Hvor kjøper man vinyl for tiden

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tenkte å skyve fart i vinylinteressen igjen, se om det er liv laga. Det gjelder sågar Cd kjøp også.
Tidligere handlet jeg primært fra utlandet, Elusivedisc, MDT og Amazon. Idag er mitt inntrykk at det kjøpes fra butikker i Norge, Big Dipper og Platekompaniet... samt lokale sjapper og bruktbutikker selvfølgelig. Er det riktig oppfattet?

Det finnes også en lokal butikk her i Trondheim, som jeg tenker å besøke. Er det noe spesielt man bør se etter eller styre unna? Tar gjerne imot innspill :)
 
Sist redigert:

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.104
Antall liker
1.826
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Synes du har ramset opp gode kilder for platekjøp. I tillegg får Hifi og Vinyl gode skussmål men er usikker på om de sender.
Elusivedisc er kjempebra synes jeg men det kreves at man kjøper noen plater for at ikke portoen skal bli for drøy. Det kan også være verdt å reservere seg for kommende utgivelser der.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.104
Antall liker
1.826
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Fordelen med å kjøpe i norske nettbutikker er at det er mindre fuzz om man skulle få en plate med feil på. Det har skjedd flere ganger med meg og blant annet Big Dipper har vært eksemplarisk når det kommer til refusjon/erstatning av plater
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.205
Antall liker
4.544
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Shabby Records i Haugesund selger nytt og brukt, flink å skaffe ting en er på jakt etter
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk så mye ELJ, gode innspill :)
Etter hva jeg kan lese må man påregne moms fra første krone ved kjøp fra utlandet? Jeg antar at kvaliteten ikke nødvendigvis er bedre ved kjøp fra "opphavslandet", eksempelvis UK og USA.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Shabby Records, takk, bra tips. Ikke nettbutikk, men vet man hva man skal ha er det jo et alternativ :)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.671
Antall liker
3.703
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Både Crispin Glover i Olavshallen og Good Clean Records i Innherredsveien er bra. Har ikke vært innom Todal eller Aftermath. Både Big Dipper og Platekompaniet er greie å ha med å gjøre; det kan være litt vanskelig å se hva som faktisk er på lager...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjøper mest mulig hos småbutikkene.
I tilegg til nevnt så har man
Platesjappa (Jessheim og Lillestrøm)
Vinyl4you (Larvik)
Platelageret (Oslo)
Baklengs (Oslo)
Katakomben (Oslo)
Neseblod records (Oslo)
Tiger et eller annet (Oslo)

Er butikker jeg har brukt i det siste. Vinyl4you er vel stort sett nettbutikk. Resten har både nett og fysisk butikk.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Takk så mye ELJ, gode innspill :)
Etter hva jeg kan lese må man påregne moms fra første krone ved kjøp fra utlandet? Jeg antar at kvaliteten ikke nødvendigvis er bedre ved kjøp fra "opphavslandet", eksempelvis UK og USA.
Har fått mye plater fra utlandet, og det hører med til skjeldenhetene at jeg betaler moms+gebyr. Antar det er litt forskjelliig fra poststed til poststed her. :unsure:
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.437
Antall liker
3.917
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Har fått mye plater fra utlandet, og det hører med til skjeldenhetene at jeg betaler moms+gebyr. Antar det er litt forskjelliig fra poststed til poststed her. :unsure:
Tror neppe at det har noe med de ulike poststedene å gjøre. Dette blir vel registrert sentralt. Det er sjelden at jeg slipper å betale moms + gebyr ved platekjøp fra utlandet.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tusen takk til alle for bidrag :) her er det nok å ta tak i. Merker meg alle forslag, uansett geografisk beliggenhet og begynner i de nevnte lokale butikkene... idag.
Vh S
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Trondheim: Todal musikk og hermetikk på svartlamon er en glimrende bruktsjappe for populærmusikk, med litt jazz og klassisk. Brukt klassisk finner man mere av på Crispin Glover.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Todal musikk og hermetikk ja, der har du nok en mulighet som jeg skal teste ut, takk så mye :)
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Ny vinyl handler jeg ofte fra "Musikkpåvinyl"

Musikkpåvinyl.no

Gode priser og ikke minst stort utvalg på lager (i motsetning til Platekompaniet, CDON etc. hvor "lager" er 10-14 dager unna).
Rask med bestillingsvare også.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk, det siste der, med tanke på levering er viktig :) Ser flere klage på de øvrige ift det.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Takk, det siste der, med tanke på levering er viktig :) Ser flere klage på de øvrige ift det.
Jeg synes det er veldig viktig!
Et platekjøp/levering er noe jeg ser frem til, men når det gang på gang kommer utsettelser på leveringen (på noe som skal være på "lager") så blir hele handelen bare irritasjon.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Tror neppe at det har noe med de ulike poststedene å gjøre. Dette blir vel registrert sentralt. Det er sjelden at jeg slipper å betale moms + gebyr ved platekjøp fra utlandet.
Snakket med en i post i butikk hjemme, og hun sa at de er på jakt etter viktigere ting enn en LP eller to. Har kanskje betalt moms og gebyr to-tre ganger i fjor....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Samme her. Jeg opplever så godt som aldri å måtte betale MVA på plater/CDer som kommer fra utlandet, enten de er nye eller brukt.
 

Arilha

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
723
Antall liker
2.117
Torget vurderinger
5
Handler mye her, Vinyl Tap, Huddersfield, England.
Spesielt på brukte LP'er synes jeg de er gode på kvalitet rangeringen M er Mint og Vg er veldig bra.
Kjøper også en del nytt her. Har kun et par ganger betalt MVA (da har det vært litt større pakker), pakker på 3-4 lp'er glir som regel igjennom.
Welcome to Vinyl Tap


Handler også noe nytt på iMusic og Big Dipper.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tok turen innom Crispin Glover, helt greit, kjøpte ingenting og plata jeg søkte var utsolgt. Turen gikk deretter videre til All good clean records. Bedre oversikt og god opplevelse totalt sett.De hadde heller ikke plata jeg søkte, men handlet et par andre skiver :)

Hva skal jeg si? Greit å gå i platebutikken og søke i sortimentet og i bruktkassene, det siste gjorde jeg ikke denne gangen av hensyn til tiden. Søke på nett hjemme ifra, deretter bestille det man ønsker. Har sine oppsider det også, men vil nok støtte de lokale forhandlerne fremover også.

Får jeg tent vinylflamnmen igjen, blir det sikkert ny spiller og forsterker.... og platevasker og "you name it" :unsure:

IMG_0808.jpeg
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Tenkte å skyve fart i vinylinteressen igjen, se om det er liv laga. Det gjelder sågar Cd kjøp også.
Tidligere handlet jeg primært fra utlandet, Elusivedisc, MDT og Amazon. Idag er mitt inntrykk at det kjøpes fra butikker i Norge, Big Dipper og Platekompaniet... samt lokale sjapper og bruktbutikker selvfølgelig. Er det riktig oppfattet?

Det finnes også en lokal butikk her i Trondheim, som jeg tenker å besøke. Er det noe spesielt man bør se etter eller styre unna? Tar gjerne imot innspill :)

Finnes ikke lokale sjapper der jeg bor. Handler hovedsakelig på Amazon eventuelt Discogs.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Handler mye her, Vinyl Tap, Huddersfield, England.
Spesielt på brukte LP'er synes jeg de er gode på kvalitet rangeringen M er Mint og Vg er veldig bra.
Kjøper også en del nytt her. Har kun et par ganger betalt MVA (da har det vært litt større pakker), pakker på 3-4 lp'er glir som regel igjennom.
Welcome to Vinyl Tap


Handler også noe nytt på iMusic og Big Dipper.

Da har de blitt bedre enn før. Det er vel minst 10 år siden jeg handler fra dem sist, men handlet mye der særlig på slutten av 90-tallet. Da var alt som var rangert som M eller M- alt fra M til VG+. Dette var stort sett typisk for britiske selgere en tid tilbake. Japanerne er mest nøye med beskrivelsene er min erfaring...
 

Arilha

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
723
Antall liker
2.117
Torget vurderinger
5
Da har de blitt bedre enn før. Det er vel minst 10 år siden jeg handler fra dem sist, men handlet mye der særlig på slutten av 90-tallet. Da var alt som var rangert som M eller M- alt fra M til VG+. Dette var stort sett typisk for britiske selgere en tid tilbake. Japanerne er mest nøye med beskrivelsene er min erfaring...
Har også handlet noe fra Snow Records, Japan, bra de, men ikke noe bedre enn vinyl tap synes jeg.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.437
Antall liker
3.917
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Da har de blitt bedre enn før. Det er vel minst 10 år siden jeg handler fra dem sist, men handlet mye der særlig på slutten av 90-tallet. Da var alt som var rangert som M eller M- alt fra M til VG+. Dette var stort sett typisk for britiske selgere en tid tilbake. Japanerne er mest nøye med beskrivelsene er min erfaring...
Jeg har samme erfaring med div britiske selgere. Brukt vinyl handler jeg nå kun fra Japan. Dyktige med riktig beskrivelse av plater, flinke med pakking og generelt er de svært seriøse.
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
644
Antall liker
1.985
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk, den Tyske siden ser jo lovende ut :)

Søkte eksempelvis på Nick Cave, Idiot Prayer der HHV har på lager og er >100kr rimeligere enn Big Dipper som ikke har på lager.

For Ludovico Einaudi, Undiscovered. Den faller også litt rimeligere ut enn hos Big Dipper. Ingen av dem har den på lager. HHV anslår 1-3 uker, mens BD gir deg beskjed når er inne.

Frakt og kanskje moms kommer i tillegg for utenlandskjøp. Pris er ikke det viktigste tenker jeg, så lenge forskjellene ikke er så store. Levering og stabilitet er viktigst. Har du erfaringer ift levering?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har bestilt en god del fra HHV, det meste av det via Discogs, og akkurat som Groovesland leverer de kjapt og billig. Bakdelen er at for nettopp disse må jeg ofte/som regel betale MVA.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
FYI så er dette en dansk butikk og platene sendes fra Danmark. Prisene er i NOK ink MVA og de har nå også gratis frakt om du kjøper "litt". Oppdatering på mail om leveringstiden overskrides og svarer relativt kjapt på mail når jeg har kontaktet dem. Ikke returnert noe enda så usikker på hvordan det er. Prisene er normalt godt under de store norske webbutikkene, typisk en 100 lapp på f.eks Tone Poet serien som jeg kjøper endel av. Kjøper helst lokalt, mindre lojal til webshops.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Kjøper også vinyl fra Acoustic Sounds. Skulle bestille et par SACDer, men de skulle ha $158 - $303 (alt etter metode) i frakt! Kjøpte heller via Discogs....
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Kjøper også vinyl fra Acoustic Sounds. Skulle bestille et par SACDer, men de skulle ha $158 - $303 (alt etter metode) i frakt! Kjøpte heller via Discogs....
Kjøpte litt derfra tidligere men som du sier alt for dyr frakt på midre ordrer. Kjøper helle litt dyrere plater en å betalte flere tusen i frakt fra USA på litt større bestillinger.
 
Topp Bunn