Hvor har det blitt av de store basselementene,og hvorfor er de borte?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:
Jamo R909 har doble 15" og ser da ganske fine ut? Har ikke sett dem i virkeligheten da, bare på bilder. Noen som har hørt dem forresten?

Mvh
Dessa stora membran är för att kompensera för energiförlusten i och med konstruktionsvalen "öppen baffel".
Ok, har virkelig ikke peiling på høyttaler konstruksjon. Av ren nysgjerrighet, hvordan "tapes" energi med denne typen konstruksjon? Luften settes da i bevegelse av et membran? Samme prinsipp som i en lukket kasse akkurat det vel?

Mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
F.E. skrev:
Amerikanere sier det så fint: "There`s No Substitute For Cubic Inches" ;D ;D 2x13" her
I dette tilfellet er det vel "square inches" som gjelder.

Å tro att man kan oppnå realistisk lydtrykk i bassen uten at det forringer lyden i resten av frekvensområdet med en 6,5" er ren ønsketenkning.

Det finnes INGEN erstatning for membranareale hvis man skal ha realistisk nivå i de nederste oktaver.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Nei, det var da en intressant opplysning!

Stikk i strid med legendariske høyttalerkonstruktører som brukte et liv på å lage gode høyttalere.

Hva har du å tilføre akustisk forsking som ikke er kjent?

Ø

Øivind

Gjest
Du kan jo selv sammenlikne "mellomtone distortion" og "dypbass-nivåer" på Seas Excel w18e001 Vs w18ex001.

Fabrikken kan helt sikkert bekrefte det du ser for deg også.

Men det spørs jo litt hvordan en ønsker å se på det da. Enkelte konstruksjoner har jo noen egne løsninger osv.

K

kbwh

Gjest
Gjest skrev:

Stikk i strid med legendariske høyttalerkonstruktører som brukte et liv på å lage gode høyttalere.

Hva ha du å tilføre? Hifi handler om kompromisser, og basskompromisser spesielt.
På hifisentralen handler det også om avskyelige retoriske grep, dessverre.

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
janly skrev:
Dersom man i et tenkt senario skulle stå fullstendig fritt med hensyn til lommebok og fikk glemme WAF totalt, er jeg helt sikker på at de aller, aller fleste ville valgt høyttalere med store elementer. Også de som mener 6" er veien til nirvana.... Jeg tror både kjerring og lommebok (naturligvis) bestemmer!

Hvis jeg skulle stå fullstendig fritt med hensyn til lommebok, hadde jeg vel kjøpt de største til Usher og tilsvarende elektronikk...
Har en stue på 32m2 så dette ville vært overkill, men alikevel helt konge.. ;D er forøvrig godt fornøyd men mine Audio Physic Tempo lll LE, her snakker vi 4x7" disse mates av en AW120, og spiller musikk med en fantstisk dynamikk!! Dette holder lenge til 32m2, hvis man ikke har ekstreme behov for bass.
Trenger ikke store elementer til små rom, med tanke på veien til nirvana...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Valentino skrev:
Gjest skrev:

Hva ha du å tilføre? Hifi handler om kompromisser, og basskompromisser spesielt.
På hifisentralen handler det også om avskyelige retoriske grep, dessverre.
Og om overfladisk viten brukt på feil måte. Trengs litt retorikk da...

SEAS måler ikke i stua, og det oppnådde lydtrykket med lav forvrenging er ikke sammenlignbart me det du kan få til der.

Ø

Øivind

Gjest
Ikke uenig i det Guest.

Ble nylig sjokkert over trøkket til en liten 6" (Edit: 8"...) i en "retro konstruksjon" (i den virkelige verden).

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Gjest skrev:

Jeg vil legge til at jeg tror de mer bruker et helt liv på å lage høyttalere som selger, fordi damene kan godta utseende (les størrelsen), men allikevel har GOD NOK lyd til at mennene gidder høre på de.
Høyttalerkonstruksjon er hele tiden snakk om kompromisser, til nærmere toppmodellen man kommer til de fleste ht konstruktører/fabrikanter, jo større eller flere basselementer har de. Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor.

At diameteren på elementene er det helt avgjørende, er jeg dog litt uenig i, det er samlet membranareal som teller i mine tanker.
Men å mene at EN 4, 5 eller 6,5" kan gjøre nytten?
Og at de med større elementer overdriver bassen?
Nei da er ofte sannheten det motsatte i mine øyne. Hvor mange stativhøyttalere er ikke tunet med en liten juksepukkel i mid/øvre bass, for å lure kunden/lytteren til å tro at de spiller dypere bass en de gjør?

Ø

Øivind

Gjest
norcad skrev:
Edit: 8"

Husk også: element-følsomhet, kassevolum, type kasse, prinsipp, osv...

Var masse bass trøkk, men sikkert ikke helt nede ved 20hz nødvendigvis da.

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
norcad skrev:
Gjest skrev:

Jeg vil legge til at jeg tror de mer bruker et helt liv på å lage høyttalere som selger, fordi damene kan godta utseende (les størrelsen), men allikevel har GOD NOK lyd til at mennene gidder høre på de.
Høyttalerkonstruksjon er hele tiden snakk om kompromisser, til nærmere toppmodellen man kommer til de fleste ht konstruktører/fabrikanter, jo større eller flere basselementer har de. Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor.

At diameteren på elementene er det helt avgjørende, er jeg dog litt uenig i, det er samlet membranareal som teller i mine tanker.
Og at de med større elementer overdriver bassen?
Nei da er ofte sannheten det motsatte i mine øyne. Hvor mange stativhøyttalere er ikke tunet med en liten juksepukkel i mid/øvre bass, for å lure kunden/lytteren til å tro at de spiller dypere bass en de gjør?

Mange toppmodeller er beregnet for større rom, og derfor større eller flere basselementer...
Har du en mindere høyttaler i et lite rom, trenger du en kraftigere HT i et større rom, for samme opplevelse..

K

kbwh

Gjest
Må man sitte så himla langt unna i et stort rom da?

---

Det har kanskje vært nevnt, men: Se på KEF B139, som ble brukt til bunns i TDL-monitorene. Det elementet hadde nesten ingen lineær membranvandring. Ta en god 6,5" av i dag. Det flytter minst like mye luft som dette KEF-elementet gjorde, og med mindre forvrengning.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.655
toref skrev:
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:
Jamo R909 har doble 15" og ser da ganske fine ut? Har ikke sett dem i virkeligheten da, bare på bilder. Noen som har hørt dem forresten?

Mvh
Dessa stora membran är för att kompensera för energiförlusten i och med konstruktionsvalen "öppen baffel".
Ok, har virkelig ikke peiling på høyttaler konstruksjon. Av ren nysgjerrighet, hvordan "tapes" energi med denne typen konstruksjon? Luften settes da i bevegelse av et membran? Samme prinsipp som i en lukket kasse akkurat det vel?

Mvh
Hei,
Får prøve på en forklaring;
Et høyttaler element vil sende ut en lydbølge i bakkant som er 180 grader (en halv bølgelengde) ut av fase med den som sendes fremover (elementet går fram og tilbake - det som ser ut som fram, vil være tilbake sett fra den andre siden).
Hvis en bølge møter en annen med samme amplitude og frekvens, men 180 grader ut av fase (bølgetopp møter bunn) vil en få fullstendig utslukking, med ingen lyd som resultat.
Nå vil en aldri få fullstendig utslukking på grunn av forskjell i gangvei, men delvis kanselleing kan/vil forekomme. Problemet øker med avtagende frekvens da bølgelengden både øker, og den blir mindre retningsbestemt (høye frekvenser går mer rett frem enn lave - dette er egentlig en funksjon av forholdet mellom bølgelengde og elementets størrelse, men for et gitt element gjelder dette - i hvert fall sånn ca.).
Hvis en bygger en kasse rundt baksiden på høyttaler elementet og samtidig demper det godt ned får en mindre/lite demping av lyden som går framover.
Så de to konstruksjonene er i nokså forskjellige når en ser på summen av lydbølgen som går framover og den som går bakover.
Håper dette hjalp.

mvh

(og at forklaringen er noenlunde korrekt - men hvis ikke, får vi vel kontant beskjed av retorikerne - og andre - kan vi håpe? kanskje på en høflig og oppklarende måte?)

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Antall liker
0
Valentino skrev:
Må man sitte så himla langt unna i et stort rom da?
Er usikker på hva du mener er himla langt unna..
Forøvrig vil du få et bedre helhets inntrykk hvis du ikke sitter himla tett på..

U

utgatt60135

Gjest
Synes det er litt pussig å snakke om realistisk lydtrykk og membranareal uten å nevne rommet som skal fylles.

Men jeg forsøkte meg på et dilemma som ingen har svart på. På mange plater som spilles høyt så synes jeg ikke basstrøkket er all verden, men når jeg titter på elementetene så kan de bevege seg langt mer bare den får beskjed om det fra cd-plata. Forsterkeren har også mye mer gass igjen. De gnierne her er jo etter min menig de som lager sørger for teknikken før plata utgis. De som bevisst snyter oss for endel moro på bekostning av det komersielle.

Skal vi da øke nivået i bassen for å kompensere for tapet? Men da blir jo fort de platene som har beholdt bra dynamikk overdrevne i bassen.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
toref skrev:
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:

Mvh

Mvh
Som nämnts ovan handlar det om akustisk kortslutning, där fram- och baksidan av basmembranet cancellerar varandra. I en traditionell lådkonstruktion skiljs membranets fram och baksida akusstiskt av själva lådan.

Problemet med cancelleringen blir större och större vid lägre och lägre frekvens, men också vid smalare och smalare baffel.

Ämnet i sig är komplext och det finns minst 3 viktiga faktorer/parametrar till att tänka på när det gäller open baffle design.
:)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:

Mvh

Mvh
Som nämnts ovan handlar det om akustisk kortslutning, där fram- och baksidan av basmembranet cancellerar varandra. I en traditionell lådkonstruktion skiljs membranets fram och baksida akusstiskt av själva lådan.

Problemet med cancelleringen blir större och större vid lägre och lägre frekvens, men också vid smalare och smalare baffel.

Ämnet i sig är komplext och det finns minst 3 viktiga faktorer/parametrar till att tänka på när det gäller open baffle design.
Kanselleringen er vel uavhengig av membranstørrelsen, bare av baffelarealet? Eller kompenserer man med økende nivå (noe som vil kunne gi større elementer en fordel?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
erato skrev:
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:
EngelholmAudio skrev:
toref skrev:

Mvh

Mvh

Kanselleringen er vel uavhengig av membranstørrelsen, bare av baffelarealet? Eller kompenserer man med økende nivå (noe som vil kunne gi større elementer en fordel?
Nej membranstorleken har inget direkt att göra med cancelleringen, det har jag heller inte skrivit någonstans - eller?

Större membran har fördelen i att vara mer kapabla i att flytta luft. Detta är särdeles viktigt om man skall kompensera då belastningen på elementet ökar drastiskt. Samma resonemang gäller för LR-kompensation i små slutna lådor, typ Carver eller Sunfire eller vad dom heter. Här har man kompenserat genom att ge elementet rejäl slaglängd - något som oftast påverkar känsligheten negativt - något som kompenseras genom 1000 wattsförstärkare - något som påverkar kvaliten och kraven på värmeavledning - något som kompenseras genom bruk av effektiva Klass D förstärkare...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
EngelholmAudio skrev:
Nej membranstorleken har inget direkt att göra med cancelleringen, det har jag heller inte skrivit någonstans - eller?
Neida, men siden spørsmålet gikk på nytten av store membranstørrelser var jeg usikker på hvordan svaret ditt skulle oppfattes.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
erato skrev:
EngelholmAudio skrev:
Neida, men siden spørsmålet gikk på nytten av store membranstørrelser var jeg usikker på hvordan svaret ditt skulle oppfattes.
Gott - lugnt! :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
ch, EngelholmAudio: Takk for oppklaring rundt åpen baffel konstruksjon. Nå lærte jeg sannelig noe i dag også. :)

Mvh

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Solo skrev:
bendis skrev:
en 4tommer i bassen, ha-ha. vil låte som et forvrengt leketøy sammenlignet med 15-18". uansett frekvensgang!
vi to får le litt i sammen, i vår uvitenhet :-X
Jeg ler med litt.. ;D Skulle sett den 4' som kunne hamlet opp med en 15-18' :eek: ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Amerikanere sier det så fint: "There`s No Substitute For Cubic Inches" ;D ;D 2x13" her
Hvilke kubikktommer er det snakk om ang. høyttalerne dine? Såvidt jeg vet brukes det uttrykket om fortrengningsvolumet i amerikanske bilmotorer. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Det er så mangt som skaper "trøkk". En anerkjent sannhet er at store elementer og høy effekt er saliggjørende. En mindre kjent sannhet er at det kommer mye an på cd-spilleren, og preampen også.
Dette må du nesten forklare litt nærmere, om du gidder.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
janly skrev:
Dersom man i et tenkt senario skulle stå fullstendig fritt med hensyn til lommebok og fikk glemme WAF totalt, er jeg helt sikker på at de aller, aller fleste ville valgt høyttalere med store elementer. Også de som mener 6" er veien til nirvana.... Jeg tror både kjerring og lommebok (naturligvis) bestemmer!

...Og rommet man har til rådighet!

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dazed skrev:
F.E. skrev:
Hvilke kubikktommer er det snakk om ang. høyttalerne dine? Såvidt jeg vet brukes det uttrykket om fortrengningsvolumet i amerikanske bilmotorer. ;)
Areal gange slaglengde på høyttalerkomponentene. There is no replacement for displacement.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JENO skrev:
Dazed skrev:
F.E. skrev:
Areal gange slaglengde på høyttalerkomponentene. There is no replacement for displacement.
Det hadde faktisk vært en ganske smart parameter å oppgi.

N

nysjerrigper

Gjest
en generell betraktning:
større membran gir høyere følsomhet - flere detaljer og mer dynamikk!
de eneste tekniske grunnene til å ikke bruke så stort element som mulig er oppbrytning, spredning etc, om det skal deles til en diskant f.eks.
ellers får man bare mer av alt. ::)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Om man ser på DIY sidene så kan det se ut som om de store elementene holder på å få sin renesanse :)

Har man først blitt vant til store elementer og evt. bred baffel, så er det lite annet som duger, selv har jeg sko eske etter å ha hatt 12 og 15 " i anlegget og det er virkelig noe en 15" gjør med musikken som en 5 " aldri kan gjøre. Små "basser" kan spille pent og nå for tiden dypt også, men det mangler noe, livet i musikken blir ikke helt det samme i mine ører...

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Må kanskje presisere at jeg skjelden hører musikk på fullt skuv.Det er normalt nivå,der det er mulig å snakke litt som gjelder mest her i huset. Personlig er jeg av den oppfattning at en stor membran er minst like viktig på relativt beskjedent volum.Derfor er jeg subjektivt uenig i det som nevnes om at store basser er mest påkrevd ved høyt volum.
Nå kan det vel neppe undervurderes at det kreves bunndrag i forsterkeriet for å evne å gjengi en noenlunde troverdig bass på såpass "lave" nivåer.Noe som til mitt bruk er minst like viktig som for å spille så høyt som mulig.
Jeg synes bassen forsvinner ved bruk av høyttalere med små bassdomer,når volumet skrues ned.
Jeg merker jo at i de tilfellene jeg har forsøkt meg med sub,så kan dette til en viss grad kompenseres,men igjen og subjektivt,synes jeg dette høres ut som en "fake"-bass.
Sub synes jeg er bedre til sitt bruk på høye lydnivåer.Antar at jeg med dette nesten stiller meg på motsatt side av alle oppleste og vedtatte "sannheter",men slik er det nå bare..
Nå skal jeg i midletid ikke underslå at dette er ting som muligens bare finnes inni mitt hode.-Men det er nå engang slik at det er det man synes man hører selv som avgjør hva man liker å høre på..
Mvh Rune :)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
En av grunnene til at store elementer ikke er så vanlige i kjøpehøyttalere er kanskje:

- at man tuner dem for dypt til å kunne brukes i små rom.
- av samme grunn regner mange med at det ikke vil fungere med store elementer i rommet man har.

Kan man DIYe litt selv, skulle det gå ganske greit å få relativt store elementer til å fungere i selv små rom. I tillegg har man etterhvert fått gode muligheter til å tilpasse med digitale signalprosessorer. Det viktige er bare å jobbe med og ikke mot rommet, og dets egenskaper. Får man det til, høster man fordelen av headroom og uanstrengthet.

Topp Bunn