Bil, båt og motorsykkel hvor handle orginale toyota deler i norge til fornuftige priser?

S

svk

Gjest
sjekket pris hos toyota merkeforhandler
synes det er mye med 3000kr for 2 bremsewire til en gammel toyota.
har sjekket litt rundt om. men finner ikke disse wierene uorginalt.

finnes det noen i norge som driver med toyota orginaldeler uten om importør?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.930
Sted
Sølvbyen
Er det håndbrekkwire? Byttet sånne på en Toyota jeg hadde for noen år siden, husker jobben som... "interessant".

Enig i at det er dyrt, men på sånne ting ville jeg bare bitt i det sure eplet og kjøpt originalt. Så er man sikker på at det passer og fungerer som det skal. Til og med de som selger tuningdeler til diverse Toyota selger også diverse originaldeler der det ikke er noe å hente på ytelse.

Sorry for OT, vet at dette ikke var svar på spørsmålet.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.195
Sjekket eBay?, det går jo nesten like raskt å få noe sendt fra USA

S

svk

Gjest
har ikke sjekket på ebay ennå. hadde håpet på å kommer over ei sjappe inorge som tutler med toyota deler

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.930
Sted
Sølvbyen
Går an å sjekke hos eurodel.no også, handlet bremsestempler og pakninger der tidligere og det var helt greit.

Jeg fant forøvrig bremsewire til min gamle Toyota på linken til Rognlien, det var en MR2 som jeg tror deler mye DNA med Corolla på sånne ting.

S

svk

Gjest
bet i det sure eplet og bestilte hos lokal toyota forhandler. har en mann i sving som holder på med å demontere halve bilen innvendig.
mye arbeid for et par wire.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.751
Sted
Ytterst i havgapet...
Hah... prøv å skifte lyspærer på nyere biler..... neste trinn nå er ned med eksosanlegg for å skifte pære i hovedlysene...

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.671
Torget vurderinger
1
sjekket pris hos toyota merkeforhandler
synes det er mye med 3000kr for 2 bremsewire til en gammel toyota.
har sjekket litt rundt om. men finner ikke disse wierene uorginalt.

finnes det noen i norge som driver med toyota orginaldeler uten om importør?
Typpisk!!! Her kjører'em rundt med million-bil, men håndbrekkwire skarr'em spara pe-eng på... tsk tsk tsk...

Hah... prøv å skifte lyspærer på nyere biler..... neste trinn nå er ned med eksosanlegg for å skifte pære i hovedlysene...
Hah... prøv å skifte lyspærer på nyere elbiler... neste trinn nå er ned med høyspenningsbatteriet for å skifte pære i hovedlysene...

• Liker
Reaksjoner: svk

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Kjøp elbil så slipper du eksosanlegg, starter, dynamo, radiator, vannpumpe, dyser, forgasser/injeksjon, ventiler, kamreim/kjede, ventiler, vippearmsaksler, og tusen andre motordeler, oljeskift, oljefilter, manuell kasse, automat kasse med tilhørende dyr service.
Men pollenfilter må vi alle bytte :).

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Antall liker
2.519
Sted
vest
Kjøp elbil så slipper du eksosanlegg, starter, dynamo, radiator, vannpumpe, dyser, forgasser/injeksjon, ventiler, kamreim/kjede, ventiler, vippearmsaksler, og tusen andre motordeler, oljeskift, oljefilter, manuell kasse, automat kasse med tilhørende dyr service.
Å batteripakka er gratiss når de må byttes?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Å batteripakka er gratiss når de må byttes?
Blir stadig billigere og med en garantitid på 8 eller 10 år, så er det innafor, og Nissan som har produsert Lear i 10 år har opplevd at det har vært feil på et ensifret antall batterier. Ingen grunn til bekymring. Men jeg håper at flest mulig ikke kjøper elbil jeg. Desto fler som kjøper elbil desto raskere kommer veiprising og/eller en høy årsavgift. Staten vil jo ha penger fra oss elbileiere også. :)

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Typpisk!!! Her kjører'em rundt med million-bil, men håndbrekkwire skarr'em spara pe-eng på... tsk tsk tsk...

Hah... prøv å skifte lyspærer på nyere elbiler... neste trinn nå er ned med høyspenningsbatteriet for å skifte pære i hovedlysene...
Dette er en gammal prius med en verdi på under 100000.
Hilsen en fattig arbeider

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.930
Sted
Sølvbyen
bet i det sure eplet og bestilte hos lokal toyota forhandler. har en mann i sving som holder på med å demontere halve bilen innvendig.
mye arbeid for et par wire.
Er det så mye å demontere innvendig? På min måtte jeg bytte dem undenfra bilen og opp til brekket. Måtte løsne og senke bensintanken for å komme til, siden de gikk over den.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Lønner seg å handle hos norskbaserte firmaer som japsedeler, bildeler.no, thansen, og også biltema om de har delene en søker. Pris i Norge, over disk eller tilsendt.

Handlet mye deler på ebay, autodoc etc men prisene
hos norskbaserte firmaer matcher stort sett import.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.930
Sted
Sølvbyen
Lønner seg å handle hos norskbaserte firmaer som japsedeler, bildeler.no, thansen, og også biltema om de har delene en søker. Pris i Norge, over disk eller tilsendt.

Handlet mye deler på ebay, autodoc etc men prisene
hos norskbaserte firmaer matcher stort sett import.
Japsedeler.no kjenner jeg ikke, men jeg har handlet litt hos alle de andre du nevner der. Problemet med dem er ofte at de ikke har mer spesielle deler, selv om de riktignok har ganske mye. Men bildeler.no og thansen er gjerne de første jeg sjekker hos når jeg skal ha noe. Veldig greit å kunne bestille på nett og hente i butikk selv.

S

svk

Gjest
Fikk mail fra autoroyal at de kunne levere orginale til 970 ink mva. Men mekanikkeren min var så godt igang med demontering at det ble litt dyrere levert av toyota her i byn.får de imorgen. Satser på kjerra er oppe å går iløpet av morgendagen med nye wiere,hjulager og nye bremserør.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.671
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte meg en 6 år gammel brukt i-miev med ca 74k km på telleren. Den hadde jf selger fått nytt batteri, ny omformer/lader og ny vakumpumpe til bremsekraftforsterkeren. Fikk tilsendt kopi av arbeidesordren fra MotorForum Drammen;
-Batteri: 80.000,-
-Omformer/lader: 34.000,-
-vakumpumpe: 2.600,-
Mva og honorar for x-antall arbeidstimer ville kommet i tillegg dersom dette ikke gikk på garanti.
Det ville vært billigere å kjøpe en ny i-miev, og denne var 4,5 år gammel. Du kan jo tenke hva slikt vil koste på elbiler med 3-4 ggr så stort batteri?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Jeg kjøpte meg en 6 år gammel brukt i-miev med ca 74k km på telleren. Den hadde jf selger fått nytt batteri, ny omformer/lader og ny vakumpumpe til bremsekraftforsterkeren. Fikk tilsendt kopi av arbeidesordren fra MotorForum Drammen;
-Batteri: 80.000,-
-Omformer/lader: 34.000,-
-vakumpumpe: 2.600,-
Mva og honorar for x-antall arbeidstimer ville kommet i tillegg dersom dette ikke gikk på garanti.
Det ville vært billigere å kjøpe en ny i-miev, og denne var 4,5 år gammel. Du kan jo tenke hva slikt vil koste på elbiler med 3-4 ggr så stort batteri?
Dette er unntaket som bekrefter regelen. Hvor ofte har du hørt om batteribytte på Tesla, Nissan eller noen av de andre nyere elbilene?
Og i-miev er 1. Generasjon elbil med et lite batteri. Lite batteri betyr jo som regel svært hyppig lading, og da er det i hvertfall svært viktig at software styrer ladingen slik at den ikke lader 100% kapasitet. Jeg vet ikke om den har eller hadde sw som prioriterte levetid eller kjørelengde.
Men i dag er det slik at vi tror vi lader fullt, men vi lader bare litt over 90% og likedan så er det en liten rest i batteriet vi aldri får tak i.

S

svk

Gjest
Frister litt med ny bil.
Egentlig hatt lite tull med denne toyota hybriden.
Men er jo litt sliten etter å ha passert 200.000
Kunne tenkt meg en suv med en eller annen form for elektrifisering

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.751
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel slik at merkeforhandlere prisberegner deler omtrent som Hififorhandlere..... For 25 år siden skiftet jeg frontlykter på en Ford Sierra... merkeverkstedet skulle ha 2400kr/stk uten montering, mens jeg bestilte nye lykter fra et firma i Skotselv som jeg ikke husker navnet på for 1400kr for begge....
Alle merkinger var identiske på gamle og nye lykter.... med det sto ikke Ford på eska....

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.195
Det er ganske så lave marginer i nybilbransjen og et sted må jo de også tjene pengene sine.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.671
Torget vurderinger
1
Dette er unntaket som bekrefter regelen. Hvor ofte har du hørt om batteribytte på Tesla, Nissan eller noen av de andre nyere elbilene?
Og i-miev er 1. Generasjon elbil med et lite batteri. Lite batteri betyr jo som regel svært hyppig lading, og da er det i hvertfall svært viktig at software styrer ladingen slik at den ikke lader 100% kapasitet. Jeg vet ikke om den har eller hadde sw som prioriterte levetid eller kjørelengde.
Men i dag er det slik at vi tror vi lader fullt, men vi lader bare litt over 90% og likedan så er det en liten rest i batteriet vi aldri får tak i.
Jeg vet mye om tiltak for å få lavest mulig degradering av elbilbatterier, og regner med at batteriene på Konaen min skal holde lenge, selv om jeg leste en tråd på fb i Kona-gruppa om en med -19 mod Kona 64 kwt som nettopp fikk nytt batteri etter ca 25k km.
Jeg har lest mange annonser på finn for Teslaer av 2014-ish med "batteri og drive unit byttet på garanti". Kom igjen... Du har da ikke unngått å registrere det?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Nå er det vel ikke mange av de delene du nevner som går i stykker eller trenger ettersyn så ofte. Motorvedlikehold tror jeg har vært en av de minste utgiftene for min del ihvertfall - et par oljeskift i året, luft- og drivstoffilter annethvert år, registerreim med ca. 5-7 års mellomrom, vannpumpe med annenhver registerreim. Radiator ved 480.000 og clutch ved 520.000 kilometer. Det lever jeg greit med.
Elbiler har vel forresten kjølesystem til batteriene med radiator, sikkert en vannpumpe og sikkert endel skjøter og sammenføyninger som kan begynne å lekke. Og jeg går ut fra at det også er et reduksjonsgir og en differensial mellom elektromotoren og drivakslene, som sikkert er fyllt med - nettop - girolje som kanskje vil være naturlig å bytte hvis drivakslene må ut i forbindelse med bytte av mansjetter eller ledd.

Angående Toyotadelene så kan det fort lønne seg å kjøpe originalt, virker det som.
Jeg kjøpte uoriginale håndbrekkvaiere på Bilxtra til rett under tusenlappen, og de hadde dårlig passform så det var umulig å få strammingen riktig, og de rustet fast etter 2-3 år. Kjedelig, selv om de var enkle å bytte. Kjøpte deretter originale fra Toyota som kostet det dobbelte, men som sikkert holder i minst 15 år sånn som de originale. De originale var forøvrig omtrent dobbelt så tunge som de uoriginale.

Kjøpte strammemekanismer til bakbremsene uoriginalt, og da fungerte ikke den automatiske strammingem av bremsebåndene. Kjøpte nye på Toyota - litt dyrere, men tydelig av bedre kvalitet, og de virker.

Brembo bremseskiver kjøpt på Bilxtra ble det kast i etter en middels hard oppbremsing fra 160 til 0. Kjøpte nye skiver (Brembo igjen) og klosser (husker ikke merke). De ble det kast i etter et par år. Kjøpte originale skiver og klosser på Toyota til ca. 15% merpris, de er like gode etter 4 år og bremser merkbart bedre under alle forhold. Det tok også to år før det ble overflaterust på navene og ytterkantene på skivene (riktignok kun kjørt om sommeren), noe som tyder på bedre stålkvalitet.

Hjullagere fra Toyota har holdt ca. 220-250.000 kilometer. Strammehjulet til servo/aircondition-reima har gått så langt at det har blitt slitekanter på det, men lageret er fortsatt i helt grei stand. 3 av 4 originale glødeplugger virker fortsatt etter 24 år/560.000 kilometer.

Har ellers erfaring med at Toyota har omtrent samme eller til og med lavere pris på enkelte av de mest vanlige slitedelene som filtere, drivreimer, tennplugger, bremser og eksos.

S

svk

Gjest
Kjøpte toyotaen for 5år siden. Da var den 3år og km 115.000.
Har hatt den i 5år og kjørt den 100.000.
Har byttet 2 parklyspærer og bremseskiver/klosser f og bak. Og nå har jeg fått 3 mangler på eu. Som koster noen tusinger. Må si jeg synes dette er bra. Bruke ca 5dl på mila.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Toyota Prius er en av de aller beste og billigste bilene til Toyota. En tidligere kollega som hadde jobbet som bruktbilselger tidligere kjøpte seg en brukt Prius, og han er veldig forsiktig med pengene sine. Har derfor stor tro på at dette er en skikkelig sparebøsse.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.446
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
eurodel.no

Meget bra og oversiktlig side med egen sjekkfunksjon hvis du er i tvil om du har bestilt riktig del til din bil.

Anbefales!

Mvh
-BB-

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Japsedeler sjekker og kompabilitet før shipping. Normalt legger man jo inn regnr før delesøk (de fleste tilbydere) slik at man kun får opp riktige deler men både ED og japse dobbeltsjekker, samt noen ebaytilbydere (VIN nr)

S

svk

Gjest
har hatt priusen i 5år. kjørt 100.000.
med denne runden av reparasjoner, så er jeg vel fortsatt under 10.000 totalt

Topp Bunn