tør å ta mere enn 20 å høyt inntil. Eller har ikke det stort å si med kun 20cm?
Til bass er det tynt.
Men alt kommer jo an på hvordan det måler uten.
Handler jo om stående bølger.
 
M

MarkusH

Gjest
Hos meg synes ikke fire absorbenter på 30cm tykkelse, 60cm bredde og 120cm høyde på målinger kontra om jeg fjerner de .... Bassfellene på 75cm gjør mye mer på målinger, men fra nå og fremover blir det mye mindre .... Blir spennende å se hvordan rommet mitt måler "nakent". :unsure: 20cm generelt på veggen hadde ikke jeg giddi, men ville hatt noe i hjørnene (helst mer enn 50cm dypt dog). ;)
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Så kanskje heller 50-60cm på frontvegg enn på bakvegg?
 
M

MarkusH

Gjest
Så kanskje heller 50-60cm på frontvegg enn på bakvegg?
Det kommer litt an på hva du vil oppnå og hvordan det måler, jeg ville begynt med målinger med rew/umik med "testhøyttalere" (noe jeg absolutt burde gjort), men nå skal jo rommet mitt tømmes for absorbenter/bassfeller uansett ....
Hvis rommet ditt kun er med betongvegger og/eller gips vil alt være forbedringer, mens hvis du har et rom med trepanel alle steder og isolasjon bak så stiller ting seg litt annerledes.
Skal du ha et lass med subber foran ville jeg tatt hjørner foran først og muligens dempet bak, hvis du er på jakt etter en SBA-følelse. Skal du ha DBA f.eks så er det andre kjøreregler igjen. ;) Mitt hovedtips er nok å dempe der du kan, så tykt du kan. Demping på 50-75cm hører man.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så kanskje heller 50-60cm på frontvegg enn på bakvegg?
Jeg tok frontveggen fordi det var der det var mest hensiktsmessig å ha det.
Bakveggen var "opptatt" av andre ting.
Så lenge du tar en av de tror jeg att effekten blir ganske lik.
Som jeg sier tror.
Men har du muligheten så kan du jo prøve begge løsningene.
Så tykt du har mulighet til, jeg har 70 idag. Men har mulighet til 10-15 cm til.
Etterklangen i bassen blir da enda kortere, men ser egentlig ikke behov for mer.
Men man kan jo aldri vite :=)
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Det kommer litt an på hva du vil oppnå og hvordan det måler, jeg ville begynt med målinger med rew/umik med "testhøyttalere" (noe jeg absolutt burde gjort), men nå skal jo rommet mitt tømmes for absorbenter/bassfeller uansett ....
Hvis rommet ditt kun er med betongvegger og/eller gips vil alt være forbedringer, mens hvis du har et rom med trepanel alle steder og isolasjon bak så stiller ting seg litt annerledes.
Skal du ha et lass med subber foran ville jeg tatt hjørner foran først og muligens dempet bak, hvis du er på jakt etter en SBA-følelse. Skal du ha DBA f.eks så er det andre kjøreregler igjen. ;) Mitt hovedtips er nok å dempe der du kan, så tykt du kan. Demping på 50-75cm hører man.
Har dessverre gips på vegger å tak. "Alle" sa jo/bygget vel det slik omtrent for 10+ år siden. SAS å desverre gjorde man det sjøl å. I følge han acoustic field mener jeg han heter på YouTube, så var ikke det så veldig smart å gjøre. Så kanskje man må kjøpe inn, stable opp før man river opp pakkene å se hva de gjør med lyden. Stor forbedring, så må man virkelig vurdere det. Flaks at drivstoff, strøm å mat er så billig, så man kan bruke kr på billig isolasjon å treverk 👍. Men rommet skriker etter å få gjort noe med.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har dessverre gips på vegger å tak. "Alle" sa jo/bygget vel det slik omtrent for 10+ år siden. SAS å desverre gjorde man det sjøl å. I følge han acoustic field mener jeg han heter på YouTube, så var ikke det så veldig smart å gjøre. Så kanskje man må kjøpe inn, stable opp før man river opp pakkene å se hva de gjør med lyden. Stor forbedring, så må man virkelig vurdere det. Flaks at drivstoff, strøm å mat er så billig, så man kan bruke kr på billig isolasjon å treverk 👍. Men rommet skriker etter å få gjort noe med.
I bassen er dette ikke smart, innpakket isolasjon gjør ikke samme effekten som utpakket.
Den skal stå løst uten å bli klemt (dessverre)
Dette har hvert oppe til diskusjon før og blitt bevist.
@thohaug kom med bevisene for dette da det ble diskutert med @Armand.
Godt vi har lærde folk her inne:=)
 
M

MarkusH

Gjest
Utifra den kjappe skumlesinga mi av tråden så er det vel slik at det blir ~60cm på framvegg, 30cm på sidevegger (og evt tak?) og diffusor på sidevegg ved lytteposisjon (og kanskje i taket over lytteposisjon?), samt demping bak i rommet?

Hvis du gjennomfører det slik tror jeg du får temmet rommet bra, jeg hadde stereo/kino i betongkjeller før, det gikk dypt i bassen men ellers var det ganske kjedelige greier, selv med noe demping.

Betong/gips er fint med at det er dødt, men man må gjerne gjøre rommet litt mer "livat" igjen, så jeg gikk for isolasjon på betongvegg, deretter kledd med trepanel (ikke noe jeg angrer på). ;)

Du får det nok til, men det kommer til å ta plass og mange elementer (tror jeg). ;)
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Så man vil ikke få noen indikasjoner på åssen det vil funke? Det får tenkes i helgen her da, mellom fotballen 👍. Med 60cm så er jeg redd man blir for nære projektoren med sofaen, ikke alltid man har så mye lyd på, når man f eks spiller enkelte spill, å da vil irritere seg over støyen. Lavt tak så ikke bare å bygge inn ting å skaller i de.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Har dessverre gips på vegger å tak. Men rommet skriker etter å få gjort noe med.
Du bør besøke noen som har gjort forskjellige tiltak.

Det er mange som gjør veldig omfattende tiltak og noen som holder seg til det enkle og det holder fint.
Her er rommet med harde flater i vanlige vegger, tak og gulv. Et deilig loddent teppe på gulvet mellom rack
og lytteposisjon. Scenemolton på alle vegger montert i skinner 10cm fra vegg. Ingen demping i tak er nødvendig.

Så enkelt kan det gjøres...og det helt uten en eneste meter med Rockwool/Glava i rommet.
PS! Her er full kontroll på frekvensene fra 15Hz....
 
M

MarkusH

Gjest
Så man vil ikke få noen indikasjoner på åssen det vil funke? Det får tenkes i helgen her da, mellom fotballen 👍. Med 60cm så er jeg redd man blir for nære projektoren med sofaen, ikke alltid man har så mye lyd på, når man f eks spiller enkelte spill, å da vil irritere seg over støyen. Lavt tak så ikke bare å bygge inn ting å skaller i de.
I utgangspunktet vet man ikke så mye før man prøver, et helt nakent rom i betong/gips vil nok ha en del ekko bare man snakker. 60cm på frontvegg vil hjelpe mye på det, det vil også førsterefleksjon. Frontvegg og førsterefleksjon er der jeg ville begynt, eventuelt hjørner og førsterefleksjon .... Tykke tepper på gulv kan funke, jeg hadde hele gulvet dekket i mitt betongrom, men nå har jeg ingen .... I stua oppe hørtes det "feil ut" med stort teppe på gulvet, de demper jo mest oppover i frekvens ....

Et helt annet tema er hvor "seriøst" du skal gå til verks med dette her, ift rom er jeg på et tidlig stadie hva gjelder akustikk ... Jeg har dsp i gromstereoen og det blir det i bassen i kinoen min også, men da få akustikktiltak. Man får gjort mye med en dsp, men man må være klar over nedsidene med det også.
Jeg klasker til med mye elementer i bassen, det mener jeg løser mye, så går jeg for tynnere absorbering og i utgangspunktet ingenting i førsterefleksjon/hjørner.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
@MarkusH så er DSP noe som er fint å hjelpe til med etter att tiltakene er gjort.
Da er det ikke så lett å ratte seg helt bort.
Har jo prøvd begge deler i samme rom.
Er jo ingen tvil om hva som blir best.
Får ikke gjort stort med etterklang med dsp.
Der er det tiltak som må til.
Men så er det det med stue eller eget rom.
Stue så er jeg jo enig i att ikke store grove tiltak er så lett.
 
M

MarkusH

Gjest
@MarkusH så er DSP noe som er fint å hjelpe til med etter att tiltakene er gjort.
Da er det ikke så lett å ratte seg helt bort.
Har jo prøvd begge deler i samme rom.
Er jo ingen tvil om hva som blir best.
Får ikke gjort stort med etterklang med dsp.
Der er det tiltak som må til.
Men så er det det med stue eller eget rom.
Stue så er jeg jo enig i att ikke store grove tiltak er så lett.
Uten tvil, jeg får litt isolasjon på toppen av kommende subber, men mye blir det ikke, par-tre pakker isolasjon kanskje ....
Har ikke kommet til noen klar konklusjon ift førsterefleksjon, mulig det blir en realitet for å få inn mer isolasjon for min del .... ;)
Jeg har nok litt andre mål enn trådstarter også.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja det blir for to leirer av slikt.
Noen som tar det helt ut og noe som har stuer.
DBA så slipper man slike voldsomme tiltak I bassen.
Men mange elementer istede.
Mange har jeg uansett;=)
 
Topp Bunn