Diverse Hvor er den guttaktige entusiasmen?

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Er langt på vei enig med deg, Craylock, men det jeg oppfatter som "audiofile" her inne er nokså klar over hva de gjør og kjøper! De vurderer hva som er kjøp- og salgbart før de kjøper noe nytt! De har erfaring og bruker den!😀
Det som bekymrer meg mer er de unge som mangler erfaring innen hifi, klær osv! De er et lettere offer for for kyniske selgere enn, som regel, erfarne "audiofile" som vet hva de gjør!
Men alt i alt er det du peker på viktig i vår tid! Kjøp, kast, kjøp nytt osv! Er enig med deg - en farlig vei!🤔 Mvh ToreP
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Er langt på vei enig med deg, Craylock, men det jeg oppfatter som "audiofile" her inne er nokså klar over hva de gjør og kjøper! De vurderer hva som er kjøp- og salgbart før de kjøper noe nytt! De har erfaring og bruker den!😀
Det som bekymrer meg mer er de unge som mangler erfaring innen hifi, klær osv! De er et lettere offer for for kyniske selgere enn, som regel, erfarne "audiofile" som vet hva de gjør!
Men alt i alt er det du peker på viktig i vår tid! Kjøp, kast, kjøp nytt osv! Er enig med deg - en farlig vei!🤔 Mvh ToreP
Du snakker som en voksen Tore;) Hvor er den gutteaktige entusiasmen:D
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Nei, si det, Thomasd! Jeg er absolutt entusiast, selv om den har en annen form nå enn den jeg hadde i 20 årsalderen! Jeg ser lyst på det meste, men særlig på musikk, anlegg etc!😁 Det jeg er en smule bekymret over, nå i 60 åra, er de unge! De gledet og bekymret meg i hele min "yrkeskarriere" - over 30 år i ungdomsskolen! Jeg er redd for at de kan bli "lurt opp i stry" på begynnelsen av hifi-karrieren! Her er det bare å kjøpe, kaste/selge, kjøpe nytt osv! Det var det jeg mente å svarte Craylock på! Etter noen år er de selvfølgelig mer erfarne og vet hva de vil!(sa den gamle fader) Mvh ToreP
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.031
Antall liker
7.630
Sted
Oslo
Vel, det sies at helt siden Sokrates så har gamlisene bekymra seg for ungdommen
Intet nytt under solen
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Nei, si det, Thomasd! Jeg er absolutt entusiast, selv om den har en annen form nå enn den jeg hadde i 20 årsalderen! Jeg ser lyst på det meste, men særlig på musikk, anlegg etc!😁 Det jeg er en smule bekymret over, nå i 60 åra, er de unge! De gledet og bekymret meg i hele min "yrkeskarriere" - over 30 år i ungdomsskolen! Jeg er redd for at de kan bli "lurt opp i stry" på begynnelsen av hifi-karrieren! Her er det bare å kjøpe, kaste/selge, kjøpe nytt osv! Det var det jeg mente å svarte Craylock på! Etter noen år er de selvfølgelig mer erfarne og vet hva de vil!(sa den gamle fader) Mvh ToreP
Ment som et kompliment til deg fra min side;)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Nei, Hønndjevelen, det har du helt rett i! Men tenk om ikke "gamlingene" hadde brydd seg om ungdommen - hvor var vi da??🤔
Og takk for det, Thomasd! Jeg vet jo at ungdommen klarer seg fint, herregud, jeg klarte meg, og de aller fleste får et flott forhold til musikk, film, kino, idrett, data osv! Jeg husker det som en fin tid, med overskudd til det meste! Vi må bare være flinke til å "ta vare på" de unge som måtte dukke opp her inne! Og det vet jeg vi er! Et flott forum!😍 Mvh ToreP
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Det er da plenty med entusiasme rundt om, man enes bare ikke om hvordan best oppnå mest presis gjengivelse og noen bryr seg heller ikke om dette og finner glede i bling eller gammal vintage utstyr.

Begge deler kan jo fungere selv om det nødvendigvis ikke alltid er så tro mot kildematerialet som en del av oss ønsker å oppnå, uansett er det jo musikkgleden som driver en og oppnår du dette er det jo samme fanen hva andre mener.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Utgangspunkt for tråden;

Tidligere florerte tråder med utgangspukt i en guttaktig entusiasme og pur glede over topp-produkter og når nyheter var å finne i markedet.
Selvfølgelig med diskusjoner, men folk var ikke redd for å tilkjennegi at "det og det" var drømmen i stereobenken.
Mens det i dag nesten bare er snusfornuft & over-kritiske betraktninger som skal ligge til grunn for denne hobbyen/nytelsen.
tråden;
++

men enig med deg @Roald samme f.. hva andre mener. Jeg har tre anlegg i dag og synes de presenterer best på ulik musikk. Det billigste og enkleste oppsettet gir meg faktisk mest på enkelte innspillinger og føler det er nærmest det jeg har vært ute og hørt når jeg spiller live innspillinger jeg har hvert på. Samtidig synes jeg det faller igjennom på en del annet. For meg blir dette med presis gjengivelse derfor litt vanskelig å definere.Entusiasmen ligger vel i å finne gleden i det utstyret man måtte ha for å nyte musikken, det er hele poenget.

Hva gir mest realisme av høy og lav. tilbakekobling f. eks? I ulike sjangere? Bred baffel/smal baffel?
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ThomasD, ToreP: Dagens produkter - og delvis merker - kan være så uheldige å mangle særpreg. Det særpreget definerer dem. Filosofi, bruksområde, egenskaper…alt det der. Det særpreget hjelper eieren, fordi vedkommende selv lettere kan destillere HVORFOR PRODUKTET APPELLERER! De unge av idag er redde for særpreg- for å skille seg ut. Gjør de det, får det de gjør uante, verdensomspennende konsekvenser. På godt og vondt. Via blant annet sosiale medier. Derfor er også utstyret de bruker til musikkavspilling relativt pregløst, men fokusert på maskering av begrensninger. Begrensninger som ligger i deres liv og dets digitale vesen.

Assisterte i oppsettet av ny Teliabox igår, for eksempel. Den har ingen fysisk HDD. Opptak du tar på den skylagring som er, blir slettet etter seks måneder. For nett fordrer den en veggmontert inntaksboks, der Getbox 2 har både innebygd modem og HDD. SISTNEVNTE HAR ALTSÅ ET MINIMUM AV KONTROLL IGJEN MED EGET INNHOLD. Og den stakkars kundebehandleren fikk en god del å stå til ansvar for, ja..😎 Det verste var at han var enig med meg👍 Ungdommen læres altså opp i at den permanensen og stabiliteten de egentlig trenger må skapes av dem selv. Da er det opp til dem å søke den erfaring og kunnskap som trengs. Der den finnes…Vis dem særpreget som har hjulpet oss i matchprosessen, så ser de at det ikke er noe å frykte, men heller altså er positivt. Dessuten ville det vært ansvarsfraskrivelse fra min generasjons side om vi ikke lærte vår kunnskap videre til dem..
 
Sist redigert:

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Når noen feller sin dom over samtiden kan det like gjerne være at de selv ikke har forstått den.
Jeg ser at du er bransjeaktør, så dette sitter nok for tett hjemme for deg. Kanskje det er lettere å se det litt lengre ute? Hvor fordumminga i USA som har hatt dette kjøret lengre enn oss sikkert er tydelig også for deg? Kan hende jeg ikke forstår min samtid, men jeg har lest Historie i mer enn 40 år. Jeg har reist i flere enn 40 land, og levd i en god del kulturer. Backpacka i 12 år, og jobba reklame og teaterkunst hvor påvirkning slik som dette er ganske kartlagt. McLuhan, Chomsky, Klein og Postman ble lest i forrige millennium, og sist i forrigårs satt jeg med noen andre headfientusiaster og det var IKKE jeg som kom med klagen over manglende standardene i bånn. KAOSET man påføres og som øker salg. Er det vanskelig å forstå at reklame virker, og at reklame virker ved å virke Inn på folk? Påvirke oss? De fleste vet at lyspærene ble sabotert av lyspærebransjen for å få kortere levetid og øke salg? At Apple gjorde det samme? Etc etc? Jeg valgte bort bil i 1986 da jeg da så hva de fleste ser Nå så min påstand er at Du kun ser deg selv og det du har en egeninteresse i Snickers-is :)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.031
Antall liker
7.630
Sted
Oslo
Jeg ser at du er bransjeaktør, så dette sitter nok for tett hjemme for deg. KAnskje det er lettere å se det litt lengre ute. Der art etter art og biotop etter biotop kneler, og hvor fordumminga i USA som har hatt dette kjøret lengre enn oss sikkert er tydelig også for deg? KAn hende jeg ikek forstår min samtid, men jeg har lest Historie i mer enn 40 år. Jeg har reist i flere enn 40 land, og levd i en god del kulturer. McLuhan, Chomsky, Klein og Postman ble lest i forrige millennium, og sist i forrigårs satt jeg med noen andre headfientusiaster og det var IKKE jeg som kom med klagen over manglende standarder i bånn. Er det vanskelig å forstå at reklame virker, og at reklame virker ved å virke Inn på folk? Påvirke oss? Jeg valgte bort bil i 1986 da jeg da så hva de fleste ser nå så min påstand er at du kun ser deg selv og det du har en egeninteresse i Snickers-is
Tror du tenker bedre enn du skriver.
Men det er jo tanken som teller
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Tror du tenker bedre enn du skriver.
Men det er jo tanken som teller
Kan godt hende, men spørsmålet i utgangspunktet her var hvor det hadde blitt av den gutteaktige entusiasmen. Da er ikke nødvendigvis det eneste svaret at den er her i full vigør, og at ingen prøver slite oss i psykiske fillebiter for å selge oss såpa, for det vet vi at man gjør. Slik teens får slankepress og presses til å kjøpe bomullsfiller som gir forørkning. De digitale plattformene er lagt opp ekstremt kynisk, og reklamehelvetet er etterhvert altomfattende og det dreper naturligvis mye av entusiasmen om man oppfatter det :)
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Å gå til angrep på Snickers som er en bransjeaktør med svært tung kompetanse, som villig deler og forklarer i tekniske spørsmål for interesserte og som jeg aldri har sett blande kortene og reklamere for egne produkter er et bomskudd av de store. Da spiller det liten rolle med lang utdannelse og utstrakt reisevirksomhet. Slikt kan faktisk, og nå snakker jeg på generelt grunnlag, medføre et urealistisk og oppblåst selvbilde.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg ser at du er bransjeaktør, så dette sitter nok for tett hjemme for deg. Kanskje det er lettere å se det litt lengre ute? Hvor fordumminga i USA som har hatt dette kjøret lengre enn oss sikkert er tydelig også for deg? Kan hende jeg ikke forstår min samtid, men jeg har lest Historie i mer enn 40 år. Jeg har reist i flere enn 40 land, og levd i en god del kulturer. Backpacka i 12 år, og jobba reklame og teaterkunst hvor påvirkning slik som dette er ganske kartlagt. McLuhan, Chomsky, Klein og Postman ble lest i forrige millennium, og sist i forrigårs satt jeg med noen andre headfientusiaster og det var IKKE jeg som kom med klagen over manglende standardene i bånn. KAOSET man påføres og som øker salg. Er det vanskelig å forstå at reklame virker, og at reklame virker ved å virke Inn på folk? Påvirke oss? De fleste vet at lyspærene ble sabotert av lyspærebransjen for å få kortere levetid og øke salg? At Apple gjorde det samme? Etc etc? Jeg valgte bort bil i 1986 da jeg da så hva de fleste ser Nå så min påstand er at Du kun ser deg selv og det du har en egeninteresse i Snickers-is :)
Og du er sikker på at entusiasmen forsvinner på grunn av et inntog av sunn fornuft som tar livet av gleden? Det kan ikke ha sammenheng med andre ting?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Robot: Jeg angriper ikke, iallefall. Og kan faktisk se verden som den er. Om jeg skriver utydelig for enkelte, er det en grunn til at jeg bruker mellomlinjeteknikk. For å få leseren til å tenke selv. For å oppmuntre til nærmere lesing. Men med klare meldinger på velfundert basis. Jeg hater misforståelser og unødig ironi. Selv om jeg mer enn godt forstår den. Og de aller fleste problemer har enkle, tidsprøvde og logiske løsninger. Som gjerne ligger så langt oppe i dagen at det å se dem burde være peanuts..men som dagens samfunn har tendert til å overkomplisere noe forjævlig..
 
Sist redigert:

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Og du er sikker på at entusiasmen forsvinner på grunn av et inntog av sunn fornuft som tar livet av gleden? Det kan ikke ha sammenheng med andre ting?
Det er vel nok å se at du omskriver min kritikk til å skulle stå motsatt "sunn fornuft", og at reklame og private firmaers strategiske valg for å øke profitt liksom er en slags objektivt fornuftig størrelse som ikke fratar folk gleden for å øke impulskjøp og sluttsum. Her blir det naturligvis bare skinndebatt igjen, og min erfaring er at om man faktisk har et godt poeng så trenger man ikke slike retoriske knep som det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det er vel nok å se at du omskriver min kritikk til å skulle stå motsatt "sunn fornuft", og at reklame og private firmaers strategiske valg for å øke profitt liksom er en slags objektivt fornuftig størrelse som ikke fratar folk gleden for å øke impulskjøp og sluttsum. Her blir det naturligvis bare skinndebatt igjen, og min erfaring er at om man faktisk har et godt poeng så trenger man ikke slike retoriske knep som det :)
Var det derfor du angrep mitt innlegg med retoriske grep og omskrev dets mening til å gjelde noe annet enn åpningsinnlegget?

Skinndebatt ja, kunne ikke vært mer enig.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hva menes med "gutteaktig" entusiasme? Er det å ha "hobbyen" sin i fred i 50+ alderen eller en ung nybegynners entusiasme? Er det sistnevnte så tror jeg OP heller skremmer vekk disse enn motsatt. Husker selv da jeg var ung og syntes de gamle audiofile med sine skamdyre anlegg bare var rare og hadde ingen appell. Hifiklubben kom som et friskt pust med no-nonsense produkter og et britisk inspirert småskala produkter med god lyd til oppnåelig pris. Ikke noe voodoo, men saklig og fokus på god lyd.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Har ikke lest gjennom hele tråden, men her er mitt forsøk på forklaring: I "gamle dager " på Sentralen, kunne man legge ut i entusiastiske ordelag om en ny komponent. Slike innlegg ble som regel møtt med entusiasme fra medforumister.

Slik er det ikke lenger.

Skulle man våge seg på noe slikt, blir man fort kuttet av ved kneskålene og blir nærmest overøst med "dette skulle du ikke ha kjøpt, min dings låter bedre/koster mindre og alt annet er crap..." osv.

Selv fikk jeg høre fra flere da jeg skrev om en McIntosh forsterker at "den låt slik og slik og var stort sett ubrukelig og overpriset". Felles for de som kom med tilbakemeldinger var at de ikke hadde hørt den aktuelle komponenten.

Jeg har eid 8-10 forskjellige McIntosh forsterkere. Jeg har besøkt fabrikken i Binghampton. Importøren har vært min beste venn siden vi var 18 og vi har tilbrakt hundrevis av timer i demorommet og lyttet på alt fra de Macene Grateful Dead brukte frem til dagens modeller.

Jeg påstår at jeg vet bedre hvordan Mc låter enn en eller annen dude som har lest noen spec-sheets og en og annen mer eller mindre pålitelig "test". Litt spesielt også at noen av brønnpisserne ikke gir seg med å ytre seg i offentligheten. Noen sender fanmeg PM - for å overbevise meg om hvor feil jeg har tatt ved å kjøpe den eller den dingsen.

Denne oppførselen har gjort at jeg har skrinlagt planene om å lage en Mitt Anlegg-tråd.

Dette har jeg (og flere jeg har snakket med) opplevd mange ganger. Det går ut over entusiasmen - guttaktig eller ikke.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.031
Antall liker
7.630
Sted
Oslo
Har selv hatt to stk mc275 og angrer på salget av begge.
Skulle gjerne vært med din beste venn på hans HiFi museum og hørt på noen av klenodningene
Det nærmeste jeg har vært din venn, er som kunde og at jeg nikker til ham når han bærer tungt fra Sandaker polet
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Etter hvert som jeg er blitt eldre har jeg innsett at folk ikke er dummere nå enn før likevel. Det er bare jeg som har blitt klokere med årene. Snittet ligger fortsatt sånn ca midt på.

På 50-tallet gikk alle i grått, og så klin like ut. I dag har ungdommen farger på klærne, men er nå fortsatt ganske så uniformerte.

Men som med alt annet, enten det er skolen eller internett, så jo flere som får tilgang utover de få, jo plattere blir det for de som begynte, for kulturen endrer seg til menigmanns.

Vil dog ikke akkurat si jeg har inntrykk av at det er partysvensker med barberte legger og AirPods som vanker her da.. Og at gutter måler tiss, det er vel heller ikke særlig nytt av verden? 🙃
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.693
Antall liker
37.926
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har ikke lest gjennom hele tråden, men her er mitt forsøk på forklaring: I "gamle dager " på Sentralen, kunne man legge ut i entusiastiske ordelag om en ny komponent. Slike innlegg ble som regel møtt med entusiasme fra medforumister.

Slik er det ikke lenger.

Skulle man våge seg på noe slikt, blir man fort kuttet av ved kneskålene og blir nærmest overøst med "dette skulle du ikke ha kjøpt, min dings låter bedre/koster mindre og alt annet er crap..." osv.

Selv fikk jeg høre fra flere da jeg skrev om en McIntosh forsterker at "den låt slik og slik og var stort sett ubrukelig og overpriset". Felles for de som kom med tilbakemeldinger var at de ikke hadde hørt den aktuelle komponenten.

Jeg har eid 8-10 forskjellige McIntosh forsterkere. Jeg har besøkt fabrikken i Binghampton. Importøren har vært min beste venn siden vi var 18 og vi har tilbrakt hundrevis av timer i demorommet og lyttet på alt fra de Macene Grateful Dead brukte frem til dagens modeller.

Jeg påstår at jeg vet bedre hvordan Mc låter enn en eller annen dude som har lest noen spec-sheets og en og annen mer eller mindre pålitelig "test". Litt spesielt også at noen av brønnpisserne ikke gir seg med å ytre seg i offentligheten. Noen sender fanmeg PM - for å overbevise meg om hvor feil jeg har tatt ved å kjøpe den eller den dingsen.

Denne oppførselen har gjort at jeg har skrinlagt planene om å lage en Mitt Anlegg-tråd.

Dette har jeg (og flere jeg har snakket med) opplevd mange ganger. Det går ut over entusiasmen - guttaktig eller ikke.
Du har i grunnen rett i det du skriver men hjemme hos trådene får som regel være i fred fra den slags :) så bare kjør på Swifty, jeg gleder meg iallelfall :)

mvh
 
M

MusicBear

Gjest
Har ikke lest gjennom hele tråden, men her er mitt forsøk på forklaring: I "gamle dager " på Sentralen, kunne man legge ut i entusiastiske ordelag om en ny komponent. Slike innlegg ble som regel møtt med entusiasme fra medforumister.
Slik er det ikke lenger.
Meg som er trådstarter, endelig en som tok poenget, takk BigSwifty du tok poenget med tråden. Hadde vi sittet i samme øl-bar skulle jeg tatt de 10 første 🍻
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Utviklingen gjelder ikke bare i forhold til utstyr. De hyppige personangrepene her på sentralen irriterer meg mer, men folk ser vel ikke skogen for trær. Til og med denne tråden slapp ikke unna innlegg som ligner på mobbing. Det er drøyt "gutteaktig" av voksne folk. Forventer ikke likes på denne, det er gjerne de motsatte innlegg som får det. Dette er ment som konstruktiv kritikk. De som ikke forstår hva jeg mener kan la vær å spørre.
Sorry "off topic" Musicbear.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Poenget er vel da at det dessverre har gått mer i retning av målinger enn det det virkelig handler om: Å bruke øra, lære, vite, formidle, beskrive, leve…Det har målemafiaen glemt hva er, imo..Hvor er mennesket BAK målingene, spør jeg? Skal lyden forstås, bunner det faktisk i å kunne forstå mennesket. Uten musikk, intet liv. Uten liv, ingen lykke. Og lykke kan ikke kvantiseres.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.225
Sted
Langesund
Poenget er vel da at det dessverre har gått mer i retning av målinger enn det det virkelig handler om: Å bruke øra, lære, vite, formidle, beskrive, leve…Det har målemafiaen glemt hva er, imo..
Ikke i det hele tatt.... Vi bruker ørene, vi lærer, vi formidler til hverandre, besøker hverandre, vi storkoser oss med musikk... på et ekstremt høyt nivå
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Har ikke lest gjennom hele tråden, men her er mitt forsøk på forklaring: I "gamle dager " på Sentralen, kunne man legge ut i entusiastiske ordelag om en ny komponent. Slike innlegg ble som regel møtt med entusiasme fra medforumister.

Slik er det ikke lenger.

Skulle man våge seg på noe slikt, blir man fort kuttet av ved kneskålene og blir nærmest overøst med "dette skulle du ikke ha kjøpt, min dings låter bedre/koster mindre og alt annet er crap..." osv.

Selv fikk jeg høre fra flere da jeg skrev om en McIntosh forsterker at "den låt slik og slik og var stort sett ubrukelig og overpriset". Felles for de som kom med tilbakemeldinger var at de ikke hadde hørt den aktuelle komponenten.

Jeg har eid 8-10 forskjellige McIntosh forsterkere. Jeg har besøkt fabrikken i Binghampton. Importøren har vært min beste venn siden vi var 18 og vi har tilbrakt hundrevis av timer i demorommet og lyttet på alt fra de Macene Grateful Dead brukte frem til dagens modeller.

Jeg påstår at jeg vet bedre hvordan Mc låter enn en eller annen dude som har lest noen spec-sheets og en og annen mer eller mindre pålitelig "test". Litt spesielt også at noen av brønnpisserne ikke gir seg med å ytre seg i offentligheten. Noen sender fanmeg PM - for å overbevise meg om hvor feil jeg har tatt ved å kjøpe den eller den dingsen.

Denne oppførselen har gjort at jeg har skrinlagt planene om å lage en Mitt Anlegg-tråd.

Dette har jeg (og flere jeg har snakket med) opplevd mange ganger. Det går ut over entusiasmen - guttaktig eller ikke.
Det er jeg enig i der traff du spikeren på hodet
 
M

MusicBear

Gjest
Poenget er vel da at det dessverre har gått mer i retning av målinger enn det det virkelig handler om: Å bruke øra, lære, vite, formidle, beskrive, leve…Det har målemafiaen glemt hva er, imo..
I tillegg til dette du her påpeker, Auditor, er det en rekke personer med sterke stemmer som av prinsipp idioterklærer visse ting i form av at det ikke kan være forskjeller - eksempelvis skal en kabel fra Clas Ohlsson av prinsipp være like god som det beste anerkjente produsenter byr på. Som du selv sier, Auditor:
Å bruke øra, lære, vite, formidle, beskrive, leve…"
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
MusicBear! Er det ikke det "brorparten" av medlemmene her gjør! "Vite, forklare, formidle, beskrive" osv! 🙂 Det er derfor jeg er medlem her - jeg synes jeg får akkurat disse tingene, og mere til! Er strålende fornøyd, men ytringer som kan være litt "skarpe i kantene" må man forvente i et slikt forum! Og dette "mafiapratet", målermafia etc, lar jeg enkelt og greit "gå inn det ene og ut det andre øret"! Uten de forskjellige interessefeltene her inne, hadde forumet "tapt seg"!! 👍 Mvh ToreP
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.693
Antall liker
37.926
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
MusicBear! Er det ikke det "brorparten" av medlemmene her gjør! "Vite, forklare, formidle, beskrive" osv! 🙂 Det er derfor jeg er medlem her - jeg synes jeg får akkurat disse tingene, og mere til! Er strålende fornøyd, men ytringer som kan være litt "skarpe i kantene" må man forvente i et slikt forum! Og dette "mafiapratet", målermafia etc, lar jeg enkelt og greit "gå inn det ene og ut det andre øret"! Uten de forskjellige interessefeltene her inne, hadde forumet "tapt seg"!! 👍 Mvh ToreP
Tenk hvis alle var så positive som deg Tore :) men du har helt rett.

mvh
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Meg som er trådstarter, endelig en som tok poenget, takk BigSwifty du tok poenget med tråden. Hadde vi sittet i samme øl-bar skulle jeg tatt de 10 første 🍻
Helt enig, savner den naive/gutteaktige tillnærmingen. her på sentralen, alt skal på dønn og liv være så seriøst, Hifisentralen har blitt en aspergers/autistisk lekeplass, og nåde dem som som kommer med "snakeoil" snakk;)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.236
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Personlig antar jeg HFS reflekterer andre nettsamfunn. Egentlig mye bedre faktisk, hvis man legger kommentarer i aviser eller andre nettsamfunn til grunn. Jeg synes også det blir vel kjipt innimellom med gjengen som skal sjikanere alt hvis det ikke er billigst og måler best mulig. Men, det finnes nå heldigvis mange oaser innimellom med ekte entusiasme for oss som søker det, og for all del, de jeg synes er kjedeligst å lese er nok også de som gir meg mest læring………i motsetning til deres patetiske klakkører som er mest opptatt av å gjenta og score billige poeng. HFS er et mangehodet troll; pick your poison or joy, og som på alle nettsamfunn er det nærmest en forutsetning at man tåler en liten støyt (og ironi er dessverre noe som ikke skjønnes av alle). Det er mye kontroversielt, negativt, morsomt, utviklende, belærende etc. som kan skrives og likevel fremstå som konstruktivt for den enkelte…….hvis man før sending tenker litt over hvordan det er formulert, eller man trykker delete hvis man har selvinnsikt nok til å se at man bare onanerer eget selvbilde 😊
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Personlig antar jeg HFS reflekterer andre nettsamfunn. Egentlig mye bedre faktisk, hvis man legger kommentarer i aviser eller andre nettsamfunn til grunn. Jeg synes også det blir vel kjipt innimellom med gjengen som skal sjikanere alt hvis det ikke er billigst og måler best mulig. Men, det finnes nå heldigvis mange oaser innimellom med ekte entusiasme for oss som søker det, og for all del, de jeg synes er kjedeligst å lese er nok også de som gir meg mest læring………i motsetning til deres patetiske klakkører som er mest opptatt av å gjenta og score billige poeng. HFS er et mangehodet troll; pick your poison or joy, og som på alle nettsamfunn er det nærmest en forutsetning at man tåler en liten støyt (og ironi er dessverre noe som ikke skjønnes av alle). Det er mye kontroversielt, negativt, morsomt, utviklende, belærende etc. som kan skrives og likevel fremstå som konstruktivt for den enkelte…….hvis man før sending tenker litt over hvordan det er formulert, eller man trykker delete hvis man har selvinnsikt nok til å se at man bare onanerer eget selvbilde 😊
Var nesten ferdig med å tråkle meg gjennom "nesten samme innlegg", slettet det, du fikk frem hele poenget Karmana:) Også skriver du bedre en meg
 
Sist redigert:
Topp Bunn