orso skrev:
Finnes det noen øvre grense for hvor bra en forsterker kan bli?
Et eksempel er inngangstrinnet i en MC-forforsterker.
Inngangssignalet er så svakt, at den termiske støyen fra impedansen i kretsen setter en absolutt grense for hvor lavt støynivået kan bli, uansett hvor bra forsterkeren ellers er oppbygd.
Denne termiske støyen er et fysisk fenomen, som er tilstede i alle elektriske kretser, den beregnes gjerne som et spenningssving over en gitt impedans, over en gitt båndbredde.
Jo lavere impedans, desto lavere ekvivalent støy.
En god forforsterker tangerer dette teoretiske maksimale ytelsesnivået, og da får man et støynivå som typisk ligger en del lavere enn støyen fra vinylplaten.
Jeg kan ikke komme på noe annet fysisk fenomen som begrenser muligheten til å lage en ideell forsterker.
orso skrev:
Er grensen nådd for lenge siden eller er det mer å gå på?
Mange vil nok hevde det, ja.
At grensen er nådd.
Tåpelige kabeldiskusjoner får ta en stor del av skylden for at det har grodd frem en misoppfatning om at det ikke er forskjell på noe som helst.
orso skrev:
Hva kjennetegner i så fall maks ytelse?
Det er jo et interessant spørsmål.
En skulle kanskje tro det er enkelt - at det skal ikke legges til eller trekkes fra noe som helst utenom ren forsterkning.
Men enkelte liker jo rørforsterkere - og grunnen til det, må nødvendigvis finnes i det enkle faktum at disse forsterkerene faktisk legger til noe, som gjør lyden bedre - altså, den endrer.
(Hva den endrer er heller ikke noen stor trolldom, men det passer sikkert i en annen diskusjon..)
Så, hvis den ideelle forsterkeren din er en som ikke endrer, da er det forholdvis greit.
Lett å spesifisere, lett å sammenligne forskjellige forsterkere.
Det eneste problemet er at en må bestemme seg for en specc for det som er "bra nok".
Og her strides det jo tydeligvis.
Men hvis lineariteten er så god, at alle forvrengningsprodukter forsvinner godt under støygulvet, så kan jo det være et greit utgangspunkt.
(De tre andre faktorene som påvirker lyd er godt under kontroll i en effektforsterker, støy kan dog være et problem i feilkonstruksjoner og forforsterkere.)
Men hvis du søker en forsterker som har "god lyd", gjerne ved at den tilfører noe, kanskje maskerer noe annet, ja, da blir det vanskeligere.
Og kanskje mere interessant?
For da må kontruktøren gjøre to ting.
Først, så må det defineres hva som gir den tilsiktede gode lyden.
Deretter så må konstruksjonen lages slik at alle endringene den tilfører er i samsvar med kriteriene.
En oppgave som ikke nødvendigvis er helt triviell.
Hva som er riktig er jeg sannelig ikke sikker på.
Det blir vel muligens også et individuelt valg.
Sikkert er det i hvertfall at det finnes konstruksjoner som har en lyd som er tiltalende.
Eller kanskje det bare er noe jeg innbiller meg - i så fall håper jeg at jeg er i rett selskap på dette forumet.
orso skrev:
Har pris en stor betydning?
Pris kan nok ha en viss betydning, spesielt så kan det bli dyrt å få ut store effekter.
Men så lenge en kommer seg opp på et nivå der en transistor eller fire ekstra til 30 øre per stykk ikke betyr noe, så koster ikke en veldig god design så mange kronene mer enn en skrapet, middelmådig konstruksjon.
Et eksempel på konstruksjoner som ikke er der, er effektforsterkerdelen i en AV-receiver som du kan kjøpe i butikken i morgen.
Der er det spart på mer enn størrelsen på strømforsyningen.
For hifi-apparater, så er det neppe delene i seg selv som er dyrest.
Kostnadene med produksjon i et begrenset antall drar vel opp prisen ganske kraftig i mange tilfeller.