Hvor mye har nettverkskabelen å si?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
Sonosen kom med en veldig rar, dønn flat nettverkskabel, som så litt useriøs ut og som jeg tenkte aldri ville funke særlig bra, men jeg testet med den, og det funka selvsagt helt fint.
Siden jeg ikke likte den rare flate kabelen fant jeg etterhvert en annen Cat5 kabel jeg hadde gjemt bort i en skuff og brukte denne istedenfor. Denne var gammel og litt lang, men jeg klarte ikke høre forskjell.
Den flate kabelen kan fungere inntil 1 meter...
Den tvinnede kabelen kan fungere inntil 105 meter...
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.649
Antall liker
3.282
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Helt vanlig kabeldebatt dette,Sånn som alle andre kabeldebatter her inne. :)
Det er en veldig logisk grunn til at noen debatter blir lange og vanskelige og noen blir kortere. To viktige faktorer er 1) vesentligheten av forskjeller og 2) individuelle preferanser. Dersom forskjellene er vesentlige og de individuelle preferansene er like, så blir debatten og konklusjonen enkel : «våt ved er bedre enn tørr ved». Hvis forskjellene er vesentlige og preferansene er forskjellige så er det også forholdsvis greit å bli enige - om man så blir enige om å like forskjellige ting «per foretrekker ertesuppe og kari foretrekker blomkålsuppe». Problemene oppstår i det vesentligheten i forskjellene krymper både objektivt og subjektivt sett. Da har man grobunn for lange tråder på relevante diskusjonsforum. Så lengden på kabel-debatt-tråder forteller da litt om at vesentligheten i forskjellene er lav, enten objektivt sett eller subjektivt sett (eller begge deler).
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Fra et vitenskapelig ståsted er kritikken berettiget. Dersom du ber om svar fra de med erfaring men utelukker de som ikke mener det er noen forskjell så ekskluderer du dermed mange. Det logiske for en lytter vil være å gjennomføre tester og deretter gjøre seg opp en mening. De på forumet som har testet, ikke funnet forskjeller og deretter har valgt et ståsted hvor de mener at kabler gir små eller ingen forskjeller ønsker du at ikke skal besvare ditt spørsmål. Da må du forvente at svaret du får i tråden blir statistisk forskjøvet i retning av at det er hørbare forskjeller.
Ok. Min intensjon var god - og på ingen måte ment som å kneble noen, men heller bare å få innspill fra de som har testet, utfra sitt ståsted om at kabler kan ha innvirkning på lyden - enn å lese en rekke innlegg om hvor dust man er hvis man tror kabler har innvirkning. Så enkelt var mitt utgangspunkt, men så ble det vanskelig likevel gitt... :) For ordens skyld; det er ikke helt som du sier - jeg vil altså gjerne høre fra de som har testet nettverkskabler og mener det ikke er forskjell - eller er det. De jeg oppfordret til å ikke bruke tid i tråden er de som uansett mener kabler ikke har innvirkning og har en helt bestemt oppfatning om det. Men jeg kunne sikkert vært tydeligere.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
843
Antall liker
628
Sted
Oslo
Det er en veldig logisk grunn til at noen debatter blir lange og vanskelige og noen blir kortere. To viktige faktorer er 1) vesentligheten av forskjeller og 2) individuelle preferanser. Dersom forskjellene er vesentlige og de individuelle preferansene er like, så blir debatten og konklusjonen enkel : «våt ved er bedre enn tørr ved». Hvis forskjellene er vesentlige og preferansene er forskjellige så er det også forholdsvis greit å bli enige - om man så blir enige om å like forskjellige ting «per foretrekker ertesuppe og kari foretrekker blomkålsuppe». Problemene oppstår i det vesentligheten i forskjellene krymper både objektivt og subjektivt sett. Da har man grobunn for lange tråder på relevante diskusjonsforum. Så lengden på kabel-debatt-tråder forteller da litt om at vesentligheten i forskjellene er lav, enten objektivt sett eller subjektivt sett (eller begge deler).
Nja, objektivt sett kan det ikke være forskjeller slik jeg ser det og har forstått det.
Subjektivt, ala jeg tror, ergo er min tro gyldig, så er det egne oppfatninger som gjelder.
Det gjør derimot ikke subjektive oppfatninger til noen som helst fasit når det objektivt og testbart ikke viser noen forskjeller.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Takk til de som har kommet med seriøse svar og som har limt inn lenker til tidligere debatter om samme tema. Jeg tar en titt på disse og ser om jeg finner det jeg søker. Ha en fin kveld :)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.282
Antall liker
6.469
Sted
Under stjernene
Hei
Joda , det er forskjell på nettverkskabler m.m.

La ut en tråd for 2-3 år siden, Nettverkskabler for de som hører forskjell.
Den ble fort fult opp av folk som ikke ikke hører forskjell og deretter stengt på grunn av dette. Finner dessverre ikke tråden.

Kan ikke unngå å kjenne igjen en del av folkene her.
HFS er nok ikke den riktige plassen for seriøse diskusjoner av temaet. Ser at mesteparten med seriøse streamingsanlegg holder seg langt borte fra tråden.

@Mman det er bare å ta kontakt på PM.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei
Joda , det er forskjell på nettverkskabler m.m.

La ut en tråd for 2-3 år siden, Nettverkskabler for de som hører forskjell.
Den ble fort fult opp av folk som ikke ikke hører forskjell og deretter stengt på grunn av dette. Finner dessverre ikke tråden.

Kan ikke unngå å kjenne igjen en del av folkene her.
HFS er nok ikke den riktige plassen for seriøse diskusjoner av temaet. Ser at mesteparten med seriøse streamingsanlegg holder seg langt borte fra tråden.

@Mman det er bare å ta kontakt på PM.
Takk YesJens - det du sier er grunnen til at jeg svært sjelden skriver innlegg her eller på andre hifi-forum i det hele tatt. For mange er mer opptatt av å tolke det som skrives i feil mening, hetse og latterliggjøre andre - enn å hjelpe hverandre, noe som vel er hensikten med denne typen forum? Veldig synd, og det ødelegger opplevelsen for mange tror jeg - ihvertfall for meg. Men da er det hyggelig å se at noen som deg og noen få andre veier opp (y) Vel, nok om det..! :)

Grunnen til at jeg opprettet tråden er følgende: Jeg streamer musikk via Roon, med RJ45/nettverkskabel inn i Roon Nucleus, via USB til Chord Hugo M Scaler/TT 2 DAC. I Nucleus har jeg og en SSD disk med "rippa" musikk i FLAC. Jeg opplever at lydkvaliteten er et hakk bedre når jeg spiller fra SSD enn når jeg kjører via Tidal Hifi Plus og FLAC, og lurer derved på om jeg kan få det lille ekstra (som ved avspilllingen fra SSD) ved å bytte fra en standard nettverkskabel til en mer påkostet kabel. Jeg har svært god bredbåndsforbindelse via fiber og ingen begrensning på båndbredde som skulle bety noe i denne sammenhengen.

Sender deg PM :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.753
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om det har noen verdi:
På mitt eget NAS på mitt eget lokale nettverk har jeg alle cd'ene mine rippa som FLAC.
Mange av disse albumene er også tilgjengelig på Tidal.

På enkelte album merker jeg tydelig forskjell i lydkvalitet, men det er samme streamer, samme nettverk og samme kabler som benyttes for avspilling fra de to kildene.
Forskjellen er kilden.
Tidal's utgave av problem albumene virker å være spilt inn høyere (før den har blitt normalisert tilbake igjen) og viser tendenser til klipping. Ikke mye, men nok til at det er hørbart, og som var grunnen til at jeg begynte sammenligningen ("hørtes det virkelig så dritt ut før?")

Det kan dermed virke som at problemet ikke ligger i noe av utstyret mitt, men i Tidal's lagrede filarkiv, eller at de gjør noe artig med filene på vei ut på nettet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når du sammenlikner lokale filer rippet fra CD/lastet ned fra tilbydere og musikk fra strømmetjenester er det langt fra sikkert at det er to helt like lydfiler du sammenlikner. Det er veldig mye lettere å høre forskjell på to ulike lydfiler enn to ulike nettverkskabler som overfører to helt like lydfiler.

Ser at mesteparten med seriøse streamingsanlegg holder seg langt borte fra tråden.
Hva er et useriøst streaminganlegg?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.166
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bytte fra TIDAL til Qobuz vil gi deg mye bedre lyd enn ny nettverkskabel. :)
Absolutt alt av endringer på komponentsiden (og andre sider) vil gi mer endring enn bytte av nettverkskabel da den er 0 - nada.
Joda mange opplever forskjell. Les opplever. Fellesnevner er at de ikke aner hvordan nettverksprotokoller f.eks. virker.
Nok engang. Ingen streamer lyd, alle streamer data.
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
759
Sted
Ulsteinvik
Jeg har leflet litt med kabler og diverse og i ditt tilfelle hadde jeg gått for en kabel fra Blue Jeans for sjelefredens skyld.
Jeg hadde også heller prøvd ut Qobuz.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
På mitt eget NAS på mitt eget lokale nettverk har jeg alle cd'ene mine rippa som FLAC.
Mange av disse albumene er også tilgjengelig på Tidal.
På enkelte album merker jeg tydelig forskjell i lydkvalitet, men det er samme streamer, samme nettverk og samme kabler som benyttes for avspilling fra de to kildene.
Forskjellen er kilden.
Interessant.....
På mitt eget NAS har jeg lagret egne album i WAV.
Det er også en del album på min NAS som er rippet til FLAC av andre.
Flere album har jeg derfor både i WAV og FLAC + noen tilfeller av MP3 rippet av andre.
Det er tydelig forskjell på samme album rippet til forskjellig format enten det avspilles med nettverkskabel eller Wi-Fi.
Forskjellige typer nettverkskabel og forskjellige lengder er benyttet, men forskjellen oppleves kun fra kildematerialet.
Konklusjonen blir at nettverkskabler velges i kjeden basert på passende antall løpemeter og farge...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Takk YesJens - det du sier er grunnen til at jeg svært sjelden skriver innlegg her eller på andre hifi-forum i det hele tatt. For mange er mer opptatt av å tolke det som skrives i feil mening, hetse og latterliggjøre andre - enn å hjelpe hverandre, noe som vel er hensikten med denne typen forum? Veldig synd, og det ødelegger opplevelsen for mange tror jeg - ihvertfall for meg. Men da er det hyggelig å se at noen som deg og noen få andre veier opp (y) Vel, nok om det..! :)

Grunnen til at jeg opprettet tråden er følgende: Jeg streamer musikk via Roon, med RJ45/nettverkskabel inn i Roon Nucleus, via USB til Chord Hugo M Scaler/TT 2 DAC. I Nucleus har jeg og en SSD disk med "rippa" musikk i FLAC. Jeg opplever at lydkvaliteten er et hakk bedre når jeg spiller fra SSD enn når jeg kjører via Tidal Hifi Plus og FLAC, og lurer derved på om jeg kan få det lille ekstra (som ved avspilllingen fra SSD) ved å bytte fra en standard nettverkskabel til en mer påkostet kabel. Jeg har svært god bredbåndsforbindelse via fiber og ingen begrensning på båndbredde som skulle bety noe i denne sammenhengen.

Sender deg PM :)
Er det samme mastering som benyttes når du spiller - når du merker at ssd låter bedre?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.125
Antall liker
2.624
Torget vurderinger
16
Grunnen til at jeg opprettet tråden er følgende: Jeg streamer musikk via Roon, med RJ45/nettverkskabel inn i Roon Nucleus, via USB til Chord Hugo M Scaler/TT 2 DAC. I Nucleus har jeg og en SSD disk med "rippa" musikk i FLAC. Jeg opplever at lydkvaliteten er et hakk bedre når jeg spiller fra SSD enn når jeg kjører via Tidal Hifi Plus og FLAC, og lurer derved på om jeg kan få det lille ekstra (som ved avspilllingen fra SSD) ved å bytte fra en standard nettverkskabel til en mer påkostet kabel. Jeg har svært god bredbåndsforbindelse via fiber og ingen begrensning på båndbredde som skulle bety noe i denne sammenhengen.
Dette er nyttig informasjon. Jeg kan garantere deg at hvis det er reelle forskjeller mellom Tidal og lokal SSD så er det fordi filene ikke er like. Det er dessverre overveiende sannsynlig at filene IKKE er like. Jeg skulle ønske Tidal og andre streaming tjenester også la ut de originale filene fra det året innspillingen ble gjort, men dessverre skjer ikke det så ofte.
 
Sist redigert:

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Når du sammenlikner lokale filer rippet fra CD/lastet ned fra tilbydere og musikk fra strømmetjenester er det langt fra sikkert at det er to helt like lydfiler du sammenlikner. Det er veldig mye lettere å høre forskjell på to ulike lydfiler enn to ulike nettverkskabler som overfører to helt like lydfiler.

Hva er et useriøst streaminganlegg?
Ser den, men jeg kjører altså høyeste kvalitet jeg kan få fra Tidal. Men du har et godt poeng - man må sammenlike epler og epler. Men jeg undres, med utgangspunkt i oppløsningen som er på CD kontra oppløsningen man får om man bruker en mastertape konvertert til dagens beste oppløsning via strømming burde det vel teoretisk sett kunne være en enda høyere lydkvalitet via strømming..?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Teoretisk, ja. Meeen: Det er uhorvelig vanskelig å høre forskjell på til og med et særdeles komplekst opptak mastret/resamplet til hhv 2-kanalstereo 24/192 og 16/44,1. Jeg har ikke prøvd selv, men jeg har lest resultatene av kontrollerte forsøk.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.176
Antall liker
2.110
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har ikke lest hele tråde, men kort oppsummert - skjermet vs ikke skjermet kan ha betydning om streamerens nettverksgrenesnitt ikke er laget i henhold til gjeldende standarder/anbefalinger.

Utenom dette så har nettverkskabel ingen betydning - det er faktisk ikke teknisk mulig. Data lastes inn i buffer async, bufferet gir en lang f... i om rekkefølge det har blitt lest. En god test er å trekke ut nettverkskabelen under avspilling, den surrer og går 2-20 sekunder etterpå. Så at noen mener nettverkskabel har betydning for "lydkvaliteten" har misforstått noe, alternativt prøver de å svindle deg for penger.

Om du har problem med kablen så vil avspilling stoppe, eller man får opphold i avspilling (siden buffer ikke klarer å fylles fort nok). Da kan du kjøpe en ny billig kabel som virker. Jeg er tydeligvis i feil bransje, skulle vært i bransjen hvor folk bare gir deg penger for ingenting - økonomisk er jo dette supert, men det er fortsatt svindel.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Ser den, men jeg kjører altså høyeste kvalitet jeg kan få fra Tidal. Men du har et godt poeng - man må sammenlike epler og epler. Men jeg undres, med utgangspunkt i oppløsningen som er på CD kontra oppløsningen man får om man bruker en mastertape konvertert til dagens beste oppløsning via strømming burde det vel teoretisk sett kunne være en enda høyere lydkvalitet via strømming..?
Det kan gjerne være samme opptak, men det kan like greit være en annen master av dette opptaket. Dvs. etterbehandling av opptaket, dette kan jo utgjøre en hel del alene også er det mange remaster ute og går: Liker man ikke bassisten så kan masteren fjerne bassen fra lydsporet.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Er det samme mastering som benyttes når du spiller - når du merker at ssd låter bedre?
Godt poeng, som også Valentino var inne på. Nå kommer sikkert noen til å hetse meg mer (bring it on:LOL:) men faktum er at jeg ikke har mer "kontroll" på dette enn at jeg spiller med høyeste mulige kvalitet jeg kan få fra Tidal, samt med den kvaliteten jeg får fra CD som utgangspunkt. I forhold til det som går inn i DAC'en har da det som streames som regel høyere (teknisk sett) oppløsning, men jeg forstår og at mastertapen som legges til grunn er den som legger premissene uansett hva som kommer via Tidal, og at ditt spørsmål derved er av avgjørende betydning. Jeg har ikke finlyttet spor for spor eller undersøkt om det er samme mastering på de ulike låtene, men jeg har over tid opplevd at musikken som spilles av via SSD'en generelt sett har en bedre lydkvalitet enn det som streames. Forskjellene er ikke store, men de er der. Det låter bare...bedre. Derved har jeg lurt på om det kan være overføringen og spesifikt nettverkskabelen som har innvirkning.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.386
Antall liker
1.286
Torget vurderinger
1
Jeg har testet forskjellige nettverkskabler til streameren, både gul billigkabel som fulgte med ruteren, en annen grå billigkabel som fulgte med en annen router, en 20 meter lang grå nettverkskabel fra Biltema, og en latterlig kostbar Audioquest(?) med batteri (og fin, blå lysdiode) som efter sigende skal hindre datainformasjon fra å lekke inn i isolasjonslaget i kabelen. Klarte aldri å høre noen forskjell på noe av dette her.

Konklusjon 1: jeg mener derfor at den slags kabel har null og nix å si etter å ha prøvd.
Konklusjon 2: jeg skal dermed efter ønske vennligst la være å delta med innlegg i denne tråden.
Konklusjon 3: Kombinasjonen av konklusjon 1 og 2 er ganske morsom.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
Jeg skulle ønske Tidalog andre streaming tjenester også la ut de originale filene fra det året innspillingen ble gjort, men dessverre skjer ikke det så ofte.
Vi som har CD utgivelser fra 80-tallet med mye bedre lyd enn re-masters fra 90-tallet er rimelig unisone i våre lydopplevelser og forskjellen er skuffende, men tilbys via streamingtjenester... :unsure:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Godt poeng, som også Valentino var inne på. Nå kommer sikkert noen til å hetse meg mer (bring it on:LOL:) men faktum er at jeg ikke har mer "kontroll" på dette enn at jeg spiller med høyeste mulige kvalitet jeg kan få fra Tidal, samt med den kvaliteten jeg får fra CD som utgangspunkt. I forhold til det som går inn i DAC'en har da det som streames som regel høyere (teknisk sett) oppløsning, men jeg forstår og at mastertapen som legges til grunn er den som legger premissene uansett hva som kommer via Tidal, og at ditt spørsmål derved er av avgjørende betydning. Jeg har ikke finlyttet spor for spor eller undersøkt om det er samme mastering på de ulike låtene, men jeg har over tid opplevd at musikken som spilles av via SSD'en generelt sett har en bedre lydkvalitet enn det som streames. Forskjellene er ikke store, men de er der. Det låter bare...bedre. Derved har jeg lurt på om det kan være overføringen og spesifikt nettverkskabelen som har innvirkning.
Har du kontroll over FLAC filene da? Er det pirat, CD, minidisc, LP, kassett det er rippet fra? Hva tror du streamer-kildene kjører som kilde? Mest sannsynlig noe annet.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Har du kontroll over FLAC filene da? Er det pirat, CD, minidisc, LP, kassett det er rippet fra? Hva tror du streamer-kildene kjører som kilde? Mest sannsynlig noe annet.
Alle er fra mine gamle, originale CD'er som nå ligger i fred og i kjellerboden. Rippet i/til FLAC :)
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.622
Antall liker
2.743
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Godt poeng, som også Valentino var inne på. Nå kommer sikkert noen til å hetse meg mer (bring it on:LOL:) men faktum er at jeg ikke har mer "kontroll" på dette enn at jeg spiller med høyeste mulige kvalitet jeg kan få fra Tidal, samt med den kvaliteten jeg får fra CD som utgangspunkt. I forhold til det som går inn i DAC'en har da det som streames som regel høyere (teknisk sett) oppløsning, men jeg forstår og at mastertapen som legges til grunn er den som legger premissene uansett hva som kommer via Tidal, og at ditt spørsmål derved er av avgjørende betydning. Jeg har ikke finlyttet spor for spor eller undersøkt om det er samme mastering på de ulike låtene, men jeg har over tid opplevd at musikken som spilles av via SSD'en generelt sett har en bedre lydkvalitet enn det som streames. Forskjellene er ikke store, men de er der. Det låter bare...bedre. Derved har jeg lurt på om det kan være overføringen og spesifikt nettverkskabelen som har innvirkning.
Du har fått med deg MQA-kontroversen?


Det spekuleres i at Tidal sniker seg til å bruke MQA på alt mulig, uten å merke filene sånn at de fremstår som "vanlig" lossless FLAC, for å spare båndbredde.



Det er bare noen unntak på Qobuz som er kodet i MQA. Resten er "ekte" lossless.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Godt poeng, som også Valentino var inne på. Nå kommer sikkert noen til å hetse meg mer (bring it on:LOL:) men faktum er at jeg ikke har mer "kontroll" på dette enn at jeg spiller med høyeste mulige kvalitet jeg kan få fra Tidal, samt med den kvaliteten jeg får fra CD som utgangspunkt. I forhold til det som går inn i DAC'en har da det som streames som regel høyere (teknisk sett) oppløsning, men jeg forstår og at mastertapen som legges til grunn er den som legger premissene uansett hva som kommer via Tidal, og at ditt spørsmål derved er av avgjørende betydning. Jeg har ikke finlyttet spor for spor eller undersøkt om det er samme mastering på de ulike låtene, men jeg har over tid opplevd at musikken som spilles av via SSD'en generelt sett har en bedre lydkvalitet enn det som streames. Forskjellene er ikke store, men de er der. Det låter bare...bedre. Derved har jeg lurt på om det kan være overføringen og spesifikt nettverkskabelen som har innvirkning.
For å få en seriøs sjekk bør du ha samme mastering på ssd & streaming. Forskjell i lydkvalitet på ulike masteringer kan være ganske stor. Generelt er eldre cder bedre enn nyere masteringer - og det er nesten bestandig nyere masteringer på steder som Tidal osv.

Quboz nevnes her - jeg har handlet noen album der - og sammenlignet med det som streames på samme sted - sjekket de i Audacity osv - de er like. Her kan du sjekke om du vil - kjøp noen filer og sammenlign med streaming.

Edit: Når jeg tenker meg om er dette kanskje ikke noen god ide? Hvis man først tror at en nettverkskabel påvirker lydkvaliteten på streaming - kanskje man tror det samme om nedlastede filer?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det koster ikke allverdens å teste "et hakk opp" om man ikke får fred i sjelen før dette er gjort. En Supra koster 380,- En fra In-Akustik et par hundrelapper mer. Man trenger jo ikke gå rett på Valhalla med en gang.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Alle er fra mine gamle, originale CD'er som nå ligger i fred og i kjellerboden. Rippet i/til FLAC :)
Tidal har nok en annen revisjon, samme gjelder også Spotify. Har noen CDer selv, til og med lengden er svært forskjellig på enkelte sanger sammenlignet med streaming-tjenester (får til og med et ekstra vers på streamingen) og da snakker man om innspillinger fra 80-90 tall.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
383
Antall liker
200
Torget vurderinger
1
Hei Mman. Jeg har testet litt. Det er nok mer å hente på signalkabler, høyttalerkabler og strømkabler.
 
Topp Bunn