Diverse Hvor legger du pengene: Signal, pre, effekt eller høyttaler?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
"Delefilteret" mitt (PC, lydkort, ekstern DAC, software) kostet nærmere 100k.... :eek:
There you go.

Om noen år vil vi nok ha et helt annet utvalg og langt lavere priser på delefiltre med volumkontroll. Når man ser f.eks hva miniDSP har fått til med et produkt til $500, så tyder alt på at fremtiden er lys for de som vil bygge aktive systemer.
 
S

Syncrolux

Gjest
Å ja, billigere og bedre produkter til komme, men ting tar tid....

Behringer DCX2496 som kom for 10 år sida omtrent er fortsatt ikke overgått i funksjonalitet og brukervennlighet av noen annet billig og/eller "hifi" delefilter etter min mening.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva mener dere forresten, er markedet i dag klart for å kjøpe aktive høyttalere hvor man må bruke et eksternt delefilter?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.890
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
"Delefilteret" mitt (PC, lydkort, ekstern DAC, software) kostet nærmere 100k.... :eek:
Mitt "delefilter" med samme innhold koster i underkant 20K.
Lydmessig blir nok ikke dette på langt nær så bra som det du har Syncrolux, men det er godt nok for meg i min setting.
....enn så lenge.:rolleyes:
B
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg mener det finnes løsninger som låter veldig bra, og som ikke koster skjorta. F.eks Hypex AS2.100, som har tre-veis delefilter, DSP, 2 innebyggede effektforsterkere, og koster ca 2-2500 kr.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dere bommer alle sammen!
Det viktigeste i et anlegg er rommet det skal stå i!
ALT er avhengig av rommet...
Det har du helt rett i. Men når man snakker om utstyr, er gjerne selve rommet ikke med i debatten, noe det definitivt burde være. Den dyreste "komponenten" i anlegget mitt er rommet.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Jeg tenker slik at høyttaleren bestemmer "klassen" til anlegget. Alt det andre optimaliserer høyttaleren.

For meg må effektforsterkeren være sjefen over høyttaleren. Blir det omvendt er det ikke noe gøy. Dette er ofte veldig uavhengig av pris.
Har man gode høyttalere og en kvalitets effektforsterker. Kobler du en dab tivoli radio til dette blir det ikke noe gøy;). Det må vel være noen lunde kvalitet på hele kjeden med komponenter inkludert kabler, strømtilførsel. Har du et dårligt utgangspunkt får du ikke god lyd eller gøy blir det ikke i allefall, sjølv om effektforsterkeren er blant verdens beste....;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis man har bygget seg et fullaktivt system med delefilter i det digitale domenet, dvs foran effektforstkerkerne, hvor går da grensen mellom hva som er høyttaler, og hva er resten av kjeden synes dere?

Jeg synes vel at delefiltret er en del av høyttaleren, fordi den kan ikke fungere uten filteret. Dermed er både DAC og effektforsterkere inkludert. I mitt tilfelle vil i såfall høyttaleren stå for 99,5% av kostnaden, og signalkilden den siste 0,5%....
Det er også slik jeg tenker på systemet. "Høyttalerne" starter for meg med DSP-boksen som styrer delefilter, eq og korreksjonskurver. DAC'ene og effektforsterkerne er da en del av høyttalersystemet og skal gjøre sin respektive jobb så transparent som mulig uten å farge eller forvrenge signalet. Eksakt hvilke bokser de ulike funksjonene sitter i er ikke så viktig. Hos meg er DAC'ene tilfeldigvis innebygget i DSP-boksen og effektforsterkerne står separat, men egentlig kunne hele greia vært innebygget i høyttalerkassene. Det ville vært en fullaktiv, digitalt drevet høyttalerløsning. Bygg inn en WiFi-mottaker og en streamer også, helst på samme kretskort som DSP'en, og så har du en nokså komplett løsning.

https://www.meridian-audio.com/prod...l-edition-dsp8000-digital-active-loudspeaker/
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Problemet er, al ting er vigtigt. Højttalere, lytterum og akustik, forforstærker, Dac. effektforstærkere, kabler og strømforhold.
Det man gør, skal gøres godt. Det er dyrt at udskifte. Men gode højttalere er vigtig som en begyndelse.
Veldig bra Sven_Palvig alt har en stor betydning.....;)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Igjen, rommet er en litt glemt, men absolutt ikke ubetydlig i lyd sammenheng, men det blir ALDRI bedre enn utgangspunktet. Shit inn, shit ut!
Når det er sagt, jeg har hørt høyttalere i budsjett klassen låte helt utrolig bra på dyre og gode forsterkere...men da i et rom som det var enkelt å få god lyd i.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg tenker slik at høyttaleren bestemmer "klassen" til anlegget. Alt det andre optimaliserer høyttaleren.

For meg må effektforsterkeren være sjefen over høyttaleren. Blir det omvendt er det ikke noe gøy. Dette er ofte veldig uavhengig av pris.
Har man gode høyttalere og en kvalitets effektforsterker. Kobler du en dab tivoli radio til dette blir det ikke noe gøy;). Det må vel være noen lunde kvalitet på hele kjeden med komponenter inkludert kabler, strømtilførsel. Har du et dårligt utgangspunkt får du ikke god lyd eller gøy blir det ikke i allefall, sjølv om effektforsterkeren er blant verdens beste....;D
He he, nå handlet jo tråden om hvor man legger pengene. En god høyttaler låter uforskammet bra på enkelt signal hvis effektforsterkeren er riktig, men det går fint an å ødelegge lyden med en tivoliradio også. ;)
Ikke missforstå, jeg synes det er viktig å optimalisere for å få mest mulig ut av høyttaleren. Det ser man dessverre litt lite av rundt omkring.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har alltid forholdt meg til ca like mye fordelt på kilde(r) - forsterker(e) - HT. Har tom alltid hatt et rom der tingene spilles i.

PT:

Kilder: analog og digital, der klart mest penger er bundet opp i den analoge delen.
Forsterkere: intgrert og RIAA
HT: hovedHT og subwoofere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Har man gode høyttalere og en kvalitets effektforsterker. Kobler du en dab tivoli radio til dette blir det ikke noe gøy;). Det må vel være noen lunde kvalitet på hele kjeden med komponenter inkludert kabler, strømtilførsel. Har du et dårligt utgangspunkt får du ikke god lyd eller gøy blir det ikke i allefall, sjølv om effektforsterkeren er blant verdens beste....;D
Sånn ad absurdum-argumentasjon blir bare tull. Uansett hvilken kategori man snakker om, så kan man finne produkter som faller fullstendig gjennom. Siden Tivoliradioen er et komplett anlegg i seg selv, så kan jeg bruke den som et eksempel.

-Den har en tunerdel. Neppe noe god idé å tappe linjenivå fra denne til high end forsterker og høyttaler.
-Den har en forsterkerdel. Neppe noen idé å sende high end linjesignal inn på den, og så la den drive high end-høyttalerne fra utgangen til forsterkerdelen.
-Den har en høyttaler. Neppe noen idé å la en high end kombinasjon av kilde og forsterker drive denne høyttaleren.

Tilbake til den virkelige verden. Her handler det om hvordan man fordeler et begrenset budsjett på best mulig måte. Om det er uenighet, så er det neppe mange som mener Tivoli, noen del av den, hører hjemme i selskap med et seriøst og kostbart anlegg.
 
M

Mister_Zeropage

Gjest
DAC: 3.0%
Forsterkeri: 12.5%
Høgttaler: 84.0%
Kablar: 0.5%
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Dette er eitt absolutt interessant tema, men eg er heilt overbevist om at det går ikkje an å bestemme noko prosentfordeling på eitt hifioppsett. Eg vil tru, at alle her på forumet har hatt overraskelsar når det kjem til matching. Elektronikk, høgtalarar og rom må passe saman,- i henhold til eigne preferansar.
Sjølv har eg endt opp med effekt med ein nypris på ca 140k (2x McIntosh 352) som banka liv i HT med nypris på ca 25k(klipsch rf7mk1) Då er det mange som meinar eg er heilt på styr, ja kanskje tilogmed idiot. Men dette syns eg let bra på både lågt og vanvittigt høgt nivå, dog ikkje det beste er har høyrt når det kjem til stemmegjengivelse. Men eg har til gode å høyre eit anlegg eg heller ville hatt.
forøvrig så hadde eg mcintosh c220 som preamp i nokre år, denne kosta vel 34k. Eg bytta ut den med ein onkyo 3010 surroundreciever då eg skulle lage kinorom. Veil pris på 22k, eg fekk han vel for 14k pga noko ryddegreier. Eg saknar ingenting frå den dyre preampen. Pluss at eg fekk surround. Altså vart billigare betre der...

Forøvrig tenkjer eg slik når det gjeld forsterkeri og HT: God elektronikk kan "makse" ein Ht og få det beste ut av den.
Men om du har dårleg elektronikk så kan du ha så god ht du berre vil, han greier ikkje å gjeva ut noko meir enn han får inn okkesom.

Dette er iallefall min erfaring. Og store tunge forsterkararararar er TØFT. ??????
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.093
Antall liker
16.991
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Blir vel litt søkt dette. Hvis en av komponentene er ræva, så blir vel det aldri bedre en det svakeste ledd.....
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Er vel ikkje snakk om ha noko som er ræva blanda med ting som er überspitzen. Men prisfordeling. Og billigt treng ikkje bety ræva akkurat som at dyrt ikkje alltid er bra. Og igjen; matching. Og matching omhandla også ROMMET. Og akkurat det gjer at ein eingong iblant kan ende med litt rare høgtalarvalg, har eg erfart. Litt som med alt anna i livet så handlar det om at det må passe saman.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.648
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva mener dere forresten, er markedet i dag klart for å kjøpe aktive høyttalere hvor man må bruke et eksternt delefilter?
Og passe det til selv?
Neppe, mener nå jeg. Bedre med det hele i høyttaleren, og digitale og/eller analoge innganger på den.

--

Svaret mitt er høyttalere. De skal ikke være av bokstypen heller.
 
Topp Bunn