Hvor dyre kabler eier du?

Hvor dyre høytalerkabler eier du eller har du eid?

• 3000-5999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

Stemmer: 0 0.0%
  • 6000-8999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

• 9000-13 999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

• 20 000-29 999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

• 30 000- kr. og dyrere for 2X2-2,5 meters sett

• Totalt antall stemmer
    5
E

Eirik 88

Gjest
Det oppdager du når du kobler det opp, burde kanskje ha prøvd de litt før evnt bestilling.

Glem ikke at det er du som skal leve med dine prioriteringer ;)

mvh

Jeg synes lyden er god men jeg har jo ikke smmenlignet med så mye annet heller
:p

(Bare håper at ikke jeg kunne fått mye bedre lyd for samme prisen.)

O

om.s

Gjest
Jeg synes lyden er god men jeg har jo ikke smmenlignet med så mye annet heller
:p

(Bare håper at ikke jeg kunne fått mye bedre lyd for samme prisen.)
Det var en kort karriere her, rakk ikke hilse velkommen engang.....
Men har du god lyd så "skynd deg langsomt" videre, det er ikke alltid at gresset er grønnere andre steder, men har tvilen først kommet så.....

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
ALLE kan ikke ha gjort EN handling.

Men de kan handle slik at oppleves meningsfylt. Handlinger tillegges mening, kort og hvorfor man gjør noe. Handlinger er rettet MOT noe.

Å si at folk kun bruker penger på grunnlag av å søke status, blir for enkelt, selv om det også kan være et motiv (altså gi mening).

Feel Good kommer av at handlinger er rettet mot noe, eksempelvis oppfatningen/opplevelsen av at noe skal skje som konsekvens av noe, slik som å bruke penger på en bedre CD-spiller, bedre Amp, bedre kabler. Opplevelsen er sannsynligvis at noe skal oppleves som kvalitativt bedre f.eks. lyden, unntaksvis hvis man mister interessen eller må av taktiske grunner downscale anlegget (akkumulere penger til et annet formål eksempelvis).

K

knutinh

Gjest
ALLE kan ikke ha gjort EN handling.

Men de kan handle slik at oppleves meningsfylt. Handlinger tillegges mening, kort og hvorfor man gjør noe. Handlinger er rettet MOT noe.

Å si at folk kun bruker penger på grunnlag av å søke status, blir for enkelt, selv om det også kan være et motiv (altså gi mening).

Feel Good kommer av at handlinger er rettet mot noe, eksempelvis oppfatningen/opplevelsen av at noe skal skje som konsekvens av noe, slik som å bruke penger på en bedre CD-spiller, bedre Amp, bedre kabler. Opplevelsen er sannsynligvis at noe skal oppleves som kvalitativt bedre f.eks. lyden, unntaksvis hvis man mister interessen eller må av taktiske grunner downscale anlegget (akkumulere penger til et annet formål eksempelvis).
Mange ord... Cluet er at grunnlagsrommet er stort (uendelig?) og det er en mange-til-mange relasjon mellom grunner og kjøpere.

"For å si det enkelt. Min påstand her i tråden er at de som investerer i kostbare kabler, begrunner dette med at det fører til bedre lyd, og at det dermed blir meningsfylt å bruke penger på det.
"

Det er din påstand, og jeg ser fremdeles ikke at du har dekning for den. Den er basert på personlig synsing. Jeg kjenner folk som innrømmer at kjøp av mercedes kun er basert på status og ikke tekniske eller praktiske årsaker. Hvorfor skulle det ALDRI skje i forbindelse med kabler?

Knut

O

om.s

Gjest
"For å si det enkelt. Min påstand her i tråden er at de som investerer i kostbare kabler, begrunner dette med at det fører til bedre lyd, og at det dermed blir meningsfylt å bruke penger på det.
"

Det er din påstand, og jeg ser fremdeles ikke at du har dekning for den. Den er basert på personlig synsing. Jeg kjenner folk som innrømmer at kjøp av mercedes kun er basert på status og ikke tekniske eller praktiske årsaker. Hvorfor skulle det ALDRI skje i forbindelse med kabler?

Knut
Her får han støtte av én iallefall, da er det ikke lenger "bare" personlig synsing ;)

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
Men de mener nok at Mercedes gir noe som er overlegent; kvalitet, kjørekomfort osv.

Jeg står for den måten å tolke det på selv om jeg burde stilt 2 spørsmål til, men det er det ikke plass til i en enkelt tråd.

-dessuten; Det er forskjell på en Huindai og en Mercedes. Det kan godt hende at Mercedes gir mer status. Men følelsen, opplevelsen...er det ikke en bedre bil da..?

K

knutinh

Gjest
om.s og bjornh. Jeg har kjøpt supra et-eller-annet kabler til stereoen. Jeg kjøpte dem utelukkende fordi de hadde en behagelig farge og så kule ut. Jeg har ingensomhelst tro på at de gir noe bedre lyd enn tilsvarende kvadrat fra biltema til 150,- Jeg tror de kostet 500,- Så da har jeg motbevist hele argumentasjonen din? Husk forskjellen på "de fleste" og "alle"...

knut

O

om.s

Gjest
om.s og bjornh. Jeg har kjøpt supra et-eller-annet kabler til stereoen. Jeg kjøpte dem utelukkende fordi de hadde en behagelig farge og så kule ut. Jeg har ingensomhelst tro på at de gir noe bedre lyd enn tilsvarende kvadrat fra biltema til 150,-  Jeg tror de kostet 500,- Så da har jeg motbevist hele argumentasjonen din? Husk forskjellen på "de fleste" og "alle"...

knut
Men om du prøvde.....til 1500,- da!.... ;)

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
om.s og bjornh. Jeg har kjøpt supra et-eller-annet kabler til stereoen. Jeg kjøpte dem utelukkende fordi de hadde en behagelig farge og så kule ut. Jeg har ingensomhelst tro på at de gir noe bedre lyd enn tilsvarende kvadrat fra biltema til 150,- Jeg tror de kostet 500,- Så da har jeg motbevist hele argumentasjonen din? Husk forskjellen på "de fleste" og "alle"...

knut
Yepp. Er du "alle andre"??

Jeg gjør en enkel generalisering. Vanskelig å motbevise, ikke sant? -uten å måtte ty til din subjektive historie.

To ting kan skje om du introduserer en problemstilling/konklusjon (for å gjøre det enkelt): samtykke, eller ikke samtykke.

Ofte er det slik at de so ikke tar til samtykke tar til motmæle, enten fordi de har informasjon som motstrider, eller det det strider mot deres oppfatninger.

Som vi ser samtykker noen, andre ikke. De som ikke samtykker har gjerne kabler til rundt 1500-3000? -og argumenterer til estetikk eller at "andre kjøper på status" -ingen i tråden sier de har kjøpt kabler pga. av status. Det er interessant. Det er noen her som argumenterer for sammenhengen mellom kabler og lyd. Prisen er en sak for seg selv. Jeg mener at en person som kjøper kabler pluss 6000- gjør dette fordi det skal gi bedre lyd. opplevelsen av dette er sentral.

Har noen her kjøpt kabler pga. status?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har noen her kjøpt kabler pga. status?
Ja, litt det også.  Når man forteller om sine opplevelser i eget anlegg, og folk spør om hva anlegget består i, så synes jeg det er greit å slippe å ende opp i diskusjoner basert på at deler av anlegget (i enkeltes øyne) representerer svakheter.  Igjen "Better safe than sorry"-prinsippet. ;)

Skal i tillegg fortelle litt om en annen grunn til valget av kablene jeg har.  Jeg har nemlig litt for ofte opplevd elektromagnetisk interferens som forstyrrende på lyden.  For høyttalerkabler har jeg god erfaring med tvinning.  Så når jeg da kom over Supra Rondo 4x2.5 som hadde gode data, gode skussmål, skulle være lett å håndtere (det er den) og i tillegg er tvinnet, så var valget lett.  Med terminering koster vel mine 2x3m kabler omtrent 600 kroner til sammen.  Definitivt mer enn Biltema-kablene jeg brukte før det, som kostet omtrent 60 kroner for samme lengde.  Jeg har altså ganget prisen med 10. Og det er ikke fordi jeg tror lyden blir bedre, men at kablingen er blitt mer robust i forhold til elektromagnetisk interferens.

Kunne jeg ikke bare ha tvinnet Biltema-kablene?  Jo, det kunne jeg, men det er her utseende, feelgood og status kommer inn.  Supra er en velrennomert produsent, og selv om status ikke var det viktigste, så spilte det definitivt inn.  
Det hjelper også at Supra er et av kabelprodusent-selskapene som etter min mening har fokus på å benytte vitenskapelig kabelteori, målinger og lytteerfaringer i fornuftige doser når de markedsfører kablene.  For meg inngir det tillit.  

K

knutinh

Gjest
Yepp. Er du "alle andre"??
?? Hvor er det vi ikke forstår hverandre? Jeg oppfatter deg som at du generaliserer til at alle har kjøpt kabler fordi det gir bedre lyd. Jeg spør hvordan du kan ha slik perfekt kunnskap om alle... Og så "beskylder" du meg for å fremstille meg selv som alle når jeg med et enkelt eksempel viser at du faktisk tar feil??

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
Alle må ha kabler uansett for at det skal bli lyd i høytalerne. Opplevelsen, er ikke nødvendigvis det samme som at det er en "målbar sannhet", for å si det slik.

Grunnen til at mange tyr til Black Mamba til Jan Hella, ligger vel i utgangspunktet antagelsen om bedre lyd i disse enn andre, da helst dyrere kabler? -når ingen klager her på forumet tyder det antageligvis på at kjøperne sitter igjen med denne opplevelsen.

Jeg sier bare, at, uten å nødvendigvis konkludere med at samtlige opplever dette så generaliserer jeg til kjøperne. Og det finnes nok de som ikke opplevde det. Legg merke til en ting; hvis du altså ikke har kjøpt kabler til mange-og-et-utall tusen, så tydeliggjør du at du mener du ikke vil oppleve bedre lyd med slike kabler.

Vi snakker om to ting, slik jeg ser det. Jeg setter pris på argumentasjonen din, men du har altså ikke kjøpt kabler til mange tusen. Jeg snakker om de som kjøper dyre kabler, og velger "et steg" i prisskalalen som er kunstig, men forbi smertegrensen for mange mest sannsynligvis.

Opplevelse, det er det du sitter igjen med på mange måter. Følelesen, hva du sanser, persepsjoner, osv. Det er subjektivt hva folk opplever; ja. Forestillinger i forkant av kjøpet er viktige for oss, uten tvil. Og vi foretar ofte smaksprøver før vi handler, men ikke alltid.

Og jeg tviler ikke på at mange har status som en del av kriteriene på hva de kjøper, men rettferdiggjørelsen må være til stede for at man skal kjøpe ting som eter seg inn i lommeboka. 6000- eller mer, er mye penger for de fleste. Om man tror at det har betydning for lyden å kjøpe kabler til summer som dette og mer, har mye med saken å gjøre, og dermed er forventning en del av opplevelsen vi søker bekreftet eller avkreftet.

Samsvarer ikke ikke opplevelsen med troen på lydforskjell -bedre lyd, ja hva skjer da? Husker dere historien om han som kjøpte Avantgarde Duo høytalerne på grunnlag av en test i Fidelity alene? Han hadde en forestilling som ikke samsvarte med opplevelsen av at lyden var av den kvalitet han ønsket seg. Litt tragisk, egentlig.

Men jeg skal gi deg rett i at jeg generaliserer her. Slik er det med de fleste undersøkelser, selv om det bare er et enkelt spørsmål her. Så jeg snakker generelt om kjøperne, men det finnes alltid avvik. Det hadde vært noe annet om jeg mente at 100% av kjøperne, men hva er tilstrekkelig? 35%? 67% -i så fall har jeg måttet lage et spørreskjema med en rekke spørsmål som hadde spurt om kablekjøpet anonymt til den enkelte dersom vi skulle gi alle "fasitsvar", hvis det finnes noe slikt.

Mvh. Bjørn

K

knutinh

Gjest
Alle må ha kabler uansett for at det skal bli lyd i høytalerne.
Helt klart, så lenge man ikke har trådløse systemer
Opplevelsen, er ikke nødvendigvis det samme som at det er en "målbar sannhet", for å si det slik.
Nei. Opplevelse av lyd, måling av lyd, og måling av opplevelse av lyd (ABX etc) er tre tildels svært forskjellige "sannheter".

Men spørreundersøkelsen din er i utgangspunktet farget. Først er skaren på hifi-sentralen definitivt ikke et tilfeldig utvalg av befolkningen. Dernest er de ikke nødvendigvis ikke et tilfeldig utvalg av hifi-interesserte (jeg tror kanskje at det er flere "realister" her enn ellers?). Til slutt kan man ikke ta for gitt at et ufarget utvalg svarer på undersøkelsen din. Kanskje de med spesielt dyre eller spesielt billige kabler har lagt igjen et svar fordi de har sterkere meninger rundt temaet enn de som ligger "midt i".
Grunnen til at mange tyr til Black Mamba til Jan Hella, ligger vel i utgangspunktet antagelsen om bedre lyd i disse enn andre, da helst dyrere kabler? -når ingen klager her på forumet tyder det antageligvis på at kjøperne sitter igjen med denne opplevelsen.
Jeg er enig i at "mange" gjør dette med bakgrunn i antagelse om bedre lyd. Kanskje alle gjør det, eller så godt som alle. Jeg tror det er menneskelig å ikke ville klage over egne eiendeler. Hvor mange kjenner du som har "verdens beste" bil eller stereo, men som har masse argumenter mot forrige bil/stere?
Jeg sier bare, at, uten å nødvendigvis konkludere med at samtlige opplever dette så generaliserer jeg til kjøperne. Og det finnes nok de som ikke opplevde det. Legg merke til en ting; hvis du altså ikke har kjøpt kabler til mange-og-et-utall tusen, så tydeliggjør du at du mener du ikke vil oppleve bedre lyd med slike kabler.
Hvor ligger så grensa? Er det ikke plausibelt å si at "kabler til 100.000 gir bedre lyd enn de til 10.000 men det forsvarer ikke prisforskjellen, derfor kjøpte jeg de til 10.000"?

Konsumentet prøver riktignok å rasjonalisere sine handlinger i etterkant, men jeg våger å hevde at det ofte er høyst irrasjonelle vurderinger som ligger til grunn om ønsket å kjøpe noe. "Bevis" for dette finnes vi i de kostbare reklamekampanjene som er til å le av i sin fordummende framstilling - men de appelerer til ubevisste tankeprosesser, akkurat der markedsførere vil treffe oss...

Det eneste jeg greier å tolke ut fra undersøkelsen din er egentlig at "De som tok seg bryet med å svare i en spørreundersøkelse på nettstedet hifisentralen, viste seg å ha en kabel-verdi som er som følgende... Det ser ut som om tyngdepunktet ligger på relativt lave priser for så å avta eksponensielt for svært høye priser sammenlignet med hva gjennomsnittlige forbrukere har. Ut fra dette kan vi forme en hypotese om at høy interesse for hifi gir økt sannsynlighet for å ha dyre kabler."

mvh
Knut

B

bamsemann

Gjest
Mine signalkabler er av merke Belden, og er egentlig mikrofonkabler. Koster omtrent 12 kroner pr. meter.

Høyttalerkablene er meget lange, sikkert 10 meter pr. stk. Og er av ukjent merke, kjøpt på Biltema. Tykke og fine er de, og jeg tror jeg ga et par-tre hundre for de.

LA
Er det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller ???

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller  ???
Jeg har selv kabler fra Biltema, og de er langt fra dårlige.
Billige, ikke dårlige.

O

om.s

Gjest
Er det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller  ???
Det er vel det mest "HiFi politisk korrekte" man kan gjøre i disse anti kabel tider, at noe og spes kabler ikke skal koste noe, mener jeg  ;)

mvh

O

om.s

Gjest
Hvor ligger så grensa? Er det ikke plausibelt å si at "kabler til 100.000 gir bedre lyd enn de til 10.000 men det forsvarer ikke prisforskjellen, derfor kjøpte jeg de til 10.000"?
Man får jo ikke glemme det som disse kablene er koblet opp mellom, er det "dårlig" elektronikk så er kanskje ikke behovet for en kabel til 100K der, mens en til 10K vil gjøre en alldeles utmerket jobb.
Er det derimot meget god elektronikk kan kanskje kabelen til 100K hjelpe bedre til å formidle frem det potensialet som det er i anlegget, enn den til 10K i samme grad ville gjort.

Har man ett anlegg til la oss si 20K totalt eks kabler er det kanskje ikke nødvendig å spandere 10K for ett kabel sett, mens det i ett anlegg til 200K ville være mer lyd messig forsvarlig.
En kabel er jo "bare" en kabel i seg selv, men sett den mellom god elektronikk, da kommer også forskjellene kabler imellom frem...

mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
På hvilket grunnlag fastslår du at aktuelle kabler er dårlige?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Lytting?
Føler meg langt fra overbevist om at aktuelle kasus har førstehåndserfaring med nevnte kabler fra Belden og Biltema. Det ble jo ikke engang oppgitt hvilke kabler det dreide seg om. Svaret er vel heller "prislapp".

Hvis man er subjektivist gir det jo dessuten heller ingen mening å proklamere at noe er "dårlig" siden kvalitetsbedømmelse da er en subjektiv gren. I så fall burde han jo heller si at han har dårlige erfaringer med dem selv, - i den eventualitet at han har prøvd dem da riktignok.

B

bamsemann

Gjest
Poenget var ikke om kablene var dårlige! Men det at mange i din leir skal banke igjennom at de ikke bruker penger på kabler. Se så flink jeg er hr Løkken, jeg har kabler fra biltema.... Skjønner du.. eller ???

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Enig.

Dårlig eller god hifi er og blir en smaksak, ingen har fasiten.

Jeg har etter disse laaaange kabeldebattene her inne på HFS prøvd å "teste" signalkabler.

Mine erfaringer tyder på at det er vanskelig/umulig å plukke frem forskjeller ved hyppige bytter (to utganger fra cd inn på hver sin inngang på preamp).
Faktisk frustrerende vanskelig!

For meg så plukker jeg forskjellene lettest ved "uinteressert" lytting.
(F.eks med laptop'en på fanget og fokus mer på HFS enn musikken.)

Da "skvetter jeg til" når jeg hører en endring.

Det er også lettere å plukke disse forskjellene når man er flere tilstede.
Her mener jeg IKKE at man snakker sammen for å bli enige om hva endringene er, men det at man er flere sammen gjør en mer skjerpet.
(helt motsatt av hjemme-alene testing)

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Poenget var ikke om kablene var dårlige! Men det at mange i din leir skal banke igjennom at de ikke bruker penger på kabler. Se så flink jeg er hr Løkken, jeg har kabler fra biltema.... Skjønner du.. eller  ???
Selvsagt må det bli sånn......

Det finnes bevis på at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler.

Det finnes IKKE bevis på at det er lydmessige forskjeller på kabler.

Derfor er vi som hører forskjeller på kabler lite intelligente. Jeg har kabler fra Biltema -----> Jeg er smart.

Har det fint som dum jeg, med kabler for ca 4000,-

B

bamsemann

Gjest
Lytting?Føler meg langt fra overbevist om at aktuelle kasus har førstehåndserfaring med nevnte kabler fra Belden og Biltema. Det ble jo ikke engang oppgitt hvilke kabler det dreide seg om. Svaret er vel heller "prislapp".

Hvis man er subjektivist gir det jo dessuten heller ingen mening å proklamere at noe er "dårlig" siden kvalitetsbedømmelse da er en subjektiv gren. I så fall burde han jo heller si at han har dårlige erfaringer med dem selv, - i den eventualitet at han har prøvd dem da riktignok.
Jeg har testa 2,5 kvadrat biltema h t kabel mot min egen audioquest midnight 2+, som du vet er verdens beste h t kabel. Lyden ble mindre gjennomsiktig- mindre kontroll på sibilanter-mindre kropp og varme- bassen gikk ikke så dypt og ble mer entonig-lyden mista en del av spenninga som ligger i lufta-bildet ble trangere i bredden og grunnere i dybden det var mindre luft mellom utøvere og instrumenter-fokus var ikke like skarpt-dynamikken ble degradert. Det spillte ikke musikk på samme deilige måte, det ble mindre farge,mindre kontraster. Skjønner du ???

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Selvsagt må det bli sånn......

Det finnes bevis på at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler.

Det finnes IKKE bevis på at det er lydmessige forskjeller på kabler.

Derfor er vi som hører forskjeller på kabler lite intelligente. Jeg har kabler fra Biltema -----> Jeg er smart.

Har det fint som dum jeg, med kabler for ca 4000,-
Det er feil det du skriver her, RoDa. Det finnes masse bevis på at det er lydmessige og målemessige forskjeller på kabler, spesielt hvis vi snakker skikkelig dårlige kabler som er uegnet for formålet.

Men når en del forutsetninger er oppfylt blir forskjellene mellom kabler svært små. Det er alltid hørbarheten av de ørsmå forskjellene som er diskusjonstema. Og her finnes det ikke bevis for at de er hørbare. Det finnes heller ikke uomtvistelige bevis for at de ikke er hørbare. Ressonnementene for at det ikke er hørbart går ut på at slike forskjeller aldri har vært påvist som hørbare i kontrollerte, vitenskapelige forsøk, der ABX-tester er regnet som pålitelige. Dette støttes også av at de målte forskjellene er så små at de ikke skal være hørbare i forhold til de vitenskapelig målte begrensningene for menneskelig hørsel. Dette er logisk, men ikke noe allmengyldig bevis, og det gir selvfølgelig grunnlag for diskusjon.

Derfor treffer ikke ironien din helt, siden du baserer den på uttalelser som ingen har ytret på den siden du forsøker å treffe. Ingen beskylder den som kjøper dyre kabler for å være dum. Synes man at den subjektivt bedømte forbedringen (som både kan være lydmessig, feelgood-faktor eller annet) forsvarer prisen, så er jo alt i orden. Problemet oppstår som tidligere nevnt når den subjektive bedømmelsen opphøyes til objektiv sannhet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
God Jul ønskes fra Bjørn og vennene hans!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det kan absolutt "bevises" at det er bl.a. lydmessige forskjeller på kabler. Man skal bare her som ellers vite hvilke kabler som gjør hva. (- og gjerne hvorfor.. ;))

At de fleste velger såvel kabler som annet utstyr mye drevet av sin forfengelighet og ønske om sosial aksept er en annen sak. (?)

Mvh. RS (Mr. DIY-solidcore)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
At det er lydmessige forskjeller på kabler, må jo være klart, ettersom det ellers ikke ville være interessant med målinger av induktans og kapasitans eksempelvis.

O

om.s

Gjest
Poenget var ikke om kablene var dårlige! Men det at mange i din leir skal banke igjennom at de ikke bruker penger på kabler. Se så flink jeg er hr Løkken, jeg har kabler fra biltema.... Skjønner du.. eller  ???
her tror jeg du har ett godt poeng bamsemann, ikke til forkleinelse av Hr Løkken vel å merke han er klar i hva han står for og hvorfor, andre  "wanna bee`s" derimot ;)....

Uttrykket jeg bruker "HiFi Politisk korrekt" henspeiler litt på denne situasjonen, og for ordens skyld, ikke noe forkleinelse til HR Løkken....

mvh

O

om.s

Gjest
 Det kan absolutt "bevises" at det er bl.a. lydmessige forskjeller på kabler. Man skal bare her som ellers vite hvilke kabler som gjør hva. (- og gjerne hvorfor.. ;))

At de fleste velger såvel kabler som annet utstyr mye drevet av sin forfengelighet og ønske om sosial aksept er en annen sak. (?)

Mvh. RS   (Mr. DIY-solidcore)
Nå har jeg litt vanskelig å se at det er sosialt akseptert i å bruke noen hundre tusener på god lyd, fremfor feks en hytte el campingvogn ;D

Forfengeligheten henter man kanskje inn på andre ting, hår gele og barberskum feks ;)

mvh

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.821
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
 Synes man at den subjektivt bedømte forbedringen (som både kan være lydmessig, feelgood-faktor eller annet) forsvarer prisen, så er jo alt i orden. Problemet oppstår som tidligere nevnt når den subjektive bedømmelsen opphøyes til objektiv sannhet.
Spiker'n på hue!

Nå har jeg litt vanskelig å se at det er sosialt akseptert i å bruke noen hundre tusener på god lyd, fremfor feks en hytte el campingvogn ;D
Men det er veldig morsomt å poengtere for kolleger etc når de måper over prisen på anlegget.
"Husk at det finnes folk som betaler 200K og kanskje enda mer for en BIL, dét er sykt det, ikke sant?"
Like morsomt hver gang.
For ordens skyld; jeg har ennå til gode å ha dyrere bil enn anlegg, man får leve som man preker.... ;)

Mvh

Lagga

T

Thomas_Lutro

Gjest
Men det er veldig morsomt å poengtere for kolleger etc når de måper over prisen på anlegget.
"Husk at det finnes folk som betaler 200K og kanskje enda mer for en BIL, dét er sykt det, ikke sant?"
Like morsomt hver gang.
For ordens skyld; jeg har ennå til gode å ha dyrere bil enn anlegg, man får leve som man preker.... ;)

Mvh

Lagga
Herreguderrugæærnåttehundretusenforenbildukanfåetparbrukbarehøyttalerefordet!!!! som jeg bruker å si når jeg har et lite glimt av ironisk selvinnsikt...  ;D

K

knutinh

Gjest
At det er lydmessige forskjeller på kabler, må jo være klart, ettersom det ellers ikke ville være interessant med målinger av induktans og kapasitans eksempelvis.
Uslåelig vitenskaplig logikk =)

-k

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Høyt. kabler ca. 14.000.- kr.

Sign. kabel CD----Forsterker 9500.- kr.

-------------DVD------------------1700.- kr.

-----------Radio-------------------800.- kr.

Strøm kabel CD spiller 3500.- kr.

----------------Forsterker 3500.- kr.

RGB kabel mel. DVD og TV 900.- kr.

M.a.o ca. 33900.- kr. + div. av rimeligere art , galskap tjaaaa hører ihvf. musikken ganske klart .

Topp Bunn