Hvor god er Michell Gyro?

tact1

Medlem
Ble medlem
13.06.2009
Antall liker
0
Vurderer kjøp av platespiller og Lurer på følgende.
Hvor god er Michell Gyro i forhold til Rega, VIP, osv.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kommer an på arm..men ca 5 x REGA eller bedre...med potensiale til mer.

Arne K

S

Stereo_Mono

Gjest
tact1 skrev:
Vurderer kjøp av platespiller og Lurer på følgende.
Hvor god er Michell Gyro i forhold til Rega, VIP, osv.

Uenig med Cobra. Foretrekker en Rega P5 til en Gyro.
Mere livlig og moro å lytte til med samme Rega arm. I tillegg er Regan helt vedlikeholdsfri.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har eid etpar Gyroer, og de er minst like vedlikeholdsfrie som Rega, IMHO. Visuelt er det lite som topper en Gyrodeck, og lydmessig er de uhyre gode til prisen. Stort potensiale, kan oppgraderes en hel del mht strømforsyninger, arm, tallerken osv, nydelig finish og klassisk modell. En av mine personlige favoritter, i alle fall.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et like interessant spørsmål som hvor god er vel hvordan den er god. Hva den er god på, for å si det slik. Og de låter jo rimelig forskjellig fra både Rega og VPI. Og Linn for den del. Mer i retning av SME imo. Derfor vil meningene sprike også, og man må høre selv.

Det er ingen todimensjonal linje dette med "hvor god" eller nivået av kvaliteter. Det er minst en dimensjon til, dette med hvilke kvaliteter. For en som liker Rega-lyden (eller hvor Rega-lyden passer system og smak), så vil nærmest en hvilken som helst Rega være bedre. For en hvor Gyro-lyden passer, så vil Gyro være bedre enn hvilken som helst Rega. Etc etc.

S

Stereo_Mono

Gjest
impulse skrev:
Jeg har eid etpar Gyroer, og de er minst like vedlikeholdsfrie som Rega, IMHO. Visuelt er det lite som topper en Gyrodeck, og lydmessig er de uhyre gode til prisen. Stort potensiale, kan oppgraderes en hel del mht strømforsyninger, arm, tallerken osv, nydelig finish og klassisk modell. En av mine personlige favoritter, i alle fall.
Du har nok rett i det om du kjøper ny :)
Minnes bare noen skrekk tråder om Gyro og vedlikehold her på HFS.

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Et like interessant spørsmål som hvor god er vel hvordan den er god. Hva den er god på, for å si det slik. Og de låter jo rimelig forskjellig fra både Rega og VPI. Og Linn for den del. Mer i retning av SME imo. Derfor vil meningene sprike også, og man må høre selv.

Det er ingen todimensjonal linje dette med "hvor god" eller nivået av kvaliteter. Det er minst en dimensjon til, dette med hvilke kvaliteter. For en som liker Rega-lyden (eller hvor Rega-lyden passer system og smak), så vil nærmest en hvilken som helst Rega være bedre. For en hvor Gyro-lyden passer, så vil Gyro være bedre enn hvilken som helst Rega. Etc etc.
Helt enig med deg Vidar. Blir «apples and oranges» dette.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nemlig Digiman. Før i verden (80/90-tallet f.eks) ble platespillerkjøpere i UK gjerne delt i to hovedgrupper; de som likte LP12 og de som likte Gyrodek. Å finne noen med et bein i hver leir var vel ikke lett å tenke seg. Bildet er selvsagt langt mer nyansert, men dette bare for illustrasjonens del.

Førstnevnte spiller med sin rike bounce, kraft og rytmiske driv, sistnevnte med sitt store åpne tredimensjonale og detaljerte lydscenario. De som vektla førstnevnte fant lite å glede seg over hos Michell, mens de som likte sistnevnte fant Linn lite tilfredsstillende. Begge var gode, men veldig forskjellige. Gjennom årene har vel begge produsenter adressert de opprinnelige designenes svakeste sider, så det er nok ikke like polarisert på nyere modeller.

tact1

Medlem
Ble medlem
13.06.2009
Antall liker
0
Ok, stiller spørsmålet litt anderledes. Jeg har kjøpt en brukt Gyro med defekt motor og SAEC 407 arm. Har liten erfaring med platespillere og er derfor usikker om jeg skal begynne med denne spilleren eller gå for andre alternativer. Jeg lurer da på hva Gyro er bra på og hva Rega og VPI er bra på.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Send skjiten til meg...så skal du få en fungerende REGA P3 i bytte
;D
Arne K

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gyro med Saec er en såpass klassisk kombinasjon at den aller første Gyroen jeg så i sin tid, ca 1982, hadde den armen. Og den er slett ikke å kimse av! Sett den i stand og kjør en Denon DL 103-pickup, så har du en strålende platespiller. En ny motor er ikke allverden å få tak på. Blir du tilstrekkelig bitt av basillen, kan du oppgradere til dagens spec etterhvert.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har også et tidlig 80-talls Gyrodec. Måtte også ha ny motor, og skiftet ut den gamle AC-motoren med en ny DC-. Vær oppmerksom på at denne nye DC motoren støyer. Jeg ble mildt sagt lang i maska da motoren etter over et halvt års ventetid endelig dukket opp og hadde et hørbart "whizz". Ikke avskrekkende høyt, men allikevel ikke noe jeg ville vært bekjent av å levere på et produkt i denne prisklassen. Hvis jeg skulle vurdere kjøp av ntt Gyrodec, og hadde hørt sen slik lyd under demonstrasjonen hadde jeg slått det fra meg. Oslo HiFi Center bagatelliserte og svarte litt undvikende på min henvendelse ang. ulyden.

Idag står decket som en av to spillere i stua og ser pent ut. Jeg har en Rega RB300 med Michel technoweight og en Audio-Technica MC jeg ikke helt kan huske betegnelsen på. Jeg har liggende en ny DL103, men vet ikke helt om jeg vil "ofre" den på denne spilleren. Den andre spilleren, en Thorens TD135 med Shure M91 spiller med en helt annen myndighet.

Det kan selvsagt hende at mitt valg av Riaa har noe å si, da jeg for noen år siden var veldig fornøyd med Gyrodecet. Jeg spiller ikke så mye i stua, og har satt opp en Cambridge 640P. Denne funker bra med Shure Pickupen, men jeg synes den har litt lite gain for en MC.

Det siste avsnittet ble vel noe OT... Det jeg ville si er vel egentlig at jeg opplever Gyrodecet som en bra spiller, men at jeg aldri har fått foten helt for det. Jeg er også spent på om det er jeg som har blitt solgt en "mandagsmotor", eller om du ender opp med en likedan...

Til sist en liten Gyro-anekdote:
Jeg hadde et vorspiel med noen venner i høst engang, og alle ville høre pater på Gyrodec som alltid får oppmerksomhet. En av deltakerne ba meg imidlertid om å skru den av fordi han var redd for at den skulle fremkalle et epilepsianfall. Noe å tenke på.... :)

Lykke til !

mvh:
Stian

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Hadde tidligere en Gyrodec Mk V (siste versjon). Klassisk og meget god spiller jeg hadde mye glede av. Som det nevnes kan man gjøre ulike tweak/oppgraderinger etterhvert om det skulle ønskes. Finnes flere tråder her på HFS som omhandler dette.
Ang støy fra motor var dette totalt fraværende på min spiller. Har heller ikke hørte fra andre at dette har vært et problem.

mvh

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.359
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har en GyroDec (mk V) med full Orbe oppgradering og HR PSU. Så en GyroDec kan bli veldig bra! Det kommer nok som nevnt tidligere i tråden an på hvordan du liker lydsignaturen. Når det kommer til vedlikehold så er det lurt å gjøre seg litt flid i starten, men når du først har gjort det så trenger man ikke å tenke på annet en å sjekke olje i spindelen en gang i "året". Motorstøy er jeg heller ikke plaget av. D.v.s legger jeg øret helt inntil så hører jeg motoren gå! Visuelt så er jo GyroDecen et smykke da :)

OU812

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.667
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Jeg er vel medskyldig i de der restaureringstrådene om GyroDec her på HFS, men det er
jo én ting å si om det; jeg må ta litt av skylda selv, som ikke undersøkte spilleren godt nok
før jeg la penga på bordet.
Dessuten var det ikke pent av en anerkjent forretning å selge et restaureringsprosjekt,
og beskrive produktet som værende i meget god stand.
To ting var det visst... Nei, tre ting er det å si (Nå mangler bare den spanske inkvisisjonen...):
Hadde det ikke vært for at ALLE Gyroer / GyroDecs kan forsynes med reservedeler og oppgraderingsdeler
fra Michell, hadde jeg vært langt til sjøs uten årer.

Forretningens eneste tilbud i saken, var at jeg kunne få rabatt på en pickup, om jeg ville kjøpe det av ham...

Men som sagt; uansett hva slags problem som dukker opp, kan det enkelt fikses; dét en verdi i seg selv.

Så blir spillestil et spørsmål om smak og behag, som andre nevner, selv kunne jeg ikke tenke meg en Rega,
uansett type og pris inn i huset, da spiller jeg heller kassetter, men det er meg...

Vennlig hilsen

Morten

tact1

Medlem
Ble medlem
13.06.2009
Antall liker
0
Er det noen som har motor og strømforskyning til Gyrodec?
Kan noen av dere med erfaring si noe om lydsignaturen?
Hvor får man kjøpt reservedeler?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Lagga skrev:
Så blir spillestil et spørsmål om smak og behag, som andre nevner, selv kunne jeg ikke tenke meg en Rega,
uansett type og pris inn i huset, da spiller jeg heller kassetter, men det er meg...

Vennlig hilsen

Morten
Lenge leve mangfoldet! ;D

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Boogie-Stian skrev:
Jeg hadde et vorspiel med noen venner i høst engang, og alle ville høre pater på Gyrodec som alltid får oppmerksomhet. En av deltakerne ba meg imidlertid om å skru den av fordi han var redd for at den skulle fremkalle et epilepsianfall. Noe å tenke på....
Husker mine tre år på gymnaset, og de utallige timer sammen med kompiser hos Tommy, som hadde det desidert dyreste oppsett med Gyro, Mark Levinson og Altec Lansing (han jobbet mye på fritiden). Gyroen er, som mange sier, et smykke, men det er især når den står stille. Det er faktisk frustrerende å se den i aksjon, og det var en medvirkende faktor til at jeg selv gikk for Rega. Arnes utsagn om at Gyro er 5 ganger bedre enn Rega, er jo spikka tullåt, og han sier det sikkert bare for å få i gang en menings utveksling;)
Vil du ha problemfri musikkglede år etter år, er det ingen vits i å anbefale noe annet enn Rega, hvis du har et budsjett å forholde deg til.
Har du litt mere å spandere, går mine anbefalinger i diverse vintage spillere og armer, men det blir OT
Steen

S

Stereo_Mono

Gjest
Kalle Klovn skrev:
Lagga skrev:

Vennlig hilsen

Morten
Hehe! O yes ;D

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.667
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
digiman skrev:
Kalle Klovn skrev:
Lagga skrev:

Vennlig hilsen

Morten
Hehe! O yes ;D
;) ;D 8)

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.359
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Steen skrev:
Boogie-Stian skrev:
Jeg hadde et vorspiel med noen venner i høst engang, og alle ville høre pater på Gyrodec som alltid får oppmerksomhet. En av deltakerne ba meg imidlertid om å skru den av fordi han var redd for at den skulle fremkalle et epilepsianfall. Noe å tenke på....
Det er faktisk frustrerende å se den i aksjon, og det var en medvirkende faktor til at jeg selv gikk for Rega.
Steen
Hva menes med frustrerende og epilepsianfall? At hele riggen gynget og hadde kast, eller å se på messingloddene under tallerken når den gikk rundt?

OU812

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
ou812rh skrev:
Steen skrev:
Boogie-Stian skrev:
Det er faktisk frustrerende å se den i aksjon, og det var en medvirkende faktor til at jeg selv gikk for Rega.
Steen
Hva menes med frustrerende og epilepsianfall? At hele riggen gynget og hadde kast, eller å se på messingloddene under tallerken når den gikk rundt?

OU812
Litt samme effekt som man kan få når man kjører bil en mørk kveld når det regner. Ved en bestemt hastighet kan frontlyset på midtstripene på veien ha en slik virkning. Andre vil selvfølgelig synes at det bare er tøft ;)
Steen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Steen skrev:
ou812rh skrev:
Steen skrev:
Boogie-Stian skrev:
Steen

OU812
Litt samme effekt som man kan få når man kjører bil en mørk kveld når det regner. Ved en bestemt hastighet kan frontlyset på midtstripene på veien ha en slik virkning. Andre vil selvfølgelig synes at det bare er tøft ;)
Steen
Da er det bare én ting å gjøre: Oppgradere til Orbe-tallerken! ;D

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.359
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Dazed skrev:
Steen skrev:
ou812rh skrev:
Steen skrev:
Boogie-Stian skrev:
Steen

OU812
Steen
Da er det bare én ting å gjøre: Oppgradere til Orbe-tallerken! ;D
;D

Topp Bunn