O
om.s
Gjest
Mmm, denne kan jeg og henge meg på, da er vi jo enige for en gangs skyld vi også knuthinhDer er jeg faktisk helt enig =)
-k
mvh
Mmm, denne kan jeg og henge meg på, da er vi jo enige for en gangs skyld vi også knuthinhDer er jeg faktisk helt enig =)
-k
Det oppdager du når du kobler det opp, burde kanskje ha prøvd de litt før evnt bestilling.
Glem ikke at det er du som skal leve med dine prioriteringer
mvh
Det var en kort karriere her, rakk ikke hilse velkommen engang.....Jeg synes lyden er god men jeg har jo ikke smmenlignet med så mye annet heller
(Bare håper at ikke jeg kunne fått mye bedre lyd for samme prisen.)
Mange ord... Cluet er at grunnlagsrommet er stort (uendelig?) og det er en mange-til-mange relasjon mellom grunner og kjøpere.ALLE kan ikke ha gjort EN handling.
Men de kan handle slik at oppleves meningsfylt. Handlinger tillegges mening, kort og hvorfor man gjør noe. Handlinger er rettet MOT noe.
Å si at folk kun bruker penger på grunnlag av å søke status, blir for enkelt, selv om det også kan være et motiv (altså gi mening).
Feel Good kommer av at handlinger er rettet mot noe, eksempelvis oppfatningen/opplevelsen av at noe skal skje som konsekvens av noe, slik som å bruke penger på en bedre CD-spiller, bedre Amp, bedre kabler. Opplevelsen er sannsynligvis at noe skal oppleves som kvalitativt bedre f.eks. lyden, unntaksvis hvis man mister interessen eller må av taktiske grunner downscale anlegget (akkumulere penger til et annet formål eksempelvis).
Her får han støtte av én iallefall, da er det ikke lenger "bare" personlig synsing"For å si det enkelt. Min påstand her i tråden er at de som investerer i kostbare kabler, begrunner dette med at det fører til bedre lyd, og at det dermed blir meningsfylt å bruke penger på det.
"
Det er din påstand, og jeg ser fremdeles ikke at du har dekning for den. Den er basert på personlig synsing. Jeg kjenner folk som innrømmer at kjøp av mercedes kun er basert på status og ikke tekniske eller praktiske årsaker. Hvorfor skulle det ALDRI skje i forbindelse med kabler?
Knut
Men om du prøvde.....til 1500,- da!....om.s og bjornh. Jeg har kjøpt supra et-eller-annet kabler til stereoen. Jeg kjøpte dem utelukkende fordi de hadde en behagelig farge og så kule ut. Jeg har ingensomhelst tro på at de gir noe bedre lyd enn tilsvarende kvadrat fra biltema til 150,- Jeg tror de kostet 500,- Så da har jeg motbevist hele argumentasjonen din? Husk forskjellen på "de fleste" og "alle"...
knut
Yepp. Er du "alle andre"??om.s og bjornh. Jeg har kjøpt supra et-eller-annet kabler til stereoen. Jeg kjøpte dem utelukkende fordi de hadde en behagelig farge og så kule ut. Jeg har ingensomhelst tro på at de gir noe bedre lyd enn tilsvarende kvadrat fra biltema til 150,- Jeg tror de kostet 500,- Så da har jeg motbevist hele argumentasjonen din? Husk forskjellen på "de fleste" og "alle"...
knut
Ja, litt det også. Når man forteller om sine opplevelser i eget anlegg, og folk spør om hva anlegget består i, så synes jeg det er greit å slippe å ende opp i diskusjoner basert på at deler av anlegget (i enkeltes øyne) representerer svakheter. Igjen "Better safe than sorry"-prinsippet.Har noen her kjøpt kabler pga. status?
?? Hvor er det vi ikke forstår hverandre? Jeg oppfatter deg som at du generaliserer til at alle har kjøpt kabler fordi det gir bedre lyd. Jeg spør hvordan du kan ha slik perfekt kunnskap om alle... Og så "beskylder" du meg for å fremstille meg selv som alle når jeg med et enkelt eksempel viser at du faktisk tar feil??Yepp. Er du "alle andre"??
Helt klart, så lenge man ikke har trådløse systemerAlle må ha kabler uansett for at det skal bli lyd i høytalerne.
Nei. Opplevelse av lyd, måling av lyd, og måling av opplevelse av lyd (ABX etc) er tre tildels svært forskjellige "sannheter".Opplevelsen, er ikke nødvendigvis det samme som at det er en "målbar sannhet", for å si det slik.
Jeg er enig i at "mange" gjør dette med bakgrunn i antagelse om bedre lyd. Kanskje alle gjør det, eller så godt som alle. Jeg tror det er menneskelig å ikke ville klage over egne eiendeler. Hvor mange kjenner du som har "verdens beste" bil eller stereo, men som har masse argumenter mot forrige bil/stere?Grunnen til at mange tyr til Black Mamba til Jan Hella, ligger vel i utgangspunktet antagelsen om bedre lyd i disse enn andre, da helst dyrere kabler? -når ingen klager her på forumet tyder det antageligvis på at kjøperne sitter igjen med denne opplevelsen.
Hvor ligger så grensa? Er det ikke plausibelt å si at "kabler til 100.000 gir bedre lyd enn de til 10.000 men det forsvarer ikke prisforskjellen, derfor kjøpte jeg de til 10.000"?Jeg sier bare, at, uten å nødvendigvis konkludere med at samtlige opplever dette så generaliserer jeg til kjøperne. Og det finnes nok de som ikke opplevde det. Legg merke til en ting; hvis du altså ikke har kjøpt kabler til mange-og-et-utall tusen, så tydeliggjør du at du mener du ikke vil oppleve bedre lyd med slike kabler.
Er det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller ???Mine signalkabler er av merke Belden, og er egentlig mikrofonkabler. Koster omtrent 12 kroner pr. meter.
Høyttalerkablene er meget lange, sikkert 10 meter pr. stk. Og er av ukjent merke, kjøpt på Biltema. Tykke og fine er de, og jeg tror jeg ga et par-tre hundre for de.
LA
Jeg har selv kabler fra Biltema, og de er langt fra dårlige.Er det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller ???
Det er vel det mest "HiFi politisk korrekte" man kan gjøre i disse anti kabel tider, at noe og spes kabler ikke skal koste noe, mener jegEr det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller ???
Man får jo ikke glemme det som disse kablene er koblet opp mellom, er det "dårlig" elektronikk så er kanskje ikke behovet for en kabel til 100K der, mens en til 10K vil gjøre en alldeles utmerket jobb.Hvor ligger så grensa? Er det ikke plausibelt å si at "kabler til 100.000 gir bedre lyd enn de til 10.000 men det forsvarer ikke prisforskjellen, derfor kjøpte jeg de til 10.000"?
På hvilket grunnlag fastslår du at aktuelle kabler er dårlige?Er det gått status i å ha dårligst mulig kabler også nå da, er det for å tilfredstille det gode antikabelselskap eller ???
Lytting?På hvilket grunnlag fastslår du at aktuelle kabler er dårlige?
Føler meg langt fra overbevist om at aktuelle kasus har førstehåndserfaring med nevnte kabler fra Belden og Biltema. Det ble jo ikke engang oppgitt hvilke kabler det dreide seg om. Svaret er vel heller "prislapp".Lytting?På hvilket grunnlag fastslår du at aktuelle kabler er dårlige?
Poenget var ikke om kablene var dårlige! Men det at mange i din leir skal banke igjennom at de ikke bruker penger på kabler. Se så flink jeg er hr Løkken, jeg har kabler fra biltema.... Skjønner du.. eller ???På hvilket grunnlag fastslår du at aktuelle kabler er dårlige?
Selvsagt må det bli sånn......Poenget var ikke om kablene var dårlige! Men det at mange i din leir skal banke igjennom at de ikke bruker penger på kabler. Se så flink jeg er hr Løkken, jeg har kabler fra biltema.... Skjønner du.. eller ???
Jeg har testa 2,5 kvadrat biltema h t kabel mot min egen audioquest midnight 2+, som du vet er verdens beste h t kabel. Lyden ble mindre gjennomsiktig- mindre kontroll på sibilanter-mindre kropp og varme- bassen gikk ikke så dypt og ble mer entonig-lyden mista en del av spenninga som ligger i lufta-bildet ble trangere i bredden og grunnere i dybden det var mindre luft mellom utøvere og instrumenter-fokus var ikke like skarpt-dynamikken ble degradert. Det spillte ikke musikk på samme deilige måte, det ble mindre farge,mindre kontraster. Skjønner du ???Lytting?Føler meg langt fra overbevist om at aktuelle kasus har førstehåndserfaring med nevnte kabler fra Belden og Biltema. Det ble jo ikke engang oppgitt hvilke kabler det dreide seg om. Svaret er vel heller "prislapp".
Hvis man er subjektivist gir det jo dessuten heller ingen mening å proklamere at noe er "dårlig" siden kvalitetsbedømmelse da er en subjektiv gren. I så fall burde han jo heller si at han har dårlige erfaringer med dem selv, - i den eventualitet at han har prøvd dem da riktignok.
Det er feil det du skriver her, RoDa. Det finnes masse bevis på at det er lydmessige og målemessige forskjeller på kabler, spesielt hvis vi snakker skikkelig dårlige kabler som er uegnet for formålet.Selvsagt må det bli sånn......
Det finnes bevis på at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler.
Det finnes IKKE bevis på at det er lydmessige forskjeller på kabler.
Derfor er vi som hører forskjeller på kabler lite intelligente. Jeg har kabler fra Biltema -----> Jeg er smart.
Har det fint som dum jeg, med kabler for ca 4000,-
her tror jeg du har ett godt poeng bamsemann, ikke til forkleinelse av Hr Løkken vel å merke han er klar i hva han står for og hvorfor, andre "wanna bee`s" derimotPoenget var ikke om kablene var dårlige! Men det at mange i din leir skal banke igjennom at de ikke bruker penger på kabler. Se så flink jeg er hr Løkken, jeg har kabler fra biltema.... Skjønner du.. eller ???
Nå har jeg litt vanskelig å se at det er sosialt akseptert i å bruke noen hundre tusener på god lyd, fremfor feks en hytte el campingvogn ;DDet kan absolutt "bevises" at det er bl.a. lydmessige forskjeller på kabler. Man skal bare her som ellers vite hvilke kabler som gjør hva. (- og gjerne hvorfor..)
At de fleste velger såvel kabler som annet utstyr mye drevet av sin forfengelighet og ønske om sosial aksept er en annen sak. (?)
Mvh. RS (Mr. DIY-solidcore)
Spiker'n på hue!Synes man at den subjektivt bedømte forbedringen (som både kan være lydmessig, feelgood-faktor eller annet) forsvarer prisen, så er jo alt i orden. Problemet oppstår som tidligere nevnt når den subjektive bedømmelsen opphøyes til objektiv sannhet.
Men det er veldig morsomt å poengtere for kolleger etc når de måper over prisen på anlegget.Nå har jeg litt vanskelig å se at det er sosialt akseptert i å bruke noen hundre tusener på god lyd, fremfor feks en hytte el campingvogn ;D
Herreguderrugæærnåttehundretusenforenbildukanfåetparbrukbarehøyttalerefordet!!!! som jeg bruker å si når jeg har et lite glimt av ironisk selvinnsikt... ;DMen det er veldig morsomt å poengtere for kolleger etc når de måper over prisen på anlegget.
"Husk at det finnes folk som betaler 200K og kanskje enda mer for en BIL, dét er sykt det, ikke sant?"
Like morsomt hver gang.
For ordens skyld; jeg har ennå til gode å ha dyrere bil enn anlegg, man får leve som man preker....
Mvh
Lagga
Uslåelig vitenskaplig logikk =)At det er lydmessige forskjeller på kabler, må jo være klart, ettersom det ellers ikke ville være interessant med målinger av induktans og kapasitans eksempelvis.