Hvor mange sit-ups bør man ta for å se effekt?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
En liten slengbemerkning fra kona fikk undertegnede, slanke men slappe 40+åring, til å ta morgen og kveldsgymnastikk. Noe forfengelig er man jo og det må innrømmes at jeg har pådratt meg en innover navle som ikke var der for 20 år siden...

Sit-ups er jo bra så jeg begynte med 10 stk morgen og kveld
Skikkelig støl den første dagene, men etter noen uker er jeg oppe i i 50+50 sit-ups morgen og kveld...
(50 lave med legge hvilende på en stol, 50 tradisjonelle)

Vel jeg klarer det fint, og det må jo være bedre enn å ligge på sofaen, men det slår ikke så mye ut i profilen i speilet, sixpacken i kjøleskapet er mer imponerende enn den teposen jeg har i navlehøyde.
Desverre blir det kjedelig i lengden , spesielt når en kompis som prøvde det samme til slutt måtte opp i 400 får å bli sliten. Skal jeg bare kjøre på med 200 situps pr dag eller må det noe annet til for å unngå pærefasong om 5 år....?
Er det noen treningsguruer det ute som kan gi tips om effektiv hjemme gymnastikk og ikke minst fortelle hvor mange mnd eller år dettar å få visuelle resultater?

Slappe Sleiven som engang var sprek

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.237
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Sliter med den ene jeg tar når jeg skal opp fra sengen jeg - så ikke klag!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Visuelle resultater tar nok noe tid. Viktig også å parallelt trene rygg når man trener mage. Generelt bør man trene hele kroppen og ikke kun EN legemsdel om man ønsker en balansert og veltrent kropp.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
590
Hvis du setter favoritt-forsterkeren din oppå brystkassa når du sitt-upper trenger du ikke ta så uhyre mange før du kjenner det. Du kan jo selvfølgelig bruke ett tradisjonellt vektlodd her men det ville vært for straight.

N

nb

Gjest
Problemet med manglende sixpack andre steder enn i kjøleskapet er ikke manglende magemusklatur, men fettet som ligger utenpå den.

Ellers støttes forslaget om å trene hele kroppen, i alle fall alle de store muskelgruppene. Noen på et treningsstudio eller lignende kan sikkert lage et forslag til opplegg og vise deg hvordan øvelsene bør utføres for å minimere risikoen for belastningsskader. Det skal også mer til å gå lei om man varierer treningen.

Skal du mosjonere, så er det fint med aktiviteter som bruker store deler av kroppen. Svømming og langrenn eller å gå tur med staver er fint i så måte. Personlig synes jeg svømming er ulidelig kjedelig og gåing med staver ser litt teit ut, så for min del blir det sykling, løping, fjellturer og langrenn om vinteren.

Om du skal ta steget fra sofasliter til et mer aktivt liv, synes jeg egentlig ikke det er så nøye HVA man gjør, viktigste er at man gjør noe. Så ordner det seg etter hvert.

P

Parelius

Gjest
nb skrev:
Problemet med manglende sixpack andre steder enn i kjøleskapet er ikke manglende magemusklatur, men fettet som ligger utenpå den.
For det hjelper sit-ups dårlig. Du må brenne fett, og det gjør du ikke lokalt med trening av spesielle kroppsdeler.

Knebøy (med noe vekt på skuldrene) er det beste, om du ikke har tenkt å ta mange øvelser. Store muskler, som brenner fett når de bygges opp igjen, og visstnok produseres ekstra fyrrighet også, som et lite biprodukt. Drikker du mye øl, Sleiven? ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.122
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Vær uhyre forsiktig med situps...det er noe av det værste du kan utsette ryggen for!!!
Skal de være effektive, må de gjøres riktig, og desverre er det få trenings-ledere som vet hvordan.

Arne K
(treningsleder!)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Parelius skrev:
nb skrev:
For det hjelper sit-ups dårlig. Du må brenne fett, og det gjør du ikke lokalt med trening av spesielle kroppsdeler.

Knebøy (med noe vekt på skuldrene) er det beste, om du ikke har tenkt å ta mange øvelser. Store muskler, som brenner fett når de bygges opp igjen, og visstnok produseres ekstra fyrrighet også, som et lite biprodukt. Drikker du mye øl, Sleiven? ;)
Takk for kjapp respons
Bør nok trene hele kroppen ja, men har noen skavanker som forhindrer løping og tung sykling

Ikke så ØL regelmessig de siste årene, det blir mest vin, men i sommmervarmen er det best med pils...så nå går det en del 2-3 om dagen i ferien ved 25+..

Bør nok kutte ned på alkohol-kaloriene å gå ned de 2-3 kiloen som ferie og god mat+drikke har medført...
Svømte 2 ganger pr uke før men nå har jeg ikke mulighet til det mere, får slenge meg på ergometersykkelen og se på tour de France, men sykling er dritkjedelig,men forbrenne kalorier og øke kondisen gjør det vel,,,

Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Cobra2 skrev:
Vær uhyre forsiktig med situps...det er noe av det værste du kan utsette ryggen for!!!
Skal de være effektive, må de gjøres riktig, og desverre er det få trenings-ledere som vet hvordan.

Arne K
(treningsleder!)
De lave sit-upsene lærte jag av en fysioteprapeut for å skåne ryggen, da er jo nedre halvdel av ryggen strak på gulvet hele tiden,med hofter+knær er i 90graders vinkel. Det tar godt i de øvre magemusklene. De tradisjonelle gjør jeg med strak rygg uten å krumme korsryggen noe særlig. Prøver å gjøre det rolig og uten å rykke. Er det dumt å ta slike stradisjonelle sit-ups?
Kan du beskrive en riktig sit-up?

mvh
Sleiven

G

Gjestemedlem

Gjest
Cobra2 skrev:

Arne K
(treningsleder!)
Dette er ikke tull. Sit ups er slett ikke heldig, spesielt i store mengder. Det som derimot er brutalt effektivt er crunches.

Her holder du armene bak hodet, men du skal ikke løfte med dem, kun trekke deg opp med magemusklene, og du skal ikke krumme ryggen .. men andre ord kommer du ikke så langt opp.

Et godt program kan være:

1. sett med bena flatt på bakken
2. bena i vinkel og til siden, opp ut, kært til siden forbladene samlet
3 venstre fot 10 cm over bakken, høyre i vinkel rett opp og ut (dette er de hardeste så hvis du er litt tøff tar du dem senere i settene) Pass på at den strake foten IKKE siger i bakken.
4. samme omvendt
5. bena i vinkel samlet opp og ut
6 bena i V rett opp
7. sidelengs, med bena i vinkel samlet. Få noen til å bresse knærne dine i bakken, eller ha føttene under sofa eller ribbeveg etc.
8. andre siden
9 knærne bøyd med føttene i bakken ogppunder ræven
10 Bena inntil en vegg og i V (ræven inntil veggen og bena oppover til hver side)

Start med 10-15 reps i hvert sett, og ingen pauser i mellom settene

Det skal brenne og svi og gjøre vondt som faen når du er kommet til ca 60-70% av programmet, resten er på ren trass.. men det er her det begynner og virke.

Kommer du lenger må du øke repsene neste gang. 10 er kanskje en grei start de føeste dagene.. så øker man på ettersom man merker forbedreing. Etterhvert kan man kanskje greie 20-30 reps hvis man er hard.

Minst 1 gang for dagen.

Programmet er mye brukt av kampsprortutøvere og er godt egnet til å få faste magemusker, inkludert på siden. Ikke noe for pusetryner for det er ren brutal smerte i dette som man må kjempe seg gjennom. Men det er en topp følelse å komme gjennom.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Dette er ikke tull. Sit ups er slett ikke heldig, spesielt i store mengder. Det som derimot er brutalt effektivt er crunches.

Her holder du armene bak hodet, men du skal ikke løfte med dem, kun trekke deg opp med magemusklene, og du skal ikke krumme ryggen .. men andre ord kommer du ikke så langt opp.

Et godt program kan være:

1. sett med bena flatt på bakken
Sitter, ligger, eller står jeg? Tror jeg ligger flatt i utgangspunktet...
2. bena i vinkel og til siden, opp ut, kært til siden forbladene samlet
Kært? Ligger jeg nå på gulvet og spriker med bena?
3 venstre fot 10 cm over bakken, høyre i vinkel rett opp og ut (dette er de hardeste så hvis du er litt tøff tar du dem senere i settene) Pass på at den strake foten IKKE siger i bakken.
Ligger på flatt med venstre ben strakt og løftet 10 cm over bakken,mens det høyre lår løfter opp mot tak med kne bøyd?
4. samme omvendt
5. bena i vinkel samlet opp og ut
Ligger strak på gulv?, løfter begge hæler/ben opp av gulv og spriker ut til siden med bena løftet? nei nå her jeg rotet det til
6 bena i V rett opp
7. sidelengs, med bena i vinkel samlet. Få noen til å bresse knærne dine i bakken, eller ha føttene under sofa eller ribbeveg etc.
8. andre siden
9 knærne bøyd med føttene i bakken ogppunder ræven
10 Bena inntil en vegg og i V (ræven inntil veggen og bena oppover til hver side)

Start med 10-15 reps i hvert sett, og ingen pauser i mellom settene

Det skal brenne og svi og gjøre vondt som faen når du er kommet til ca 60-70% av programmet, resten er på ren trass.. men det er her det begynner og virke.

Kommer du lenger må du øke repsene neste gang. 10 er kanskje en grei start de føeste dagene.. så øker man på ettersom man merker forbedreing. Etterhvert kan man kanskje greie 20-30 reps hvis man er hard.

Minst 1 gang for dagen.

Programmet er mye brukt av kampsprortutøvere og er godt egnet til å få faste magemusker, inkludert på siden. Ikke noe for pusetryner for det er ren brutal smerte i dette som man må kjempe seg gjennom. Men det er en topp følelse å komme gjennom.
OK, da er høye situps- ute av programmet
Sorry jeg ersvært dårlig til å ta instruksjoner, er usikker på hvordan jeg skal utføre 1-10? Klarer ikke forstille meg det uten figurer tror jeg
Mine spørmål i grønt, etter nr 6 fallere tolkningen min sammen

N

nb

Gjest
Sleiven skrev:
Sorry jeg ersvært dårlig til å ta instruksjoner, er usikker på hvordan jeg skal utføre 1-10? Klarer ikke forstille meg det uten figurer tror jeg
Se her:
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/09/454247.html?i=1

jeg skal ikke gå godt for om det er utført riktig eller ikke, men fyren som demonstrer har i alle fall ganske bra idrettsfaglig kompetanse.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Sleiven skrev:
Se her:
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/09/454247.html?i=1

jeg skal ikke gå godt for om det er utført riktig eller ikke, men fyren som demonstrer har i alle fall ganske bra idrettsfaglig kompetanse.
Ja det var en bra serie med bilder på noenlunde det jeg uten hell prøvde å beskrive.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.746
Sted
Trondheim
Og husk at når du skal brenne fett er det viktig å ikke ha for høy puls! Puls rundt 120-130 er bra, men ikke mye høyere. Det er fett du skal forbrenne, ikke blodsukkeret. Men for høy puls rekker ikke kroppen å omdanne fettet til energi og du vil kun tære på blodsukkeret. Så 1 t med puls på 120, ikke 20 min med puls på 160!

G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
Flott et bilde sier mer enn 1000 ord. Super link fra dagabledet, kanskje jrg skal lese den avisen en gang?
fant også dennehttp://www.beginnertriathlete.com/cms/article-detail.asp?articleid=486

Dette blir gøy. Utrolig hva hififolket har av kunnskap! :D
Slievn
Bare pass på å ta dem rolig og kontrollerte selv om det er hardt, ingen rykking eller noe slikt og IKKE hjelp til med armene bak hodet! Hold et egg mellom hendene og hodet eller noe slikt hvis du fusker.. :)

Blir det for hardt så juster med antall reps i stedet for å skynde seg igjennom dem.

M

Morpheus

Gjest
Heisan. Kom til samme erkjennelse som deg for 2mnd siden at nå måtte noe gjøres! Det har endt opp med at vi nå er 5 gamle kompiser som trener på garasjeloftet til han ene 2 ganger i uken.

Da jeg begynte tok jeg 90 kilo i benk, nå etter 2 mnd tar jeg 118 kg.... Nå skal det sies at jeg trente mye i ungdommen, så vekttrening er ikkke helt fremmed.

For min del er det å trene mage det kjedeligste jeg gjør. Ser det har komt endel tips, så jeg vil bare supplere med:

http://www.iform.no/
http://www.trening.no/

Til Otare kan jeg nevne at nyere forskning tyder på at høyintensiv intervalltrening over kort tid kan være effektivt for fettbrenning.

Vil og anbefale link til en kar på 47år som kun trener hjemme.Han har i tillegg lagt ut endel Youtube snutter som viser riktig treningsteknikk. Så alder ingen hindring :)

http://fitness.scoobysworkshop.com/

Her er ren magetrening av en 47åring ;):

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Cobra2 skrev:

Arne K
(treningsleder!)
Dette har man jo hørt snart hele livet. Det morsomme er at jeg fikk plutselig bedre kontroll på ryggen når jge begynte å ta gode gamle sit-ups.... Nå skal det sies at jeg ikke overdriver og kjører med full kontroll på buen (rykker ikke opp fra svai rygg...)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Etter at løpeprosjektet mitt havarerte på grunn av at jeg fikk vondt i knærne har jeg også tenkt på andre måter å trene på. Ha gått mye, men føler ikke det er nok, kan gå og gå men kondisen blir ikke bedre av det egentlig, og litt kjedelig er det jo på sikt.

Kjøpte en bok om yoga i går, har en dvd fra før som jeg har prøvd litt, dessuten har jeg gått på pilates. Nå er jo ikke dette så mye rein styrke, men det går en del på å styrke rygg og mage og kjernemuskulaturen og noen av øvelsene er ganske harde.

Tenkte å ta noen øvelser hver dag f.eks situps (den lave varianten), ryggøvelser med å løfte overkropp, planken (ligge på underarmer med knekk i albu og med tærne nedi og strak kropp) armhevninger, knebøy, legg og fotøvelser, samt en del yoga/pilatesøvelser med vridninger og tøyninger. For magen kan man f.eks ligge på rygg med beina strak opp i 90 graders vinkel og ta det ene beinet foran det andre, skifte osv. mange ganger, eller man kan ligge på rygg på samme måte og senke beina (strake) ned og løfte de igjen, det er ganske tungt.

Viktig å trene mer enn kun mage i alle fall, kroppen henger sammen, og hele trenger å trenes.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det meste er kanskje sagt her.

"Sit ups" i gammel betydning, altså høye løft belaster hoftebøyerne mer enn magen. Når du begynner å løfte korsryggen fra gulvet har magemuskelen din allerede maks kontraksjon, og resten av veien opp blir det kun statisk belastning.

Et alternativ som ikke er nevnt her er å legge en liten pute under korsryggen, da gir du magemuskelen en lenger vei å arbeide på. Ellers er det ikke noe poeng i å øke antall rep i det uendelige. Prøv heller andre øvelser som tar bedre. Det er uendelige alternativer for å trene magen. Bruk de som fungerer best og gjerne et program som består av 3-4 ulike øvelser.

Ellers så er generell kroppsholdning like viktig å trene. Altså tren grunnstammen, rett opp ryggen og fram med brystkassa. Da blir også magen mindre synlig, og du får en kropp i bedre balanse. Som igjen gir mindre spenninger i rygg/nakke muskulatur.

Helsestudio er bra, skjønt det er næremest umulig å få riktig veiledning der. Kompetansen holder så vidt til å vite hvordan apparatene fungerer. Men ikke til å si hvilke apparater du bør holde deg langt unna hvis du f.eks har vondt i ryggen.

Hvor lang tid?
Husk at resultatet er summen av alle treningene dine. Første måneden sees kanskje ikke så mye, men så plutselig en dag komme den "jøss" opplevelsen. Magen er flat jo!!!! Vær tålmodig, tren jevnlig OG riktig.

Bare ikke glem kostholdet ditt, der har du 50% av effekten som trening gir!

P

Parelius

Gjest
topline skrev:
Den tror jeg er viktig gitt. Har selv kjørt karbo ned på et lavt nivå (relativt til hva jeg tidligere hadde). Spiser nesten ikke potet, ris eller pasta lengre. Fett bekymrer meg lite (smør, fløte, flesk etc), og sterk viljestyrke gjør at jeg ikke er overbekymret for øldrikking og annen maltbasert drikke.

Det hender nå på gode morgener, når solen står i rett posisjon, at jeg kan ane en mulig tilstedeværelse av en six-pack under The bag-in-the-box.

For mitt vedkommende er rutiner viktige, og gjerne behagelige rutiner. Greit nok å slite ned kroppen med pumping av lettmetall, men da skal jeg ha velværet maksimert etterpå; mens endorfinenene ennå herjer i hjernen, inntar jeg en stor halvliter på 6 dl som en avsluttende vommodellering: Da fremstår verden som et vakkert kunstmuseum for min interesseløse skuen. Selv kvinnene blir til nytelsesobjekter. Hadde det ikke vært for denne etterbyrden av treningen, så hadde jeg ikke giddet.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Parelius skrev:
topline skrev:
Det hender nå på gode morgener, når solen står i rett posisjon, at jeg kan ane en mulig tilstedeværelse av en six-pack under The bag-in-the-box.
Det å få en godt synlig six-pack etter at man har passert 40 er ikke enkelt, da de fleste har en rimelig høy fettprosent som kommer med alderen. Målte min egen i sommer til 23%, og jeg er ikke feit....hehe...(selv om jeg følte meg sånn akkurat da!) For den ligger på 10-15% på en godt trent kropp! Men so what? Det viktige er hvordan man føler seg. Og etter å ha trent litt så kjenner man faktisk six-packen under et lite fettlag, bare det er jo en god følelse, vite at den er der liksom! :)

D

dtddiver

Gjest
En eldre, utrent kropp som vil ned i vekt har veldig godt av sykkelturer. Gir veldig lite slitasje i ledd og muskler, og utrolig godt utbytte.

Det er rett at man brenner mer fett prosentvis på lav puls, men likevel vil man brenne mer fett ved å trene hardt fordi den totale forbrenning øker drastisk.

Et par timeslange sykkeløkter på moderat intensitet i uken vil gjøre mye mht å komme seg i god form. Kombinere det gjerne med å spise litt mindre mat hvis man har følelsen av at man kanskje spiser mer enn man trenger (som jo er grunnen til at man legger på seg..)

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke snu om på flisa og starte med noe morsomt? Samtidig får man slå to fluer i en smekk.

Start med klatring,begynn på en innendørsvegg. Man trener hele kroppen og man har det sosialt. Motivasjonen er klatringen,at man blir godt trent er bare ett bonustillegg.
Alder(pondus ;D) eller andre skavanker er ingen hindring.

mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ang kaloriforbruk...(for en person på 70kg)

- Sove: 70 kcal/time
- Ligge/sitte rolig : 80 kcal/time
- Snakke/skrive 110 kcal/time
- Arbeid ved samlebånd: 150 kcal/time
- Gange, rolig: 210 kcal/time
- Sykling, rolig: 300 kcal/time
- Dansing, høyt tempo: 350 kcal/time
- Fotball: 500 kcal/time
- Aerobic, hard: 800 kcal/time
- Løping, moderat: 900 kcal/time
- Gå opp trapper: 1000 kcal/time
- Hoppe tau: 1000 kcal/time

Med et stillesittende liv bruker vi ikke mer enn 2-2500kcal i døgnet. Det er ikke store matinntaket vi skal ha for å dekke det, alt overskytende legger seg på som fett. Men det er ikke bare mengden mat som er avgjørende, men også hva vi spiser. Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig f.eks, og du har halvert kalori inntaket.

:)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.168
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
For mitt vedkommende er rutiner viktige, og gjerne behagelige rutiner. Greit nok å slite ned kroppen med pumping av lettmetall, men da skal jeg ha velværet maksimert etterpå; mens endorfinenene ennå herjer i hjernen, inntar jeg en stor halvliter på 6 dl som en avsluttende vommodellering: Da fremstår verden som et vakkert kunstmuseum for min interesseløse skuen. Selv kvinnene blir til nytelsesobjekter. Hadde det ikke vært for denne etterbyrden av treningen, så hadde jeg ikke giddet.
Vidunderlig livsfilosofi Parelius!! ;D ;D

Og svaret på det innledende spørsmålet er forøvrig...42

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det er klart at matinntaket har betydning...hel er min "selvangivelse"
Feriemenyen min har vært ca slik:

Frokost
Nybakt grov fransk bagett, skråskåret. 4-6 små skiver med pålegg som -Tartar,hvitløkkryder smøreost- Edamer med tomat-, Ande terrine eller pate -Brie-. Naturell Yogurt- Vannmelon. Masse kaldt vann.

Lunch
Som frokost eller en stor fransk salat ute på byen

Middag
Forrett- Toast eller salat med Foie Gras, syltet løk.
Hovedrett -Andebryst i honningsaus eller kylling med ratatoille, eller stekt laks eller flyndre
Dessert- Creme brulee
1 flaske rosevin 1/3 til kona og 2/3 til meg hvis det er som middag....

Aftens
Yogurt naturell, 2 skiver brød meg kyllingpålegg eller ost eller andepostei

Læskedrikker
3 Øl i løpet av ettermiddagen på terassen og en whisky til kvelds, eller en G+T til solnedgangen

Hverdagsmeny
Frokost
2 knekkebrød med hvitost
Lunch
Salat og en brødskive eller kantinensvarmrett hvis jeg ikke gidder å lage middag hjemme på hybelen

Middag
1-2 poteter og fisk eller fjørkre+ grønsaker spesielt brekkbønner

Aftens
2 skiver brød med kyllingpålegg

Vann til alle måltider, ikke no' glad i goderi eller søte kaker

Resultat går opp et par kilo i løpet av ferien,men går ned igjen så lenge jeg ikke tar varmrett til lunch.

Fysisk aktivitet, lite (stillesittende jobb) og generelt lat.

Det blir sikkert 2500 kcal pr dag og er er så lat at jeg neppe forbruker mer enn det heller ;)

Sleiven

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En mageøvelse vi har gjort på pilates er rett og slett å stå på alle fire med strak rygg og prøve å snurpe magen inn ved navlen. Du slipper magen ned mens du puster inn, så snurper du magen inn av alle krefter og holder mens du puster sakte ut. En videreføring av øvelsen er å løfte opp knærne samtidig, nivå tre er å strekke ut kroppen så du står på tær og hender med strak kropp (skyv hælene bak). Tilbake til
bøyde knær før du går ned igjen.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Uff..jeg ville glemt kjedelige dedikerte mageøvelser.. ta tunge nedtrekk foran kroppen uten å lene deg noe bakover,da jobber magen som fy med å holde deg rett..og du trener biceps og lets samtidig ;) ;) VELDIG EFFEKTIVT! Går du ikke på et helsestudio,så er det jo lett å lage seg et nedtrekkstativ..

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Er målet ditt å "deffe"? for å få ned kroppsfettet og bygge muskler for tydligere definert mage så gjør du det meste feil.
Alkohol inneholder masse kalorier, så det er det første som går, proteininntaket ditt må opp.
Bra at du fordeler måltidene jevnt utover dagen, det gir deg jevn forbrenning.
Som alle andre muskelgrupper så er heller ikke magemusklene noe som trenger å trenes på en spesiell måte, det hele dreier seg om å hele tiden øke belastningen, det er da du bygger muskler.
4 sett à 12 - 20 reps er bra bare sørg for jevnt tempo og fokuser på gjøre øvelsen(e) riktig.
Ønsker du tydligere definert mage så er du nødt til å gjøre noen form for kardio. En time på tredemølle med kjapp gange brenner sånn ca. 1000 kalorier.
litt avhengig av fettprosenten din idag, men du bør se resultater i løpet av et par uker. Six pack derimot krever langt mer struktur, fokusert kosthold og trening.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Begynte å øke treningsmengden for ca 1,5 år siden, fra bandy 1 gang i uka med gjengen fra vgs til 8 - 10 timer/uke nå i dag. Har til nå gått ned 15 kilo og jeg kan gjerne gå ned enda litt til, spesielt med tanke på å få normal BMI og slikt.
Å henge litt med i ulike sykkelritt har vært målet hele veien, men det ble mye løping og ski også gjennom året som gikk. I slutten av tenårene trente jeg også mye, men da med mange flere timer styrketrening. Har også gjort forsøk på å trene mere styrketrening i perioder etter tenårene. Nå er jeg snart midt i 30-årene, og er det en ting jeg synes er viktig å dele med dere så er det hvor god erfaring jeg har med å droppe det meste av styrketreningen. Dette vil selvsagt være veldig individuelt og behovsrettet, men man blir så mye lettere i kroppen og sterk på en helt annen måte om man holder seg i all hovedsak til utholdenhetstrening. Greit at man kan gå kjapt ned i vekt og raskere både se og kjenne resultater med vekttrening, men aerob langvarig trening over litt tid har i hvert fall gitt meg svært gode resultater av en helt annen karakter. Har liksom fått en helt "ny" kropp som bare er utrolig mye lettere å ha med å gjøre i alle hverdagens gjøremål. Å økte på med styrketrening synes jeg ofte gir støl musklatur, tung kroppsfølelse og man blir litt stiv og keitete i bevegelsesmønsteret når man har holdt på en stund. Nå for tiden tenker jeg at bandy, fotball o.l som jeg også deltar på som en slags styketrening hvor man bygger støttemusklatur og får variert bevegelsesspekteret litt fra de mer monotone aktivitetene som løping ski og sykling. Det er forsåvidt ikke meningen å disse styrketrening, heller skal ikke min ufaglærte synsing legges for stor vekt på, men erfaringene fra siste året var nå verdt å dele.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Det er trening med vekter du tenker på når du nevner styrketrening ?
Vil du trene styrke på en annen måte anbefaler jeg deg å prøve Terapimaster, mulig de har sjiftet navn nå menmen, uansett poenget der er at du trener i slynger. Istede for å isolere en muskel som man ofte gjør med vekt trening, får du med det meste av øvelser på TM trent flere muskelgrupper og støttemuskulatur. Veldig effektiv trening.

Andreas skrev:
Begynte å øke treningsmengden for ca 1,5 år siden, fra bandy 1 gang i uka med gjengen fra vgs til 8 - 10 timer/uke nå i dag. Har til nå gått ned 15 kilo og jeg kan gjerne gå ned enda litt til, spesielt med tanke på å få normal BMI og slikt.
Å henge litt med i ulike sykkelritt har vært målet hele veien, men det ble mye løping og ski også gjennom året som gikk. I slutten av tenårene trente jeg også mye, men da med mange flere timer styrketrening. Har også gjort forsøk på å trene mere styrketrening i perioder etter tenårene. Nå er jeg snart midt i 30-årene, og er det en ting jeg synes er viktig å dele med dere så er det hvor god erfaring jeg har med å droppe det meste av styrketreningen. Dette vil selvsagt være veldig individuelt og behovsrettet, men man blir så mye lettere i kroppen og sterk på en helt annen måte om man holder seg i all hovedsak til utholdenhetstrening. Greit at man kan gå kjapt ned i vekt og raskere både se og kjenne resultater med vekttrening, men aerob langvarig trening over litt tid har i hvert fall gitt meg svært gode resultater av en helt annen karakter. Har liksom fått en helt "ny" kropp som bare er utrolig mye lettere å ha med å gjøre i alle hverdagens gjøremål. Å økte på med styrketrening synes jeg ofte gir støl musklatur, tung kroppsfølelse og man blir litt stiv og keitete i bevegelsesmønsteret når man har holdt på en stund. Nå for tiden tenker jeg at bandy, fotball o.l som jeg også deltar på som en slags styketrening hvor man bygger støttemusklatur og får variert bevegelsesspekteret litt fra de mer monotone aktivitetene som løping ski og sykling. Det er forsåvidt ikke meningen å disse styrketrening, heller skal ikke min ufaglærte synsing legges for stor vekt på, men erfaringene fra siste året var nå verdt å dele.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
TJ skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K
(treningsleder!)
Dette har man jo hørt snart hele livet. Det morsomme er at jeg fikk plutselig bedre kontroll på ryggen når jge begynte å ta gode gamle sit-ups.... Nå skal det sies at jeg ikke overdriver og kjører med full kontroll på buen (rykker ikke opp fra svai rygg...)
Jeg kan kanskje våge meg på en forklaring her.
I det korsryggen din forlater gulvet så tar hoftebøyerne over jobben med å løfte kroppen. Den ene av hoftebøyerene (psoas major) har utspring fra selve ryggraden, og er en av fire muskler som stabiliserer ryggen.
Det kan være naturlig å tro at trening og styrking av psoas m. har positiv effekt for ryggen. Og at du har oppnådd det ved å kjøre situps på tradisjonell måte.

Men situps blir aldri blir noen anbefalt ryggøvelse, til det er det for mange som får problemer i stedet, samtidig som det finnes bedre og mer effektive måter å trene ryggen på..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kona testet 1-10 punkt programmet fra dagblad linken idag.
Hun fikset det som en lek. Men så har hun tatt 100 lave situps/crunhes hver dag i 4 år.
Ikke mye slapp mage der i gården, så nå er det min tur å stå på. Jeg er rimelig gåen etter dagblad programmet. .mye tyngre enn 100 gammeldagse situps men jeg skal stå på videre.
Takk for tipsene gutter...

Sleiven

Ø

Øivind

Gjest
Gidder ikke sjekke om det er nevnt allerede:

- Mavemusklene er en relativt liten muskel gruppe som brenner relativt lite fett når den trenes.

- Mavemusklene ville jeg, likt andre muskelgrupper, styrket med tyngre belastning og færre repetisjoner. F.eks med sit ups på en sånn stor ball(ikke medisinball) med bena i ribbeveggen.

Topp Bunn