Diverse Hvor legger du pengene: Signal, pre, effekt eller høyttaler?

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Jeg har nok en litt sjev fordeling i mitt oppsett, men det gir meg jo en god unnskyldning for å oppgradere noen av komponentene mine fremover ;-)

høyttalere: 50%
forsterker: 16%
DAC: 4%
kilde (streamer): 12%
strøm: 10%
kabler: 6%
dempeføtter: 2%

Både DAC og forsterker kommer vel til å oppgraderes med tid og stunder, men som "ventekomponenter" fungerer de aldeles utmerket.

Vil også si at det føles litt rart å se seg blind på hva komponentene koster, det er ikke det som avgjør hvorvidt komponenter passer med hverandre. Tror det er mye rart som spiller inn i forhold til hva utsalgspris på en komponent er, hvor kvalitet og produksjonskostnader er en liten del av bildet. Volum, markedsføring, produksjonsland, forhandlerledd, krav til lønnsomhet, markedsposisjon osv osv er alt med på å avgjøre hva markedspris er. Det er mange av disse faktorene som dessverre ikke har noe med hvor god kvalitet komponenten som sådan innehar, og hvor godt den matcher det øvrige oppsettet. Bare mine 2 cents....
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Umulig å si helt generelt, men jeg er overbevist om at kabler, digitale kilder og DAC skal være rimelige. En ekstern DAC vil koste litt pga alt som skal være i og utenpå boksen, samt at flere bedrifter skal tjene penger på enheten. Derfor foretrekker jeg DAC-en internt i pre-en eller en integrert forsterker. Pre og effekt må koste litt, men bare unntaksvis mer enn høyttalerne. Kanskje mellom 50 og 100% av det høyttalerne koster, men det blir fort misvisende å belage seg på et forhold i pris. Hvis man f.eks. kjøper høyttalere med kostbart design vil det påvirke prisforholdet.

I stua er prisforholdet 25% mot 75% mellom integrert forsterker og høyttalere, mye pga. sistnevntes utseende. Når dét er sagt vil jeg trenge mer effekt for å kunne dra på mer. I kjelleren er det mer 50-50.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke eget rom, må bruke stua i en liten to-roms leilighet. Likevel har jeg mye bedre lyd nå enn jeg hadde på 80 og 90 tallet.
Og jeg bruker mindre penger på lyd nå enn før.
Men nå er vi i 2015, og da ser fordelingen min slik ut;

-10.000,- på vifteløs pc og digital romkorreksjon m/delefilter.

-7000,- på 6 kanalers DAC med mulighet for 3-veis aktiv deling.

- 20.000 på aktive monitorer.

-500,- på XLR kabler.

-Bass system er under planlegging, må tenke grundig her.

Likevel koster dette under 40k, men peker nese til alt jeg hadde av hifi før.
Det sier kanskje noe om udugelighet og kunnskapsløshet tidligere i livet, men jeg hadde da mye bra greier i gamledager og.
B
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.528
Antall liker
35.424
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Grovt regnet har jeg like mye i høyttalere, effektforsterkere og platespiller. Digital signalkilde og RIAA-trinn ligger vel omtrent på halvparten, mens signalprosessoren (som også er delefilter) koster en del mer. Kall det X, X, X, 0,5 X, 0,5 X og 1,5 X.

Pris er ikke noen god kvalitetsindikator i denne hobbyen, og med en del DIY-innsats blir den sammenhengen enda mindre tydelig, men jeg opplever ihvertfall høyttalerne som litt "underdimensjonert" i denne riggen. Det løser seg vel i løpet av året.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Baller på seg ja når man kjører aktivt oppsett med gode effektforsterkere til de ulike delefrekvensene.

Har allikevel brukt mest på høyttalersystemet og nest mest på akustikk-tiltak. Disse to vil nok på sikt komme ganske likt ut. DIY delefilter med innebygget DAC og volumkontroll gjør at prosenten blir betydelig mindre til den biten.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Jeg har ikke eget rom, må bruke stua i en liten to-roms leilighet. Likevel har jeg mye bedre lyd nå enn jeg hadde på 80 og 90 tallet.
Og jeg bruker mindre penger på lyd nå enn før.
Men nå er vi i 2015, og da ser fordelingen min slik ut;

-10.000,- på vifteløs pc og digital romkorreksjon m/delefilter.

-7000,- på 6 kanalers DAC med mulighet for 3-veis aktiv deling.

- 20.000 på aktive monitorer.

-500,- på XLR kabler.

-Bass system er under planlegging, må tenke grundig her.

Likevel koster dette under 40k, men peker nese til alt jeg hadde av hifi før.
Det sier kanskje noe om udugelighet og kunnskapsløshet tidligere i livet, men jeg hadde da mye bra greier i gamledager og.
B
Jeg tror det sier enda mere om hvordan ny teknologi og informasjonsdeling gjør det mulig å få lyd som det går an å leve med for mindre enn det koster for en middels sofa.

Dette /\ systemet har jo ikke lenger den tradisjonelle avspiller - forsterker - høyttaler topologien.
Forsterkeren er i høyttaleren, den kan ikke sees, den er allerede bestemt og valgt av høyttalerprodusenten.
Avspilleren er en datamaskin.

Selv innbiller jeg meg den dag i dag at mye av det jeg hadde stående i gamledagene hadde bedre lyd.
Nå vet vi jo at lyd-minnet egentlig er ganske dårlig, og spesielt over så lang tid er det vel grunn til å anta at en side-ved-side sammenligning ville blitt en solid vekker.
Siden en slik sammenligning ikke er mulig, får jeg beholde denne ideen som en slags siste lyd-myte.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.503
Torget vurderinger
2
Det jeg spiller på nå er fordelt slik,
CD som kilde: 20%...kommer til å dø ut av anlegget siden streaming er fremtiden...
Forsterker 30%
Høyttaler 50%
Ubetydelig beløp på kabler og sånn
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Er vel ikke noe fasit her.
Kommer jo mye an på hva man er ute etter.

Har hatt Dynaudio Countur 3.3 og de kostet rundt 40.000 den gang.
Drev de med en Aquphase 200 watter til 45.000.
Etter min smak ble dette litt tamt.
Så handlet inn en Adyton til nærmere 100.000 etter å ha lånt en slik. Så sammen med subben fra Audiophysikk så var fordelingen ca 50/50 på de 2.

Hvis du spør meg i dag så er akustiske tiltak viktigst.
Men kan gjøres billig.
Og selv om jeg synes høyttalerne er en god nummer 2 så er det ikke slik at den må rangeres som nest dyrest.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Etter min erfaring er rom og høyttaler som en enhet det suverent viktigste. Når dette sitter kommer effekt på en god andreplass. På tredje plass vil jeg si headroom. Ha et system du aldri pusher mer enn ~20%.

Alt etter dette er tweaks man kan kose seg med når pkt 1-3 sitter.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Litt røffelig beregnet:

HT: 10%
Pre: 18%
Power: 50%
Kilde: 19%
Streamer: 1%
Kabler: 2%
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hmm.

DIY høyttalere - 25k
DIY Akustikktiltak 18k
Effektforsterker - 15k
Dac - 11k
PC med DSP - 25k (urettferdig sammenligning ettersom jeg også benytter PC'en til en High end spillmaskin. Kunne godt klart meg med 4-5k her.

Så de største kostnadene ligger i høyttalerne og rommet. Selvom dette er langt fra kjempedyrt, så synes jeg det låter veldig bra. Har testet en del forskjellige høyttalere her inne, og det låter på generell basis ganske bra uansett merke pga jeg har fått relativt god kontroll på rommet. Nøytrale høyttalere har en fordel i mitt rom.

Når det kommer til prioritering så vil jeg si følgende:

Høyttalere 50%
Akustikk 35%
Øvrig elektronikk 15%
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.983
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er veldig enig med alle dere som fremhever akustikkens betydning. Bodde engang i et eldre hus med "vinkelstue" hvor ALT lød helt ille. Tynn, pinglete lyd med lite substans uansett hva jeg benyttet/byttet av kilder, forsterkere og høyttalere.
De siste to leilighetene jeg har bodd i er av type klassisk bygård, med tjukke murvegger/tak og tregulv. Et teppe på gulvet, gardiner og passe med møbler har gitt et veldig "lett" rom akustisk sett, og det meste lyder bra. Blir mer detaljfiksering/fokusering. Men så var det naboene da, DE får på en måte et akustisk problem..

Er for tiden på utkikk etter bolig litt utenfor byen, og gode forutsetninger for å få til et ok rom er helt klart noe JEG ser etter.
Hvis man nevner noe slikt for dame,megler, familie/venner så tror dem nok man er passe kjeks. Så da sier jeg at "nei, det taket står nok ikke til jul". Eller no slikt.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Bruker stua så det er begrenset hva jeg får gjort med akustikken...

Ellers har jeg alltid prioritert høyttalere, men da jeg oppgraderte forsterkeren til noe med mer krefter ble det en klar forbedring. Nå er villedende pris på høyttaler og forsterker omtrent det samme. CD-spilleren er vel verd omtrent 1/3 av forsterkeren.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Sørg for å ha rom og høyttalere som passer hverandre. Noen høyttalere er mindre følsomme for rom.

Ellers har jeg smertelig erfart at høyttalere skal/bør koste like mye som forsterker. Når dette er på plass : finn egnet kilde. Til sist: tilpasse med kabler.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Sørg for å ha rom og høyttalere som passer hverandre. Noen høyttalere er mindre følsomme for rom.

Ellers har jeg smertelig erfart at høyttalere skal/bør koste like mye som forsterker. Når dette er på plass : finn egnet kilde. Til sist: tilpasse med kabler.
Har smertelig erfart at store & dyre h.t. lett gir "metning av bass" i et lite lytterom. Derfor min preferanse for power & gode kilder. Kablene har jeg hatt i snart ti år. Sistnevnte overfører elektroner equ. til andre rimeligere alternativer:rolleyes:.


mvh
 
U

Utgatt24668

Gjest
Sørg for å ha rom og høyttalere som passer hverandre. Noen høyttalere er mindre følsomme for rom.



Ellers har jeg smertelig erfart at høyttalere skal/bør koste like mye som forsterker. Når dette er på plass : finn egnet kilde. Til sist: tilpasse med kabler.
Har smertelig erfart at store & dyre h.t. lett gir "metning av bass" i et lite lytterom. Derfor min preferanse for power & gode kilder. Kablene har jeg hatt i snart ti år. Sistnevnte overfører elektroner equ. til andre rimeligere alternativer:rolleyes:.


mvh
Jepp! Dyre og store høyttalere er ikke nødvendigvis gode for lytterommet. Jeg brukte lang tid på å vurdere riktig Martin logan til Frogner stuen ( høyt under tak og 50m2 som skal fylles med lyd) - akkurat her trengtes en av de største modellene.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Rom å høyttalere må passe hverandre og ikke minst forsterker matsh, her har jeg vert meget heldig lyd messig i min stue, er begrenset hva jeg får gjort her å da vi alle bruker stuen + jeg kjører 5.3 oppsett i spill og film. Men jeg skal få presset inn noen bass feller og akustisk hjelp etterhvert, ellers er jeg meget fornøyd med lyden og nyter lyden etter som det også vokser :)

Imagine
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Har tidligere lagt mest penger andre steder i kjeden, men har nå definitivt lagt mest i høyttalere - nå er det lettdrevent og morro..:cool: Jeg vet jeg kan hente mer ut av hva som bor i høyttalerne med litt oppgraderinger her og der, men sånn som det spiller nå så er ikke det noe jeg stresser med.

HT: AG Duo Omega G2 - ganske kostbare
Kilde: Tidal, Sonos/iMac og NAD M51 - ganske billig
Forsterker: Clones 25i - veldig billig
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Slik er min fordeling:
Høyttalere 8500 kr
Forsterker 32000 kr
Mediaspiller 4000 kr
Akustikk tiltak 2000 kr

Har anlegget i stua. Bor alene og
kan plassere høyttalere der de låter best.
Dette helt uten tanke på noen Waf av noe slag.
Det sammen med noen akustiske grep gir
helt klart resultater.
Mer å hente med bedre akustiske tiltak.
Det blir neste oppgradering.

Skjærer meg litt i sjela når jeg ser noen med 20, 30 og 40 tusen
kroners høyttalere klint inntil et hjørne i stua med 30 cm fra bakvegg.
(fordi det er det kjerringa tillater)

Men jeg har full respekt og forståelse for dette også.

Mvh
Lasse :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med Lasse over her. Jeg kjenner det vrir seg i magen når jeg ser ht klint i et hjørne og med store rack og tv imellom.

Fordelingen min blir noe rar da jeg kjører 11.2 kino.

Skal regne på det.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Pre + effekt = høyttalere
Jepp... Det er en (gammel og god?) regel som sier at HT skal utgjøre ca 50% avkomponentenes (pre, kilde og ht..) verdi.:)
Ikke faen.Det er Power som gjelder. Så kommer kilde. Og skriften blir mindre & mindre8).


mvh
Hva som er rett og hva som er galt når det gjelder sammensetning blir vel opp til den enkelte, men en ting vet jeg og det er at når man lytter til en utgivelse som første gang ble kjøpt inn i 1976 og denne fortsatt gir frysninger når den spilles så har man gjort noe rett.

Når det gjelder power så sier det seg selv at har man for lite er det et problem, har man for mye har man et overhead som kan være godt å ha. Nå har jeg aldri gått tom for power, men så klarer jeg ikke å sitte i rommet kjører jeg det AW 250 R klarer å levere.
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Når man gjør som jeg, kommer kilden sterkt inn. Kostbare drivverk/armer & pickuper er et must. Men m. 40 års fartstid, står jeg beinhardt på at power er viktigst. Skulle gjerne hatt Mc. 2kW.8).


mvh
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Høyttalerne aller viktigst. Uten kompetente HT kommer man uansett ikke nær HIFI. Har du ambisjoner, men ikke råd kjøp gode hodetelefoner! 40% på høyttalere er et greit utgangspunkt. Alt avhenger imidlertid av ambisjoner.

Deretter kommer kilde/pre. Dårlig kilde/pre kan aldri rettes opp lenger ut i kjeden. Bytte her gir ofte meget store lydmessige forskjeller. 25 % er en ok rettesnor.
Det kuleste komponentet, og det som hever lyden det siste stykket er poweramp. Kraftoverskudd må til. Lav forvrengning viktig, men ikke like kritisk som på pre og kilde siden. Forskjellen er ikke like store. Skikkelig trøkk og avslappet lyd i kombinasjon får du aldri uten effekttrinn av topp klasse. 20-40 % avhengig av om HT er lett eller tungdrevne. Hos meg:
HT 130K (moddet eldre modell så det stemner ikke helt)
DAC+SPDIF+Pre 70K
Effekt 90K
Kabler 15K

Final
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
^^ Jada. Er til en viss grad enig. Men du omgår effekttrinnet. Det bør koste 3 x h.t..


mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikkje tull, gutar!
Dersom du skal ha skikkelege høgtalarar, har du ikkje råd til tre gonger så dyr effektforsterkar. Og kjøper du den effektforsterkaren må du sitte der med nokre alt for triste høgtalarar.
Kjøp høgtalar som er dobbelt så dyre som du har tenkt deg. Deretter finn du ein forsterkar som kan drive dei på ein skikkeleg måte. Etterpå må du ha ein dings som speler sølvplater, gjerne ein som strøymar også. Og så må du ha godt med kronasje til vinylen. Både riggen og platene.....
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Problemet er, al ting er vigtigt. Højttalere, lytterum og akustik, forforstærker, Dac. effektforstærkere, kabler og strømforhold.
Det man gør, skal gøres godt. Det er dyrt at udskifte. Men gode højttalere er vigtig som en begyndelse.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg tenker slik at høyttaleren bestemmer "klassen" til anlegget. Alt det andre optimaliserer høyttaleren.

For meg må effektforsterkeren være sjefen over høyttaleren. Blir det omvendt er det ikke noe gøy. Dette er ofte veldig uavhengig av pris.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ser de fleste er gået galt i byen her:confused:

Kilden: Plate spiller combinatione eller Computer/Dac kombination er og blir vigtisk for lydgengivelen.

Vis du mister eller taber noget her i dette første led,- er og vil det være umulig at genskabe( rette op på) senere i kæden;)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det er vel det samme hvor i kjeden informasjon "forsvinner" eller forvrenging oppstår. Men for meg er svaret enkelt: Elektronikk er enkelt å få til, høyttalere/rom er vanskelig. Samme hvor fet poweramp man har til å drive skoeskene sine kommer det aldri i nærheten av et aktivt delt separat bass-system i et godt behandlet rom.Dette må være åpenbart for alle. Utskifting av elektronikk gir små forkjeller, mens høyttaler/rom gir store.

Men så er det slik at alle har en praktisk virkelighet å forholde seg til. Min er en 20kvm stue delt med resten av familien. Løsningen min er aktive høyttalere bygd inn i reol for å simulere infinite baffle og minimere førsterefleksjoner. Kilder er PC og LP. Fordeling: Aktive høyttalere ca 50%, kilder ca 50%, kabler og annet <1%.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.528
Antall liker
35.424
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^^ Jada. Er til en viss grad enig. Men du omgår effekttrinnet. Det bør koste 3 x h.t..
Sorry, ikke enig. Gode høyttalere blir store, tunge og dyre. Selv i prisklasser godt over 100k er det fortsatt åpenbare kompromisser i alle høyttalere. Helt "kompromissløse" høyttalere eksisterer ikke. Derimot kommer forsterkere og annen elektronikk mye fortere til et "godt nok"-nivå. Det trenger i utgangspunktet ikke være galt om man har lagt 10x mer penger i høyttalere enn i effektforsterkere. Motsatt fordeling, 10x så mye i effektforsterkere som i høyttalere, vil derimot ganske sikkert bare være tull.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Alt kommer vel an på hvilke prissegment man snakker om.
Skal jeg ha et anlegg til 20.000 kroner eller 200.000, så er det jo virkelig ikke nødvendig at de samme fordelingsforholdene gjelder. Og skulle jeg sette opp et eksempel på 2 millioner blir det garantert andre forhold.

Alt er, med andre ord, fremdeles relativt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vel det samme hvor i kjeden informasjon "forsvinner" eller forvrenging oppstår. Men for meg er svaret enkelt: Elektronikk er enkelt å få til, høyttalere/rom er vanskelig. Samme hvor fet poweramp man har til å drive skoeskene sine kommer det aldri i nærheten av et aktivt delt separat bass-system i et godt behandlet rom.Dette må være åpenbart for alle. Utskifting av elektronikk gir små forkjeller, mens høyttaler/rom gir store.

Men så er det slik at alle har en praktisk virkelighet å forholde seg til. Min er en 20kvm stue delt med resten av familien.
Innertier! Om man er i den uheldige situasjonen at man må leve med hifien i et flerbruks-/flerbrukerrom, så kan det stille seg annerledes. Bikker man en sum litt over 'fornuftig' så er det ikke allverdens forskjell mellom en dyr og en dyrere høyttaler i samme størrelse. Den dyreste komponenten i anlegget er for de fleste rommet, i hvert fall med de kvadratmeterprisene vi har i byen... Da kan det være relativt mer å hente på å legge samme penger i en bedre kilde eller forsterker.

Ellers. Det er bedre med en stor og god høyttaler enn en liten og dårlig en. Større høyttalere er dessuten lettere å drive, alt annet likt, og greier seg dermed med mindre krefter, som igjen gjør en tilsvarende god forsterker billigere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Elektronikk er enkelt å få til, høyttalere/rom er vanskelig.
Innertier! Om man er i den uheldige situasjonen at man må leve med hifien i et flerbruks-/flerbrukerrom, så kan det stille seg annerledes.
Ellers. Det er bedre med en stor og god høyttaler enn en liten og dårlig en. Større høyttalere er dessuten lettere å drive, alt annet likt, og greier seg dermed med mindre krefter, som igjen gjør en tilsvarende god forsterker billigere.
Jeno har eit godt poeng, høgtalarar er ikkje enkelt. Får du fyrst orden på dette i det som skal vere ditt lytterom i overskodeleg framtid, bør du halde på dei, meiner no eg.
Einig med Zombie også, bortsett frå at store høgtalarar kan vere vanskelege å drive, dei med.
Uansett: å ha ein generell regel om dette, er ikkje spesielt nyttig. Kvardagen tek oss...
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Med alle de forskjellige måter å sette sammen et komplett lydanlegg på i dag, så synes jeg fokuseringen på prosentandel til hvilken del blir uinteressant.
Det totale lydresultatet av en gitt pengesum er mer interessant synes jeg.

I 2015 er det mange måter få god lyd på.
Man behøver jo ikke gå den "tradisjonelle" cd/vinyl -forsterker/pre - høyttaler - (og kabler?) veien.

Digital aktiv deling og digital EQ er fremtiden.
Opplever mye skepsis og motstand blant bransjeaktører.
Spesielt software DSP. Er det fordi det undergraver en del gamle sannheter i hifi bransje/miljø?
Dagens muligheter gjør at vi kan ta saken i egne hender, komme mye lenger med det vi ønsker oss av godlyd for mindre penger enn før.
B
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.846
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Mitt budsjettanlegg fordeler seg slik:
Kabler: 8%
DAC: 17%
Forsterker: 25%
Høyttalere: 50%

HTPCen er holdt utenfor da den er min forrige jobbpc, som fortsatt gjør nytten med Intel i7, 8GB ram og 250GB SSD
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis man har bygget seg et fullaktivt system med delefilter i det digitale domenet, dvs foran effektforstkerkerne, hvor går da grensen mellom hva som er høyttaler, og hva er resten av kjeden synes dere?

Jeg synes vel at delefiltret er en del av høyttaleren, fordi den kan ikke fungere uten filteret. Dermed er både DAC og effektforsterkere inkludert. I mitt tilfelle vil i såfall høyttaleren stå for 99,5% av kostnaden, og signalkilden den siste 0,5%....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis delefilteret også skal fungere alene som DAC (D/A gjør den riktig nok uansett) og volumkontroll, så koster det beste her også en del. Samtidig er det få valg med eksterne enheter. I mitt tilfellet er det valgt DIY og Hypex og prisen blir da gjerne en tredjedel sammenlignet med ferdig kjøpeprodukt.

Velger man PC basert og flerkanals lydkort så kan man får det ofte rimeligere. Allikevel skal det sies at de beste lydkortene med tilstrekkelig kanaler er heller ikke spesielt billige. To Lynx E44 lydkort med åtte kanaler (noe av det ypperste) koster f.eks over 21k og PC kommer i tillegg. Samtidig er et røverkjøp sammenlignet med typisk high-end utstyr hvor bare en god aktiv forforsterker koster gjerne det dobbelte.
 
S

Syncrolux

Gjest
"Delefilteret" mitt (PC, lydkort, ekstern DAC, software) kostet nærmere 100k.... :eek:
 
Topp Bunn