Hvor i alle dager er den refleksjonen min på 1.6ms

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hadde vært spennende å forsøke seg på så bygge en slik. Ser jo ganske rett frem ut?
    rame Material:Black melamine laminated MDF
    Dimensions:24” (610mm) x 48” (1219mm) x 19” (See detail dimensions)
    Panel Material:Formed, semirigid inorganic glass fibers; Density 6.0 lbs. pcf. (96 kg/m3)
    Fabric FacingAcoustically transparent polyester
    Diaphragmatic Membrane:Loaded vinyl, 1.0 lbs. per square foot (4.88 Kg/m2)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er dette noe du har prøvd ut eller er det noe du har lest. Har faktisk blandet ganske mye her, uten at jeg har noe kontroll på om det kunne vært bedre med singel malt:)
    Har ikke bygget de selv, men det er et velkjent prinsipp som har eksistert i flere tiår.

Limp mass membrane bassfeller er først gode i den forstand at de er billige og fungerer bedre enn absorbenter som ikke bygger så mye.
    De er noe vanskelige å beregne og utfallet kan bli uforusigbart. Her er en oppskift:
    Tim's Limp Mass Bass Absorbers - Gearslutz.com

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    [h=2]Diaphragmatic Resonator[/h]The membrane or diaphragmatic resonator used inside the MaxTrap and FullTrap is different. It is a limp mass. In other words, it does not have a specific resonant frequency, but will vibrate based on the loudest or most powerful energy in the room. So no matter what the resonant frequency, it will self adjust to the problem and suck it out. The problem here is that the design is more complex and the heavy loaded barium impregnated vinyl is expensive. So these cost can be slightly higher. Ah the price of perfection!

Hva tenker dere om dette? Får det ikke helt til å stemme med denne grafen, selv jeg ser at den er betydelig mer bredbåndet enn f.eks en Helmholtz:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tykk gummimatte på 12kg cm2 40 cm dyp kasse demper ned til 27,4 Hz
    Ingen feil løsning dette synes jeg.

Steinar.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo da tyngden av matta som gjør den store jobben her.
    Når den da ikke skal være større en 60x40 cm er jo dette gode løsninger etter mitt syn.

Steinar.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.112
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tittet på kalkulatoren og det er kg/m2, det passer bedre. Jeg fikk litt problemer med å finne en gummimatte som hadde så høy tethet son du først ville ha;)

Det er jo da tyngden av matta som gjør den store jobben her.
    Når den da ikke skal være større en 60x40 cm er jo dette gode løsninger etter mitt syn.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke lysst på 40cm dype bassfeller om jeg kan klare meg uten. Koster vel en del også det da.

Om tankene mine går på en slik gummimatte, nå leker jeg bare litt oppe dette tullete hode mitt. Er det bare å henge den rett på veggen, eller snakker man da også om å ha luft bak.

Har regna litt på materiale som skal kjøpes inn. Men kommer ingen vei før jeg har tilgang på bil... Innimellom så skulle jeg ha hatt lappen. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde vært spennende å forsøke seg på så bygge en slik. Ser jo ganske rett frem ut?
    rame Material:Black melamine laminated MDF
    Dimensions:24” (610mm) x 48” (1219mm) x 19” (See detail dimensions)
    Panel Material:Formed, semirigid inorganic glass fibers; Density 6.0 lbs. pcf. (96 kg/m3)
    Fabric FacingAcoustically transparent polyester
    Diaphragmatic Membrane:Loaded vinyl, 1.0 lbs. per square foot (4.88 Kg/m2)
    Er den virkelig så enkel å bygge som det det ser ut som.

En ramme. 1gummimatte med riktig tetthet - 1.rockwoolplate med riktig tetthet og stoff.
    Og så ser det ut som om det skal være luft mellom de ulike lagene...?

8

8x12_TOM

Gjest
    Hvis dere går inn på tråden min i innlegg 495 så ser der at jeg har prøvd dette også. Har gummimatter til dere som vil prøve videre.Gratis:)
    Jeg prøvde med flere kasser på 1mx1m med dybde 20cm - Ingen reaksjon på målinger på hverken frekvensrespons eller vannfall

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Vil multiple subwoofers påvirke decay-time på bass-range?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Diaphragmatic Resonator

The membrane or diaphragmatic resonator used inside the MaxTrap and FullTrap is different. It is a limp mass. In other words, it does not have a specific resonant frequency, but will vibrate based on the loudest or most powerful energy in the room. So no matter what the resonant frequency, it will self adjust to the problem and suck it out. The problem here is that the design is more complex and the heavy loaded barium impregnated vinyl is expensive. So these cost can be slightly higher. Ah the price of perfection!

Hva tenker dere om dette? Får det ikke helt til å stemme med denne grafen, selv jeg ser at den er betydelig mer bredbåndet enn f.eks en Helmholtz:
    Du kan ikke ta de målingene for god fisk. I grunnen kan man si den er defekt siden det rent teoretisk ikke er mulig med høyere koffiesient enn 1. Det er flere måter og presentere målinger på og ofte velger produsentene noe som ikke stemmer. Dessuten er den type målinger under 100 Hz ikke pålitelige. Det ser bedre ut enn hva som er fakta.

Her er en annen sammenligning med en annen metode:
    abs-megatrap2.gif

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvis dere går inn på tråden min i innlegg 495 så ser der at jeg har prøvd dette også. Har gummimatter til dere som vil prøve videre.Gratis:)
    Jeg prøvde med flere kasser på 1mx1m med dybde 20cm - Ingen reaksjon på målinger på hverken frekvensrespons eller vannfall
    Hmmm... leste litt rundt 495 innlegget og frem til du ut bilder ak HT konstruksjonen din. Var noen bilder av matter der. Men lite snakk om de. Men tror deg når du sier det du sier, selv om flere andre fikk gode resultat med denne typen konstruksjon. Etter å ha hørt hva du har fått til i rommet ditt så hører jeg nok på deg. Du blir da min "mentor" i akustikk... :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil multiple subwoofers påvirke decay-time på bass-range?
    Ja, med bruk av fasekorrigering som ble beskrevet i tråden med Geddes metoden. Er dog ingen magisk løsning alene i de fleste tilfeller. Jeg hadde kurant vannfall med tre suber og lite tiltak, men det var fremdeles rom for store forbedringer. Kan virke som det fungerer bedre hvis bassene bygges i veggen (double array bass).

8

8x12_TOM

Gjest
    Hmmm... leste litt rundt 495 innlegget og frem til du ut bilder ak HT konstruksjonen din. Var noen bilder av matter der. Men lite snakk om de. Men tror deg når du sier det du sier, selv om flere andre fikk gode resultat med denne typen konstruksjon. Etter å ha hørt hva du har fått til i rommet ditt så hører jeg nok på deg. Du blir da min "mentor" i akustikk... :)
    Et av mine prosjekter som ikke stod til forventning, har faktisk prøv en del som ikke virker som ønskelig. En snakke gjerne ikke om sine mislykkede forsøk;)
    La vel kanskje ikke hele sjelen i dette gummimatteprosjektet, og rågummi lukter ikke godt:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et av mine prosjekter som ikke stod til forventning, har faktisk prøv en del som ikke virker som ønskelig. En snakke gjerne ikke om sine mislykkede forsøk;)
    La vel kanskje ikke hele sjelen i dette gummimatteprosjektet, og rågummi lukter ikke godt:)
    Dette har gått meg hus forbi selv om jeg husker å ha lest det.
    At Tangen har bygd veggene som membranfeller har jeg heller ikke fått med meg. Artig...
    Det kommer ikke godt frem, men var membranen din helt tett mot hullrommet bak?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Anbefaler ikke å gå rundt med målemik og prøve å finne refleksjoner. etter 500hz så er det over 6db forskjell rett rundt sweetspot. Har tatt en fullfrekventmåling av begge HT i sweetspot. Skrevet ned topper og dipper som er større og mindre en 5db forskjell fra 75db ( dvs alu under 70 og alt over 80hz) fungerer helt topp ved lave frfekvenser under 400hz. Jeg har en kjent topp i rommet mitt på rundt 65hz. Fant to store punkt på framveggen der det er 93db!!!! på de plassene. Påremsiden av HT 50sm fra elementet kommer det ut 77db... i sweet spot måler det 82db

Visste at noder gidde forskjell, men ikke slike forskjeller. Og merkelig nok så er det ikke noen store problemer under 100hz i hjørnene i rommet her. Men i mellom ht der hifiracket står er det mye, trøbbel. Både ved 25hz hvor den stående bølgen min målt fra sweet spot er og ved 65hr, men der har jeg ikke trøbbel med de stående bølgene.

Men over 900hz er det ikke mulig å bli klok på hva jeg måler, da forskjellene er stor bare med noen cm opp eller ned, frem eller tilbake.

Gleder meg til å få tak i materiale til å lage til de platene som skal på vegg.

8

8x12_TOM

Gjest
    Dette har gått meg hus forbi selv om jeg husker å ha lest det.
    At Tangen har bygd veggene som membranfeller har jeg heller ikke fått med meg. Artig...
    Det kommer ikke godt frem, men var membranen din helt tett mot hullrommet bak?
    Den ble ikke limt, men jeg skrudde den fast med ca 10 cm mellom skruene

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kanskje det ikke var tett nok? Litt av konseptet handler om vakumet og trykket i kassen og uten det blir det nok liten effekt.
    Det er nok fordel med jevnt strammet membran.

Jeg lurer litt på om det kun er teoretisk med peakeffekt ned på 30hz ved å legge så mye vekt på membranen. Har ikke sett noen av de store hevde at man kan gjøre det.
    Disse folka klarer det, men med litt kraftigere skyts. To membraner og effektivt dempemateriale i boksen. Spennende med carbon som dempematriale i boksen.
    Sjekk det ut.
    What Makes Us Special - Acoustic Fields

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.883
    Torget vurderinger
    2
    55cm lenger reisevei...

Vis vedlegget 249843

Bassreflexen er 25cm fra gulvet. Den nederste basselementet er 50cm fra gulvet. Men når jeg la 10cm plate på gulvet helt inntil HT så skjedde det ikke noe med den toppen...Se innlegg no3
    dæsken salte ville far min sagt...

men hva gjør de flate panelovnene der? en radiatortype ala delonghi ville vel virke som en diffusor i tillegg...

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De gir varme om vinteren. Ville ikke ha de under vinduet, da de jallet med når trykket økte. Der de er nå, så gjøre de ingenting med lyden...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.018
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke lest hele tråden, så dere får ha meg unnskyldt dersom jeg er helt off. Hva er signalet som er sendt til ht? En firkantpuls?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn