Rørutstyr Hvor er rør tilhengerne & rør produktene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her I heimen er det 40 rør i sving. Har rør i alle komponenter, også i CD-spiller. Og grunnen til dette er at det gir bedre lyd, basta! Har gått gradene i ARC sitt sortiment, og i de midlere klasser bruker ARC "solid state" strømforsyning I forsterkere, CD-spillere og preamper, og jeg har hatt flere av disse. Ved å velge komponentene som også bruker rør i strømforsyningen blir lyden bedre. Oppløsning, dynamikk, bass, og troverdighet er på et helt annet nivå. Skulle jeg velge et produkt som skulle erstattes med "solid state" måtte det være effekt forsterkeren. I min verden er dette produktet som har minst innvirkning på lydkvaliteten, og som veldig mange klarer å lage gode. Knallgode preamper er like vanskelig å finne som hønsetenner;), og de få som finnes har selvfølgelig rør….
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert borti rør tidligere. Nå tester jeg ut for første gang rør i både forforsterker og effekt (integrert og med ekstra pre) over tid i eget oppsett. Dette er egentlig skikkelig spennede.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har litt problemer med å forstå dere som ikke orker å fikle med rør.
    Dere må ha valgt feil forsterker og eller feil rør.
    Jeg bygde min PP forsterker med EL34 for 15 år siden.
    Ingen feil. Har testet rørene to ganger i løpet av den tiden.
    Byttet to stk ECC83 etter siste test. De var bytteopjekter og kan ha vært på vei nedover da jeg fikk dem.
    Hadde ikke blitt testet tidligere.
    Ingen feil eller noe fikkel altså.
    My-amp-1red.jpg

    My_amp_fu.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har også rør i Pre/riaa og monoblokkene. Har prøvd og eid masser av solid state også. Jeg har store, lettdrevne høyttalere (Bastanis) og rør er nødvendig for å få disse til å låte best mulig.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har litt problemer med å forstå dere som ikke orker å fikle med rør.
    Dere må ha valgt feil forsterker og eller feil rør.
    Jeg bygde min PP forsterker med EL34 for 15 år siden.
    Ingen feil. Har testet rørene to ganger i løpet av den tiden.
    Byttet to stk ECC83 etter siste test. De var bytteopjekter og kan ha vært på vei nedover da jeg fikk dem.
    Hadde ikke blitt testet tidligere.
    Ingen feil eller noe fikkel altså.
    Nydelig håndverk!

    Har selv en liten rørforsterker med ett stk 12AX7 og fire EL84, og opplever også at det er svært lite å bekymre seg over. Må bare venne seg til at den bør stå på noen minutter før spilling, og at den ikke bør stå på døgnet rundt når den ikke er i bruk. Og rørene skal uansett normalt vare i noen tusen timer.

    Den forskjellen jeg opplever med rør kontra transistor, er noe av det samme jeg opplever med rør kontra transistor i gitarforsterkere. Jeg vet det ikke helt kan sammenlignes, men en gitarforsterker med rør - nå snakker jeg clean-lyd - opplever jeg gir en 3D-følelse (noe som forsterkes med bedre høyttalerelementer). Gitarforsterkere med transistor kan låte veldig fint, men det føles flatere på et vis. Noe av denne 3D-følelsen fornemmer jeg også med hifi-forsterkere med rør. Jeg er villig til å ofre stram bass for dette.

    Også er det noe spesielt ved å se rørene gløde. Det blir litt som å sette seg ned foran peisen kontra en panelovn («Ei saa peitää!» he-he) :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har litt problemer med å forstå dere som ikke orker å fikle med rør.
    Dere må ha valgt feil forsterker og eller feil rør.
    Jeg bygde min PP forsterker med EL34 for 15 år siden.
    Ingen feil. Har testet rørene to ganger i løpet av den tiden.
    Byttet to stk ECC83 etter siste test. De var bytteopjekter og kan ha vært på vei nedover da jeg fikk dem.
    Hadde ikke blitt testet tidligere.
    Ingen feil eller noe fikkel altså.
    Vis vedlegget 569895
    Vis vedlegget 569896
    Vel, alt kan det bli feil på. TO ganger har et signalrør sprukket og blitt fullstendig ødelagt i en forforsterker jeg hadde. Glimrende lyd, men det var en del tull med den. (Du hadde den inne for rep en gang). Bortsett fra det som skjedde med den, har jeg gode erfaringer med rør. Synd at gode NOS-rør blir dyrere og dyrere, det er stort sett bare de som holder lydmessig.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt Ayon, både integrert forsterker og monoblokker. Angrer på at jeg solgte, dette var fantastiske produkter. Men tviler på jeg hadde identifisert dem som rørforsterkere i en blindtest. Jeg ser for meg to kvalitets-suber under 60-80Hz og Ayon Epsilon over dette. Når jeg får råd...synes egentlig det er rart Ayon ikke er mer utbredt da dette er fantastiske produkter med overlegen kvalitetsfølelse.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Bare rør........rør i alt (for uten squeezebox og cd-drev) og lever fullstendig bekymringsløst med det.:)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Min signalrekke er slik;
    12ax7-12fq7-12au7-12ax7-12fq7+12ax7-12au7-300B-805. Altså ingen halvledere...
    Sist jeg målte forvrengning så var den 0,08%, 1kHz, 1W

    Lengstlevende forsterkeri hjemme hos meg side 70-tallet engang. :cool:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har litt problemer med å forstå dere som ikke orker å fikle med rør.
    Dere må ha valgt feil forsterker og eller feil rør.
    Jeg bygde min PP forsterker med EL34 for 15 år siden.
    Ingen feil. Har testet rørene to ganger i løpet av den tiden.
    Byttet to stk ECC83 etter siste test. De var bytteopjekter og kan ha vært på vei nedover da jeg fikk dem.
    Hadde ikke blitt testet tidligere.
    Ingen feil eller noe fikkel altså.
    Vis vedlegget 569895
    Vis vedlegget 569896
    Og prisen på den der er? ;)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Hatt mye , både transistorer og rør igjennom, Men nå Rør hele veien her også. Dac, pre , monoblokker..Ingen ulyder med dette heller ikke vanskelig og ha med å gjøre Vis vedlegget 569871
    For å gjenta meg selv, - AM805 og Avantgarde Uno/Duo er en svært god kombo. Hvilken pre er du bruker?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er det egentlig noen stor gevinst å hente i å ha rør i flere ledd? Selv har jeg rør preamp og tenker at kildene bør ha minst mulig forvrengning, og da er transistor best. Tar gjerne imot motforestillinger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det egentlig noen stor gevinst å hente i å ha rør i flere ledd? Selv har jeg rør preamp og tenker at kildene bør ha minst mulig forvrengning, og da er transistor best. Tar gjerne imot motforestillinger.
    Det er ikke mengden forvrenging som er avgjørende.
    Innen visse grenser selvfølgelig.
    Men typen forvrengning.
    Rør og transistor har helt forskjellig karakteristikk mht forvrengning.
    Mye derfor de låter forskjellig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har litt problemer med å forstå dere som ikke orker å fikle med rør.
    Dere må ha valgt feil forsterker og eller feil rør.
    Jeg bygde min PP forsterker med EL34 for 15 år siden.
    Ingen feil. Har testet rørene to ganger i løpet av den tiden.
    Byttet to stk ECC83 etter siste test. De var bytteopjekter og kan ha vært på vei nedover da jeg fikk dem.
    Hadde ikke blitt testet tidligere.
    Ingen feil eller noe fikkel altså.
    Vis vedlegget 569895
    Vis vedlegget 569896
    Og prisen på den der er? ;)
    Den blir ikke solgt før jeg slutter å høre.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Er det egentlig noen stor gevinst å hente i å ha rør i flere ledd? Selv har jeg rør preamp og tenker at kildene bør ha minst mulig forvrengning, og da er transistor best. Tar gjerne imot motforestillinger.
    Bare tull og tøys dette med at man MÅ ha rør. Jeg har ikke ett rør i mitt system, det spiller bra nok uten også :).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pris og kompleksitet er i hvertfall ingen grunn til å ikke prøve rør. Rør holder i flere tusen timer og det finnes utstyr med autobias. Kjøper man seg en forsterker med manuell biasjustering så er det nok med en flattrekker og meteret sitter som regel på forsterkeren. Dette kan sjekkes en gang eller to året og når man bytter til en annen rørtype. Har også inntrykk av at de som har prøvd rør lett blir avhengige.:)
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hadde vært interessant med rør i pre og klasse D på utgangen. Tror Rogue har en integrert som er sånn, men vet ikke om noen andre på stående fot.

    Også uten at det koster en dullion kroner. ;D
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det SS måtte klare å få til, ikke minst i mellomtonen, gjør rør bedre. Og det til en lavere pris i tillegg. Mulig med unntak i bassen, men der handler det også om preferanser og smak, spesielt i øvre bass. Stramhet og slam er ikke alt, nemlig ;) (må seff ha tilpassede ht).

    Nå kommer antagelig SS-pragmatikere til å steile. Vel, de får bare kose seg med valget sitt. Det er helt i orden:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har litt problemer med å forstå dere som ikke orker å fikle med rør.
    Dere må ha valgt feil forsterker og eller feil rør.
    Jeg bygde min PP forsterker med EL34 for 15 år siden.
    Ingen feil. Har testet rørene to ganger i løpet av den tiden.
    Byttet to stk ECC83 etter siste test. De var bytteopjekter og kan ha vært på vei nedover da jeg fikk dem.
    Hadde ikke blitt testet tidligere.
    Ingen feil eller noe fikkel altså.
    Vis vedlegget 569895
    Vis vedlegget 569896
    Dette her var jo bare helt nydelig! Byggekvalitet type Pro.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette blir jo bare rør..... :cool: Fikle med rør? Det kommer an på hva man mener med det, da..... bare bytte rør i forsterkerne, eller selvbygg.. En av grunnene til at det tilsynelatende (?) er få selvbyggere med rør, er vel kanskje tilgangen på kits, og særlig sett med kretskort.. Jeg tror kanskje mange skygger unna det å bygge uten kretskort, og siden det egentlig ikke er mange kits i markedet, bortsett fra typ 300B o.l. som er relativt enkle men også dyre og med relativt lav uteffekt....
    Jeg har sagt i mange år at jeg skulle bygge med et rørsett, - om ikke annet så bare for å ha gjort det..... nå har jeg fått på plass det meste av deler, men dette blir ikke haifai.....og et par andre ting har noen høyere pri....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter en litt (for) lang periode i emballasjen sin er denne oppe og står i hovedanlegget igjen:):

    DSC02962.jpg


    Skal ikke på noen måte misjonere verken i den ene eller den andre retning når det kommer til Hi-Fi da jeg vekselvis benytter både røramp og kl A.

    Men - når det kommer til slike forsterkere...:

    DSC02963.jpg


    ... er det kun rør som gjelder for ordentlig go´lyd;).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som trådstarter hadde jeg hadde håpet flere skulle vise til rør i kjeden, hvor kanskje én rørkomponent gav nok rørlyd, og således kanskje i større grad kan kombineres med andre «arter» - eksempelvis kl. D effekttrinn med rør pre eller rør DAC. Men det er vel kanskje rør fra start til slutt som medfører mest ståpels :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Som trådstarter hadde jeg hadde håpet flere skulle vise til rør i kjeden, hvor kanskje én rørkomponent gav nok rørlyd, og således kanskje i større grad kan kombineres med andre «arter» - eksempelvis kl. D effekttrinn med rør pre eller rør DAC. Men det er vel kanskje rør fra start til slutt som medfører mest ståpels :)
    Eller et stort ett...

    IMG_20190914_175957_edited.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Etter en litt (for) lang periode i emballasjen sin er denne oppe og står i hovedanlegget igjen:):

    Vis vedlegget 569960

    Skal ikke på noen måte misjonere verken i den ene eller den andre retning når det kommer til Hi-Fi da jeg vekselvis benytter både røramp og kl A.

    Men - når det kommer til slike forsterkere...:

    Vis vedlegget 569961

    ... er det kun rør som gjelder for ordentlig go´lyd;).
    5 watt i natt modus hilser :)
    5W.jpg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    I likhet med 4-string føler jeg ikke for å misjonere, men her spiller totalt 20 rør mer eller mindre daglig.
    I likhet med 4-string (og andre her) har jeg tilbragt flere timer i kjipe (og også noen få ukjipe) bandøvingslokaler enn jeg vil vite av.

    Jeg har levd med billig-NAD + B&W 602 type lyd i mange år.
    Aldeles prima! Enorme mengder musikkglede for tullepenger (som var alt jeg hadde råd til)

    Men siden jeg likte røramper til gitar, og økonomien en vakker dag tillot meg å forske litt:

    Haavards gamle Manely Jumbo Shrimp
    + skyberts gamle Rogue M-180
    + Lazarus sine gamle Kensinton SE
    = maaaange flere timer med musikk enn på mange år.

    Enkel matte (som jeg brukte et drøyt halvår på å slumse sammen)

    Jeg bedriver svært lite finlytting og svært mange 'hifiparametre' går nok meg hus forbi, men dette oppsettet er dritartig likevel.
    I tillegg spiller det ikke det minste anemisk, selv på lavt volum.

    Musikk er en livsnødvendighet (men ikke 24/7/365) og et anlegg derfor en nødvendighet.
    Jeg er überhappy deluxe med hva jeg har, men det er vrient å måle (utenom driftstimer) og er ikke rare greiene å slå i bordet med på interwebben :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kan ha mye moro med 5 watts rørgitarforsterker. Hadde en jeg koblet på et kabinett med et 15-tommers Eminence-element. Virkningsgrad på 100 dB, mener jeg. Tok med oppsettet på en blues jam, hvor de spiller rimelig høyt, og jammen klarte ikke det oppsettet å holde følge. Dvs. det var ingen clean-lyd å snakke om, men vrenglyden og sustainen var helt sykt bra. Litt ned på volumkontroll på gitaren, så var det tilnærmet clean-lyd. På full pupp bare sang det. Ikke noe behov for vrengpedal, da, nei.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    4D109466-0CE8-43C4-AE5D-B2B6FDD72B5E.jpg
    FA59D93D-6D06-4BA4-B047-DCCB27875966.jpg
    5C8ED823-A296-4692-8C28-C1C8A17A70C5.jpg
    D9717140-F3FB-409F-99F7-E01E7CB06763.jpg
    C48A4741-0135-4550-96A7-B18FAD6A03C8.jpg


    Noe rør er greit, men ingen fanatisk holdning her i gården
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som trådstarter hadde jeg hadde håpet flere skulle vise til rør i kjeden, hvor kanskje én rørkomponent gav nok rørlyd, og således kanskje i større grad kan kombineres med andre «arter» - eksempelvis kl. D effekttrinn med rør pre eller rør DAC. Men det er vel kanskje rør fra start til slutt som medfører mest ståpels :)
    Vet ikke det.....

    Her i huset er det bare disse rørene igjen:

    steelhead2.jpg


    Og det holdet til å få "rør-og-vinyllyd" i heimen. Resten er digitalis og SS.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn