Hvor mye isolasjon i frontvegg?

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Hvordan skal jeg gjøre det med absorbasjon i fronveggen?

Jeg skal ha akustisk lerret foran, og jeg lurer på hvor jeg skal sette inn absorbasjonstiltak, og hvor mye?

Jeg har både en haug av Isola Akuduk Pluto plater, samt litt rockwool flexi a plater.

Skal jeg bare fylle opp alle tomrommene i frontveggen og la det være 10 cm med luft bak? Eller burde jeg feks ha 20-30 cm generelt, utenom hjørnene?
Spiller det noen rolle om jeg bruker Rockwoolen eller akuduk pluto platene?


20200101_215201.jpg
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du kommer til å få mye forskjellige svar her.
Min løsning da jeg gjorde det samme selv var å fylle bortimot helt opp. Det som var igjen av romrom var mest for å tillate litt finjustering av høyttalervinkling, og fordi jeg var for lat til å fylle inn resten når det var avklart hvordan det skulle være.

Min tanke var at det ikke kan bli for mye demping i frontveggen. Og de ti centimetrene er tatt mer fra et økonomisk ståsted. har du en 10 cm tykk plate som henger rett på veggen, øker du effekten betydelig av å la det være 10cm luft bak den istedenfor at den henger rett på. Men det ville gitt enda mer effekt om du hadde hatt en 20cm tykk plate rett på veggen. Men det hadde vært dobbelt så dyrt.

I en slik situasjon du jobber med nå er det vel ikke veldig relevant uansett vil jeg påstå. Så fyll opp det du kan, er ihvertfall mitt råd.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Man bør aldrig have tomrum. Altid noget absorberende. Man behøver ikke at fylde helt ud. 70 % er fint. Men aldrig kun luft.

Pas på med Rockwool, Glasuld og hvad det ellers hedder. Det er farligt og sætter sig i lungerne og giver KOL.

Den bedste lyd er brug af diffusere ved frontvæggen og bagvæggen. Bagvæggen er næsten et must. Frontvæggen er ofte også en tryksone, og bag diffuseren kan man have en absorbering af de dybe frekvenser, og her hjælper 10 cm ikke en dyt. Det er meget svært at dæmpe de lave frekvenser.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Takk for svarene :)

Sven_Palvig
Man bør aldrig have tomrum. Altid noget absorberende. Man behøver ikke at fylde helt ud. 70 % er fint. Men aldrig kun luft.


Men det er vel greit ha et lite luftrom helt inn mot veggen? Og mener du at en burde lage diffusorer på / i frontveggen eller foran?


AndersR
Du kommer til å få mye forskjellige svar her.
Min løsning da jeg gjorde det samme selv var å fylle bortimot helt opp
.

Jepp, jeg tror jeg går for det. kanskje ha 40 cm over hele, og så mye som det er mulig i hjørnene? Det vil jo gå veldig mye isolasjon hvis en skal ha 60 cm overalt, og jeg tror nesten at ca 50 er helt ut hvis en skal ha litt luft mot veggen også (og det frister lite å ta bort 10 cm av så mye isolasjon...)


Med tanke på det om isolasjon og helseskade, hva er det beste og gjøre da? er det slik at en må tette alt inn? Mye av de svevepartiklene er vel uansett så små at de vil komme igjennom tynt høytalerstoff? De fleste lager jo bassfeller av isolasjon med kun høytalerstoff. Men er det nødvendig og pakke inn all isolasjonen bak lerretet?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Fibrene er lettere end luft.
https://www.youtube.com/watch?v=g4Nb2EhxvgM

Med hulrum mener jeg, at man ikke lukke luft inde i en væg f.eks., men bruge Rockwool der. Lukket inde.
Men det er godt at have luft bag, for så virker det bedre.

Jeg har ikke erfaring med at dæmpe en hel Front væg. Men du har en væg i forvejen? Så kan du indbygge dæmpning da det nok er en trykzone.

Her må andre svare.

Kan man dæmpe de lave frekvenser under 100 hertz? Hvad har fok gjort?

Jeg ville have gjort som Dennis Foley fra Acousticcs Fidels. Prøv at søge på ham, inden du fortsætter dit projekt.
https://www.youtube.com/watch?v=KaE3W2xuvxU
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Rockwoolfibre ser selvsagt ikke lettere enn luft. Om om de var, så ville de bare sveve oppover til de la seg enten i taket, eller forsvant ut via ventilasjonen.

Men det er selvsagt korrekt at du skal være litt forsiktig når du håndterer store mengder rockwool. Bruk maske, briller og hansker.
Jeg pakket inn isolasjonen min i stoff. Nå bruker jeg en trefiberisolasjon som ikke er like aids som rockwool, men det støvet masse allikevel. Og stoffgreiene hjelper til med å holde ting på plass. Dette er uansett ikke et stort problem så lenge du ikke roter rundt inni der.


Bare ikke gjør som meg. Jeg fylte opp med isolasjon før jeg husket på at jeg burde ha strukket opp kablene til de ulike høyttalerne. Og da var det for sent. Akkurat da var jeg glad jeg hadde valgt trefiberisolasjon, for det hadde vært noe skikkelig dritt med Rockwool eller Glava.

Svanø's papp-diffusorer er åpenbart noe Palvig personlig er ekstremt opptatt av, og det funker tydeligvis veldig bra hjemme hos han, men stort sett alle andre som gjør ting som det du holder på med benytter absorberende materialer. Jeg har aldri hørt noen som har vært så opptatt av å misjonere for et konkret produkt som det Palvig er når det kommer til pappvingene til Svanø. Så du får selv vurdere hvordan du skal tolke det.

Om du har luft inn mot veggen eller ikke har ikke kjempemye å si. Gjør det som er mest praktisk for deg.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Takk for svar Sven_Palvig.

Jeg har sett på den første vidoen om isolasjon. Den virket ut til å være ekstrem propaganda, ble liiitt provosert, hehe. Alt fra at isolasjon er en farlig erstatter for asbest deretter til alle farene som er knyttet til asbest. Og at isolasjon (mineral og glassull er forbudt i nesten hele europa(!). Og det står selvfølgelig mange store selskaper bak isolasjonsindustrien, slik at vi derfor ikke må stole på noe forskning (som sier at den trygg?).. Og selvsagt så er er det et stort poeng med at de ikke er laget for absorbasjon. Den er i tillegg lettere enn luft så det er derfor ikke mulig å dekke den til med noe stoff, de farlige stoffene vil alltid komme ut! Enda en grunn til å bruke det er at de har veldig dårlige lyddempende egenskaper, en kan lage de 20-24 inches tykke og allikevel vil de ikke klare å dempe nok lave frekvenser at de er brukandes.
Sannsynligvis så vil han kanskje anbefale de absorbentene de selv selger? ???
Men det er et interessant tema som det burde finne noe seriøs forskning på.

Med hulrum mener jeg, at man ikke lukke luft inde i en væg f.eks., men bruge Rockwool der. Lukket inde.
Men det er godt at have luft bag, for så virker det bedre.


Jeg er litt treig :p Jeg skjønner nå at du mener å stenge luften inne eller ikke. Bare for å være helt sikker her, du mener at en ikke skal lukke luften inne ikke sant?

Jeg har ikke erfaring med at dæmpe en hel Front væg. Men du har en væg i forvejen?

Alle veggene i rommet er frittstående (de er festet i toppen med lydbøyler i annen vegg) og består av to lag med gips, og 5 cm med rocwool bak (det er en kjeller så det er murvegg bak to av veggene og så en annen vegg bak de to andre veggene (ca 10 cm luftrom mellom veggene).
 
Sist redigert:

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Takk for svar igjen (fant ut hvordan jeg quoter ;) )

Rockwoolfibre ser selvsagt ikke lettere enn luft. Om om de var, så ville de bare sveve oppover til de la seg enten i taket, eller forsvant ut via ventilasjonen.
Nei jeg synes det hørtes litt rart ut, i tillegg at det skal være årsaken til at det er umulig å dekke det til (i følge videoen)..


Bare ikke gjør som meg. Jeg fylte opp med isolasjon før jeg husket på at jeg burde ha strukket opp kablene til de ulike høyttalerne.
Hehe, jeg skal prøve og huske og strekke alt av kabler osv først. Litt trist og måtte begynne og romstre rundt der enda en gang!

Angående diffusorer så har jeg tenkt til å lage diffusorer av XPS , jeg har troen på at det vil gå bra!

Om du har luft inn mot veggen eller ikke har ikke kjempemye å si. Gjør det som er mest praktisk for deg.
Siden det er en kjeller så vil jeg ikke friste skjebnen ved å ha all for mye isolasjon helt inn til veggene pga fare for kondens og fuktighet osv.
Så tenker at det er greit og ha en 5-10 cm klaring til veggen.

Men da satser jeg på at det går greit å prøve å la isolasjonen ligge åpent bak der, det er jo mulig bare strekke en duk over "fronten" på isolasjonen også.
Jeg har jobbet noen i kullgruve så lungene er nok fulle av partikler allerede.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte en hel del meter av dette stoffet her for å trekke min isolasjon med:
https://www.stoffogstil.no/metervarer/fr/polyester-fr/interlock-polyester-sort

Dette er selvsagt ikke tett, men det holder ting betydelig mer på plass enn om man ikke bruker noe som helst, og det dreper ikke de absorberende egenskapene i det heletatt siden stoffet har en så åpen struktur som det har. Det er litt tettere enn vanlig høyttalerfrontstoff.

Angående det med rockwoolfibre som er lettere enn luft, så ville det, dersom det var sant, bety at platene også var lettere enn luft, og derfor ville sveve av seg selv.
Platene består jo kun av disse fibrene. Ingenting annet.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Rockwoolfibre ser selvsagt ikke lettere enn luft. Om om de var, så ville de bare sveve oppover til de la seg enten i taket, eller forsvant ut via ventilasjonen.

Men det er selvsagt korrekt at du skal være litt forsiktig når du håndterer store mengder rockwool. Bruk maske, briller og hansker.
Jeg pakket inn isolasjonen min i stoff. Nå bruker jeg en trefiberisolasjon som ikke er like aids som rockwool, men det støvet masse allikevel. Og stoffgreiene hjelper til med å holde ting på plass. Dette er uansett ikke et stort problem så lenge du ikke roter rundt inni der.


Bare ikke gjør som meg. Jeg fylte opp med isolasjon før jeg husket på at jeg burde ha strukket opp kablene til de ulike høyttalerne. Og da var det for sent. Akkurat da var jeg glad jeg hadde valgt trefiberisolasjon, for det hadde vært noe skikkelig dritt med Rockwool eller Glava.

Svanø's papp-diffusorer er åpenbart noe Palvig personlig er ekstremt opptatt av, og det funker tydeligvis veldig bra hjemme hos han, men stort sett alle andre som gjør ting som det du holder på med benytter absorberende materialer. Jeg har aldri hørt noen som har vært så opptatt av å misjonere for et konkret produkt som det Palvig er når det kommer til pappvingene til Svanø. Så du får selv vurdere hvordan du skal tolke det.

Om du har luft inn mot veggen eller ikke har ikke kjempemye å si. Gjør det som er mest praktisk for deg.
Ok, det er nok ikke lettere end luft. Man bruger jo også maske. Men det bliver hængende længe i luften.

Jeg er vildt begejstret for Svanø Akustik SMT V-wings. Deres Pap-wings er et billigere alternativ, og ikke i samme klasse. Jeg er genereelt vildt begejstret for de ting, jeg synes er godt. Jeg har erfaring med Svanø produkter samt fra det tyske firma Hofa. Jeg har også tiltro ti Dennis fra Acousticcs Fields, og jeg har faktisk bestilt nogle produkter derfra. Jeg har tiltro til hans måde, at absorbere de dybere frekvenser. For ikke at gentage mig selv for meget omtaler jeg det på
https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum.html

Interessant er det, at Dennis Foley siger, at man ikke skal dæmpe for meget på sidevæggen, for ikke at miste for meget energi. Man skal bare dæmpe refleksion en lille del. Svanø bruger diffusion, og lader lyden vandre i deres wings med 80 cm i deres V-wings. To måder at gøre lidt det samme på.

Angående brug af absorbering, hvor jeg holder på med diffusion, så har jeg haft besøg af The Shy og Roald samt Flageborg, der jo har hørt mit rum, og dem an du spørge. Nok bedre end jeg.
 
Sist redigert:

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Jeg kjøpte en hel del meter av dette stoffet her for å trekke min isolasjon med:
https://www.stoffogstil.no/metervarer/fr/polyester-fr/interlock-polyester-sort

Jeg har allerede bestilt endel tekstiler fra stoffogstil, pluss at jeg litt fra høyttalerstoff så jeg tror at det blir bra.
Angående det med rockwoolfibre som er lettere enn luft, så ville det, dersom det var sant, bety at platene også var lettere enn luft, og derfor ville sveve av seg selv.
Platene består jo kun av disse fibrene. Ingenting annet.
Min isolasjon er iallefall ikke lett, synes både akudukplatene og rockwoolen veier en hel del :cool:

Men til en annen ting, jeg ser i tråden din at du har eksperimentert litt med subwooferne, med å ha de på sidene, og høyt oppe midt på. Var det en stor forskjell?
Og hva ble best?
Det beste er selvfølgelig å prøve ut alt, men det hadde vært greit og slippe og tatt isolasjon ut og inn osv. Men det er kanskje det beste..
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Interessant er det, at Dennis Foley siger, at man ikke skal dæmpe for meget på sidevæggen, for ikke at miste for meget energi. Man skal bare dæmpe refleksion en lille del.
Ja første refleksjonen er vel nesten noe av det eneste som "alle" er enige i at burde dempes, samt bassfeller i hjørnene :)

Jeg skal prøve å få til noen diffusorer på sidene av lytteposisjon, samt en på bakveggen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, jeg bare tenkte på det etter at det kom en del innspill, og kjørte litt klipp&lim i mspaint for å illustrere hvilke muligheter som fantes, men jeg gjorde aldri noe mer med det.

Om jeg skulle gjort alt på nytt i dag, så hadde jeg nok satt noen super på midten, sammen med senteren, i tillegg til noen ute på sidene.
Spredt dem så godt som mulig egentlig.

Men jeg er for lat til å gjøre endringer nå. Og jeg er egentlig kjempefornøyd med sluttresultatet. Det hjalp ekstremt å flytte lytteposisjonen litt fremover, såpass mye at jeg ikke følte behov for å gjøre noe mer.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har 70 cm dyp isolasjon på frontveggen.
30 cm dyp og 120 cm bred i hele førsterefleksjon.
Altså på sidene og i taket. Rommet er ikke overdempet, og jeg har masse energi i musikken.
Jeg er jo da av stikk motsatt mening av Danskene:)
Det er overhode ikke tamt hos meg.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har 70 cm dyp isolasjon på frontveggen.
30 cm dyp og 120 cm bred i hele førsterefleksjon.
Altså på sidene og i taket. Rommet er ikke overdempet, og jeg har masse energi i musikken.
Jeg er jo da av stikk motsatt mening av Danskene:)
Det er overhode ikke tamt hos meg.
Godt det ikke er tamt.
Kunne du ikke gøre en lydtrykmåling, hvor du sidder og hvor du går frem til Frontvægen og måler igen? Interessant hvor meget Frontvæggen hos dig sluger.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har 70 cm dyp isolasjon på frontveggen.
30 cm dyp og 120 cm bred i hele førsterefleksjon.
Altså på sidene og i taket. Rommet er ikke overdempet, og jeg har masse energi i musikken.
Jeg er jo da av stikk motsatt mening av Danskene:)
Det er overhode ikke tamt hos meg.
Godt det ikke er tamt.
Kunne du ikke gøre en lydtrykmåling, hvor du sidder og hvor du går frem til Frontvægen og måler igen? Interessant hvor meget Frontvæggen hos dig sluger.
Det ser du jo i min tråd. Akustikk i furtebua.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har 70 cm dyp isolasjon på frontveggen.
30 cm dyp og 120 cm bred i hele førsterefleksjon.
Altså på sidene og i taket. Rommet er ikke overdempet, og jeg har masse energi i musikken.
Jeg er jo da av stikk motsatt mening av Danskene:)
Det er overhode ikke tamt hos meg.
Godt det ikke er tamt.
Kunne du ikke gøre en lydtrykmåling, hvor du sidder og hvor du går frem til Frontvægen og måler igen? Interessant hvor meget Frontvæggen hos dig sluger.
Det den sluker er jo veldig mye i tid, ned til ca 35hz har den vel fjernet ca 200 ms.
Det vi kaller på norsk stående bølger.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Det jeg mente var en måling af decibel. Jeg har målt med min mobil.

Jeg har 1,5 dB højre lydstyrke i midten ved Frontvæggen forholdsvis tæt på, ca. 40 cm i lytte højde, i forhold til min lytte plads i ørehøjde. Det er da godt. :D
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men hvordan er det i tid?
Har ikke lagt så stor vekt på det du sikter til.
Men kan ta mobilen en dag og prøve, tid og frekvensrespons setter jeg langt høyere.
Skal jo ikke sitte med hode borte i den ene kroken eller bak ht, skal vi?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Kender du Dennis Foley? Jeg er igang med at gennemgå hans videoer. Jeg synes, at de er interessante.
Jeg fik mit rum målt for nogle år siden, men jeg bruger min hørelse..
Dennis Foley foreslog denne simple måling, og forskellen må være 1-2 decibel.
Det eneste dedikeret dæmpemateriale er en stribe 60x 60 cm Rockfon kun 22 mm. tyk.
Du har jo et gevaldigt tykt lag dæmpemateriale, så derfor er det interessant.
Jeg vil selv dæmpe Frontvæggen for at få lyden væk.
Jeg har bestilt fra Dennis Foley rigtige basansobenter, som skulle virke ned til 40 Hz.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Da blir det å sette inn en 50-55 cm over det meste i frontveggen, så blir det nok bra :)

Sven_Palvig, hvis du liker å se på youtubefilmer så kan du ta en titt på noe av det Ethan Winer har laget, han synes jeg virker fornuftig og baserer tingene sine på fakta og data. Her er en av filmene: https://youtu.be/BYTlN6wjcvQ?t=574

Du hadde forresten veldig lite demping, bruker du diffusorer i fronten?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Du mister også plads. Men jeg har ikke erfaringer med at bruge de tykkelser. Jeg køber fra Acoustic Fields absorbenter der dæmper bassen ved hjælp af plader og kul. Kan sende et link, hvis interrese.
Ethan Winer kender jeg godt. Han har en god video, hvor han spiller guitar foran forskellige ting. Absorbering, diffusionering og lyd spreder.
Meget forskellig lyd, og jeg foretrækker helt klart diffusererne.
Ethan Winer er ikke den nemmeste af forstå, men han omtalte strømkabler, og jeg har en anden mening end han har. Jeg hører stor forskel, og det har løftet mit anlæg op i kvalitet.
Men kunne nok være nået endnu længere, ved at gøre mit Lytterum helt færdig med akustikken.
Med db måling med en mobil , af frekvenser ser man hurtigt, hvor følsomt det er.
Frontvæggen hos mig er ikke færdig, men jeg bruger kun diffusere, lige på nær de 4 stk Rockfon Sonar plader på hver 60x60 cm. Det er en gipsvæg og med 4 vinduer. De er næsten beklædt med Hofa diffusere, fordi vinduer giver dårligere lyd.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei han mister ingen plass. Les første innlegg og se på bildet han har lagt ut, så ser du at den eneste plassen han mister ved å fylle opp med absorberende materialer, er plass som allerede er borte.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Du mister også plads.
Som AndersR under her skriver så mister jeg ikke noen plass. Jeg ønsker å ha en "ryddig front", ved å bruke akustisk lerret og skjule alle høyttalerne bak. Så det blir å fylle opp "tommrommet" mellom høyttalerne :)
Men jeg ser jo poenget at hvis en har et lite rom hvor en ikke har mye plass, så er det kanskje andre tiltak som en kan gjøre i stedet for.


Ethan Winer er ikke den nemmeste af forstå, men han omtalte strømkabler, og jeg har en anden mening end han har. Jeg hører stor forskel, og det har løftet mit anlæg op i kvalitet.
Jeg liker hans analytiske og mer dokumenterte stil mer enn mange andre jeg har sett på youtube. Her er forresten det med høyttalerkabler.

https://www.youtube.com/watch?v=ZyWt3kANA3Q&feature=youtu.be&t=1179

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg synes at det virker veldig fornuftig.

Takk for alle innspillene :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg orker ikke at høre det. Det er vel, at der er ikke er forskel på højttalerkabler?

Højttalerkabler har jeg lyttet forskel på mange gange. Strømkabler endnu mere. Signalkabler masser af gange. Digitale kabler XLR er det også tydeligt.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Ok, men det er vel uansett en av de siste tiltakene en burde se på? Det beste er vel å ta for seg de tiltakene som gjør størst forskjell, som bassfeller eller diffusorer, absorbenter og slikt. Og så muligens senere begynne på alle de tingene som gir mindre forskjell.
Og det er vel muligens også litt forskjell på hvordan krav eller bruk en skal. Og ikke minst hvor godt en hører (eller hvor tonedøv en er).
Skal en bruke kinoen til actionfilmer så blir det kanskje ikke samme kravet til "finlyd" som hvis en skal høre på klassisk musikk? :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det jeg mente var en måling af decibel. Jeg har målt med min mobil.

Jeg har 1,5 dB højre lydstyrke i midten ved Frontvæggen forholdsvis tæt på, ca. 40 cm i lytte højde, i forhold til min lytte plads i ørehøjde. Det er da godt. :D
i mitt rom er det meget stille, db måleren på tlf står nå på.
Eneste lyden er jo pc som står bak i rommet. Er nede på 23 db.
Satte på Pink noise med Jriver og flyttet meg rundt på forskjelige steder.
Slik du beskriver det er det vel innenfor 1 db, men kan stole på en tlf? tvilsomt.
Men det er exstremt jevnt i mitt rom.
Har nå gjort testen du etterspurte:=)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Fant denne youtube kanalen i går, Acoustic Insider. Her er en snutt hvor han snakker om demping:

 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fant denne youtube kanalen i går, Acoustic Insider. Her er en snutt hvor han snakker om demping:

Etterklangstid eksisterer ikke i små rom da de ikke oppfyller kravene for at den type måling skal bli korrekte. Så det han sier er feil.

Et rom med veldig mye demping oppover i frekvens stjeler energi og blir i den forstand tørrere og dødere. Men selvsagt blir det ikke dødt på samme måte hvis man gjør det bredbåndet. Forøvrig tar diffusorer også energi og veldig mye kan også gi et ganske tørt rom.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Kan du si litt mer om hvorfor denne type måling blir feil? Regner med at den er laget for store rom feks konsertsaler?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan du si litt mer om hvorfor denne type måling blir feil? Regner med at den er laget for store rom feks konsertsaler?
Man må ha et såkalt isotropisk lydfelt hvor all lyd kommer mer eller mindre likt frem. P.g.a. korte avstander til flatene i et lite rom, så skjer ikke det. Man får i stedet diskrete refleksjoner som varierer mye i frekvens i motsetning til hva som skjer i en stor konsertsal. Og da faller hele grunnlaget for etterklangstid vekk. Man må se på andre målinger. Theodor Schultz har en av de første akustikerne som beviste dette og det har aldri vært et spørsmål senere i miljøer hvor småroms akustikk har vært studert.

Dette er en av de største mytene som eksisterer innen akustikk. Selv de færreste akustikere forstår dette siden småroms akustikk er et eget fagfelt som man åpenbart ikke lærer mange steder. Småroms akustikk har primært vært et fagfelt innen små kretser i USA.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Hvilke målinger er det man må se på? Har du noen lenker til relevante artikler?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Takk igjen, dette ga mening. Vil det si at ETC plott og vannfall er de man bør bruke for å få info om rommet og samspillet mellom høyttalerne og rommet?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Det jeg mente var en måling af decibel. Jeg har målt med min mobil.

Jeg har 1,5 dB højre lydstyrke i midten ved Frontvæggen forholdsvis tæt på, ca. 40 cm i lytte højde, i forhold til min lytte plads i ørehøjde. Det er da godt. :D
i mitt rom er det meget stille, db måleren på tlf står nå på.
Eneste lyden er jo pc som står bak i rommet. Er nede på 23 db.
Satte på Pink noise med Jriver og flyttet meg rundt på forskjelige steder.
Slik du beskriver det er det vel innenfor 1 db, men kan stole på en tlf? tvilsomt.
Men det er exstremt jevnt i mitt rom.
Har nå gjort testen du etterspurte:=)
Tak for svar.
Det skal vel forstås sådan, at du har en 1 decibel lavere lydstyrke ved din lytte stol, end bag højttalerne. Jeg har 1,5 decibel og det er max jeg aflæste. Dennis Foley har ingen decibel forskel.
Jeg har et stille rum, fordi jeg bor i et stille kvarter. Jeg kan dog høre naboens bil, der har en dyb kraftig motorlyd. Men det kan jeg ikke måle, da mobilen skal indstilles rigtigt med lydstyrken.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Ok, men det er vel uansett en av de siste tiltakene en burde se på? Det beste er vel å ta for seg de tiltakene som gjør størst forskjell, som bassfeller eller diffusorer, absorbenter og slikt. Og så muligens senere begynne på alle de tingene som gir mindre forskjell.
Og det er vel muligens også litt forskjell på hvordan krav eller bruk en skal. Og ikke minst hvor godt en hører (eller hvor tonedøv en er).
Skal en bruke kinoen til actionfilmer så blir det kanskje ikke samme kravet til "finlyd" som hvis en skal høre på klassisk musikk? :)
Nu har jeg oplevet meget stor forskel på net kabler, egen el-gruppe og kraftige 5 x 6 kvadrat installations Klangmodul og Furutech vægkontakt, men det er nok rigtigt, at akustikken har meget at sige og nok bør komme først. Men jeg er i tvivl her, fordi strømoptimering det har givet så meget her.
Det vigtigste er at Lytterummet har de rigtige mål med længde, bredde og højde. Størrelse af rummet er vigtigt. Et større rum giveer færre problemer med bassen, der nemmere kan blive fordelt. Hvor er der problemer med bassen og så få det bedret de steder. Hvilke frekvenser giver problemer? Er det 30 - 40 hertz er det svært. Hvilke absorbenter kan dæmpe ved 30 - 40 hertz? Mange påstår det, men det skal ikke bare være 2 %.
Skulle jeg bygge nyt, ville jeg indbygge bas absorbenter i væggen fra Acousticcs Fields. Jeg kender ikke produktet, men det lyder interessant. Men spændende projekt du har. God fornøjelse med det. :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er da ikke ett problem å dempe etterklangen ved 30-40 hz.
Bare å gjøre det riktig. Men det trenges kraftige tiltak.
Jeg hadde vel langt over 500 ms og er nå nede i under 300 ms ved 40hz.
Så det er vell et bevis på at det går fint :)
Man må opne sinnet og høre på ærfarne/dyktige folk.
Det viste seg å gi resultater.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Angi isolasjon foran. Noen forskjell om man bruker hunton eller ursa på det? Samme spm ang sideveggene.
Mvh papaHet
 
Topp Bunn