Diverse Hvor mange hobbies har i ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.259
    Torget vurderinger
    2
    Mine hobbier.

Lager kniver
    Bygger høyttalere
    Bygger modellbiler
    Hifi og Musik
    Bøker
    Glasskunst
    Har og en 1938 DKW K200 som for tiden står på stedet hvil med tanke på fullføring av restaureringen

L

Lassencad

Gjest
    Å spele i band gjelds ikkje som hobby dersom du får betalt for det. Det same gjeld om du har fått noko for å høyre på hifi.
    Er enig her :) Hvis man får penge for noget er det jo et sted et job. Men høre nogle gange at en udtaler at man får penge for at udføre et job der også godt kunne være en hobby. Det må jo være lykken :)
    At gå på job som man føler er en hobby og så få betaling for det :) :)

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.893
    Torget vurderinger
    1
    Har byrja å spela golf for eit par år sida. Treng jo ikkje vera dyrt, men...

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.420
    Sted
    Nøtterøy
    Hifi, sykling, foto og bil. Særlig eldre Alfa............og litt nyere :love:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    Og ikke bare den gang da men hver gang når...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.706
    Torget vurderinger
    0
    Dere som har "lagt skyting på hylla" burde prøve dere på Cowboyaction skyting i SWS. ( Scandinavian Cowboy Shooters )

Det er bare morro. De som er "konkuranseskaller" kan drive å kjempe om å få førstplassen, vi andre som omtales som "non gamers" er med kun for morroa.

Konkurransemennsker kan prøve seg på "Dynamisk Sportsskyting". Skyteformen har endel til felles med SWS men er mye mer rendyrket konkuranse. Men morro dette også, selv om det ikke er like utpreget gøy som SWS.

Send PM om dere har spørsmål.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.706
    Torget vurderinger
    0
    Fem år gammel tråd. kanskje den vekkes til live?

Drev med kakeproduksjon for noen år tilbake men ikke så mye nå lenger. Mest fordi det er tidkrevende og forbruket av kaker har vært lavt de siste årene.
    Men da prinsessa ( min og IKKE hun med engleskole! ) skulle gifte seg kom det bestilling på tre etasjer sjokoladekake. Ikke marsipan som jeg ville ha foretrukket. Og for døttre gjør jo far det "umulige"! Det er vel slik vi fedre er? Uansett kaka var veldig populær og ble spist opp!

Bryllupskake.jpeg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skyting i forskjellige former er interessant og betydelig vanskeligere enn mange tror... stort sett gode miljøer, - og så kan man jo treffe kjente... :cool:

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.420
    Sted
    Nøtterøy
    Fem år gammel tråd. kanskje den vekkes til live?

Drev med kakeproduksjon for noen år tilbake men ikke så mye nå lenger. Mest fordi det er tidkrevende og forbruket av kaker har vært lavt de siste årene.
    Men da prinsessa ( min og IKKE hun med engleskole! ) skulle gifte seg kom det bestilling på tre etasjer sjokoladekake. Ikke marsipan som jeg ville ha foretrukket. Og for døttre gjør jo far det "umulige"! Det er vel slik vi fedre er? Uansett kaka var veldig populær og ble spist opp!

Vis vedlegget 1150645
    Flott 👍

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.706
    Torget vurderinger
    0
    Skyting i forskjellige former er interessant og betydelig vanskeligere enn mange tror... stort sett gode miljøer, - og så kan man jo treffe kjente... :cool:
    Det beste med skyting er slik jeg ser det at hvis man ikke har "konkuransegenet" så kan man "konkurere" mot seg selv og ikke de andre. Lett å måle egen framgang og de andre behøver man ikke bry seg om. Og de bryr seg ikke om hvordan du gjør det. Og er du heldig og skyter en så god serie at du finner fram mobilen for å fotografere skiva vil resten av gjengen gledes med deg. Har aldri opplevd misunnelse og slikt på skytebanen! Og Norge har masse meget gode skyttere som alle sammen ønsker at flere skal gjøre det bra. Under VM i Dynamisk Sportsskyting i Sør Afrika i forrige uke var det en norsk 13 år gammel jente som tok sølv i juniorklassen!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dreiv litt med standard bane som rekrutt +, men så ble det for mye reising for skoler og slikt...har nå sporadisk vært innom både det ene og det andre etter det...
    Skyting er en konsentrasjonssport langt utover det de fleste forstår... er dessverre blitt nokså kostbart etterhvert..
    Har nå mulighet for litt luftbasert i kjelleren, bare som litt adspredelse....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.716
    Torget vurderinger
    28
    Da jeg var barn/ungdom var interessene:

- Fisking
    - Lego
    - Ski
    - Indianere (likte å lage indianerutstyr og kle meg ut). Kanskje ikke innenfor å si indianer lenger, men ordet har bare positiv betydning hos meg så jeg lar det stå.
    - Musikk, og spesielt spesielt Springsteen.
    - Data på et tidspunkt

Så kom en periode da jeg var hektet på klær og sko. Først «mote», deretter mer klassisk herre-mote, som vel knapt er mote, mer stil.

Så var det en periode fra midten av tredveårene og en stund fremover hvor hi-fi tok nesten all tid og alt av penger (2004-10). Bortsett fra at jeg reiste land og strand når det var Springsteen-konserter. Var ellers generelt mye på konserter en del år. Jeg brukte da veldig mye tid, energi og andel av inntekt på hi-fi og musikk. Jeg var da helt utrolig hektet.

Så flyttet vi i enebolig og det ble hage-interesse noen år, selvsagt i kombinasjon med hi-fi og musikk. Så kom en gryende interesse for mat og vin, før jeg kjøpte gammel 911, som alltid hadde vært en drøm, men som jeg ikke hadde råd til uten å prioritere for hardt.

Nå har interessene og hobbyene stabilisert seg og jeg tenker vi kan si at hobbylivet domineres av to, med en tredje i reserve:

1) Samle på og stelle med biler. Uten tvil den hobbyen som skaper mest hodebry og krever mest planlegging. Men den gir også tilbake når man får ting til og alt er på stell. Primært kjører jeg bilene om sommeren når jeg uansett ikke driver med hi-fi. Hobbyen konkurrerer tidsmessig med utenlandsturer, hage, sjø og båt. Man vil helst ut å kjøre sportsbiler når været er fint, og da vil man mye annet også. Blir noe skruing om vinteren, men stort sett ikke så mye at det konkurrerer med annet. Det er vel her jeg har dratt strikken lengst i forhold til tid og investering. Ikke minst forde det har krevd kjøp av eiendom for lagring og verksted.

2) Musikk og hi-fi. Som flere har vært innom så har denne hobbyen flere forgreninger.
    - Lytte til musikk, så klart.
    - Samle på plater. Burde slutte å kjøpe flere gamle plater med gammel musikk, jeg har uansett mer enn jeg rekker å gjøre meg kjent med. Men så «må» man bare.
    - Lyd, og god lyd. Gjerne i flest mulig rom.
    - Samle på klassiske, kule og vakre stereo-komponenter.

Musikk og hi-fi er nok den hobbyen jeg har vært sterkt angrepet av lengst. Det er også den hobbyen som per i dag gir kun glede og ikke bekymring (etter å ha begynt med bil så bryr man seg ikke om skjev pickup eller svidd forsterker). Samtidig er det en hobby som kan nytes alene, eller med andre, med eller uten vin. Og aller best: desto mer bedritent vær ute, desto hyggeligere er det å sitte inne foran et av anleggene. En stor fordel er at hobbyen i liten grad konkurrerer med andre interesser.

Jeg har blitt mindre interessert i å bytte frem og tilbake på kabler mens jeg spiller samme spor om og om igjen. Og så er interessen primært analogt: platespillere og spolebånd. Jeg vil ha det mekaniske og analoge, uavhengig av om det låter best eller ikke. En fordel: Driftskostnadene er små. Stort sett går ikke ting i stykker, det trenger ikke service og det blir ikke slitt (sammenlignet med bil).

3) Klokker. Jeg samler på klokker. Men jeg er ikke en som selger og kjøper, jeg beholder i stor grad det jeg har, så det er begrenset hvor mye tid dette tar. En hobby som blomstrer når jeg ser meg rundt etter noe nytt, men ellers ikke fyller hodet som de andre.
    Det viktigste jeg har gjort her i det siste er å kjøpe en del windere til meg og fruen, det gjør det enklere å bytte klokke (i bruk) støtt og stadig.

Jeg kunne nok veldig fort blitt hektet på både hage og båt igjen, og sikkert veldig mye annet. Men samtidig som jeg er interessert i mye, så liker jeg å slappe av i en stol med en kaffe eller et glass vin, og jeg kjenner nok tidvis at jeg begynner å nærme meg grensen for hva jeg rekker over uten at det blir mer styr enn moro.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.919
    Det beste med skyting er slik jeg ser det at hvis man ikke har "konkuransegenet" så kan man "konkurere" mot seg selv og ikke de andre. Lett å måle egen framgang og de andre behøver man ikke bry seg om. Og de bryr seg ikke om hvordan du gjør det.
    (Innendørs)klatring er litt samme greia. Det er en av svært få idretter man kan bedrive sammen med noen selv om man er på villt ulikt nivå, det viktigste er strengt att at man veier sånn ca det samme +/- 20kg men også det finnes det remedier for å korrigere. Det er ruter for ethvert ferdighetsnivå i samme lokale. Om man går på et klatresenter så er det en svært broket forsamling, fra de som er jævlig gode til de som ser ut som det ville vært krevende å klatre opp en vanlig stige. Og det er ingen som bryr seg om hvor på skalaen man befinner seg. Også fin "dudebro" - innstilling som de sier i Junaiten, folk er hyggelige og hjelpsomme. God styrke/bevegelsestrening er det også og krever minimalt med utstyr for å komme i gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn