Hvor god er du til at høre forskel på komponenter.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg er med i en tråd på Diy Audio hvor vi diskuterer forskel på modstande. Jeg kom med den påstand at Shinko modstande ikke er som de var i gamle dage. Dette påtrods af at både Hificollective og Partsconnexion påstår det er "OLD STOCK".
John Curl som sammen med Walter Jung påviste målbare forskelle på kondensatorers Dielektricitet gav mig ret og han henviste til at han også havde målt forskelle.

Kommentarer med henvisning til egne erfaringer udbedes.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ingen der vil byde på forskellen mellem gamle Shinko og " Old Stocks " ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du må ikke spørre meg om slikt som fikk nullresultat sist jeg sammeliknet både kabler og koblingskondensatorer. Akk ja.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Du må arbejde med anlægget eller konsentrationen. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror nok at ingen av delene er mangelvare hos Valentino. Slik jeg kjenner han og hans anlegg. Jeg tror nok du forsøker å blåse ned fjellet nå.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Så siger vi det ! En årsag må der dog være.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ørene og det som sitter mellom dem. Tror jeg. ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Du hentyder åbenbart til at det er placebo !
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Den var god ! ;D Valentino kan ikke høre forskel ergo er jeg idiot hvis jeg og andre end mig kan. 8)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
OK, da er altså problemet løst. Ny tråd? Kabel? ;D ;D

Mvh
 
L

Lydarne

Gjest
Diy Duke skrev:
Jeg er med i en tråd på Diy Audio hvor vi diskuterer forskel på modstande. Jeg kom med den påstand at Shinko modstande ikke er som de var i gamle dage. Dette påtrods af at både Hificollective og Partsconnexion påstår det er "OLD STOCK".
John Curl som sammen med Walter Jung påviste målbare forskelle på kondensatorers Dielektricitet gav mig ret og han henviste til at han også havde målt forskelle.

Kommentarer med henvisning til egne erfaringer udbedes.
Lige for at rette en lille misforståelse det var ikke John Curl der skrev den berømte artikel om kondensatore sammen med Walter Jung men Richard Marsh
Picking Capacitors af Walter G. Jung and Richard Marsh http://www.reliablecapacitors.com/pickcap.htm
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
OK :eek: så er der et alvorligt hul i min hukommelse ! Så behøver jeg altså heller ikke have respekt for ham! Synes også det var mærkeligt med hans LM 317 / 337 forsyninger.

N.B. Bemærk John Curl bliver omtalt i artiklen som en Walter diskuterer med.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Nogle lytter til musik og skifter plader, nogle lytter til lyde og skifter komponenter...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Diy Duke skrev:
Jeg er med i en tråd på Diy Audio hvor vi diskuterer forskel på modstande. Jeg kom med den påstand at Shinko modstande ikke er som de var i gamle dage. Dette påtrods af at både Hificollective og Partsconnexion påstår det er "OLD STOCK".

Du har vel 100% stabil nettspenning da?
Og avvik i temperatur og luftfuktighet er null, samt støy utenfra?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Nej masser af ubekendte kan genere. Derfor må test foretages over tid. Luftfugtigheden er den aller værste ubekendte. Nogen dage kan man bare ikke finlytte. Især de dage med høj fugtighed lyder det nogen gange skrækkeligt. Netstøj er letterer at tage hensyn til.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er muligens mulig å høre forskjell på ALLE komponenter, dersom man har ører som er like store som Frankrike.. Mine ører klarer ikke slikt.. (og ikke ønsker jeg det heller) .. men dersom man skal være "fair" så er jo ingenting likt, og dermed er alt forskjellig :) (grøss, hørtes fryktelig filosofisk ut) .. så selvsagt er det en teoretisk forskjell på det ene og det andre.. like er de ihvertfall ikke.. nå er vel ikke det det øret vårt berømt for å være best i "dyreriket" er det? :) at du kan høre forskjell på slikt vil jeg ikke blankt avvise, men det kan være flaks også :) (og de 29 gangene du tok feil i en slik test, ville du ikke skrevet om det her, eller hva?) ;)

;D :-[
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Selvfølgelig ikke ;D det ville være direkte dumt. Dog er jeg ikke redd for at være i opposition til flertallet.
 
A

audiosan

Gjest
undres om maten til DIY duke er like "perfekt" som stereoen ;D
du er kokk ikke sant?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Perfekt og perfekt det er intet. Dog har jeg gode smagsløg og er ikke redd for at gøre ting helt anderledes . ;D Hifi har virket særdeles forstyrrende på mit liv.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis du skal høre forskjell på komponenter må jo forutsettningene være like hver gang og da spesielt nettspenningen da komponentene fullstendig kan endre karakter ved endring av tilført effekt/belastning.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
el_mariachi skrev:
Hvis du skal høre forskjell på komponenter må jo forutsettningene være like hver gang og da spesielt nettspenningen da komponentene fullstendig kan endre karakter ved endring av tilført effekt/belastning.
Nej ! Jo flere gange man hører jo mere bliver det tydeligt. Akustisk hukommelse er en vigtig forudsætning. Jeg har prøvet bestemte komponenter i flere forskellige kredsløb og konklusionerne er entydige. Et problem er det at man bruger hele livet på det.
 
Topp Bunn