Kjøp elbil så slipper du eksosanlegg, starter, dynamo, radiator, vannpumpe, dyser, forgasser/injeksjon, ventiler, kamreim/kjede, ventiler, vippearmsaksler, og tusen andre motordeler, oljeskift, oljefilter, manuell kasse, automat kasse med tilhørende dyr service.
Men pollenfilter må vi alle bytte

.
Nå er det vel ikke mange av de delene du nevner som går i stykker eller trenger ettersyn så ofte. Motorvedlikehold tror jeg har vært en av de minste utgiftene for min del ihvertfall - et par oljeskift i året, luft- og drivstoffilter annethvert år, registerreim med ca. 5-7 års mellomrom, vannpumpe med annenhver registerreim. Radiator ved 480.000 og clutch ved 520.000 kilometer. Det lever jeg greit med.
Elbiler har vel forresten kjølesystem til batteriene med radiator, sikkert en vannpumpe og sikkert endel skjøter og sammenføyninger som kan begynne å lekke. Og jeg går ut fra at det også er et reduksjonsgir og en differensial mellom elektromotoren og drivakslene, som sikkert er fyllt med - nettop - girolje som kanskje vil være naturlig å bytte hvis drivakslene må ut i forbindelse med bytte av mansjetter eller ledd.
Angående Toyotadelene så kan det fort lønne seg å kjøpe originalt, virker det som.
Jeg kjøpte uoriginale håndbrekkvaiere på Bilxtra til rett under tusenlappen, og de hadde dårlig passform så det var umulig å få strammingen riktig, og de rustet fast etter 2-3 år. Kjedelig, selv om de var enkle å bytte. Kjøpte deretter originale fra Toyota som kostet det dobbelte, men som sikkert holder i minst 15 år sånn som de originale. De originale var forøvrig omtrent dobbelt så tunge som de uoriginale.
Kjøpte strammemekanismer til bakbremsene uoriginalt, og da fungerte ikke den automatiske strammingem av bremsebåndene. Kjøpte nye på Toyota - litt dyrere, men tydelig av bedre kvalitet, og de virker.
Brembo bremseskiver kjøpt på Bilxtra ble det kast i etter en middels hard oppbremsing fra 160 til 0. Kjøpte nye skiver (Brembo igjen) og klosser (husker ikke merke). De ble det kast i etter et par år. Kjøpte originale skiver og klosser på Toyota til ca. 15% merpris, de er like gode etter 4 år og bremser merkbart bedre under alle forhold. Det tok også to år før det ble overflaterust på navene og ytterkantene på skivene (riktignok kun kjørt om sommeren), noe som tyder på bedre stålkvalitet.
Hjullagere fra Toyota har holdt ca. 220-250.000 kilometer. Strammehjulet til servo/aircondition-reima har gått så langt at det har blitt slitekanter på det, men lageret er fortsatt i helt grei stand. 3 av 4 originale glødeplugger virker fortsatt etter 24 år/560.000 kilometer.
Har ellers erfaring med at Toyota har omtrent samme eller til og med lavere pris på enkelte av de mest vanlige slitedelene som filtere, drivreimer, tennplugger, bremser og eksos.