Forsterkere Hvor ekte er A-klasse forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Kan en ekte Single Ended A-klasseforsterker doble effekten i 4ohm kontra 8ohm? Da er det vel ikke SE eller A.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.315
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis max utspenning er dimensjonert for en gitt uteffekt i 8 ohm, og strømkapasiteten er stor nok til å avgi dobbel effekt i 4 ohm, så er det vel mulig....?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.769
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Om du går fra 8ohm-4ohm halverer du effekten i klasse A. Om trinnet er SE vil historien stoppe der og den vil klippe da du beveger deg utenfor arbeidsområdet. Om det er en push pull vil den bare forlate A og være et AB trinn hvor den nærmer seg dobling om den er dimensjonert for det.

Ps! Reel dobling vil kun skje på reklamebrosjyrene ved at de underopplyser 8ohms effekten.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Så du mener Accuphase lyver i sine brosjyrer ?

Om du går fra 8ohm-4ohm halverer du effekten i klasse A. Om trinnet er SE vil historien stoppe der og den vil klippe da du beveger deg utenfor arbeidsområdet. Om det er en push pull vil den bare forlate A og være et AB trinn hvor den nærmer seg dobling om den er dimensjonert for det.

Ps! Reel dobling vil kun skje på reklamebrosjyrene ved at de underopplyser 8ohms effekten.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.769
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7

Har ikke ment noe om Accuphase jeg og vet ikke hva de evt skulle lyve om?

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kl.A og dobling av effekt ved halvering av last impedans, siden Accuphase jo lager effektrinn som lover begge deler....( i følge brosjyren da).

Mvh.
    Rolf

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.315
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

Der er forskel på Push/Pull og SE KL. A, så Makkintosken lyver ikke.
    Ved SE er det rigtigt.
    Ved Push/Pull (transistorer) gælder andre regler, men det er sjældent at det lykkes 100%.
    Når en fabrikant vælger at skrive 200/400/800 watt i 8/4/2 ohm, er det typisk for at gi´ indtryk af en super stabil forstærker.
    Og så bli´r anmelderne så begejstrede, når den gi´r mere i 4 og 8 ohm og kalder det "konservativt opgivne watt.
    Gi´r den 800 watt i 2 ohm, vil den typisk 475 watt i 4 ohm og 250 watt i 8 ohm.
    Ja..... papir er taknemmeligt :)

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg påstår ikke at Makkintosken lyver.
    Vil heller henlede oppmerksomheten på at det her blandes kort.
    Singelended (altså en enkelt utgangs device, rør eller transistor) uten høy forspenning(Kl.A) egner seg ikke for audio.
    Singelended med effekt tilpasset høyttalere med "realworld" følsomhet er vel også temmelig sjelden.....
    Push/pull er like "ekte" kl.A som singelended, det er graden av forspenning som avgjør driftklasse.
    Mvh.
    Rolf

Ved SE er det rigtigt.
    Ved Push/Pull (transistorer) gælder andre regler, men det er sjældent at det lykkes 100%.
    Når en fabrikant vælger at skrive 200/400/800 watt i 8/4/2 ohm, er det typisk for at gi´ indtryk af en super stabil forstærker.
    Og så bli´r anmelderne så begejstrede, når den gi´r mere i 4 og 8 ohm og kalder det "konservativt opgivne watt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.346
    Torget vurderinger
    1
    Her er det Accuphase «lyver» om A-36
    A36.jpg

Accuphase Laboratory, Inc. A-36

Jeg vet ikke hvilke kriterier Accuphase gir for «rated output power», men det kan se ut som en «konservativ» spec. som kanskje/kanskje ikke er et kompromiss mellom ingeniørene og selgerne. Selgerne får i alle fall lov til å skryte av både «konservative spec.» som gir mye mer enn 30W og at forsterkeren «dobbler» ved halvering av lasten. Kanskje er de orange søylene nærmere en mer «ordinær» spec for effekt. Mht at dette er Accuphase så tipper jeg at også de orange søylene er «konservative», da jeg regner med at Accuphase ikke vil ha det på seg at de ikke leverer varene også i tilfeller der spenningen ut av veggstøpslet er litt lav.

mvh
    KJ

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.769
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    .
    Push/pull er like "ekte" kl.A som singelended, det er graden av forspenning som avgjør driftklasse.
    Mvh.
    Rolf
    Ja, sier ikke annet.

Men klasse A defineres av at røret/transistoren ikke forlater det lineære og slutter å lede. Effekt tilgjengelig i klasse A fastsettes av hvilestrømmen. Det betyr at om hvilestrømmen er feks 1A vil den kun levere strøm til lasten litt i underkant av dette, la oss si +-0,7A. Om man halvere lastens impedans vil følgelig spenningsfallet over lasten halveres ihh til ohms lov da vi kun har +-0,7A tilgjengelig i klasse A. Dette betyr at effekten som omsettes i lasten også halveres. Om vi overskrider dette i et SE trinn vil signalet først klippes i den ene halvperioden siden vi ikke kan gå under 0A. I et P-P trinn vil ikke det ha annen konsekvens enn att den går over til å operere som et AB trinn, da strømmen kan gå under 0.

L

Lassencad

Gjest
    Hvis det er en ægte Klasse A forstærker er det en god ide at den er på rigtigt mange Watt . For det er forsvindende lidt af den effekt forstærkeren har der når højttaleren.
    Det meste mere end 75% går op i varme.

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Singelended (altså en enkelt utgangs device, rør eller transistor) uten høy forspenning(Kl.A) egner seg ikke for audio.
    Singelended med effekt tilpasset høyttalere med "realworld" følsomhet er vel også temmelig sjelden.....
    Mvh.
    Rolf

Ved SE er det rigtigt.
    kjekt om du kan forklare litt hva du egentlig mener med disse to påstandene.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Påstand A: uten høy forspenning vil slew rate bli så slak at det i seg selv vil forvrenge signalet for mye.
    Påstand B: du trenger mer enn 10-12W for å drive en høyttaler med 80-90dB/1W for å oppnå nogenlunde anvendbare lydnivåer og samtidig ha headroom som kan gjengi dynamikken i musikk nogenlunde realistisk.
    Vi er mange som ikke kan/vil ha hornsystemer med følsomhet i 110dB/1W klassen i et boligmiljø.

Mvh.
    Rolf
    Mvh.
    Rolf

Ved SE er det rigtigt.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    .
    Mvh.
    Rolf
    Ja, sier ikke annet.

Men klasse A defineres av at røret/transistoren ikke forlater det lineære og slutter å lede. Effekt tilgjengelig i klasse A fastsettes av hvilestrømmen. Det betyr at om hvilestrømmen er feks 1A vil den kun levere strøm til lasten litt i underkant av dette, la oss si +-0,7A. Om man halvere lastens impedans vil følgelig spenningsfallet over lasten halveres ihh til ohms lov da vi kun har +-0,7A tilgjengelig i klasse A. Dette betyr at effekten som omsettes i lasten også halveres. Om vi overskrider dette i et SE trinn vil signalet først klippes i den ene halvperioden siden vi ikke kan gå under 0A. I et P-P trinn vil ikke det ha annen konsekvens enn att den går over til å operere som et AB trinn, da strømmen kan gå under 0.
    Ser at vi egentlig er helt på linje her:)
    Men det er jo morsomt å belyse temaet:)

Mvh.
    Rolf

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Påstand A: uten høy forspenning vil slew rate bli så slak at det i seg selv vil forvrenge signalet for mye.
    Påstand B: du trenger mer enn 10-12W for å drive en høyttaler med 80-90dB/1W for å oppnå nogenlunde anvendbare lydnivåer og samtidig ha headroom som kan gjengi dynamikken i musikk nogenlunde realistisk.
    Vi er mange som ikke kan/vil ha hornsystemer med følsomhet i 110dB/1W klassen i et boligmiljø.

Mvh.
    Rolf
    Mvh.
    Rolf

Ved SE er det rigtigt.
    Spør ikke for å diskutere altså, og det er mulig jeg bare ikke helt er inne i terminologi og tekniske aspekter (vel, jeg VET at har for lite innsikt) men stusset når leste det du skrev som at SE ikke egner seg til audio, bakgrunnen for det er at jeg alltid har blitt foret med at det er for mange det aller aller beste topologi, dog med ulemper som for lite watt eller høy varme, men med det gode på lyd. Tema 2: Antar at du mener at oppgitt sensitivitet er noe oppblåst, men det mange som har HT med betydelig høyere sensitivitet enn 80-90db/2.83/1w, selv om ikke ender opp som hornløsninger

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg skriver er at singelended UTEN høy forspenning, altså ikke kl.A ,ikke egner seg for audio. I tillegg mener jeg det finnes svært få høyttalere som har fysisk størrelse egnet for bomiljø med følsomhet nok til å bli drevet av singelended forsterkere.

Mvh.
    Rolf

Mvh.
    Rolf
    Spør ikke for å diskutere altså, og det er mulig jeg bare ikke helt er inne i terminologi og tekniske aspekter (vel, jeg VET at har for lite innsikt) men stusset når leste det du skrev som at SE ikke egner seg til audio, bakgrunnen for det er at jeg alltid har blitt foret med at det er for mange det aller aller beste topologi, dog med ulemper som for lite watt eller høy varme, men med det gode på lyd. Tema 2: Antar at du mener at oppgitt sensitivitet er noe oppblåst, men det mange som har HT med betydelig høyere sensitivitet enn 80-90db/2.83/1w, selv om ikke ender opp som hornløsninger

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Kan en ekte Single Ended A-klasseforsterker doble effekten i 4ohm kontra 8ohm? Da er det vel ikke SE eller A.
    Jeg har bare skummet gjennom.
    Ut i fra det som det spørres om antar jeg det dreier seg om en SE rørforsterker.
    Alltid klasse A.
    Ofte er utgangen laget slik at en kan koble for 4 ohm eller 8 ohm.
    8 ohm last i 8 ohm utgang gir samme effekt som 4 ohm last koblet til 4 ohm utgang.
    Alle andre kombinasjoner vil gi mindre effekt.

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Ut i fra det som det spørres om antar jeg det dreier seg om en SE rørforsterker.
    Alltid klasse A.
    8 ohm last i 8 ohm utgang gir samme effekt som 4 ohm last koblet til 4 ohm utgang.
    SE har ein koplingskondensator på utgangen, i serie med høgtalaren. Denne må ha så stor verdi at det må brukast ein elektrolyttkondensator, og desse er ikkje er heilt lineære.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Alltid klasse A.
    SE har ein koplingskondensator på utgangen, i serie med høgtalaren. Denne må ha så stor verdi at det må brukast ein elektrolyttkondensator, og desse er ikkje er heilt lineære.
    Det du nevner der er unntaket fra regelen.
    I tilfellet rør er det alltid en transformator som transformerer impedansen fra rørets høye til høyttalerens lave.
    Vanligvis med valg av 4-8-16 ohm.
    Igjen:
    Jeg tror trådstarter tenker SE med rør.

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Alltid klasse A.
    I tilfellet rør er det alltid en transformator som transformerer impedansen fra rørets høye til høyttalerens lave.
    Igjen:
    Ja, når det er trafo treng ein ikkje kondensator. Eg tenkte ikkje så langt som at sume framleis nyttar røyreffektforsterkarar... Men ein trafo er òg ulineær, så ein er i grunnen like langt. Eg deler ikkje faisnasjonen for røyrforsterkarar. Dei kan vera interesante nok, i eit historisk perspektiv. Men røyrforsterkarar er utdatert teknologi. Røyreffektforsterkarar har høg forvrengning, er lite effektive, har ein tendens til å støya, mange treng justering av biasstraumen, røyr har avgrensa levetid, etc. Eg veit at mange likar forvrengninga som oppstår i utgangstrafoen (til dømes i samband med elgitar), men det gjer ikkje eg. På trass av at eg er skeptisk har eg ein røyrforsterkar: ein STAX SRM-006t, for å driva STAX hørlurar (eg likar dette ordet), men denne har ikkje trafo på utgangen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det som trigget åpningsinnlegget, var at jeg surfet inn på Frist Watt sidene. Noen av disse forsterkerne kunne levere nesten dobbel effekt i 4ohm og andre vesentlig mindre i 4ohm. Det som skiller, er vel da PP kontra SE.
    At det trekkes inn rør i denne sammenhengen, er veldig interessant.

Jeg har hatt mange rørforsterkere og dem har ikke støyet noe mer en transtorbrødre. Gjelder både hum og sus. I tillegg oppfatter jeg ikke disse som forvrengt. Det som plager meg mest med transistorer, er det tørre preget.

Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Det som trigget åpningsinnlegget, var at jeg surfet inn på Frist Watt sidene. Noen av disse forsterkerne kunne levere nesten dobbel effekt i 4ohm og andre vesentlig mindre i 4ohm. Det som skiller, er vel da PP kontra SE.
    At det trekkes inn rør i denne sammenhengen, er veldig interessant.

Jeg har hatt mange rørforsterkere og dem har ikke støyet noe mer en transtorbrødre. Gjelder både hum og sus. I tillegg oppfatter jeg ikke disse som forvrengt. Det som plager meg mest med transistorer, er det tørre preget.
    Pass First Watt har ein elektrolytt-koplingskondensator på 15 mF på utgangen. Det står rett nok ein 1mu filmkondensator i parallel, men det ville vera betre å ikkje ha ein kondensator der. Denne teknologien høyrer heime på 60-talet. Det kan likevel vera interessant å eksperimentera med slike forsterkarar. Det skadar ikkje å ha litt innsikt i tidlegare tiders teknologi.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.571
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det finnes mange FW utgaver og de nyere jeg har sjekket er DC koblet. Dvs. ingen kondensator i serie med signalet.
    Her er f.eks. F5T v3
    F5Tv3_schematic.jpg

Husk transistoren er blitt 70 år gammel den også så ikke akkurat "ny" teknologi det lenger heller :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.571
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er riktig. SE versjonene har en kondis men gjerne opp mot 220u på utgangen. (f3, Aleph J etc)
    Forskjell på FW og FW ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Igjen:
    Ja, når det er trafo treng ein ikkje kondensator. Eg tenkte ikkje så langt som at sume framleis nyttar røyreffektforsterkarar... Men ein trafo er òg ulineær, så ein er i grunnen like langt. Eg deler ikkje faisnasjonen for røyrforsterkarar. Dei kan vera interesante nok, i eit historisk perspektiv. Men røyrforsterkarar er utdatert teknologi. Røyreffektforsterkarar har høg forvrengning, er lite effektive, har ein tendens til å støya, mange treng justering av biasstraumen, røyr har avgrensa levetid, etc. Eg veit at mange likar forvrengninga som oppstår i utgangstrafoen (til dømes i samband med elgitar), men det gjer ikkje eg. På trass av at eg er skeptisk har eg ein røyrforsterkar: ein STAX SRM-006t, for å driva STAX hørlurar (eg likar dette ordet), men denne har ikkje trafo på utgangen.
    Du må enten ha gått glipp av noe vesentlig mht lyd- og musikk opplevelse eller tviholder på din konklusjon om at det gamle er noe herk.
    Biler ruller på hjul og motorene går opp og ned for til slutt å drive noe rundt.
    Lov å se litt bakover.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Det finnes mange FW utgaver og de nyere jeg har sjekket er DC koblet. Dvs. ingen kondensator i serie med signalet.
    Her er f.eks. F5T v3
    Vis vedlegget 574183
    Husk transistoren er blitt 70 år gammel den også så ikke akkurat "ny" teknologi det lenger heller :)
    Denne kan spille nærmest uendeligt længe ind i en kortslutning. Men kedelig forstærker.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Her er f.eks. F5T v3
    Vis vedlegget 574183
    Denne kan spille nærmest uendeligt længe ind i en kortslutning. Men kedelig forstærker.
    Fordi du spilte inn i en kortslutning?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.856
    Sted
    Oslo
    Hyggelig med ingeniør diskusjon om HiFi
    Det viktigste er vel opplevd gjengivelse av "hermetisert" musikk.
    Det dummeste jeg har opplevd, var en diskusjon om oppløsningen
    av nedre del av øvre mellomtone området.
    Forøvrig justerte jeg sjæl bias på et effekt trinn, etter gehør.
    Anbefalt 50 ma på røra. Mine fire lå mellom 48 og 52 ved seinere måling

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    2
    Her er det Accuphase «lyver» om A-36
    Vis vedlegget 574156

Accuphase Laboratory, Inc. A-36

Jeg vet ikke hvilke kriterier Accuphase gir for «rated output power», men det kan se ut som en «konservativ» spec. som kanskje/kanskje ikke er et kompromiss mellom ingeniørene og selgerne. Selgerne får i alle fall lov til å skryte av både «konservative spec.» som gir mye mer enn 30W og at forsterkeren «dobbler» ved halvering av lasten. Kanskje er de orange søylene nærmere en mer «ordinær» spec for effekt. Mht at dette er Accuphase så tipper jeg at også de orange søylene er «konservative», da jeg regner med at Accuphase ikke vil ha det på seg at de ikke leverer varene også i tilfeller der spenningen ut av veggstøpslet er litt lav.

mvh
    KJ

Det er som Makkintosken skriver. Å gå fra 8 til 4ohm halveres effekten som kan avgis i klasse A, mens totaleffekten i AB dobbles om strømforsyningen og utgangsimpedansen er "god nok".

Årsaken er at klasse A effekten er begrenset til 2 ganger hvilestrommen ( feks er hvilestrøm ca 1 ampere i Accuphase A36), mens spenningsvinget i klasse A halveres når man går fra 8 til 4 ohm. Dette er illustrert under for en design som Accuphase A36 som gir 30 watt klasse A i 8 ohm og 60 watt i AB før klipping skjer.

Capture.jpg

Lyseblå strek er strøm i lasten/høyttaler. Grønn og blå er strøm og spenning i hhv push og pull transistorene.

Capture.JPG

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Ekte Klasse A. Med MM/MC phono! Fantastisk! Mer inntrykk kommer...

Håndterbar, enkel og stilfullt design!
    sugden a21 sig 1.jpg

Fantastisk følelse på disse knottene!
    sugden a21 sig 2.JPG

Ikke varmere en at en at man kan holde på dem en stund!
    sugden a21 sig 3.JPG

Dønn stille trafo!
    sugden a21 sig 4.JPG

Ingen opamp å spore i denne MM/MC phonoampen!
    sugden a21 sig mm-mc.jpg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Litt en søt sak.
    Hva yter denne?
    De fleste rene kl A amper pleier å være store som kålkasser, å yter heller få watt.
    Att de yter kl A de første wattene er jo ikke uvanlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn