Hvor god er ITT 8011

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Har i et par uker nå spilt vinyl igjen! Hurra og gratulerer til meg!!

Jeg hoppet av Hi Fi karusellen for en stund tilbake, og solgte alt jeg hadde for å ta et steg tilbake, men abstinensene ble for store og da muligheten til igjen å snurre vinyl i heimen bød seg klarte jeg ikke å la bli.

Så kort fortalt ble jeg eier av en ITT 8011 en direkte drevet sak som jeg overhodet ikke kjenner til fra før men etter endel googling har jeg funnet ut at spilleren sannsynligvis stammer fra 1979 eller deromkring...

På denne har jeg forsøkt litt forskjellig av pickup elementer (fra Ortofon OM5, Audio Technica (AT "something, something" og AT-F5), et Pickering element via Goldring (husker ikke hvilket men et jeg ikke har funnet noe info om på nett) til det som er montert nå og som faktisk i mine ører er det foreløpig beste valget (blant de jeg har tilgjengelig) en Audioquest AQ7M).

Jeg har planer om å kanskje bygge om denne spilleren (bytte arm, og gjøre den litt penere) den er jo ikke noen skjønnhet akkurat. Så mitt spørsmål er: Hvor god er spilleren (sammenlignet med andre (les: nye)) og armen...hvor god er den (synes kanskje at den er det svake leddet i kjeden)

2015-01-20 20.04.42.jpg

Et bilde av spilleren, beklager støvet men jeg hadde ikke tørket av den før "photoshoot"
Her er det montert førnevnte At-F5 (spillte greit nok men manglet endel)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Gratulerer med spiller! Jeg har dessverre aldri hørt om spilleren din, men jeg er veldig fan av direkte drevne spillere og det blir spennende å følge prosjektet ditt:) Jeg har bygget om min Technics SL1210M5G etter kjent oppskrift fra andre, og håper du her legger ved bilder og opplevelser etter hvert som prosjektet ditt skrider fremover:)

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Takk for det, og ja jeg vil oppdatere her etterhvert. :D

Pr. idag er det et veldig minimalistisk anlegg bestående av platespilleren og en Squeezebox Touch koblet til en integrert Denon PMA 1060 som igjen er koblet til et par små aktive høyttalere (Bruker kun preamp delen i Denon forsterkeren). Til tross for størrelse (og pris (ingen av delene har kostet mer enn et par hundrelapper), det dyreste er Squeezeboxen som ble kjøpt ny) spiller dette med rimelig grei oppløsning og hurtighet og med en musikalitet jeg tidligere har trodd jeg måtte betale "både skjorta og buksa" for. Det er ganske gøy når man får "biff til pølsepris". :cool:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.883
Står en slik en her også. Tilhører ITT 8000 serien. ITT prøvde seg pålitt "tyngre" utstyr med denne serien og de har fått gode omtaler. ITT lagde ikke platespillere selv. Jeg har en liten mistanke om at denne er produsert av CEC.
Jeg bruker Shure 91 på min spiller og det låter bra.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Morro at andre også har en sånn...

Ligner veldig på den Telefunken spilleren, ja. Skal se hvor enkel den er å demontere, men vil først spille litt mer på den. Jeg må også forsøke å finne en benkesliter/innbytter som kan overta mens ITT spilleren er på operasjonsbenken. :p

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Har skult litt på tråden til Tronkj og lurt litt på å lage et plinth i finér med aluminium topp og bunn. Men er litt usikker da jeg ikke er håndverker. Vi får se. :)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg hadde denne i sin tid (8012). Tror egentlig det var en Mitsubishi. Den låt minst like bra som min Technics SL-Q2 som jeg hadde senere.

itt-8012_44132.jpg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.510
Torget vurderinger
1
Har skult litt på tråden til Tronkj og lurt litt på å lage et plinth i finér med aluminium topp og bunn. Men er litt usikker da jeg ikke er håndverker. Vi får se. :)
Jeg får ikke opp bildene i tråden til Trondkj. Et «smørbrød» med aluminiumsplater i topp og bunn og treplater i mellom er veldig enkelt å lage. Det krever ikke allverden av snekkerferdigheter.

Aluminiumsplatene kan du få laget av f.eks. Schaeffer AG: Home De har et enkelt tegneprogram til å designe platene (skruehul, freshull, tekst og tegning mm) og online bestilling. Platene til hovedchassiset til platespillerprosjektet mitt er 40x50 cm og koster p.t. ca 150 euro for bunnplata og 230 euro for topp-plata + mva, transport etc. Jeg tok utskrifter av platedesignet i full størrelse som jeg brukte som mal for drilling. Du trenger en grei drill og en søyle (noe slikt : Borestativ | Clas Ohlson). Jeg brukte aluminiumsplatene som fresemal og det er ikke nesten vanskeligere enn å følge kanten rundt. Du trenger en OK håndoverfres og et bord (Clas Ohlson har/hadde et greit fresebord 40-7991 men jeg finner det ikke på nett) og gode fresestål f.eks. Industrial router bits-Flush trim router bits-CMT tools & eller Industrial router bits-Pattern router bits, long series-CMT tools

mvh
KJ

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Takk for tips med tanke på plinth. Ja etter litt lesing og søking fant jeg og frem til schaeffer i Tyskland. Veldig greit med design programmet hvor du t.o.m ser prisen på ditt design før du bestiller. Da må jeg bare begynne. Men ser for meg at det fort kan ta litt tid...klarer ikke helt å venne meg til tanken på ikke å spille plater på en stund enda, pluss at jeg må vurdere hvorvidt jeg skal skal bytte armen eller ikke før jeg går i gang for alvor. :)

• Liker
Reaksjoner: KJ

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Og da må jeg bare investere i verktøy og finne meg en egnet bod å stå og jobbe med dette :rolleyes:

Ser ikke for meg at kona vil akseptere at jeg okkuperer kjøkkenbordet for jobbeing med dette :cool:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.510
Torget vurderinger
1
:cool: Håndoverfres på kjøkkenbordet blir antagelig svært upopulært :cool: Har du funnet ut noe mer om hvem som har bygd/konstruert rillefresen ?

Det er flere nevenyttige DIYere her på forumet, noen bor kanskje ikke langt unna deg og har kanskje fasiliteter og veiledning å tilby mot et høvelig vederlag.

mvh
KJ

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Jeg tror konstruksjonen er (av de jeg har funnet) mest lik den Telefunken spilleren som du nevnte tidligere.

Topp Bunn