Hvor går grensen for ytelse for forsterkere?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Eg oppfattar farginga frå (visse) rørforsterkarar som mindre påtrengande enn farginga frå (visse) transistorkonstruksjonar. Heilt rett om W4S og ICE, noko som sikkert er med på å skape det vanvittig gode tilhøvet mellom pris/yting. Eg har også prøvd NuForce sine største forsterkarar. Dei er på mange måtar betre (særleg på bassmåten - så detaljert og presis som du kan ynskje deg), men kostar 3 gongar så mykje, og er på "berre" 320 Watt pr stk. Under utprøving klippa dei ikkje - sikringskrinsane kopla inn før det. Og så gjekk dei litt varme, noko ein eigentleg ikkje burde vente seg frå klasse D, sjølv om det spelast utidigt høgt. Så eg tippar eg må ha 5 - 600 watt for å vere på den trygge sida.
Ser ut som man kan få rørlyd med transistor også :D:
The EQ is most likely to be used when comparing a tube amplifier (which exhibits slight high frequency rolloff) to a solid state amplifier . In that case Richard Clark says he can usually fashion an equalizer out of just a resistor and/or capacitor which for just a few dollars makes the solid state amplifier exhibit the same rolloff as the tube amplifier, and therefore sound the same. If the tube amplifier really sounded better, then modifying the solid state amplifier to sound indistinguishable from it for a few bucks should be a great improvement.

M

Mr-T

Gjest
Joman skrev:
Tviler på at "...grensen for ytelse...", som er hørbare, ligger i en ytterligere perfeksjonering måleverdier/-metoder/-utstyr av forsterkere.
Hva mener du skal til for å gjøre forsterkere bedre?

V

vredensgnag

Gjest
Mr-T skrev:
Joman skrev:
Tviler på at "...grensen for ytelse...", som er hørbare, ligger i en ytterligere perfeksjonering måleverdier/-metoder/-utstyr av forsterkere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg oppfattar farginga frå (visse) rørforsterkarar som mindre påtrengande enn farginga frå (visse) transistorkonstruksjonar. Heilt rett om W4S og ICE, noko som sikkert er med på å skape det vanvittig gode tilhøvet mellom pris/yting. Eg har også prøvd NuForce sine største forsterkarar. Dei er på mange måtar betre (særleg på bassmåten - så detaljert og presis som du kan ynskje deg), men kostar 3 gongar så mykje, og er på "berre" 320 Watt pr stk. Under utprøving klippa dei ikkje - sikringskrinsane kopla inn før det. Og så gjekk dei litt varme, noko ein eigentleg ikkje burde vente seg frå klasse D, sjølv om det spelast utidigt høgt. Så eg tippar eg må ha 5 - 600 watt for å vere på den trygge sida.
The EQ is most likely to be used when comparing a tube amplifier (which exhibits slight high frequency rolloff) to a solid state amplifier . In that case Richard Clark says he can usually fashion an equalizer out of just a resistor and/or capacitor which for just a few dollars makes the solid state amplifier exhibit the same rolloff as the tube amplifier, and therefore sound the same. If the tube amplifier really sounded better, then modifying the solid state amplifier to sound indistinguishable from it for a few bucks should be a great improvement.

Orso, du mener jo mye om mangt. Tror du en transistorforsterker låter som om den har rør ved å sørge for at den ruller av mot toppen? Enhver som kan påstå noe sånt har enten aldri hørt en god rørforsterker, eller går på sentralstimulerende midler. Evt. begge deler.

M

Mr-T

Gjest
^ Hehe. Jeg har gjort den greia der med en jeg rørentusiast jeg kjenner.... han ble lurt ja. Ingen tabletter ble inntatt hverken før, under eller etter seansen.

Joman

Medlem
Ble medlem
25.01.2008
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Mr-T skrev:
Joman skrev:
Som nevnt er innleggene mine offtopic!? Siden jeg nevner andre utfordringer (lytterom og øvrig komponentmatch) som viktigere enn "målemetoder" m.m.

Dette er veldig beklagelig, og skal ikke gjenta seg igjen :'(

Følgelig har jeg ikke noe kontruktivt å bidra m.h.t. "...å gjøre forsterkerne bedre?"

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det går også an å få transistorlyd med ein rørforsterkar...og då kjem spørsmålet: kva er transistorlyd, og kva er rørlyd? Rør er ikkje det same som ein gammal Tandbergradio, og transistorlyd er ikkje japanske 80-tals integrerte forsterkarar i 3kkr-klassen. Det er mange ting som bryt veldig med dette. Eg tykkjer det er ein tendens til at dyrare ting er meir "heilstøypte" i sin "idrett", sitt felt på kva dei gjer bra, men at det absolutt er råd å høyre skilnad på einskildforsterkarar. Nokre liknar på kvarandre, medan andre har sin heilt spesielle karakter (Høyrt ein Krell, McIntosh, ARC, CJ, berre for å ta nokre døme)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Orso, du mener jo mye om mangt. Tror du en transistorforsterker låter som om den har rør ved å sørge for at den ruller av mot toppen? Enhver som kan påstå noe sånt har enten aldri hørt en god rørforsterker, eller går på sentralstimulerende midler. Evt. begge deler.
Nei. Ikke eneste grunnen. Og det har jeg heller aldri sagt.... Andre årsaker er også nevnt. En rørforsterker kan ha direkte innvirkning på frekvensresponsen og da er det åpenbart at det vil låte forskjellig. Små forskjeller i frekvensresponsen er hørbart. Les sitatene under.
All signal processing circuitry (e.g. bass boost, filters) must be turned off, and if the amplifier still exhibits nonlinear frequency response, an equalizer will be set by Richard Clark and inserted inline with one of the amps so that they both exhibit identical frequency response. The listener can choose which amplifier gets the equalizer .
while most tube amps have more distortion than transistor amps it is still usually below the audible level of a couple percent---the biggest audible difference is like Big T said---the higher output impedance created by the transformer windings causes a slight frequency dependant amplitude difference---while this is usually less than a db or so except in the worst designs (the "super" amps without negative feedback really have this problem big time)the effect is subtle but audible-----and since it naturally happens at the resonant places of the speaker it is sometimes very pronounced----it is easily duplicated with a small value resistor in series with the speaker

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke sikker på at det er umulig å høre forskjell på effektforsterkere som "ikke presses" og som er eq'et til samme frekvensgang.

Ett opplagt eksempel er crossoverforvrengningen i en klasse B eller AB-forsterker. Den vil være prosentvis størst ved svake signaler og består av forvrengningskomponenter med forholdsvis høye ordener. Øret er vel også mest følsomt for "unaturlig" forvrengning ved moderate lyttevolumer. Den forvrengningen er ikke tilstede med klasse A eller D. Jeg har ikke gjort det lytteforsøket selv, men jeg ville bli litt overrasket hvis det ikke var hørbart selv om forsterkerne omtrent har hvilepuls.

Her er en modell av maskeringen av en tone ved 1 kHz med forskjellige lyttevolumer.

Legg merke til at tonen må over 60 dB før den i det hele tatt begynner å maskere en tredjeordens forvrengningskomponent ved 3 kHz. Da er den forvrengningen hørbar 65 dB under signalet, ca 0,055 %. Med 100 dB ved 1 kHz må samme forvrengningskomponent opp i 65 dB før den er hørbar, bare 35 dB under signalet eller ca 1,7 %. Et lite kappløp mellom maskering og økende forvrengning, det der.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Tror hverken rør, transistor eller switchmode er den optimale teknologien for å forsterke signaler.
Mitt inntrykk er at utviklingen har stagnert litt når det gjelder utviklig av rør og transistorer som komponenter. ::)

Det er vel ting som tyder på at single ended klasse A forsterkere leder fortsatt, men også at forbedringspotensialet videre for denne teknoligien er marginal.
Lurer på når den første klasse A forsterkeren ble laget?

På tide å finne på noe nytt!?

Har troen på at om en 100 års tid vil forsterkere med minimalt med støy og forvrengning være allemanseie.

Hvor nøytrale forsterkerene kan og bør være avhenger vel mest av høyttalerene. Ikke all verdens av ny tegnologi som skjer der heller (som jeg vet om).

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
orso skrev:
Finnes det noen øvre grense for hvor bra en forsterker kan bli?
Et eksempel er inngangstrinnet i en MC-forforsterker.
Inngangssignalet er så svakt, at den termiske støyen fra impedansen i kretsen setter en absolutt grense for hvor lavt støynivået kan bli, uansett hvor bra forsterkeren ellers er oppbygd.
Denne termiske støyen er et fysisk fenomen, som er tilstede i alle elektriske kretser, den beregnes gjerne som et spenningssving over en gitt impedans, over en gitt båndbredde.
Jo lavere impedans, desto lavere ekvivalent støy.
En god forforsterker tangerer dette teoretiske maksimale ytelsesnivået, og da får man et støynivå som typisk ligger en del lavere enn støyen fra vinylplaten.

Jeg kan ikke komme på noe annet fysisk fenomen som begrenser muligheten til å lage en ideell forsterker.

orso skrev:
Er grensen nådd for lenge siden eller er det mer å gå på?
Mange vil nok hevde det, ja.
At grensen er nådd.

Tåpelige kabeldiskusjoner får ta en stor del av skylden for at det har grodd frem en misoppfatning om at det ikke er forskjell på noe som helst.

orso skrev:
Hva kjennetegner i så fall maks ytelse?
Det er jo et interessant spørsmål.
En skulle kanskje tro det er enkelt - at det skal ikke legges til eller trekkes fra noe som helst utenom ren forsterkning.
Men enkelte liker jo rørforsterkere - og grunnen til det, må nødvendigvis finnes i det enkle faktum at disse forsterkerene faktisk legger til noe, som gjør lyden bedre - altså, den endrer.
(Hva den endrer er heller ikke noen stor trolldom, men det passer sikkert i en annen diskusjon..)

Så, hvis den ideelle forsterkeren din er en som ikke endrer, da er det forholdvis greit.
Lett å spesifisere, lett å sammenligne forskjellige forsterkere.
Det eneste problemet er at en må bestemme seg for en specc for det som er "bra nok".
Og her strides det jo tydeligvis.
Men hvis lineariteten er så god, at alle forvrengningsprodukter forsvinner godt under støygulvet, så kan jo det være et greit utgangspunkt.
(De tre andre faktorene som påvirker lyd er godt under kontroll i en effektforsterker, støy kan dog være et problem i feilkonstruksjoner og forforsterkere.)

Men hvis du søker en forsterker som har "god lyd", gjerne ved at den tilfører noe, kanskje maskerer noe annet, ja, da blir det vanskeligere.
Og kanskje mere interessant?
For da må kontruktøren gjøre to ting.
Først, så må det defineres hva som gir den tilsiktede gode lyden.
Deretter så må konstruksjonen lages slik at alle endringene den tilfører er i samsvar med kriteriene.
En oppgave som ikke nødvendigvis er helt triviell.

Hva som er riktig er jeg sannelig ikke sikker på.
Det blir vel muligens også et individuelt valg.
Sikkert er det i hvertfall at det finnes konstruksjoner som har en lyd som er tiltalende.
Eller kanskje det bare er noe jeg innbiller meg - i så fall håper jeg at jeg er i rett selskap på dette forumet.

orso skrev:
Har pris en stor betydning?
Pris kan nok ha en viss betydning, spesielt så kan det bli dyrt å få ut store effekter.
Men så lenge en kommer seg opp på et nivå der en transistor eller fire ekstra til 30 øre per stykk ikke betyr noe, så koster ikke en veldig god design så mange kronene mer enn en skrapet, middelmådig konstruksjon.
Et eksempel på konstruksjoner som ikke er der, er effektforsterkerdelen i en AV-receiver som du kan kjøpe i butikken i morgen.
Der er det spart på mer enn størrelsen på strømforsyningen.

For hifi-apparater, så er det neppe delene i seg selv som er dyrest.
Kostnadene med produksjon i et begrenset antall drar vel opp prisen ganske kraftig i mange tilfeller.

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
impulse skrev:
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Grensene på det meste e i hode,som nevt....
Variasjon derimot,e det som gir mest. Og hjulene holdes i gang(produksjon av nye ting vi neppe behøver)
mvh epos

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Jeg er ikke sikker på at det er umulig å høre forskjell på effektforsterkere som "ikke presses" og som er eq'et til samme frekvensgang.

Ett opplagt eksempel er crossoverforvrengningen i en klasse B eller AB-forsterker. Den vil være prosentvis størst ved svake signaler og består av forvrengningskomponenter med forholdsvis høye ordener. Øret er vel også mest følsomt for "unaturlig" forvrengning ved moderate lyttevolumer. Den forvrengningen er ikke tilstede med klasse A eller D. Jeg har ikke gjort det lytteforsøket selv, men jeg ville bli litt overrasket hvis det ikke var hørbart selv om forsterkerne omtrent har hvilepuls.

Her er en modell av maskeringen av en tone ved 1 kHz med forskjellige lyttevolumer.

Legg merke til at tonen må over 60 dB før den i det hele tatt begynner å maskere en tredjeordens forvrengningskomponent ved 3 kHz. Da er den forvrengningen hørbar 65 dB under signalet, ca 0,055 %. Med 100 dB ved 1 kHz må samme forvrengningskomponent opp i 65 dB før den er hørbar, bare 35 dB under signalet eller ca 1,7 %. Et lite kappløp mellom maskering og økende forvrengning, det der.
Har i utgangspunktet tenkt det samme. Men hvorfor har ikke noen klart Clarke sin blindtest? Sansynligheten for at den ikke er gjort med en forsterker med høy crossover forvrengning anser jeg som svært liten. Da sitter vi igjen med følgende spørsmål:
1. Blindtest er ikke egnet til å detektere små forskjeller. Mange forsøk gjør at hjernen ikke klarer å skille lengre.
Kan jo tenkes, men virker som blindtester fungerer bra til veldig mye. Og oppsiktsvekkende er det at at ingen en gang klarte å score høyere enn 65% i Clarke sine tester. Hvis det er reell forskjell, burde vel i minst noen ha greid over 65%?
2. Anlegget var ikke bra nok. Større feil i anlegget maskerte mindre forskjeller.
Mer sansynlig. Frekvensrespons og akustikk er sjelden prioritert og innfører store feil. Men kjenner ikke til forholdene blindtestene ble utført i.

Men ta en titt på dette eksperimentet angående crossover forvrengning:
http://thecarversite.com/yetanotherforum/default.aspx?g=posts&t=4481
Her var crossover forvrengning hørbart med en enkelt tone med kun 0,15% forvrengning. Men jo flere toner som ble lagt til musikken, så måtte man ha langt høyere crossover forvrengning før det var hørbart. Helt opp i 12% på virkelig kompleks musikk. Det forteller oss at musikk materiale vil være avgjørende for hva som er hørbar forvrengning. Har man tatt høyde for dette i blindtester mon tro?

THE human ear has a loudness-sensitivity response that is roughly logarithmic — which means that for every doubling of subjective loudness the objective power level of the sound has to be boosted ten times. It is this logarithmic characteristic that permits the ear to hear sounds over a loudness range of about ten trillion to one. In addition, the sensitivity of the ear varies not only with volume: its sensitivity to any given frequency may also be affected by the presence of other adjacent frequencies. This would explain why.increasing the number of test tones resulted in a decrease in our ability to perceive distortion. When a single 60-Hz tone was used. our ears were operating at maximum sensitivity for frequencies far away from the fundamental. Hence, it was relatively easy to hear the higher harmonics produced by the distortion components added to the fundamental. However, when the second tone was added, enough "masking" energy was present at the upper frequencies to cause the sensitivity of our ears to decrease significantly. The reduction in sensitivity was sufficient to render the distortion components inaudible until they were boosted by a factor greater than ten. This psychoacoustic masking phenomenon is well known today, and is made use of in the Dolby and some other noise-reduction systems. However, it has not generally been thought of as having any bearing on distortion perception.
Artig å lese om SIT teknologien. Her er Digital Do Main sin B-1a:
http://www.techradar.com/reviews/au...amplifiers/digital-do-main-b-1a-646182/review
http://www.6moons.com/audioreviews/roadtourdigitaldomain/visit.html

Pen sak.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Det går også an å få transistorlyd med ein rørforsterkar...og då kjem spørsmålet: kva er transistorlyd, og kva er rørlyd? Rør er ikkje det same som ein gammal Tandbergradio, og transistorlyd er ikkje japanske 80-tals integrerte forsterkarar i 3kkr-klassen. Det er mange ting som bryt veldig med dette. Eg tykkjer det er ein tendens til at dyrare ting er meir "heilstøypte" i sin "idrett", sitt felt på kva dei gjer bra, men at det absolutt er råd å høyre skilnad på einskildforsterkarar. Nokre liknar på kvarandre, medan andre har sin heilt spesielle karakter (Høyrt ein Krell, McIntosh, ARC, CJ, berre for å ta nokre døme)
Begrepet rørlyd brukes først og fremst om en forsterker som manipulerer gjengivelsen. Når en forsterker gir en avrulling, endring av frekvensresponsen eller tilfører harmoniske overtoner, så er det åpenbart at man beveget seg vekk ifra en passthrough forsterker. Ikke noe negativt om det, men det er ikke da en nøytral forsterker. Det var transistorer som måtte endres til å låte som en rørforsterker i Clarke sine eksperimenter. Er derimot en rørforsterker laget for å låte nøytralt, så tyder det på at den låter mer eller mindre likt som en transistor. Og da kan det vel ikke være snakk om rørlyd lenger? Rørlyd representerer tross alt en egen karakteristikk slik det brukes av folk. Transistorer kan være alt mulig ser det ut som.

Du kan forresten prøve deg på Hypex/NCore, men ikke regn med å få noe ekstra med varme/fylde o.l. fra forsterkeren. Det må du da få på andre måter.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trompetnerd skrev:
Asbjørn skrev:
Trompetnerd skrev:
Tror hverken rør, transistor eller switchmode er den optimale teknologien for å forsterke signaler.
Mitt inntrykk er at utviklingen har stagnert litt når det gjelder utviklig av rør og transistorer som komponenter.
Ikke helt enig i det...
http://www.6moons.com/audioreviews/firstwatt12/1.html
http://www.firstwatt.com/sitintro.html
http://semisouth.com/archives/610
Spennende
Ikke helt billig, heller:
http://us.element14.com/semisouth/sjdp120r085/jfet-silicon-carbide-sic-n-on-1200v/dp/55T0670

V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Begrepet rørlyd brukes først og fremst om en forsterker som manipulerer gjengivelsen. Når en forsterker gir en avrulling, endring av frekvensresponsen eller tilfører harmoniske overtoner, så er det åpenbart at man beveget seg vekk ifra en passthrough forsterker. Ikke noe negativt om det, men det er ikke da en nøytral forsterker. Det var transistorer som måtte endres til å låte som en rørforsterker i Clarke sine eksperimenter. Er derimot en rørforsterker laget for å låte nøytralt, så tyder det på at den låter mer eller mindre likt som en transistor. Og da kan det vel ikke være snakk om rørlyd lenger? Rørlyd representerer tross alt en egen karakteristikk slik det brukes av folk. Transistorer kan være alt mulig ser det ut som.
I linken din fra Carvers test over får vi jo et bevis på dette. Først forbløffes de over hvordan musikk er i stand til å maskere forvrengning, men så prøver de å finne et stykke musikk som har karakteristikk som den enkle testtonen de brukte for å finne laveste terskel for oppfatning av forvrengning.

Dette finner de i et musikkstykke for fire horn, innspilt av Vanguard. Et av hornene har lengre soli, og her opplever de forvrengning på tidligere stadier. Men dog med den karakteristikken at hornet lyder godt - det får en rikere og fullere lyd gjennom forvrengingen - og det er først ved hele 12% forvrengning at hornet begynner å "fuzze".

http://thecarversite.com/yetanotherforum/default.aspx?g=posts&t=4481

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den kurven for maskering vs høreterskel som jeg postet et par innlegg lenger oppe kan forklare ganske mye av det Carver også opplevde. Hvis vi f eks tenker oss en forholdsvis ren tone et sted rundt 500 Hz, hvor mye av musikken befinner seg, vil 4-5-6-7-ordens forvrengningskomponenter være helt umaskerte og hørbare ned mot 0 dB og kanskje enda litt lavere. Skal ikke så mye til for å farge lyden da. Komplekse lydbilder med mange samtidige toner oppe i diskanten vil derimot maskere det meste, men da øser også forsterkerne våre på med intermodulasjonsforvrengning i sjokkerende store mengder.

Jeg rappet kurven fra http://www.kfs.oeaw.ac.at, forresten.

Grensen for ytelse fra forsterkere går vel der hvor det ikke lenger er noen hørbare avvik i frekvensgang, ingen hørbare forvrengningskomponenter, og ingen hørbar egenstøy. Vi er ikke helt der ennå...

Edit: Den kurven viser også noen grunner til at THD alene er tilnærmet ubrukelig som måleverdi.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Noen forsterkerfantasier.
Jeg tenker at problemene begynner når vi plugger forsterkeren i et stikk.

Kunne det vært mulig å gjøre det på en annen måte, slik at spenningen kunne optimaliseres til komponentene og ikke omvendt?
Hvis forsterkeren lagret strømmen på en måte så man kanskje slapp trafoen (et slags batteri) og fri spenning.

Når det gjelder den forsterkerblindtesten så er det gjort samme metode tror jeg med fulle oppsett som spiller med lik frekvensgang. Billig mot dyrt uten resultat.

Fikk inntrykk av at disse som gjorde denne testen var garvede hifi-folk på en eller annen måte.

Selvfølgelig er det mange faktorer som spiller inn i en slik test, men tankevekkende likevel.
Nå er det jo ingen som våger å si at det ikke er forskjell på høyttalere, så dermed kan vi ikke konkludere med at det ikke er forskjell på noe med blindtester med nullresultat.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trompetnerd skrev:
Nå er det jo ingen som våger å si at det ikke er forskjell på høyttalere, så dermed kan vi ikke konkludere med at det ikke er forskjell på noe med blindtester med nullresultat.
Usikker på hva du prøver å formidle her, men blindtester av høyttalere finnes og er klare.
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_spk.htm

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
1. Begrepet rørlyd brukes først og fremst om en forsterker som manipulerer gjengivelsen.
2. Når en forsterker gir en avrulling, endring av frekvensresponsen eller tilfører harmoniske overtoner, så er det åpenbart at man beveget seg vekk ifra en passthrough forsterker. Ikke noe negativt om det, men det er ikke da en nøytral forsterker.
3. Det var transistorer som måtte endres til å låte som en rørforsterker i Clarke sine eksperimenter.
4. Er derimot en rørforsterker laget for å låte nøytralt, så tyder det på at den låter mer eller mindre likt som en transistor. Og da kan det vel ikke være snakk om rørlyd lenger? Rørlyd representerer tross alt en egen karakteristikk slik det brukes av folk. Transistorer kan være alt mulig ser det ut som.
5. Du kan forresten prøve deg på Hypex/NCore, men ikke regn med å få noe ekstra med varme/fylde o.l. fra forsterkeren. Det må du da få på andre måter.
1. Omgrepet er greitt nok, det brukast om gamle Dynaco og forsterkarar med karamellyd. Men er det eigentleg rør vi høyrer?
2. Eg tvilar på at det er noko slikt som ein nøytral forsterkar. Nokre ting kan ha fråver av mange særtrekk. Eg opplever at nokre (moderne, EL84- eller 6550-rørbaserte) rørforsterkarar (og nokre klasse A-forsterkarar) har stor grad av fråver av slik eigenlyd som eg kan kalle "transistorlyd" (metallisk og kald transientattgjeving, når ein skal leite etter mest utprega døma) "rørlyd" (feit lyd, med avrulling i toppen og udefinert bass som ikkje går særleg djupt, om du finn ein skikkeleg rørslede). Klasse D-forsterkarar som eg har hatt høve til å prøve ut skikkeleg, har mest av den omtalte "transistorlyden", men eg må seie at det er sider ved attgjevinga frå desse som er svært naturlege, sett frå slik min auditive persepsjon tolkar musikk. Eg tenkjer då på den sjølvsagde måten dynamikk vert formidla på av W4S sine største monotrinn, og den utruleg detaljerte og presise teikninga av bass som skjer via NuForce-monotrinna. Men det er noko feil med dette og, så eg leitar vidare. Lettast trur eg det ville vere å sjå etter forsterkarar i "miniwattområdet" (svært små og enkle forsterkarar med stor vekt på firstwatt, for å meine noko om dette. Problemet mitt er at eg har eit behov for ca 500 kvalitetswatt i 4 Ohm, og det er ikkje enkelt. Det kjem snart hybridar der klasse D kombinerast med rør på inngangen, så det skal bli spennande å sjå..
3. Kjenner ikkje til dette.
4. Å bruke omgrepa på denne måten, vil etter mi meining vere misvisande. Sjå #2
5. "Kvitbalansen" i ein forsterkar er for meg personleg eit relativt lite problem, så lenge mikrodynamikken er på plass like godt som makrodynamikken, oppløysinga på topp, og kontrollen på bassattgjeving, romoppleving og "servering" av instrumenta skikkeleg. Når ein forsterkar tilfører irriterande eigenlyd er det ille, nesten like ille som om oppløysinga ikkje er der. Skil Hypex seg frå dei andre klasse D-forsterkarane på spesielt vis? Dei er nok litt knappe effektmessig - prøvde med 320 W, og det var noko knapt når det skulle rockast ordentleg....Hypex er visst på 400W i 4 Ohm?

U

utgatt60135

Gjest
Trompetnerd skrev:

Kunne det vært mulig å gjøre det på en annen måte, slik at spenningen kunne optimaliseres til komponentene og ikke omvendt?
Hvis forsterkeren lagret strømmen på en måte så man kanskje slapp trafoen (et slags batteri) og fri spenning.
Spenningen blir optimalisert ved hjelp av trafo, likerettere og kondensatorer. Uproblematisk det. Det finnes jo forsterkere med batteri, men det er vel upraktisk og eneste fordel er vel å unngå støy fra nettet.

U

utgatt60135

Gjest
orso skrev:
Finnes det noen øvre grense for hvor bra en forsterker kan bli?
Er grensen nådd for lenge siden eller er det mer å gå på?
Hva kjennetegner i så fall maks ytelse?
Har pris en stor betydning?

Her kan dere kose dere. Mulig jeg deltar selv også.
Vanskelige spørsmål dette og jeg er egentlig ikke rette person å spørre, men synes ikke en forsterker bør koste mer enn 50k, høyst 100k som egentlig er ganske vanvittig pris med tanke på hvor billig elektronikk er. Det er jo gjerne de kraftigste som er dyrest, men er en så stor prisøkning reel? Er det egentlig så mye dyrere å produsere en med større effekt? Er det ikke egentlig mest en måte å tjene mer på? Jeg vet ikke, men det er tanker som slår meg.

Jeg har ikke allverdens erfaring med veldig dyre forsterkere, men det synes for meg at en tydelig forskjell fra rimeligere er mye tydligere "sort bakteppe", samt at de oftere er nøytrale. Men bevisst farging skjer jo i alle prisklasser.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Skil Hypex seg frå dei andre klasse D-forsterkarane på spesielt vis? Dei er nok litt knappe effektmessig - prøvde med 320 W, og det var noko knapt når det skulle rockast ordentleg....Hypex er visst på 400W i 4 Ohm?
Kjenner ikke til alle klasse D forsterkere, men virker som Hypex har satt ny standard for klasse D med NCore. UcD sine toppmodeller var en god del bedre enn IcePower og NCore er enda bedre. De burde levere nok krefter:
http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=89

Noen inntrykk av NCore her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,58793.msg1285679.html#msg1285679

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=58793.msg1302301#msg1302301

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
1. Begrepet rørlyd brukes først og fremst om en forsterker som manipulerer gjengivelsen.
2. Når en forsterker gir en avrulling, endring av frekvensresponsen eller tilfører harmoniske overtoner, så er det åpenbart at man beveget seg vekk ifra en passthrough forsterker. Ikke noe negativt om det, men det er ikke da en nøytral forsterker.
3. Det var transistorer som måtte endres til å låte som en rørforsterker i Clarke sine eksperimenter.
4. Er derimot en rørforsterker laget for å låte nøytralt, så tyder det på at den låter mer eller mindre likt som en transistor. Og da kan det vel ikke være snakk om rørlyd lenger? Rørlyd representerer tross alt en egen karakteristikk slik det brukes av folk. Transistorer kan være alt mulig ser det ut som.
5. Du kan forresten prøve deg på Hypex/NCore, men ikke regn med å få noe ekstra med varme/fylde o.l. fra forsterkeren. Det må du da få på andre måter.
1. Omgrepet er greitt nok, det brukast om gamle Dynaco og forsterkarar med karamellyd. Men er det eigentleg rør vi høyrer?
2. Eg tvilar på at det er noko slikt som ein nøytral forsterkar. Nokre ting kan ha fråver av mange særtrekk. Eg opplever at nokre (moderne, EL84- eller 6550-rørbaserte) rørforsterkarar (og nokre klasse A-forsterkarar) har stor grad av fråver av slik eigenlyd som eg kan kalle "transistorlyd" (metallisk og kald transientattgjeving, når ein skal leite etter mest utprega døma) "rørlyd" (feit lyd, med avrulling i toppen og udefinert bass som ikkje går særleg djupt, om du finn ein skikkeleg rørslede). Klasse D-forsterkarar som eg har hatt høve til å prøve ut skikkeleg, har mest av den omtalte "transistorlyden", men eg må seie at det er sider ved attgjevinga frå desse som er svært naturlege, sett frå slik min auditive persepsjon tolkar musikk. Eg tenkjer då på den sjølvsagde måten dynamikk vert formidla på av W4S sine største monotrinn, og den utruleg detaljerte og presise teikninga av bass som skjer via NuForce-monotrinna. Men det er noko feil med dette og, så eg leitar vidare. Lettast trur eg det ville vere å sjå etter forsterkarar i "miniwattområdet" (svært små og enkle forsterkarar med stor vekt på firstwatt, for å meine noko om dette. Problemet mitt er at eg har eit behov for ca 500 kvalitetswatt i 4 Ohm, og det er ikkje enkelt. Det kjem snart hybridar der klasse D kombinerast med rør på inngangen, så det skal bli spennande å sjå..
3. Kjenner ikkje til dette.
4. Å bruke omgrepa på denne måten, vil etter mi meining vere misvisande. Sjå #2
5. "Kvitbalansen" i ein forsterkar er for meg personleg eit relativt lite problem, så lenge mikrodynamikken er på plass like godt som makrodynamikken, oppløysinga på topp, og kontrollen på bassattgjeving, romoppleving og "servering" av instrumenta skikkeleg. Når ein forsterkar tilfører irriterande eigenlyd er det ille, nesten like ille som om oppløysinga ikkje er der. Skil Hypex seg frå dei andre klasse D-forsterkarane på spesielt vis? Dei er nok litt knappe effektmessig - prøvde med 320 W, og det var noko knapt når det skulle rockast ordentleg....Hypex er visst på 400W i 4 Ohm?
Uten å dra dette så mye lengre, så stiller jeg meg spørsmål om du egentlig beskriver lyden i anlegget ditt framfor forsterkerne. Jeg tror det blir feil å kalle lydsignaturen til en forsterker som har som formål å være nøytral klinisk og kald. Det tonale har stor sammenheng med frekvensrespons og akustikk. Innspillingene har selvsagt også mye å si. Men erfaringer tilsier at det ikke låter klinisk eller mangel på fylde/varme når frekvensresponsen sitter. Tror mange i stor grad driver å manipulerer frekvensresponsen når de leter etter en optimal match av forsterker til anlegget. To veier til Rom? Nei, tviler på det. Man vil aldri finne en forsterker som treffer 100% på ønsket frekvensrespons. Det sier seg selv.

Har dårlige innspillinger behov for en god del ørevennlig harmonisk forvrengning? Kanskje, kanskje ikke. Vanskelig å si. Spørsmålet er om man skal la musikken være kunst og anlegget gjengiver uavhengig av kildemateriale eller om anlegget også skal tilføre noe. Ingen av delene vil nok være optimalt til all musikk. I en ubehandlet stue så vil nok en form for farging ofte være å foretrekke da rommet vil tilføre svært mye groms og ikke takle en superåpen gjengivelse.

Om en forsterker kan være helt nøytral/tranparent i dag er det delte meninger om. Det er mange som mener det utifra studier, men jeg vet ikke.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Lyngen skrev:
Trompetnerd skrev:

Spenningen blir optimalisert ved hjelp av trafo, likerettere og kondensatorer. Uproblematisk det. Det finnes jo forsterkere med batteri, men det er vel upraktisk og eneste fordel er vel å unngå støy fra nettet.
Ok. Ikke helt seriøst forslag fra meg, bare et dårlig forsøk på å tenke nytt. Har bare registrert at mange bransjefolk snakker om at strømmen lager utfordringer.
De batteriforsterkerene jeg vet om i dag erstatter bare samme spenning fra stikket.
Det jeg fantaserte om var å være friere til å velge optimal spenning, men det lar seg nok ikke gjøre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trompetnerd skrev:
Lyngen skrev:
Trompetnerd skrev:

Ok. Ikke helt seriøst forslag fra meg, bare et dårlig forsøk på å tenke nytt. Har bare registrert at mange bransjefolk snakker om at strømmen lager utfordringer.
De batteriforsterkerene jeg vet om i dag erstatter bare samme spenning fra stikket.
Det jeg fantaserte om var å være friere til å velge optimal spenning, men det lar seg nok ikke gjøre.
Det gjør det selvsagt, men hva er "optimal spenning"?

Batteridrevne forsterkere kan jo være permanent koblet til en lader, så noe mindre praktisk i bruk trenger det ikke være, men behovet er tydeligvis ikke det helt store.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
orso skrev:
Trompetnerd skrev:
Usikker på hva du prøver å formidle her, men blindtester av høyttalere finnes og er klare.
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_spk.htm
Prøver vel bare formidle at under kontrollerte forhold med samme frekvensgang uten å stresse komponentene er det vanskelig å høre forskjell uannsett hva man hører på.
Hvordan vi tolker nullresultatene får være opp til hver enklelt.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Dazed skrev:
Trompetnerd skrev:
Lyngen skrev:
Trompetnerd skrev:

Det var det da. ;) Er ute på dypt vann her nå. Prøver bare bruke min uvitenhet til å tenke nytt. Ofte lettere å ikke være kreativ når man ikke har kunnskap det må passe inn i.

Bias-justeringer har for eksempel mye å si for lyden. Jeg tenker at man velger og produserer komponenter etter hvilken spenning man skal bruke.
All støy kommer av ulinæriteter i signalveien. Trafo må jo være et kompromiss som det burde gå an å forbedre.

Tror at batteridrift i dag koster mer og kjøpe og krever vedlikeholdning av batteriet. Derfor er det kanskje ikke det store, men det var ikke dagens batteridrift jeg siktet til.

Min ide går på at man kanskje kommer lenger med mindre støy og forvrengning hvis man kan tilpasse spenningen, men som sagt. Har egentlig ikke noe klart bilde av hvordan strøm lager lyd. Jobber med saken. :)

U

utgatt60135

Gjest
Trompetnerd skrev:
Dazed skrev:
Trompetnerd skrev:
Lyngen skrev:
Trompetnerd skrev:

Det var det da. ;) Er ute på dypt vann her nå. Prøver bare bruke min uvitenhet til å tenke nytt. Ofte lettere å ikke være kreativ når man ikke har kunnskap det må passe inn i.

Bias-justeringer har for eksempel mye å si for lyden. Jeg tenker at man velger og produserer komponenter etter hvilken spenning man skal bruke.
All støy kommer av ulinæriteter i signalveien. Trafo må jo være et kompromiss som det burde gå an å forbedre.

Tror at batteridrift i dag koster mer og kjøpe og krever vedlikeholdning av batteriet. Derfor er det kanskje ikke det store, men det var ikke dagens batteridrift jeg siktet til.

Min ide går på at man kanskje kommer lenger med mindre støy og forvrengning hvis man kan tilpasse spenningen, men som sagt. Har egentlig ikke noe klart bilde av hvordan strøm lager lyd. Jobber med saken. :)
En tranformator består av en tråd viklet på jernskiver. Vikler man færre ganger på den ene siden får man lavere spenning. Alså kan man bestemme spenningen selv og også vikle flere samtidig og ta ut ulike spenninger. Alt etter hva man trenger. Som reglel er det en bestemt spenning som på en måte er arbeisspenningen til kretsløpet.

Lyd lager man med samme prinsipp som generering av strøm, bare motsatt vei. Man vikler en tråd på en spole og setter i magnet igjennom som er festet til selve membranet. Når en vekselstrøm går igjennom spolen genereres et elektromagnetisk felt som beveger spolen og membranet. Mikrofoner (dynamiske) er bygd opp på samme måte, men motsatt vei slik som ved å lage strøm. Lydbølgene får via membraner magneten til å bevege seg og det produseres strøm. Kondensatormikrofoner er bygd opp mer som en Martin Logan (eller er det Magnepan?).

Nå er jo dette OT, men kan jo spørre om hva spenning, strøm og watt er for noe ::).

En forsterker er egentlig ganske enkle greier, derav min skeptisme til skyhøye priser når man samtidig vet at alle komponenter er masseproduserte og billige. Noen unntak er det nok dog.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Skil Hypex seg frå dei andre klasse D-forsterkarane på spesielt vis? Dei er nok litt knappe effektmessig - prøvde med 320 W, og det var noko knapt når det skulle rockast ordentleg. Hypex er visst på 400W i 4 Ohm?
Finnes i ulike størrelser, f eks UcD180, UcD400, NC400, UcD700 - hvor tallene viser watt i 4 ohm. For OEM-markedet finnes alt fra UcD32 til UcD2k, pluss en NC1200 (som har 650W i 4 ohm). Er ikke det tilstrekkelig, går det helt fint å brokoble et par moduler, f eks 2 x UcD400 -> "UcD1600". Hvis det ikke er tilstrekkelig, bør man kanskje vurdere en hørselstest?

Det unike med Hypex er at tilbakekoblingen skjer etter utgangsfilteret, sånn at klangbalansen i diskanten ikke påvirkes av lastimpedans (i motsetning til f eks ICE-forsterkere). Min erfaring med lyden fra Hypex-forsterkere er at UcD180 og UcD400 låter litt "varmere" og mer "organisk" enn UcD700, som kan virke litt "klinisk steril". Dette er bare små nyanser i klangbalanse. Jeg har ikke prøvd NC400 ennå, men det kommer nok...

M

Mr-T

Gjest
Enig med Asbjørn (som nesten alltid forresten) at UcD180 og 400 låter litt varmt. De legger på et lag av "musikalitet" som noen vil kalle det, noe som er åpenbart når man sammenligner med noe som er mer transparent, f.eks NC400. Sistnevnte en svært nøytral forsterker må jeg si. Til sammenligning mot andre klasse D ting som den store ICEpower 1000ASP, som feks sitter i Bel Canto, så låter denne temmelig harskt og grått.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
70.241
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ble litt interessert nå :)
Forstår jeg rett slik at Hypex er varmere i lyden enn ICEpower (i BelCanto).
Er disse Hypex modulene i bruk av forsterkerprodusenter eller er det bare DIY?

For å spørre på en annen måte:Hvor finnes og hvor får man kjøpt klasse D som låter på den varme sida?

Hva er Wyred 4 Sound forsterkerne bygget rundt?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
orso skrev:
Uten å dra dette så mye lengre, så stiller jeg meg spørsmål om du egentlig beskriver lyden i anlegget ditt framfor forsterkerne. Jeg tror det blir feil å kalle lydsignaturen til en forsterker som har som formål å være nøytral klinisk og kald. Det tonale har stor sammenheng med frekvensrespons og akustikk.
Dette er feil. Bytter du ut en forsterker med en annen og får en annen lydsignatur / lyd er det forsterkern som gjør forskjellen. Rommet og akustikken vil selvfølgelig være det samme, og det finnes neppe noen god forsterker som har så avvikende frekvensrespons at det faktisk er hørbart uansett hva du kobler den sammen med.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Vet dere grunnen til at Ncore lyder mindre varmt enn tidligere?
Mindre hørbar forvrengning?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bluesbreaker skrev:

For å spørre på en annen måte:Hvor finnes og hvor får man kjøpt klasse D som låter på den varme sida?

Hva er Wired 4 Sound forsterkerne bygget rundt?
Hypex UcD er ikke varmere i lyden enn IcePower. UcD er mer nøytrale. Og si at de har en varm lydsignatur er å trekke det veldig langt IMO. Godt mulig NCore er enda mer nøytrale, men UcD er ikke det man velger dersom man ønsker en utpreget varmt låtende forsterker. De er ikke i nærheten av det.

Jeg tror Asbjørn mente at de største UcD modulene (700) låter en anelse varmere enn de mindre (400 og 180). Jeg har kun erfaring med 400 og 180, og de låter alt annet enn varmt synes jeg. Har hatt IcePower 125ASX2. Den er litt varm i sammenligning med UcD, men ikke i nærheten av det man opplever fra en EC, Abrahamsen eller rørforsterker. I forhold til de blir IcePower ASX2 nøytralt egentlig.

M

Mr-T

Gjest
bluesbreaker skrev:

Hva er Wyred 4 Sound forsterkerne bygget rundt?
Hypex låter mer rent og oppløst, og dermed kanskje noe varmere. Det er ikke snakk om mørk grumset "fuzzy" lyd for å si det sånn.

Hypex Ncore låter enda renere og kan dermed sies å være "varmere", siden den ikke tilfører noe ekstra "fres" oppover i toppen. Jeg synes i hvertfall jeg har en mye "varmere" og mer naturlig klang med Ncore enn noe annet jeg har hatt.

Hypex for DIY kan kjøpes på hypexshop.com, både i løse moduler og som ferdige apparater.

W4S bruker ICEpower, som ikke er tilgjengelig for DIY.

Topp Bunn