Hvor kan man kjøpe spolebånd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Avspilling fra spolebånd fikk et alvorlig skubb noen år tilbake, da Tape Project brått lanserte kopier fra masterdubs av kjente innspillinger. De kom med tre serier i kompromissløse utgivelser, både i utførelse og innpakning. Og med en pris som står i stil. Vil man ha alle utgivelsene deres, må man ut med et alvorlig antall kroner.

    Nå har Tape Project tonet ned aktivitetene en del - mest pga arbeidet bak utgivelsene, pluss at andre leverandører kom på banen som ikke la like mye i innpakning.
    Det betyr at man har fått en del å velge mellom når det gjelder nyutgivelser. I tillegg var folkene bak Tape Project litt sære når det gjaldt valg av materiale som skulle overføres, og en del av kundene var ikke like entusiastiske til valg av mono-kilder på en del utgivelser.

    Men det betyr ikke stort, siden man nå har fått en del tilbydere. Det man bør være forberedt på, er at de koster noen kroner, siden standard for nyutgivelser er blitt 2-spors bånd, med 38cm/sek (15ips) som avspillingshastighet. Det betyr at en utgivelse i CD-lengde vil komme på to bånd. I tillegg overspilles båndene i 1:1 hastighet, og enkelte utgivere gjør dette på meget godt tunet analogutstyr og i små serier, så det er en del arbeid som må betales.

    Derfor skal man regne med alt fra USD 125 til USD 600 for en utgivelse. Men har man først hørt disse ...

    Nyutgivelser:

    Quinton Records: Releases
    Yarlung Records: Yarlung Records - new artists, classic music
    Ultra Analogue Recordings: Home | UltraAnalogue RecordingsUltraAnalogue Recordings
    Tape Project Katalog: Tape Project Catalog
    Premonition Records: Premonition Records
    Master Sound Labs: Catalogue
    International Phonographic: http://internationalphonographinc.com/master_tapes.html

    Det finnes også andre, som Groove Note som tilbyr nyinnspilt musikk med kjente artister, men disses utgivelser går straks til asiatiske audiofile som tydeligvis har null betalingssperre.

    Premoniton Records tilbyr Patricia Barbers Café Blue på spolebånd:
    http://www.premonitionrecords.com/productdetail.php?p=106

    Opus 3 Records er et svensk selskap, som gjør kvalitetsinnspillinger og gjør usedvanlig godt arbeid i overføringene. De har norsk agent som man må kjøpe gjennom, og som kan nås på odd@musikklosen.no
    Musikken de har innspilt kan man prøvelytte til her ved å søke på artistnavn/utgivelsesnavn: AllMusic | Music Search, Recommendations, Videos and Reviews

    Og utgivelsene finner man her: List of our Master Tapes

    Ultra Analogue Recordings leverer vel de beste opptakene av klassisk kammermusikk man kan være så heldig å høre ... På Whatsbestforum skryter de ekstatisk av hver utgivelse.

    Eldre utgivelser.

    De første stereoutgivelsene kom på magnetbånd, på sent 1950-tall. Og utgivelser på spolebånd var kurant tilgjengelig et stykke inn i 1980-årene, og det er mange skatter å finne, til alt fra rimelige priser til rene fantasiforlangender.

    En kilde for slikt er brukthandler (men min erfaring er at norske eiere av spolebåndmaskiner ikke har kjøpt mange utenlandske utgivelser. I stedet har de brukt maskinene til å gjøre opptak av egen musisering, fra radioen, eller også overført LPer til spolebånd, og så latt være å spille vinylen.)

    En annen kilde er eBay.

    Kjøper man eldre, brukte bånd er det selvsagt noen sjanser å ta, og det finnes pålitelige selgere som faktisk byr deg kvalitet, og så finnes det andre som ikke har spiller så de kan teste båndene, og heller ikke har erfaring med spolebånd. Men er utgivelsen attraktiv nok, kan det være verdt å ta sjansen.

    Man får fort fot på hvem som byr på noe det er verdt å hente hjem. Søker man på 4-track eller 2-track, reel to reel tape, og hastigheten man er ute etter (7.5, som regel), får man fort et utvalg å kikke gjennom på eBay. Jeg har kjøpt mye derfra - og gleden over å kunne legge en uavspilt Harry Belafonte i Carnegie Hall på min Technics kan vanskelig beskrives.

    Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte å kjøpe bånd for noen år siden. På grunn av renessansen som Tape Project ga støt til, er det nå mange som fisker etter attraktive utgivelser, og prisene kan fort gå i taket. Man får bare bestemme seg for hva man er villig til å betale.

    VIKTIG: som med vinyl, brukte man også ulike EQ-kurver innen spolebånd. Bånd som ble solgt i USA brukte NAB-kurven, mens bånd som ble solgt i Europa brukte IEC/CCIR.
    Om spolebåndspilleren opprinnelig ble solgt i Europa, så er den konfigurert for IEC/CCIR. Noen avanserte spillere byr på enten mulighet til å veksle mellom kurvene, eller til å gå inn i spilleren og gjøre egen konfigurering.
    De aller fleste nyutgivelsene tilbys i IEC/CCIR.
    Kjøper man bånd fra eBay i USA, vil disse være NAB.

    Dersom båndhastigheten er 9,5cm/sek (3 3/4"), er det ikke forskjell på NAB og IEC når det avspilles.
    Er båndhastigheten 19cm/sek (7,5"), vil diskanten få et dytt om man avspiller NAB på IEC-maskiner. Men mange liker faktisk dette "dyttet," det er gjort en del tester på dette. Man kan trygt kjøpe NAB-bånd og avspille disse på europeiske maskiner.
    Noen påstår at dette dyttet faktisk er en grei kompensasjon på bånd som eventuelt ikke er blitt godt lagret. Og i tester der man har svitsjet mellom NAB og IEC på NAB-bånd, sier folk veldig ofte at de foretrekker IEC-versjonen.

    HOLY GRAIL BÅND

    På grunn av digitalisering av opptak, har en rekke studioer og plateselskap kvittet seg med sine analoge bånd, eventuelt beholdt en master, men kvittet seg med master dubs, fordi disse tar for mye plass.

    Det betyr at man kan komme over tilbud om en masterdub av en veldig ettertraktet studiomaster. Noen ganger til greie priser, andre ganger til tusener av dollar. Her er det viktig å vite at selger er til å stole på, og som i alle sammenhenger er det snakk om Caveat Emptor - vær skeptisk som kjøper, inntil du har fått forsikring om at du ikke roter vekk pengene dine.

    Disse vil enten være 4-spors eller 2-spors, og uten unntak i minst 38cm/sek. (Noen av de aller mest kjente innspillingene vi hyller, som sjelden jazz, har 1/4"-bånd mastere!)

    Jeg har hatt stor glede av å hanke inn gamle utgivelser, og kjøper med jevne mellomrom inn en del av disse. Det er vakkert å se spolebåndspilleren arbeide seg gjennom et bånd, og jeg liker det jeg hører.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er man glad i klassisk musikk, er Barclay Crockers utgivelser verdt å kikke på. Dette er en kompromissløs serie som kom i årene fra 1977-1987.
    Disse fikk man tak i for nærmest null penger en tid tilbake, nå jages det etter dem. For helt korrekt avspilling trenger man en spolebåndspiller med Dolby B dekoding, enten innebygd eller som add-on. Om man ikke har Dolby-B, vil man få en boost av nedre mellomtone ved avspilling på en IEC/CCIR maskin.

    Man finner dem på eBay og andre steder, og prisene varierer alt etter hvor attraktive innspillingene er. Selskapet fikk tilgang til mastertapes på anerkjente klassiske utgivelser, og tilbød spolebåndversjoner av disse til abonnenter.

    En tråd på Tape Projects forum om disse. Man finner mye om utgivelsene ved et søk på google.

    http://www.tapeproject.com/smf/index.php?topic=1000.0

    Kommer du over en haug bånd som ser slik ut, er det bare å slå til. Det fantes norske abonnenter til Barclay Crocker bånd.



    $(KGrHqYOKpUE7HB1 vN6BSbpL0gvVw~~60_35.JPG
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I tillegg til ferdig innspilte bånd, trenger man selvsagt også råbånd, som man kan overføre musikk til. Før var det mange produsenter av slike, men nå er det bare noen få igjen. Men båndene er av god kvalitet. Jeg kjøper bånd fra RMG, og kjøper disse fra tyske forhandlere, siden portoen derfra er lav og de trekker fra MVA.

    Hvilket bånd man skal velge kan avhenge av hva slags bias-innstillinger man har på avspiller. Før ble bånd produsert for helt bestemte innstillinger/krav. Men det er slingringsmonn, og kjøper man RMGs bånd, f.eks. 911 eller 900-serien (studiomaster) eller LPR35 (Long Play tape), så er man trygt i havn. Båndene vil variere i tykkelse - jo tykkere de er, dess bedre, men da er de også kortere, og gir kortere avspillingstid.
    Tynne bånd (Long Play som LPR35) vil være betydelig lengre på en stor spole, og det kan være en fordel om man har laget seg en samling favoritter, og ikke vil bytte bånd for ofte.

    Kan være en fordel å kjøpe båndene på spole (altså ikke pannekake, som man selv må montere i storspole.)

    Edward Pong i Ultra Analogue Recordings har sammenlignet det som er av tilgjengelige bånd fra ulike produsenter, og bestemte seg til slutt for RMG SM900 Studiomaster båndene. Med hans ord gjengir disse detaljer, lydbilde og dynamikk bedre enn noe annet bånd på markedet.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bra jobba!
    har de første 4 fra yarlung på inngående :cool:
    Opus 3 sampler 3 er bestilt....
    da har jeg litt materiale å vurdere utifra
    er dessuten i kontakt med en kjent R2R kar om en ombygging av min all out LCR riaa, slik at ene inngangen kan switches til en ferdig konfigurert CCIR tape reprokrets
    hva som skal brukes som transport er noe uklart, men det jobbes i kulissene :rolleyes:
    det er tross alt bare første uken min i R2R verden og det er grenser for hva jeg rekker
    Ill be back
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I tillegg til bånd, trenger man også litt dill-dall om man har en spolebåndspiller. Sånt som fortom, tape og utstyr for å skjære eller klippe (og da vil man ha avmagnetisert metall, selvsagt), kan være fint å ha tilgjengelig. Fortommen skåner båndets inn- og utgang, som får mest slitasje pga at man håndterer den delen av båndet når man legger det opp på avspilleren.

    I tillegg vil man trenge NAB-adapter om man har de største båndene. Dette er en kjerne som man setter inn i midten på spolen, før det hele festes på avspiller. Båndene lagres uten adapter på i egne esker.


    Adapter_mit_Gravur_klar_web.jpg


    Tomspoler er også greit å ha. Jeg har handlet fra ulike og gjerne i Tyskland. Kan anbefale både Darklab og Thomann, begge seriøse leverandører.

    Thomann Cyberstore
    Online-Shop

    Darklab har også en veldig bra LP-børste som man like gjerne kan slenge med i bestillingen.

    Plattenbesen.jpg


    I tillegg lyt det rensast innimellom, så et rensesett trengs:

    Putzfix_S.jpg
     
    Sist redigert:
    L

    Labbis

    Gjest
    Utmerkede innlegg fra vredensgnag!

    Har også handlet fra Thomann (RMG SM 911), i Norge fra Soundshop i Moss. Denne ble visstnok spilt inn på dette båndet:

    shins.jpg

    Har selv en nyoverhalt Tandberg TD 20A og er foreløpig ikke mer avansert enn at jeg fester favorittalbum til tapen for en "tapekveld" i ny og ne.

    Stas å eie, morsomt å bruke.

    SAM_9008.jpg


    Mvh
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    bra jobba!
    har de første 4 fra yarlung på inngående :cool:
    Opus 3 sampler 3 er bestilt....
    da har jeg litt materiale å vurdere utifra
    er dessuten i kontakt med en kjent R2R kar om en ombygging av min all out LCR riaa, slik at ene inngangen kan switches til en ferdig konfigurert CCIR tape reprokrets
    hva som skal brukes som transport er noe uklart, men det jobbes i kulissene :rolleyes:
    det er tross alt bare første uken min i R2R verden og det er grenser for hva jeg rekker
    Ill be back
    mvh
    Leif
    Hvordan får du bestillt Opus 3 bånd? Direkte fra hjemmesiden deres går visst ikke utenfor Sverige..
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Utmerkede innlegg fra vredensgnag!

    Har også handlet fra Thomann (RMG SM 911), i Norge fra Soundshop i Moss. Denne ble visstnok spilt inn på dette båndet:

    Vis vedlegget 251501
    Har selv en nyoverhalt Tandberg TD 20A og er foreløpig ikke mer avansert enn at jeg fester favorittalbum til tapen for en "tapekveld" i ny og ne.

    Stas å eie, morsomt å bruke.

    Vis vedlegget 251505

    Mvh
    Tandberg oppe på en Yamaha sw 1500 ,er det for å holde den mest mulig fri for støv ?

    Mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bra jobba!
    har de første 4 fra yarlung på inngående :cool:
    Opus 3 sampler 3 er bestilt....
    da har jeg litt materiale å vurdere utifra
    er dessuten i kontakt med en kjent R2R kar om en ombygging av min all out LCR riaa, slik at ene inngangen kan switches til en ferdig konfigurert CCIR tape reprokrets
    hva som skal brukes som transport er noe uklart, men det jobbes i kulissene :rolleyes:
    det er tross alt bare første uken min i R2R verden og det er grenser for hva jeg rekker
    Ill be back
    mvh
    Leif
    Hvordan får du bestillt Opus 3 bånd? Direkte fra hjemmesiden deres går visst ikke utenfor Sverige..
    Står kontaktinfo i det første innlegget, under Nyutgivelser.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg hadde lurt på å starte en slik tråd som dette - rett og slett fordi jeg trenger informasjonen for å komme i gang.

    Super tråd!

    Fortsett folkens!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Innimellom kan et sveip på eBay være nyttig. Fant en som skulle selge noen bånd han hadde liggende, som han hadde overtatt fra en annen i familien. De ankom i går, og er blitt behandlet så pent og pertentlig at jeg nærmest skjems. De er da tross alt et halvt århundre gamle, flere av dem, skulle tro de var nye.

    Morgenen er blitt møtt med alt fra Bruckner, via Sinatra til Pavarotti. Nå blir det sambajazz - skal sammenligne mot vinyl og fil.

    Skjermbilde 2014-05-04 kl. 09.34.04.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^Tja, skal jeg gå etter hva jeg hørte nå, kunne jeg godt tenkt meg å ha all min musikk på spolebånd i kvaliteten på Verves Getz/Gilberto.

    Må faktisk si meg enig med Theresa her:

    Skjermbilde 2014-05-04 kl. 10.21.47.jpg


    Dette båndet leverer også et tungt argument i en debatt som går på nettet. Hvor skal Astrud Gilberto stå?

    Båndet er fra første utgivelsesår, altså 1964, og hun står "hard right."

    Skjermbilde 2014-05-04 kl. 10.23.14.jpg


    Det ble brukt to maskiner under opptak. En som tok opp en mono-versjon, og en 3-spors Ampex som ble brukt til l/c/r. Det var denne som ga utgangspunktet til 2-spors vinylversjonen.

    Kan vanskelig tenke meg at Verve sendte ut et spolebånd (som var dyreste versjon i salg) med Astrud ute til høyre, og en vinyl med henne til venstre. Ellers er det mange runder om dette ute på nettet - men mitt spolebånd er nok også en "tunge på vektskålen."

    Steike som Getz' kommer frem her.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Hadde en gang i tiden en haug med 10,5" metalspoler. Men man tar tullete valg innimellom slik at nå har jeg ingen. D.v.s. når jeg i lys av tråden går ned i det aller inderste og mørkeste så finner jeg 2 stk. som jeg har latt ligge igjen; 1 stk. med konserter av Junipher Greene (De spiller hele Friendship...) og Aunt Mary (selges ikke...:)) og 1 stk. helt nytt Maxell XLII 35-180 EE position. Husker at jeg ikke solgte dette fordi min spiller ikke tok det grunnet noe bias greier. Noen som vet hva som er forskjellen på dette og et vanlig XLI? Dette var 80 tallet så jeg husker ikke...

    Samme som dette...http://www.ebay.com/itm/NEW-MAXELL-...pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item19ebe92114
     
    Sist redigert:

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    392
    Antall liker
    87
    Sted
    Vestlandet
    Utmerkede innlegg fra vredensgnag!

    Har også handlet fra Thomann (RMG SM 911), i Norge fra Soundshop i Moss. Denne ble visstnok spilt inn på dette båndet:

    Vis vedlegget 251501
    Har selv en nyoverhalt Tandberg TD 20A og er foreløpig ikke mer avansert enn at jeg fester favorittalbum til tapen for en "tapekveld" i ny og ne.

    Stas å eie, morsomt å bruke.

    Vis vedlegget 251505

    Mvh
    Flotte høyttalere, Carlsson OA 52.3?
    Har du testet trillebårehjul trikset?
    Mvh. :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Nei, jeg har ingen anelse, men den har sikkert blitt dyr opp gjennom årene.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    bra jobba!
    har de første 4 fra yarlung på inngående :cool:
    Opus 3 sampler 3 er bestilt....
    da har jeg litt materiale å vurdere utifra
    er dessuten i kontakt med en kjent R2R kar om en ombygging av min all out LCR riaa, slik at ene inngangen kan switches til en ferdig konfigurert CCIR tape reprokrets
    hva som skal brukes som transport er noe uklart, men det jobbes i kulissene :rolleyes:
    det er tross alt bare første uken min i R2R verden og det er grenser for hva jeg rekker
    Ill be back
    mvh
    Leif
    Har du fått hørt på disse fra Yarlung? Ser at Lysy er å få på master copy, den låter aldeles fantastisk på vinyl så hvis båndet er enda bedre....Er på gang med et come back i båndbransjen og har allerede noen på vei inn. Hadde vært fint om du deler inntrykk om disse fra Yarlung.

    Lysy_LP_Cover_LR.jpg


    En anmeldelse ang. vinylen...

    About the sound: this was recorded at The Broad Stage in Santa Monica using an AKG C-24 stereo tube microphone fitted with its original brass C12 tube, to Agfa 468 tape. Cables were Yarlung-Records-designed stranded silver interconnects, preamps were customized vacuum tube units, with no mixer involved. Doug sax and Sangwook Nam mastered for vinyl at The Mastering Lab with no compression or limiting. According to engineer Attiyeh, the LP sounds "just like the master tape." I believe him! If this recording doesn't move you emotionally you are brain dead. If you don't agree that this is one of the finest recordings you have ever heard, your system needs to go in for repairs. — musicangle.com, June 2011
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bra jobba!
    har de første 4 fra yarlung på inngående :cool:
    Opus 3 sampler 3 er bestilt....
    da har jeg litt materiale å vurdere utifra
    er dessuten i kontakt med en kjent R2R kar om en ombygging av min all out LCR riaa, slik at ene inngangen kan switches til en ferdig konfigurert CCIR tape reprokrets
    hva som skal brukes som transport er noe uklart, men det jobbes i kulissene :rolleyes:
    det er tross alt bare første uken min i R2R verden og det er grenser for hva jeg rekker
    Ill be back
    mvh
    Leif
    Har du fått hørt på disse fra Yarlung? Ser at Lysy er å få på master copy, den låter aldeles fantastisk på vinyl så hvis båndet er enda bedre....Er på gang med et come back i båndbransjen og har allerede noen på vei inn. Hadde vært fint om du deler inntrykk om disse fra Yarlung.

    Vis vedlegget 264461

    En anmeldelse ang. vinylen...

    About the sound: this was recorded at The Broad Stage in Santa Monica using an AKG C-24 stereo tube microphone fitted with its original brass C12 tube, to Agfa 468 tape. Cables were Yarlung-Records-designed stranded silver interconnects, preamps were customized vacuum tube units, with no mixer involved. Doug sax and Sangwook Nam mastered for vinyl at The Mastering Lab with no compression or limiting. According to engineer Attiyeh, the LP sounds "just like the master tape." I believe him! If this recording doesn't move you emotionally you are brain dead. If you don't agree that this is one of the finest recordings you have ever heard, your system needs to go in for repairs. — musicangle.com, June 2011
    Den innspillingen har jeg på spolebånd. Strålende, en fryd å lytte til - Yarlung innspillingen som virkelig sparker fra når jeg avspiller hjemme er denne. Besøkende tror ikke sine ører.

    Janaki_Cover_LR.jpg
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Tar vel et par uker i produksjon og post:)

    jakr
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Hvor kjøper dere disse Yarlung innspillingene på tape? Naxos Norge?
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det er interessant dette med master kopier, man får seg en aldri så liten aha opplevelse. Og noe å tenke på som det ble sagt i en annen tråd. Man kan sikkert skrive/diskutere mer til høsten...

    Det har kommet noen til hus i det siste, akkurat nå gleder jeg meg til å høre på denne (dette...).

    IMG_1499-1.jpg
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Et spørsmål til dere som har greie på saker:
    Er det samme standard på spolebåndene slik at man kan handle brukt på ebay fra usa og spille på en europeisk spiller? Er totalt fersk på Spolebånd, men syns det virker kjempespennende.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Les det glimrende åpningsinnlegget i denne tråden, der finner du svar på mye.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Slutter meg til denne. Yarlung produserer flotte taper. Det siste fra Bob er jo at Yarlung ønsker å produsere vinyl i topp kvalitet også. De leter vel etter sponsorer for produksjonen i disse dager, så her får vi være bevist vår besøkeklsestid vi som også ser etter topp LP-innspillinger. Mulig dette er verdt en egen tråd faktisk.

    jakr
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Lysy har jo vært på vinyl i noen år og den er vel allerede på lister over noe av den beste lyden som er å få på vinyl. Den låter utolig bra. Det er vel Janaki han vil gi ut først på vinyl slik jeg forstod det, denne låter utrolig på tape som vreden sa lenger opp her.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    noen som har kjøpt tape fra Mastertapesoundlabs?
    de har masse på reportoiret av både klassisk og jazz
    mvh
    Leif
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Levert på døra i indre øvre Norge under 48 timer etter levering til transportfirma..det er bra.

    Hvis det låter like bra som innpakningen og servicen så blir dette bra!

    IMG_1659.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Og det gjør den! Utrolig oppløst og naturlig, et herlig liveopptak med en stor følelse av tilstedeværelse. Slik man kun får på tape. Anbefales!

    Og nydelig musikk!

    Her Vivaldi i "all black"....

    viv.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn